Försenad vaccinering
Mina kattungar fick sin första vaccinationsspruta 18 februari och jag har inte haft möjlighet att gå till veterinären för den andra sprutan. I dag har det gått 5 veckor och veterinären sa 3-4 veckor för nästa spruta.
Är det för sent? Eller ska jag gå dit i kväll och se till att de får den andra sprutan?
Du måste väl dit ändå för att vaccinera dom? Annars ring och fråga veterinären vad som gäller. Jag vet inte om det måste göras inom en viss tid.

När vi vaccinerade Lea för första gången när hon var kattunge så tog det mer än 2-4 veckor. Jag vet inte hur lång tid men dom sa inget utan bara gav henne sista sprutan.

För sent och för sent… Om din veterinär säger att det gått för lång tid mellan 1:a och 2:a sprutan för att vaccineringen ska ha full effekt så lär du få börja om från början, dvs vaccinera två gånger igen med 3-4 veckor mellan tillfällena.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Min veterinär sa att fyra veckor är max mellan sprutorna, annars är första sprutan bortkastad. Så ja, du måste nog tyvärr ta och börja om från början och ge två sprutor till.

3-5 veckor säger min ena veterinär. Att 4 eller 5 veckor inte spelar någon roll, men att det inte bör gå mer än 5.
Igår var jag hos veterinären för 2:a vaccinationen. Det hade gått 5,5 vecka och de sa ingenting om det. Skönt! Tänk att få börja om igen och betala allt en gång till!
Jag passade på att få en hull-bedömning på katterna och fick veta att de var välnärda och i gott skick. Han rekommenderade kastrering då de är 6 och 7 månader. Det är väl dags då att göra det.

Det låter bra.
KAstrering rekomenderas från 6 månaders ålder av Veterinärerna. Det är "svensk standard". Det finns Veterinärer som gör det tidigare. Men jag tycker man skall hålla de rekomendationer som veterinärerna har.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~