Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2038 ggr
Tasspuls
3

Använda p-piller innan löp?

Jag har en katt som ska användas i avel om några månader, nu är hon bara 9 månader. Hon har inte heller löpt än. I sommar kommer jag att ha henne hos kattvakt och vill inte riskera att hon ska ha sin fösta löp då. Kan jag sätta henne på p-piller nu under någon månad och sedan para henne på första löpet efteråt? Finns det risk att jag skulle hämma hennes löp genom att sätta in p-piller innan första löpet? Jag menar om det kan innebära att det dröjer väldigt länge till första löp…?

Vad finns det för läkemedelsnamn på p-piller? Vilka p-piller använder ni?

Mainebusters
0

Ring till veterinären och fråga, det är ju också de som skriver ut pillren.

tuska
0

Jag skulle absolut inte sätta en katt på P-piller innan hon löpt, men en ide vore att skaffa piller så din sommarkattvakt kan ge vid första löpet, tala med veterinären när i löpet hon kan börja med första pillret  

Kanske din kattvakt kan åka och para henne vid löpet om nu hanen är utsedd och du anser att hon är vuxen nog.

annzoo
0

#2 man ska inte avbryta löp med p-piller på en katt som ska användas i avel. Får hon sitt första löp hos kattvakten skulle jag låta henne löpa, förta löpet är lindriga iaf min erfarenhet.

Sedan kan p-piller göra att löpet tar ett tag att komma igång

Tasspuls
0

#3 Okej, tack för svar. Då får de helt enkelt stå ut med löp :/

Hur gammal kan en katt vara innan första löpet?

[Norrbysa]
0

Inget svar på din fråga kanske men här står en hel del som man ska tänka på vid avel:

http://kattforum.se/viewtopic.php?t=59217

annzoo
0

#4 min första och andra katt börja vid ca 7-8 månader den ena löper med ca varannan/tredje vecka i ca 7 dagar även dottern löper tätt. Min hona som är kastrerad löpte 8 dagar vila 5 dagar, då hon fyllde 1 år eskallerade löpen och blev färre vilodagar därav kastreringen.

Att avla på katter är lite mer än söta små katter ;)

Tasspuls
0

#6 Jo, jag har förstått det, det blir bara att stå ut. Två kullar ska hon ha och sedan ska hon kastreras. Förhoppningen är att hon inte ska behöva ha så många tomma löp. Det är bara att hoppas att hon inte löper jätteofta när vi är borta.

Fridoliin
0

En fråga bara, inte så viktig kanske. Är bara nyfiken på vad det är för katt du har? :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Tasspuls
0

#8 En ragdoll har jag :)