Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2039 ggr
Tofei
0

ID-märkning och försäkring

Våra katter är tatuerade i örat och vi har nu försäkrat dem.

När vi skrev in ID numret skev vi fel och skrev en nolla istället för ett D, då vi tyckte det såg ut som detta.

I efterhand såg vi, och fick reda på, att ID nummren alltid slutar med en bokstav.

Vet någon vad som händer nu? Jag har tänkt ringa till försäkringsbolaget och ändra detta.

En annan sak jag undrar är hur man söker på ID numret?

Provade för skojs skull att söka på våra katter för att se vad som hände, men våra katter dök inte upp.

Kanske var jag på fel sida? Hur funkar det egentligen?

TheMe
0

Du har väl inte glömt att skicka in ägarregistreringen i samband med id-märkning?

Man får väl 10% rabbat om katten är id-märkt (hos Agria i alla fall) men det fixar de säkert till om ni ringer och förklarar vad som blev fel.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Maria
0

Jag tror att det registreras i samband med att du betalar äganderegistreringen.

Jag hade uppgivit fel födelseår på min ena katt men det var inga problem att ändra det med försäkringsbolaget. Bara att ringa.

/Maria

MonicaLagerquist
0

I vilket register har du registrerat katten?

SVERAKs är ju gratis och till för alla katter.http://www.sverak.se/ID/index.htm

Där skriver man ju bara in kattens ID-nummer och är katten registrerad så kommer uppgifterna upp på en gång.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

#3 SKK, vilket veterinären rekommenderade eftersom det var det mest vanliga registret.

Det kan ju ha ändrats. Kostnaden va 130-150 kronor och det var en engångskostnad.

/Maria

MonicaLagerquist
0

#4.

Jag skulle regga katten i SVERAKs rewgister också.

Maria
0

Jag ska göra det.Glad

Man behöver bara ta kopian på registreringen i SKK verkar det som, och skicka in.

/Maria

Ninja
0

Hur längesen var det katterna märktes? Ifall det var nyligen kanske de inte hunnit registreras, det är normalt en handläggningstid på 1-2 veckor på SKK men just nu ligger de lite efter för de har en hel del att göra (pratade nyss med dom ang. adressuppgifterna på min katt som märktes för 2 veckor sedan, men hon hade inte hunnit registreras än utan jag skulle höra av mig om ytterligare 1-2 veckor). Det kan vara därför du inte hittar din katt när du söker.

Tofei
0

Tack för alla svar! Det är ca 4 veckor sedan de id-märktes nu och papprena skrev jag på vid betalningen. Veterinären skulle skicka papprena. Jag var rätt stressad när jag hämtade katterna (det var i samband med kastrering) så jag minns inte om jag fick något papper? Annars har det kommit bort, för jag hittar bara papprerna om kastreringen. Men det skulle väl vara typiskt mig om jag hade slarvat bort dem!! Skrikandes Det blir väl till att leta röven av sig här hemma nu.

Jag har för mig att det var SVERAK..

Ninja
0

Jag fick inte heller något papper med mig hem, förutom info om att man kommer få hem en bekräftelse att man är inskriven som ägare på katten, tillsammans med ett inbetalningskort. Så när katten är inskriven får du ett brev hem med all info, och då ska katterna vara sökbara på nätet. Glad

Tofei
0

Oj, jag kollar fel. Det är 3 veckor sedan såg jag nu.

Ja, då är det väl bara vänta på att posten ska komma då! Tack för all hjälp! :)

MonicaLagerquist
0

Har du inte fått någon räkning från SKK så är det ingen ide att titta i registret.Katten kommer inte in förens du har betalt den.