Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 7628 ggr
[Alexandrae]
0

Åt tillagade kycklingben, HJÄLP!

Min katt fick i sig tillagade kycklingben från en kycklingvinge, och det ska ju tydligen kunna flisa sig och sticka hål på magsäck och tarmar! Har lite panik nu, vad ska jag göra?

Silversemlan
0

Det behöver inte hända något så stressa inte upp dig. Håll kissen under uppsikt och vid minsta symptom (kräkning, håglöshet osv) så åk till veterinären. Jag skulle förbereda transportbur och eventuella papper ifall du behöver åka in (men det har jag alltid förberett iof). Men som sagt, det behöver inte bli några problem, det är bara det att risken ökar för flisande, vassa ben när de är tillagade.

Min ena katt är ett matvrak och har ibland lyckats sno tillagade ben och än har det gått bra (nu menar jag inte att man ska ge tillagade ben eller att det är ofarligt utan att det inte behöver gå illa).

[Alexandrae]
2

Jag är livrädd just nu att nåt ska hända hnm :( Det var först när han käkat upp det som jag kom på att det kanske var farligt, googlade på det sen och fick det bekräftat! Usch, känner mig så dum! :(

Silversemlan
0

Försök att ta det lugnt för ju lugnare du är desto mindre stressar du upp din katt. Som sagt, för det mesta går det bra!

Se till att ge rått kött/råa ben nästa gång, det är ofarligt och uppskattas av många katterGlad

[Alexandrae]
0

Hoppas verkligen att det går bra.

Ska aldrig mer låta hnm sno tillagade ben :(

tuska
0

Om hundar får i sej någe vasst är det havegrynsgröt och kokt sparris som gäller att få i dem det binder det vassa. Att få i katten den kosten går nog inte så det är nog bara att avakta.

Kanske man kan ge katten något så att det glider lättare, jag tror att jag skulle fråga mej fram hos någon veterinär, det kan vara så enkelt som att ge katten lite olja, vem vet.

spiritedaway
1

mina katter älskar sparris, så det skulle kunna vara en idé att testa kanske.

[Alexandrae]
0

Han är som vanligt nu, han har ätit lite blötmat och lekte med en pipråtta nyss… Kmr aldrig få i hnm sparris

[Alexandrae]
1

Han verkar fortfarande som vanligt, bara lite sur över att han inte får gå ut :P Han har slickat av lite havregrynsgröt från min tallrik, han ville inte äta det. Hoppas att han fortsätter må bra!