Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 963 ggr
[klosaxen]
0

När kan man veta om katten är hemlös?

Hej! Förra veckan kom det hit en grå okastrerad hankatt som bara har en halv svans och två kala fläckar vid baken (men pälsen är på väg tillbaka där). Han har varken halsband eller örontatuering. Han var full av fästingar och mycket hungrig när han kom. Vi har vår kattmat utomhus eftersom att våra katter för det mesta är ute dygnet runt och sover ute i en bod så han åt en hel del av deras mat. Han kommer bra överrens med våra katter och sover i boden med dem. Han är kelig och går och jamar hela tiden. Jag ska gå runt lite i grannskapet och fråga om någon känner igen honom och vet var han bor.

Men om vi inte hittar hans ägare så vill vi gärna behålla honom (för han verkar ju vilja stanna här). Men när kan man anse att han faktiskt är hemlös? Hur länge ska man vänta innan man kastrerar, vaccinerar och id-märker honom? För det är ju inte så kul att göra det om ägaren sedan dyker upp.

Cindy
0

Jag har varit med om en liknande sak. Jag satte ett neonfärgat katthalsband på katten och fäste en stor lapp i det med meddelandet "Hej! Är detta din katt så kontakta mig, då han börjat bosätta sig hos mig. Telefon XXX"

Fick sätta dit lapp tre gånger innan ägarna faktiskt ringde. Det visade sig att dom inte var så intresserade av katten, och en kort tid senare hade dom flyttat från området och lämnat kvar katten…

Vänliga hälsningar
Cindy

[klosaxen]
0

Det var en smart idé! Det ska jag testa. Men om man inte får något svar, hur lång tid ska man då vänta innan man kan betrakta katten som min?

IceJossan
0

Finns det inte någon slags 3-månadersregel? Jag har hört om något sånt.. Vet någon något mer om detta?

Maria
0

Du bör nog kontakta polisen och kolla så att han inte är chipmärkt. Sedan kan det vara bra att sätta upp lappar i grannskapet, butiker med mera. Kanske annonsera i lokalpressen.

Du kan även skriva detta inne på kattpolisen iFokus.

Man bör nog ha gjort allt innan man kan räkna katten som "sin". Han kan ju komma lite mer långväga ifrån också.

/Maria

Minka040
0

Ja, det är som #4 skriver. Du måste minst anmäla katten som upphittad hos polisen (sedan gället tremånadersregeln) och kolla upp om katten är chipmärkt. Sen får du vackert bida din tid i 3 månader, sedan kan du kastrera, chipmärka som din katt (extra viktigt med en hittekatt som ett ägarbevis på att han nu är din!) osv. Glad

Cindy
0

Har man anmält en upphittad katt till polisen, och de inte hittat ägaren inom viss tid, så kan de skriva över ägarskapet på upphittaren. Jag blev förvånad och lycklig när ett sånt brev damp ner i brevlådan om min nyligen upphittade kisse.

Vänliga hälsningar
Cindy

[klosaxen]
0

Tack för era tips. Jag ska kontakta polisen och se vad de säger.