Kissar utanför lådan
Min katt Tindra har börjat kissa utanför lådan. Jag har haft henne sen november förra året och hon har alltid använt lådan. Men i lördags märkte jag att hon skrapade med tassarna på golvet i sovrummet, precis som hon gör i lådan, då hade hon kissat på en matta. Och nu har hon kissat två gånger vid ytterdörren. Jag rengör platsen men hon går dit ändå. Hon sitter ofta och jamar vid ytterdörren. Men när hon väl är ute blir hon rädd för minsta lilla ljud och sticker in igen. Hon är ca 6 månader. Jag blir bekymrad över att hon kissar utanför lådan. Är detta nån slags protest mot något?

Är katten kastrerad?
Stolt ägare till tre La permer
Hon kan protestera mot något. Har ni bytt Kattsand, ändrat om hemma, har ni fått hem en ny katt osv?
Eller så håller hon på att bli fertil. En del honor strilar när de löper. Tänk på att göra rent riktigt noga när du tvättar och ställ gärna mat där hon kissar, för de brukar inte gå på toaletten i maten.
Lycka till med att fundera ut varför hon beter sig så här. Om hon kissar på mjuka saker kan man misstänka urinvägsinfektion också och ett besök hos veterinären för att utesluta sjukdom är kanke inte fel.
Susanna
Det finns 2 bra artiklar här på iFokus om detta. :-)

Dränk fläckarna hon kissat på med alsolsprit, det dunstar och "tar med sig" kisset, både färg och lukt, även för kattens känsliga nos.