Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 12706 ggr
ciamicke
0

Varför blödde min dräktiga katt?

Går och väntar på att min katt ska föda, vet med säkerhet att hon är på dag 63 idag. I fredagskväll blödde hon ymnigt under ca 1 timme. Funderade på om det var slemproppen och trodde att det skulle sätta igång, men icke. Hon har även mjölk i spenarna sen flera dagar, så varför händer inget..? Ska det inte vara kladdigt om det är slemproppen, det här var rent blod..? Ungarna sparkar, hon verkar må hur bra som helst, äter, dricker och var ute flera gånger igår. Det konstiga med henne är att vid de två andra kullarna har hon bädddat omkring på olika platser ca två veckor innan, vilket ju de flesta katter gör, men denna gång har jag bara sett henne göra det 2-3 gånger och sista veckan inte en enda gång. Jag har gjort i ordning ett ställe, men hon är inte intresserad av ens undersöka det, är inte det lite märkligt..? Så vad tror ni, någon som har nån teori runt allt detta..?

MonicaLagerquist
0

En hona som blöder skulle jag fara in med till veterinärn för koll.Det kan ju vara en moderkaka som släppt och då kan det leda till mycket tråkigheter.

Stolt ägare till tre La permer

ciamicke
0

Tack för svar! Men det har ju gått två dar sen hon blödde och det var ju så pass lite, borde det inte ha blött mer och skulle det inte märkas på henne om nåt är fel..? Men visst, får väl kanske åka iväg med henne imorgon och kolla om hon inte redan hsr fött, idag kan jag inte komma iväg.

MonicaLagerquist
0

# 2

Du skrev

I fredagskväll blödde hon ymnigt under ca 1 timme.

Jag skulle inte våga stanna hemma men du gör ju som du tycker är bäst.

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

Släpp inte ut din katt som snart ska ha sina bebisar.

Hon kan ha hittat en lämplig plats ute för att få sina ungar.

Det kan hända att en av ungarna inte lever och att en moderkaka släppt. En ymnig blödning visar att allt inte står rätt till.

Josefa
0

Och kastrera kattstackaren när hon fått ungarna, så hon slipper bli dräktig mer.

Minka040
0

Absolut ska man till veterinär för säkerhets skull om katten blöder, både för henne och kattungarnas skull. Min erfaranhet är att honkatter i princip alltid har en liknande "procedur" med boandet innan de föder. Ett avvikande beteende med boandet i kombination med blödning bör alltså kollas upp.

SidenMoare
0

Kontakta genast Veterinären. Din hona behöver kollas upp. Det kan vara fara både för henne och ungarna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ciamicke
0

Det varken droppade eller rann nåt blod, men när hon satt ner så lämnade hon blodiga avtryck på tre-fyra ställen. Ska ringa jouren nu och höra vad de säger. Fick förresten svar från en tjej vars katt också blöddehela fem dagar innan hon födde. Troligen var det slemproppen och ungarna mådde bra. Flera andra har också svarat att det kan dröja ett par dygn efter proppen gått innan det sätter igång. Men ingen av er som svarat här verkar tro att det kan vara slemproppen… Jaja, får se vad vet. säger…

NaimaG
1

#8 Bara för att andra säger vad som hänt sina katter behöver inte det innebära samma för din. Det finns de katter som böjat blöda av att inte kunna förlösa ungarna och då har kejsarsnitt varit den enda utvägen. Katter kan också liksom andra djur och människor blöda vid missfall.

Silvestris
0

Slemproppen är just en slempropp. Inte rent blod. Om din katt har blött rent blod innan förlossning är det något utöver det normala och du bör kontakta veterinär.

tuska
0

Visst kan det komma blodblandad slem före det katten får sina riktiga värkar, jag reagerade på att det va mängder blod, men tydligen är det bara spår av blod och det behöver inte tyda på något allvarligt.

Lycka till med födseln det kommer nog igång snart.

ciamicke
0

Har pratat med jouren,, hon trodde inte att det kunde vara  moderkakan som lossnat då det blödde så lite och det brukar vara kletigt och grönt i blodet. Om det var ett missfall så borde förlossningen satt igång eftersom hon är fullgången. Hon trodde mest på att ettt blokärl brustit. Jag har flera mil till närmaste vetjour så jag avvaktar tills imorgon så får vi se hur läget är då, har hon inte fött så åker jag nog in med henne ändå.

Minka040
0

Det låter vettigt tycker jag. Glad Alltid bäst att vara på den säkra sidan, speciellt när det gäller kattfödslar. Lycka till!

Bumsibum
0

tycker med att det låter vettigt.. lycka till, hoppas att de kommer i natt så allt är bra me din katt och bebisarna! Glad

LaSadie
0

Hur har det gått?

ciamicke
1

Var aldrig till vet eftersom hon fortfarande mår bra och ungarna rör sig. Nu ikväll har hon börjat visa tecken på att det är dags, hon har gjort sig hemmastadd i lådan och däremellan är hon uppe och äter och dricker. Verkar inte ha några riktiga värkar än…

Bumsibum
0

de går nog bra.. Glad, skoj sen när de kommer, en bild hade ju varigt skoj att få se, förstår ju att du inte kan kanske ladda upp me en gång. Men nån gång.. Glad

essut50
0

Hopaas det går bra och sen ska du väl kastrera henne hoppas jag. Då hon har fått 3 kullar redan.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Marita-L
0

Låter som början på en helt vanlig förlossning..inget konstigt alls att en hona kan få en liten blödning innan det är dags och slemproppen kan släppa upp till två veckor före..ja t.o.m tidigare och då är det inte någon fara alls pga av att honan skapar ny slempropp om det inte är dags..

Men om hon hade blött mer och inte slutat ..hade det varit något helt annat.

Titta på din hona..läs av hur hon mår.

Är det ett foster som har dött eller en moderkaka som har börjat släppa så kan du inte göra så mycket än då.. hon är så långt gången nu så det är ju bara bra om det snart börjar.

Är du minsta osäker så hör med din veterinär Glad

Hoppas allt har gått bra och din hona har fått sina bebisar.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

ciamicke
0

Tack för alla svar! Förlossningen satte igång i tisdags morse och halvtvå på eftermiddagen föddes den tredje ungen, alla mådde bra. Men halvfem började hon krysta igen och det tog nästan en timme innan jag lyckades få ut en fjärde unge som tyvärr var dödfödd. Tror att det var nåt som hände med den när hon blödde, den var fullgången och såg frisk ut. Fick även iväg till veterinären när unge nr två skulle ut, fick en värkstimulerande spruta och åkte hem igen. Upptäckte då att en tass satt i vägen, men lyckades få ut den och då kunde hon få ut ungen. Hon födde två ungar innan en moderkaka kom ut, efter att den tredje ungen fötts så kom två st ut efter varann, lite märkligt…  Både den, den första och den dödfödda kom ut med tassarna först och tidigare har alla dött när de fötts baklänges, men denna gång gick det alltså bra, tror det beror på att de var rätt små, honan vägde 100 gram och hanarna vägde 100 och 120 gram. Skönt att det är över!

tuska
0

Lite väl bökig förlossning, kattungar kan ju komma lite på tvären

Grattis till dina överlevare

Bumsibum
0

va skoj… Glad, Grattis! Glad