Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 3485 ggr
Khiraz
0

vilken vattenfontän har ni til era katter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vilken vattenfontän har ni til era katter?

jag har Cat Mate,den är bra,stor och enkel att rengöra.

se bild------------------------------>

chigak
0

Jag har också CatMate.

NaimaG
0

Har ingen fontän. Mina dricker ut en stor skål. Hade en CatIt fontän tidigare men den hade min norskis sönder.

Khiraz
0

#2 hur då?

MonicaLagerquist
0

Ingen alls.Mina katter behöver ingen.

Stolt ägare till tre La permer

NaimaG
0

#3 Tänk dig en flera kg tung katt som får för sig att sätta sig i fontänen och ta sig ett dopp.

Khiraz
0

#4 nehe,varför inte då? jag trodde precis som du att mina katter drack bra ur en STOR keramikskål,men när jag köpte fontänen insåg jag att så inte va fallet.

förr drack de max 4dl TILSAMMANS per dygn,nu dricker de runt 8-10dl per dygn TILSAMMANS.

ganska stor skillnad.Cool

#5 jaha,ja,de kanske inte fnkar så bra.. hehhe..

Cindy
0

Drinkwell Platinum! Dels för att dess motor är knäpphyst, men också för att den rymmer mycket vatten och för att vattnet rinner i en stråle vilket mina katter uppskattar.

Vänliga hälsningar
Cindy

MonicaLagerquist
0

#6 Mina katter äter bara blötmat och BARF plus att de dricker så jag vet att de får  i sig de vatten behöver.

Cindy
0

Jag resonerar såhär: skulle jag själv dricka vattnet i kattens skål? Är svaret nej är det dags att hitta en lösning, antingen få ändan ur vagnen o byta vattnet flera ggr om dagen, eller skaffa en fontän.

#8 Även BARFade katter dricker väl? Varför inte erbjuda dom också fri tillgång filtrerat färskt vatten?

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

#8 Insåg att min fråga lät syrlig och dömande, det var inte meningen! Läs den som en uppriktig fråga.

Vänliga hälsningar
Cindy

MonicaLagerquist
0

#10 Jag har fem vattenskålar som byts flera gånger per dag.Äter katten torrfoder behöver den mer vatten men mina får i sig så att det räcker.

Maria
0

Jag har ingen fontän till mina katter med de har vatten på olika ställen. Lorentz dricker dessutom vatten i en "gnagarflaska" i uterummet.

Jag har hört att vissa katter gillar lite "äldre" stillaståeende vatten och att detta ska vara ett nedärvt beteende från vildare tider.

Jag byter varje dag i vissa skålar och i andra när det börjar ta slut.Flört

Lorentz gillar dessutom att dricka gammalt vatten i vattenkannan ute.

Min gamla katt drack helst ute i gamla vattenpölar och regntunnan.

/Maria

Cindy
0

#12 Regnvatten är ju fritt från klor o annat skräp vi människor tillsätter i kranvattnet, förstår att dom föredrar det!

Själv har jag fått lära mig precis tvärtom - att katter undviker stillastående vatten för att stillastående vattendrag i naturen kan vara fulla av elaka bakterier. Det är det jobbiga med kunskap kring djur - inte ofta två källor säger samma sak…

#11 Ok! Jag menade mest att det behöver ju inte vara en motsägelse att ge blötmat o ha fontän. Får möte kunder i butiken alldeles för ofta som blir förvånade när jag säger att man bör göra som du och byta vattnet flera ggr per dag, men de brukar ångra sig när jag frågar om de själva skulle dricka vatten som stått på golvet i tre dar…

Vänliga hälsningar
Cindy

Maria
0

#13 Jag skulle heller inte dricka gammalt vatten men det går liksom inte att jämföra ändå, tycker jag, för jag skulle heller inte äta råa kycklingvingar, möss eller Mjau på burkFlört

/Maria

stina63
0

Jag har funderat på köpa en fontän till mina killar. Eftersom Hugo gillar att kratta i vattnet först innan han ska dricka. Då blir det väldigt mycket vatten utanför skålarna.
Sen har han fått för sig att han ska dricka från kranen. Så jag brukar sätta på vattnet så dricker han. Men dom har vattenskålar lite är och där i lägenheten som byttas morgon och kväll. Men En fontän hade varit toppen. Tror att de hade uppskattas av killarnaGlad

Cindy
0

#14 Finns ju pensionärer som hävdar att kattmat är en delikatess! ;-) Och iaf min karl gillar rått kött… Det är väl helt enkelt olika katter emellan!

Innan vi skaffade fontänen så drack Shango alltid ur avloppsbrunnen när man duschat (yuck!) och Sigma slickade draperiet… Knaskatterna ville väl helt enkelt ha "färskt" nytappat vatten, så de stormtrivs med fontänen.

Vänliga hälsningar
Cindy

MajaBack
0

Jag har funderat på att skaffa en fontän, men undrar om det skulle bli väldigt blött här hemma. Min lill-selma är väldigt förtjust i vatten som rör sig, men inte för att det är gott att dricka utan för att det är kul att slå på strålen så att det skvätter. I badrummet gör ju inte det någonting, men på parketten skulle det vara sämre. Har någon erfarenhet av det? Fungerar fontäner för skvättande katter?

miascharming
0

Drinkwell Platinum & är supernöjd Skrattande

Dock gillade jag den vanliga drinkwellen också, med en extra behållare ,för att vattnet skulle räcka till.

Men då den gick sönder efter ca 5 år. ..ångar jag mig inte att jag köpte en Platinum som ersättare.

Den rymmer 4 liter redan från start…så ingen extra behållare behövs:-)

Rekommenderas varmt alltså.Skrattande

Finns  att köpa på Bromma Zoo Tungan ute

misty89
0

min och min sambos katter dricker vatten ur "cat it vattenfontän" men vi har också vanligt vatten i våran lägenhet som dom kan dricka ur. sen så tycker också en av katterna om att dricka ur kranen, som hon får göra ibland.------------------------------------------------>

lottie84
0

Jag har haft cat it, ganska stor modell men med massor av smådelar att rengöra.

Hörde om en som inte fick rengjort ordentligt och det gick så långt att hennes katter blev sjuka..hemskt.

Jag skulle vilja köpa en ny men tycker det är svårt att hitta "rätt" sort.

Några tips någon?

Khiraz
0

#20 här rengör jag fontänen var 3:e dag.

den modellen jag har cat mate är jätteenkel att rengöra för det finns bara 3delar:

motor

skåldelen där nere

och skåldelen med de två skålarna där uppe.

jag häller ur vattnet och torkar alla delar med torky hushållspapper,kanonbra!

sätter tillbaka motorn,huven och fyller på vatten och sedan sätter på strömmen igen.

Cindy
0

Vanligaste orsaken till reklamationskrav på vattenfontäner är att motorn brännt sönder om man inte regelbundet plockar isär och rengör inne i den.

Man ska alltså ca en gång i månaden öppna den svarta dosan med motorn i, pilla ut propellern och försiktigt rensa ut avlagringarna därinne. Drinkwell har ett borst-kit där den minsta passar i motorn, själv använder jag tops.

Kan vara bra att veta!

Vänliga hälsningar
Cindy

Khiraz
0

#22 ja,jättebra att du säger det,för jag tror inte många tänker på det. jag har bara 1års garanti på motorn.

men jag tänker som så att jag jan ju när denna går sönder köpa en liten akvariepump till den…ELLer köpa en helt ny…

min cat Mate kostade under 500kr..