Sy burskynke - vilket tyg?
Jag funderar på att ev. sy ett burskynke till kommande utställning… men vilket tyg skall man välja? Ni som har sytt burskynken, vilket tyg har ni valt?
Jag tänkte i så fall sy ett stilrent och enkelt skynke som är enfärgat… ev. två enfärgade tyger.
Har ni några tips på tyger… 

Vad roligt att du vill sy själv.
Jag förespråkar alltid tyger av naturfiber. Dels för att undvika att burskynket "smetar fast" i katten eller att kattens päls blir elektrisk.
Sen skall du tänka på att färgen skall framhäva katten. Är din katt mörk så gå på ljusa färger . Den färg som passar de flesta katter är blå. Den finns i en massa nyanser. Ta gärna provbitar i tygaffären och se hur de passar din katt. Eller ta med ett kort på din katt till affären så du ser på ett ungefär.
En bra sak att tänka på är att göra golvmattan vändbar, ifall det skulle hända en olycka tex. Sen om man vill ha omväxling. Att ha ett enfärgat tyg och ett med lite mönster på är ofta effektfullt och snyggt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#1: Tack för ditt svar och dina tips!!
Få se om jag får ihop ett burskynke…
Kan du ge mig tips på vilka tyger som är naturfiber… är lite dåligt insatt i detta med tyger 
Killen jag ev. ska sy burskynket åt är en blåtabby bicolor (se bilden) han har nu lite mer färg i ansiktet och på kroppen nu… Han är alltså blå (kall) och då är det väl bra att välja någon varm färg. Gärna lite stilrent… tänke på något mot offwhite, grönt (diskret), beige, sandfärgat…. eller nått sånt.
Grönt tycker jag de flesta katterna passar bra i men eftersom din katt har så fina blå ögon så skulle jag försöka fånga upp den färgen och göra skynket i samma färg, det tror jag skulle bli jättebra :)

jag vet inte, men jag tycker babyböått är en himla min färg.. så när jag skall sy ett burskynke så blir det babyblått å en annan blå färg ;)
#3 och 4: Tack för era svar…
Blått är ingen bra färg för vår kille… han har en kall färg och blått är också en kall färg. Vi lånade ett ljusblått burskynke av uppfödaren och han försvinner lite i den färgen.
Men ljusblåa burskynken är jättefina…så visst går det att ha det… men jag vill gärna ha en färg som får fram hans egna färger.. så han syns 
Så, jag tänkte satsa på en varm färg åt honom då han själv har en kall färg.
Ni kanske har tips på något bra tyg… 

tja, om du vill ha en varm färg som framhäver din blåa katt skulle ju i alla fall jag titta på nyanser av gult :) man behöver ju inte ha en neongul gräslig färg, utan naturgula nyanser. eftersom blått och gult är komplementsfärger kommer det gula att lyfta fram katten :)

#2 Naturfibrer är Bomull, linne, siden och Ylle. Ett tunnare bomullstyg skulle jag själv föredra. Även blandningen bomull-lin är bra.
Eftersom katten är vit och den enda färg du egentligen har att utgå ifrån så är det ögonen. Så en färg som lyfter fram dem tror jag är ett måste.
Så till din katts färger skulle jag kunna tänka mig en blå-grön färg, Olivgrön, Tegelrött,ljusa pasteller går också bra fast inte åt det rosa och turkosa de blir för "mjäkiga" enligt mig.Det som enfärgat. Sen kan du ha ett småmönstrat tyg som komplement tex. om du syr ett "lapptäcke" till golv. Sen även att ha som "nerhängsflikar" från taket och ev. som smågardiner fram.
Det jag personligen tycker är snyggt är om man kan få tygerna att bilda en "ram" runt framsidan av buren för att "rama in katten". Men dte fine en massa olika sätt att framhäva katten på. Lycka till med sömnaden.
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

#6 Faktiskt så är blått och orange komplementfärger, och gult och lila :)

Jag tycker att din katt hade varit fin i nån mild rosa färg. Om man tittar på din bild så passar det fint med den söta rosa nosen och framhäver ragdollens fina blå ögon bra. Det förstärker det väna uttrycket och passar även bra till den kalla grå.
Lycka till med skynket! Började sy mitt första igår, kul men lite pilligt! Men det beror ju förstås hur noga man är, finns oändliga varianter man kan göra, bara fantasin sätter gränserna. Dock tycker jag att man ska skippa all ryschpysch som lätt kan "överglänsa" katten, är ju faktiskt den som ska synas, men det verkar ju du ha koll på;)

#8, känner att jag är väl sent ute att svara :P jag gör det ändå… det beror på om du vill förstärka eller neutralisera färgen. gult och violett är komplementfärger, men de neutraliserar varandra. vill du förstärka använder man blått och gult mot varandra :) samma sak med blått och orange. det neutraliserar. det är ju dock inte det man är ute efter med sitt skynke.

Jag är också sent ute, men… Det här är ett av mina burskynken i en färg som kallas nougat. Den är neutral och passar de flesta färger och jag tror att den här färgen även skulle passa din katt.
Jag tycker bäst om bomull.
Det här med varma/kalla färger kör inte jag på: har ett skynke i "kall grön" som både mina grå (kalla) och röda (varma) katter passar i. Passar det så passar det. 

Hej, ett tips är att ta ett litet tygprov och kolla hur "bra" katthår fäster. Det gjorde inte jag så mitt burskynke är lite som en "ryamatta", fniss… 
Mina burskynken är alla glansiga och de drar inte till sig katthår. Jag använder sköljmedel till dem och det går ju även att spraya dem med antistat. De är mycket lättskötta. Det är bara att tvätta och hänga upp. Ingen strykning behövs.