Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3589 ggr
MillaJ
0

Upphittad katt -Göteborg

Har lagt ett inlägg på Hittekatter.ifokus men lägger ett här med:

En liten spräcklig katt med vitt bröst och vita tassar upphittades idag på trottoaren vid Kristinehöjdsgatan i Göteborg. Den var ej synligt skadad, bara väldigt rädd -låg ihopkrupen och skakade. Kanske en innekatt som kommit ut av misstag?
Inget halsband, ej heller öronmärkt.
Katten finns hemma hos mig och har bosatt sig bakom soffan. Har varit framme och varit social en stund, var då mycket kelig, men är nu lite nervös igen.

Polisen är underrättad och har mitt nummer, har även satt upp lappar runt om i området.
Katten får stanna hos mig så länge det behövs. Hör ingen av sig stannar den här.

Har en liten fråga med. Katten har inte ätit, druckit eller gått på lådan sedan den kom hit (runt kl 16), utan den sitter bara brevid soffan. Tar man upp den i soffan trycker den sig intill benet och ligger helt stilla -inte rädd för att bli upplyft eller klappad.
Ska jag anta att den kanske vågar sig fram senare när vi har gått och lagt oss så att det är lugnt i lägenheten?

IceJossan
0

Stackars lilla misse!

Tackolov att den blev hittad och fick komma hem till dig!

Det är inget konstigt att en katt i ny miljö väntar flera timmar, ibland någon dag, med att äta och gå på lådan. Rädda djur äter inte, och går såklart då inte heller på lådan eftersom de bara vill hålla sig undan till läget anses okej. Bjud på mat när du har henne hos dig, för då är hon uppenbarligen tryggare. Kanske klappa upppmuntrande om hon visar minsta intresse för maten. Du kan underlätta lite för henne genom att ställa en låda och mat+vatten i närheten av där hon gömmer sig, så behöver hon inte gå så långt när hon väl vågar sig fram för det nödvändigaste. Hon komemr örmodligen äta och gå på lådan under natten.

MillaJ
0

När jag precis kommit hem med den var den rädd först, men blev sedan nyfiken och smög omkring i lägenheten och klättrade på skrivbborden m.m. Kom även upp i soffan till oss självmant (var väl vår mat som luktade gott) och var då jättekelig.
Sambon ställde fram skinka till kissen innan jag hade hunnit springa upp till affären och skaffa lite kattmat och Kattsand. Den luktade iallafall på skinkan men åt inte. Hoppas att den hittar fram till mat och sånt inatt -jag visade iallafall lådan tidigare ikväll. Allt står i hallen så det är bara en liten bit att smyga längs en vägg om den blir sugen.

Typiskt att vi ska ha hantverkare som ska springa ut och in här imorgon och både jag och sambon måste iväg :S Men vi tänkte sätta kissen i badrummet medan vi är borta så att inte hantverkarna råkar släppa ut den av misstag eller skrämma upp den i onödan.

IceJossan
0

#2 Det låter bra ändå, nyfiken lite misse :) Har ni kollat kön? Visa gärna bild på krabaten!

Ja det är nog bra att sätta in Liten i badrummet så det inte händer en olycka. Där är det lugnare också, utan en massa läskiga fötter som klampar omkring alldeles nära.

MillaJ
0

#3 Puh, knappt nån sömn inatt. När vi gick och la oss, och släckte i lägenheten och stängde sovrumsdörren (tänkte att kissen ville komma fram själv) så blev det ett himla liv. Det jamades vilt tills jag öppnade dörren. Då kom kissen in och har under hela natten travat runt; I sängen, ner på golvet, upp i fönstret, i sängen igen, rakt upp i ansiktet osv osv. Vid kl 4 testade jag att sätta ut den i vardagsrummet igen men då började den skrika igen så då fick jag öppna igen.
En olycka har skett och kissen har kissat i sängen, men sånt händer.
Nu sitter den och gömmer sig under sängen.

Missannas
0

Vad glad jag blir över att läsa att du tagit hand om kissen och att du har sån förståelse för den. Har du möjlighet att ta en bild och lägga upp? Det sitter en lapp på Ica Maxi på Mölndalsvägen med en efterlysning av en katt som passar in på din beskrivning.

Du kan även gå in på Göteborgs katthjälps hemsida och titta efter efterlysningar av katter som sprungit bort. www.goteborgskatthjalp.com

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är kissen

IceJossan
0

Vilket speciellt ansikte kissen har, jättespeciell ansiktsform! I alla fall ser det ut så på bilden.

Kan för övrigt berätta att det är en hona, hon är svartsköldpaddstigré. Endast honor kan vara sköldpaddor.

MillaJ
0

#7 ja den har ett ganska speciellt utseende.
Är rätt skygg nu igen och smyger längs väggarna och gömmer sig i första bästa mörka hörn.
Blir väl som igår, att när vi släcker för att sova kommer den igång och blir suuupersällskapssjuk… :p

SaraC
0

Kanon att du tagit in henne!

Kolla även upp om till exempel ett katthem i närheten eller en veterinär med en chipläsare kan kontrollera om hon har chip.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tuska
0

Jag undrar om din hittekatt löper

MillaJ
0

Nu verkar det ha löst sig. Blev uppringd av ett par som sett mina lappar. Deras innekatt hade kommit ut av misstag, antagligen genom ett fönster. Killen hade upptäckt att det plötsligt saknades en katt. Det hade hänt en gång förut men då hade katten stannat nedanför och skrikit tills nån hittade henne.

De kommer ikväll för att hämta hem kissen, som visst heter Wilma.

Missannas
0

vad bra att det löste sig, hoppas de lär sig en läxa och ser till att wilma inte kommer bort igen, en tredje gång.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

IceJossan
0

Kanon att ägaren är hittad :)

Passa på att uppmana dem om att skaffa ordentliga spärrar till fönstrena, spärrar som sitter högt upp och som katterna inte kan pilla upp!