Vad anser ni som föder upp?
Denna fråga riktar sig till alla er som sysslar med avel.
Om ni har en hona som ni tänkt ha in i avel, om hon börjar löpa i tidig ålder och sedan löper nästan oavbrutet i flera månader, skulle ni då para henne tidigt så som vid 10 månader ungefär?
ELLER:
Om ni väldigt gärna vill ha ett champioanat på henne innan hon tas ut i avel, skulle ni då sätta henne på p-piller och avvakta med avelsplanerna för att satsa på att plocka ihop cert under en tid?
Tänkte att man faktiskt hört en del skräckhistorier om hur p-piller kan orska livmodersinflammation som kan medföra allvarliga konsekvenser… Eller har jag missuppfattat det där helt och hållet?

En hona som löper hårt och mycket får stå på piller en kort tid så att de hälsotester som behöver göras kan göras.Tvekamt om jag skulle para en katta som är bara tio månader.Livmodersinfamation brukar bero på tomma löp.P-piller ger tumörer i första hand.En hona som är klar med sin avel kastreras omgående och sen får hon tävla vidare som kastrat.
Stolt ägare till tre La permer
Certen och championaten i sig tycker jag inte är så viktigt, men jag vill gärna få några bedömningar på katten så man att man är på rätt väg när det gäller utseendet.
Ang löpet så skulle jag nog sätta på ppiller ändå. Det är lite pest eller kolera, men jag hade valt ppiller i det där läget.
Jag har parat en katt vid 11 månaders ålder. Men det är ju så olika från katt till katt. Med henne kändes det helt ok, med min andra skulle jag absolut inte göra det. Hon fick sin kull vid 1,5 års ålder.
Vi har bara ställt Nova en gång men då fick hon jättefin kritik från domaren.
Vi kände att vi kanske inte skulle vara så fixerade vid att hon får cert och/eller championat, utan istället fokusera på hennes välbefinnande.
Nu är Nova 8 månader och det är minst 2 mpnader kvar innan det är aktuellt med parning, skulle ni sätta henne på p-piller fram tills dess?
Och vad är alla risker med p-piller gentemot tomma löp?
Som du just skrev: Pest eller kolera…
Det är ju ungefär samma risker i längden. Med ppiller stoppar vi i katten onaturliga substanser, men å andra sidan är tomma löp också rätt onaturligt för katten.
Jag tycker helt enkelt man får göra som man själv känner. Det är många som går på piller utan att få några problem, men det är ju bara de som har problem som uppmärksammas. Jag skulle nästan tro att det är fler avelskatter som gå på piller än utan. Det är bara min egen uppfattning och behöver inte alls vara så.
Jag skulle fundera på; är hon mogen för kull? Är det bättre att sätta henne på piller och vänta till hon är runt 1,5 år? Och därmed hinna med lite fler bedömningar och låta henne växa på sig?
Angående utställning kan det ju vara bra att få några bedömningar för att skapa en uppfattning om standarden. Men å andra sidan, vet man själv vad katten har för för- och nackdelar så vet man ju redan det ;)
Hon är en devon rex och är nog en rätt lugn liten individ som älskar all sorts kel, vare sig det är från oss människor eller hunden. Men hon är vår första devon nånsin så vi har inte så mycket att jämföra med. Vet inte hur vi ska kunna bedöma när hon är redo…
Jag skulle absolut inte sätta en katt på p-piller bara för att ställa ut henne. Nej, utställningar kan vänta. Det går att ställa ut dem som kastrater också.
En devon rex kan man i regel utan problem para vid 10 månaders ålder.
#6 Fast jag uppfattade det som man vill sätta henne på piller pga hennes otroligt täta löp, inte pga utställning. Ställa ut kan man ju göra ändå.
Om du har en hane att para med vid 10 månaders ålder skulle jag (i din sits) hellre låta henne löpa och para tidigt än att ge p-piller. Har du ingen hane som väntar och du inte riktigt vet hur det ser ut kan p-piller vara den bästa lösningen.
Jo vi har en potentiell hane i åtanke, nu väntar vi bara på provsvaren från Tirri Ninni, vi skickade dem i måndags. Vi hoppas på att hon har blodgrupp A eftersom hanen är en A och han är suuuperfin! Han har precis det temperamentet som vi söker och blir snart Supreme Champion.
Skulle de visa sig att de inte är kompatibla blodgruppsmässigt så vore det jättesynd, men jag tror nog alldeles säkert att vi skulle kunna hitta en fin B-hane någonstans i landet så småningom då med.

Jag skulle nog vara tveksam till att para redan vid 10 månaders ålder, men jag har ju raser som utvecklas extremt sakta. Skulle bland annat vara orolig för att honan inte var mogen att ta hand om kattungarna och då kan man stå där med kattungar som behöver handmatas i flera veckor. Men jag vet inte hur fort en Devon Rex utvecklas dock, de utvecklas säkert fortare än både britter och skogkatter. P-piller i några få veckor eller nån månad eller två tror jag inte är farligt. Däremot har man ju hört talas om honor som inte löpt på jättelång tid efter att p-pillren tagits bort… Om Devon rex utvecklas fort så va sjutton, kör på!
Min Jonna däremot var ju nästan 3 år när hon fick sin första kull och det var inga problem för henne med det.
Jag parade min Ragdoll vid 10 månaders ålder på inrådan av vår veterinär. Hon löpte mycket kraftigt 5-6 dgr i sträck med endast 5 dagars vila emellan och gick ner i vikt…. Hon får sina kattungar i helgen!
Personligen så tror jag inte att man skall "förmänskliga" katters beteende och mognadsnivå för mycket. Kan man vänta till 1 år eller mer så är det jättebra, men ibland är alternativet att para tidigt bättre.
På de två månader som är mellan 10 månader 1 år hinner ju inte katten direkt förändras så mycket kanske. Jag tror också många gånger vi snöar in oss lite mycket på att det rekommenderas att para från 1 år och framåt.
Mycket beror ju på omständigheterna. Många gånger är det svårt att planera in en kull precis när man vill ha den och då får man helt enkelt anpassa sig lite.
Dessutom glöms det nog lite bort att en hona som paras vid 10 månaders ålder faktiskt hunnit bli över året när hon väl får ungarna.
# 13. Precis!
.

#13 Nja, det glöms nog inte bort. Kan ju vara så att man vill att kattan ska vara en bit över ett år innan bebisarna kommer. Och då väntar man gärna lite längre än 1 år för första parning. Nog tycker jag mig kunna se en stor skillnad på psykisk mognad på en 10 månaders och en katt på 1 1/2 år t.ex. Men det är kanske stor skillnad på ras även där?
Självklart får man planera in det så det passar med livet i övrigt. Men jag kan nog tycka att det i vissa fall är människan som är otålig och inte kan vänta några månader till innan parning. Att löpningen skulle vara så intensiv i så tidig ålder som #11 beskriver är nog ovanligt, i alla fall på de raser jag håller på med. Ska man sen ha en HCM-testad hona, så får man ju ändå vänta till 1 års ålder för att kunna testa henne innan.
Inom devon rex skulle jag inte säga att det är särskilt ovanligt att honorna börjar löpa tidigt och ofta.
Devon rexar är ju sedan kattungar tills… 8 års ålder så det går inte att vänta in vuxenbeteendet.
Vad gäller HCM-test får man helt enkelt göra det bästa av situationen. Har man en hona som antagligen mår bäst av en tidig kull får man HCM-testa innan 1 års ålder, innan parning.