Hur sent kan man kastrera?
Bau, min honkatt, är väl runt ett halvår nu, och inte kastrerad/steriliserad än. Jag har inte råd just nu egentligen, vill dessutom helst öronmärka också när hon ändå är sövd.
Innan ni säger ''det skulle du tänkt på när du köpte henne'' får jag be att informera om att jag fortfarande hade ett arbete när jag köpte henne, och inte riskerade att förlora lägenheten.
Bau är innekatt så det finns ingen risk att hon blir dräktig. Den andra katten jag har är en kastrerad 10 årig hona.
Men finns det risker med att vänta för länge, tills mitt liv ordnat upp sig lite? Sjukdomsrisker och så? Löpet kan väl vara jobbigt för oss båda när det kommer, men är det tillräckligt jobbigt för henne så att jag måste ta de pengar jag egentligen inte har och kastrera nu direkt, eller kan jag vänta?
Tacksam för genomtänkta och realistiska svar från folk som inte lever i en drömvärld men ändå kan väga för och nackdelar. I den perfekta världen hade hon redan varit kastrerad,öronmärkt, levt på specialodlad och näringsriktig tonfisk och haft 20 inhägnade hektar att leka i. Nu får hon klara sig med innätad balkong, blötmat och kött och är tyvärr inte kastrerad ännu.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Vart bor du.Det finns ju gott om kliniker som så här års har kastreringskampanjer med rejält rabatterade priser.
För ska du inte kastera så bör du ge p-piller och det är ju inte heller helt gratis.
Man kan ju kastrera en katt hur sent som helst i princip.Problemet är väl om honan råkar rymma och kommer hem dräktig.Eller får livmodersinflamation en helgkväll.(det kostade 7500 för oss)Sen finns ju alltid risken att hon kissar ner möbler och golv vilket tyvärr inte heller det är gratis.Har du ingen som kan låna dig lite pengar.
Stolt ägare till tre La permer
Kan kolla runt på kliniker i helsingborgstrakten.
Varför ska jag ge p-piller till en innekatt som inte riskerar att bli dräktig? Har de någon annan effekt som hjälper?
Livmodersinflammation, när och hur ökar risken för det i förhållande till att vänta några månader?

En honkatt som löper vecka på vecka kan tappa rejält i vikt.De har inte tid att äta utan tänker bara på killar.De skriker och hojtar så att varken ni eller grannarna får sova.
En hona som löper kan mycket väl kissa ner en hel lägenhet på ett enda löp.
Tomma löp ökar risken för livmodersinflamationer.Det finns honor som råkar ut det redan på första löpet och det finns honor som aldrig får det trots att de löper hårt och ofta.Men är katten kastrerad så kan hon inte drabbas öht.
Och P-pillrena?
Hur tidigt brukar de löpa första gången? Borde jag veta men har glömt det. Mina förra katter kastrerades ganska snabbt så jag har inte själv ''upplevt'' det i tid, och med tanke på att jag kommer behöva kolla i mailen när jag köpte henne för att räkna ut hur gammal hon är så är min tidsuppfattning ganska dålig.

P-piller användadet är ju tyvärr inte heller ofarligt.Det kan ge tumörer och humörförändringar.
Jag har haft en honkatt som började löpa vid fyra fem månaders ålder.Sen har jag en såld avkomma som nu är drygt ett år och hon har just löpt för första gången.
#2 p-piller skyddar inte mot dräktighet, det bara avbryter löpet.
Kan man kastrera när katten löper?
Är osäker på Bau, hon jamar lite grann på balkongen, men för övrigt är hon normal..
Hejsan. En katt kan börja löpa när som helst från det att dem blivit fem, sex månader. Båda mina katter började löpa någon vecka efter dem fyllt sex månader. Det är jätte jobbigt både för dig och katten. Katten beter sig inte som vanligt och jamar sky högt och jätte mycket. Vissa katter håller på hela nätterna också vilket en av min katt gjorde innan jag fick tid hos veterinären för sterilisering. Sterilisering för en hon katt kostar åtta hundra något på din veterinär i Helsingborg, lite dyrare på djursjukhuset har jag för mig. Har du inte råd just nu så går det bra med ppiller ett litet tag. Inte alls bra att gå med det för länge på katten. Det är inte så dyrt. Ger man en gång i veckan på samma veckodag. Skulle du glömma ge henne det kommer hon börja löpa igen. Pillerna har jag för mig Att man måste börja ge samma dag som katten börjar löpa. Så ring en veterinär klinik och fråga om dem kan skriva ut det till din katt så du redan är förbered med ppiller när hon börjar löpa. Annars måste hon gå tiden ut med sin löpperiod och så får man börja med pillerna nästa gång hon börjar löpa. Hälsningar
Hon är 9 månader..tiden går fort..
Ska jag köpa piller är det lika bra att få operationen gjord. Har som sagt egentligen inte råd, hade varit skönt att ha den tusenlappen i reserv tills jag vet vad som händer med mitt liv, men det finns en liten reservsumma på mitt bankkonto.
Men med de riskerna det medför för katten kan jag inte försvara att vänta längre. Får leta veterinär när påskhelgen är över.
Okej. Man kan kastrera när dem löper. Löpningen avbryts då.
#11 ok bra, då behöver jag inte tänka på det.
#12 Tack föer länken, men dels är malmö lite långt bort, och dels gick kampanjen ut igår ;)
Men jag ska höra med pappa om telefonnumret till en liten klinik där vi tagit hunden för vård förut, och där min förra kise blev kastrerad m.m.. De är bra och har vettiga priser :)

annars måste jag nog påstå (kommer säkert få mothugg :P) om hon är innekatt, och löpen inte är helt vansinniga är det bättre att låta henne vara än att ge p-piller. p-piller kan ge allt möjligt skräp som hormonrelaterade srörningar och diabetes som andra biverkningar än bara cancer. bättre då att låta henne löpa än att ge henne hormoner, om du nu inte kan kastrera… man kan inte alltid förutse allt under en katts liv. det är förhoppniingsvis i alla fall runt 10-15 år… gör det bästa av situationen och lussna på din katt. att inte kastrera eller att ge p-piller är ju egentligen att välja mellan dåligt och dåligt, men heldre att man låter henne löpa själv om löpen inte är för svåra och hon går ner sig än att trycka i henne hormonpreparat…
#14 Som sagt känns det ganska onödigt att först lägga pengar på p-piller och sen lägga pengar på kastration. Pillerna är ju inte gratis och behöver väl recept? Sen gillar jag inte heller p-piller.. tar ju inga själv om det inte behövs så varför ska katten få kemiska hormoner i sig?
Men det finns pengar till kastration om den verkligen är nödvändig, vilket den verkar vara :)
Så länge hon inte går ner i kondition och du inte blir galen av hennes löp skulle jag rekommendera att du helt enkelt väntar. Både p-piller och tomma löp ökar risken för livmoderinflammation. P-piller ökar dessutom risk för juvertumörbildning (dock främst vid långvarig behandling), diabetes mellitus och benmärgsdepression.
Men jag rekommenderar att du kastrerar så fort som möjligt just pga. risken för livmoderinflammation. Åker hon på livmoderinflammation behöver hon ändå kastreras och det är mer riskabelt att kastrera en sjuk katt än en frisk.
Ska som sagt leta reda på en bra veterinär när påskhelgen är över :)
Risken för blödningar är större om man kastrerar under löp, vet inte om veterinärerna gör det om det inte finns anledning. Ring till en vet och fråga.
Alla mina tre katter har steriliserats under löp perioden. Konstigt ingen veterinär sa till mig att risken för blödningar var större. Men allt gick bra. Och jag vet vänner som också steriliserat sina katter under löpperioden. Konstigt ingen veterinär berättar riskerna :/
Det handlar inte om någon drastisk ökning i risk.
Det är dock en risk, så varför ta den? Det tycker jag är dumt iaf, om det inte är nödvändigt. Då kan man nog vänta några dagar tills löpet gått över.. Inte skulle jag riskera min katts liv för att bli av med oljudet om det inte var nödvändigt.
Om du bor i Helsingbort så finns det en veterinär där en gång per vecka som kastrerar med titthålsmetoden. Det är att föredra då det bara blir ett 2 cm långt snitt som sys med ett enda stygn. Det är mycket lindrigare för katten som slipper bära tratt och inte blir lika besvärad. Dessutom är det en jättebra veterinär.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag låter veterinären bedöma risken. Vissa anser att risken är försumbar. Jag är inte veterinär och kan inte bedöma risken utan litar på att min veterinär kan avgöra vad som är lämpligt och inte. Riskera att katten ska dö gör du bara genom att kastrera den. Ingen vet hur en katt tål narkosen innan den läggs under narkos. Tvivlar på att risken för att katten faktiskt ska dö ökar bara för att den löper. Det som antagligen händer är att det blir lite meckigare för veterinären att komma åt och strypa blodkärlen.
Går man till amerikanska källor anges även p-pillerbruk som något som ökar risken vid operation eftersom p-piller hämmar kattens naturliga kortisonproduktion.
Och för tusan, vem vet… kanske är det där tomma löpet precis det som utlöser en livmoderinflammation och att kastrera en katt med fullt utblossad livmoderinflammation, då kan vi snacka ökad risk för komplikationer och även högre risk för död.
#23 Precis. Jag lyssnar också på min veterinär. (samma gäller tidig kastrering men det är lite OT..)