Hur vanligt med öronskabb?
Jag bara undrar hur pass vanligt det är med öronskabb hos kattungar?
Jag och min man har genom åren haft 3 katter, varav 2 av dem varit huskatter som varken varit vaccinerade eller avmaskadade när de kom till oss.
Dessa båda huskatter hade båda öronskabb och fick så klart behandlas för detta. Hon som var uppfödare till den ena av dem sa att nästintill alla kattungar får öronskabb, kan detta verkligen vara sant?
Och hur uppkommer öronskabb egentligen?
Jag har haft 3 huskatter varav en haft öronskabb. Vet heller inte varför och hur vanligt det är.
/Maria
Kattmamman har öronskabb som smittar ungarna. Det är mycket dålig katthållning när ungar har öronskabb vid leverans.
Jo, men vad menas med dålig katthållning. Kommer det av fel foder, smuts, eller vad? Kan det hända i raskattsavel?
/Maria
Nej det händer inte i raskattsaveln att där finns öronskabb i katterierna. Om man nu inte har katter som träffar smittade katter.
En utekatt blir smittad av en utekatt helt enkelt.
Skabb loppor och löss finns även bland människor och kommer inte av det man förtär, det är en kontaktsmitta
Öronskabb skulle mycket väl kunna finnas i raskattsavel, om de vuxna katterna har det. Men de som avlar på raskatter har i regel lite bättre koll på sina avelskatter än folk som släpper ut sin honkatt så hon får para sig med första bästa hane. Öronskabb smittar precis som loppor och löss. Det är alltså en ohyra.
#5 OK, tack
Sista kissen kom från ett väldigt tvivelaktigt hem
/Maria