Min katt jamar hela tiden!
Hej! Min katt Noggis är rasen Europé och an är ca 17 år gammal.
Han jamar konstant på kvällarna, han är kastrerad så det kan nog inte vara ett rop på en hona.
Antingen så jamar han bara som en katt, det där vanliga som man brukar höra. Annars så jamar han väldigt mörkt, "mjooaoooooo".
Jag kan se själv på hans mun är tätt ihop när jag gör det mörka ljudet.
Varför gör han så? Kan jag göra något så han slutar jama?
jag tror din katt söker kontakt, den har väl inte blivit döv på gammla dar eller ser dåligt? En äldre katt kan även bli senil som vi människor blir på äldre dagar.
Alla gamla katter är senila
senil betyder gammal, ålderstigen.
Dement kan han däremot vara.
Jag tror ändå att det kanske beror på våren Min kastrerade Moritz är ganska jobbig och skrikig nu. Han är visserligen "bara 8 år" men väldigt påverkad av honor framför allt på våren.
/Maria
Oj då Senil dement kanske det skulle stå. 
Det är bara jag som inte kunde låta bli att märka ord
/Maria

Kul med en till européägare! Våran kastrerade kille (som blir 5 år i sommar) låter också så ibland, för honom är det ett lekläte som han tar till när han vill ha uppmärksamhet.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#2 Han jamar så året runt, inte bara på våren ;)
#5 Ja okej, jag ka prova att se om min katt vill ha uppmärksamhet när han jamar så.
Har han börjat jama med stigande ålder ?
Vore jag dej skulle jag kolla upp hörsel och syn, en hälsoundersökning kanske vore på sin plats. Han kanske vill tala om något för dej på katters vis.
#7 Han var min systers katt förr, hon säger att han alltid jamat så sen han var yngre eftersom att jag fick honom Juni 2008 eller 2009.
Vi har en kastrerad dåre här hemma som är cirka två år som galer hela tiden. Han skriker när det är dags för mat även om det finns mat i skålen kvar sen gången innan, han galer så fort sambon stänger en dörr om sig, vilket innebär att han inte får gå på toaletten utan att ha en galen Bruce på andra sidan som sitter och jamar som en dåre. Han jamar även en massa när han vill gå ut på balkongen och där ute verkar han vilja påkalla uppmärksamhet från folk eller nått för där skriker han ibland också bara sådär. Han jamar även när han vill gosa, gärna på morgonen när han upptäckt att sambon gått ur sängen utan att han fått sitt gos så då springer han efter honom och försöker attackgosa han på vägan.
Man blir lite trött på det i längden faktiskt… Han är dessutom den enda som håller på sådär. Vi har fyra katter.. De andra jamar ibland men inte så mycket. Bruce är helt vild och galen…
Kanske är det samma för din katt att han vill något. Märker ni något mönster? Om det är något särskilt han verkar vilja? Vad händer om ni svarar han?

jag har också en jamare :) hon pratar och pratar så man blir knäpp. till på köpet kan hon verkligen låta så man tror att man ska bli tokig! men hon är rätt söt när man frågar henne "vad säger du tjejen?" och hon svar :P inte nog med det så brukar hon hetsa min andra lilla katt att också börja prata. så de sitter tillsammans ute på balkongen och sjunger små kattsånger för alla som promenerar förbi utanför :P
tror att vissa katter bara är sådanna. de pratar helt enkelt :P om han har gjort det i hela sitt liv är det antagligen en pratig katt du har.
visste ni förresten, appropå pratiga katter, att katter är det tamdjur som har störst "ordföråd". de har massor av olika ljud för sig som de bara har utvecklat eftersom vi människor reagerar på dem. inga andra kattdjur än tamkatten har dessa ljud för sig :) tycker det är jätteintressant.
#9 Om jag ropar på hans namn när han jamar så, speciellt på kvällen, om han jamar mörkt, då slutar han genast och jamar bara "som en katt" en gång.
Han brukar jama sådär mörkt också efter att han ätit sin mat. Jag brukar säga "Scchhh" iblan, då brukar han bli tyst. Han är ju gammal o go, så han har lärt sig massa "kommandon" under sitt liv som han än kommer ihåg.
#10 Ja, kattägare kan ju någon gång veta vad katten vill när den jamar. Högt eller lågt, mörkt eller ljust, alla katter menar ju olika saker vid vissa ljud de gör.

#11, haha! ja fast alla brukar fatta vad min vill. mest för att hon stirrar en i ögonen och jamar högt och länge samtidigt som hon sitter på sin favoritfjädervippa. det roligaste med alltihop är att om man struntar i henne och fortsätter sitta vid datorn suckar hon, alltså en riktigt människosuck, sedan går hon och biter en i låret, för då ver hon att man reagerar.
tänker man att kissen pratar med en och berättar en massa små saker brukar det vara lättare att tycka att det är okej :P
#12 Hihi okej :P
Har själv en här hemma som brurrar, kurrar, jamar och skriker emellanåt. Pratar man med honom eller går i närheten av honom så burrar han och strax därpå dyker ett kurrande upp. Är han lekfull vare sig det är nattetid eller dagtid så jamar han, ofta då åt den andra kissen. Vill inte den andra kissen så sätter han igång och skriker tills den ger med sig och börjar leka med honom. Och när dem lekar så burrar han för varje anfall han gör och varje hopp. Så det är mycket buuuurrr och mijauuu man hör här hemma. =D