ung katt orolig för vikten
Zigge e 11 månader gammal o väger 3.8 kg. det i sig e inte lite men han äter allt o äter bra men på 2 månader så har han bara gått upp 2 hg medans de andra katterna har gått upp 4 hg var. Han är kastrerad sen januari 2010.
Ska jag bli orolig?
Han har jätte mycket energi o leker flera timmar varje dag. Han kanske springer bort kalorierna? Eftersom han var hemlös när jag adopterade honom så vet jag inte alls hur hans föräldrar ser ut. Han var sjuk i klamydia i flera månader men nu e han frisk sen drygt 2 månader tillbaka. Jag tycker bara han ser så liten ut.
Om han mår bra och är pigg och leker tror jag inte du behöver orora dig. Det är så olika hur stor en huskatt blir. En av våra huskatter som snart är 2år väger bara 3kilo. Han är frisk, pigg och mår superbra men han är en liten katt.
Att hålla på att väga katter i tid och otid stressar bara upp en själv. Katter är olika individer, precis som människor. Vissa lägger på sig lättare än andra. Är katten pigg och äter som den ska så är det nog inget fel på den, fast den inte följer de andra katternas viktkurva.

Är han avmaskad ordentligt? En katt som har mask får inte i sig näringen ordentligt.
Hans föräldrar kan ju ha varit små, så att han har det i generna.
Mina två grabbar, bröder, hade väldigt olika kroppsbyggnad under uppväxten. Ronny var mer avlång och bra mycket grövre, medan Ragge var högbent och jättespinkig, verkade inte lägga på sig någonting alls. Men det var bara Ragges tonårsstadie, nu är han stadig och fin i formerna, om än fortfarande mer kantig än sin mjuka bror. De har även väldigt olika pälskvalité - Ronny har mjukt fluff och fäller kopiösa mängder underull, och Ragge har en mer slät päls med mycket mindre underull.
Så även kullsyskon kan brås på olika föräldrar.
Håll koll bara så din lillkille äter och går på lådan ordentligt!