Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4990 ggr
Alexandra-S
0

Liten till växten..Och dräktig?

Mitt katt som fyller 1 i början av Juli är VÄLDIGT liten till växten. Hon ser ut som en kattunge och har halsband som är till för kattungar.
För cirka 3 veckor sedan såg vi faktiskt att våran katt parade sig med en annan katt. Vi tänkte att hon inte var könsmogen än och har inte hunnit steriliserat henne. Vi har hållit koll på hennes tuttar och vikt. Tuttarna är rosa och svullna. Förmodligen är hon dräktig, inget som vi har emot, men det är hennes storlek som oroar oss. Hon kan ju även vara skendräktig.
Vi ska ringa veterinären imorgon för att göra ett ultraljud på katten för att se om hon är dräktig och sen prata om hur man ska göra, om hon kommer klara att föda ungarna själv mm.
Jag kan ta kort på henne sen och lägga upp även väga henne nu igen.
Innan hon parade sig vägde hon 2.5 kg.
Kan även säga att hon äter mängder och sover jättemycket!

Vad tycker ni vi ska göra? Ska vi hålla koll på något extra eftersom hon är så liten?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Cindy
0

Antagligen tär dräktigheten på hennes lilla kropp. Jag hade tagit henne till en veterinär för att låta dom avgöra hur väl hon hanterar dräktigheten, och hur stor risken är att hon kommer få komplikationer vid förlossningen.

Men varför trodde ni att hon inte var könsmogen? Även mindre katter blir det vid halvåret, och de kan kastreras även före könsmognaden.

Hoppas det går bra för er!

Vänliga hälsningar
Cindy

Aribigga
0

Min systers katt är också väldigt liten och var dräktig här för ett år sedan, det fungerade bra för henne och hon fick bara en unge.

Men det är nog ingen dum ide att ta henne till veterinären och kolla så allt står väl till.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Yoda
0

Vad får hon för mat i dag?

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Alexandra-S
0

#1 Ja, min mamma sa att hon skulle ringa vet imorgon och se när vi ska komma dit och kolla upp det.
Ingen aning faktiskt varför min mamma trodde att hon inte var det, men vi ser henne fortfarande som en kattunge så vi bara glömde bort det helt enkelt.

#2 Ja, om det är en unge får det ju säkert bra, det som oroar mig är ju om det är flera stycken :)

#3 Hon får vanligt torrfoder och blötmat oftast varannan dag men om hon inte nöjer sig med torrfodret en dag så kan det slinka ner lite blötmat ändå. Och om det visar sig att hon är däktig, ska vi byta till kattungemat, alltså mer näringsrik kost. Eller ja, det kan man väl lika gärna börja med nu på en gång.

IceJossan
0

#4 Se till så att hon får ordentlig mat med bra proteininehåll, som Orijen, Euknuba, IAMs, Royal Canin etc. Inte skräpmat med mycket spannmål, mataffärsmat som typ Friskies, Whiskas, Mjau etc…

Bättre mat finns i större säckar och räcker längre, vilket blir billigare i längden. Köp kattungemat eller mat för dräktiga/digivande honor, så att hon får i sig så mycket näring som möjligt under dräktigheten.

Mjau blötmat är också kanon, eller snarare ännu mer kanon, så ge gärna mycket sånt.

Cindy
0

#4 Är den en unge är den oftast större än normalt, vilket kan bli problem vid förlossningen, så jag hoppas att det är 2-3 stycken. Bra att ni ska prata med veterinären!

Jag håller med dom andra, se till att hon får näringsrik mat redan nu så hon orkar dräktigthet och di.

Vänliga hälsningar
Cindy

majvi
0

Det går fortfarande bra att kastrera katten nu.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Kristall
0

Jag tycker att ni ska kastrera katten. Så slipper ni allt jobb med kattungar, samt att honan slipper gå igenom dräktigheten och allt det och ungarna inte riskerar att hamna i oseriösa hem.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Alexandra-S
0

Vi har ringt till veterinären nu och har tid för ultraljud på onsdag. Maten bytte vi i tisdags till kattmat för kattungar. Så jag hoppas att det ordnar sig med allt.

#8 Varför skulle ungarna hamna i oseriösa hem för?
En unge är redan tingad om det är så att hon är dräktig, och om det är flera så kommer vi inte sälja dom till oseriösa köpare?

Buffaomini
0

hoppas det går bra

har ingen erfarenhet av små katter men den sista katten jag tog hem hade en mamma som jag trodde var en kattunge när jag såg henne. kullen jag hämtade min katt ifrån var en kull på 3 stycken. haft några kullar med flera ungar i, innan det också. hon klarade det mycket bra.

Bumsibum
1

jag tror säker att ni hittar bra hem till ungarna! Glad

jag hade INTE tagit bort ungarna nu, så gör man INTE katter kan väll med få moderskänslor precis som när en människa är gravid, och då är de ju lite synd att ta bort de kännslorna från en katt, hon väljer ju inte aborten själv! sånt kan man INTE välja åt nån annan kan jag tycka, värken djur eller människor!

Kristall
0

#9: självklart skulle ni inte medvetet sälja ungarna till oseriösa hem. Men eftersom att huskatter oftast är alltför billiga är det lätt hänt att någon ljuger och låtsas vara väldigt seriös och sen kanske har katten som sommarkatt eller släpper ut den okastrerad eller något. Och varför bidra till fler huskatter? Varför låta katten bli en mor utan orsak?

Elshira
1

#12 -och varför antar du att alla som ev blir "stallkatter" automatiskt blir "vanvårdade"?

Hakuna matata!

Kristall
0

#13: Var har jag skrivit något om stallkatter? o.O