Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3960 ggr
awkward
0

Katt som börjat mjaua en massa

Hej!

Har en snart 4 årig honkatt som är steriliserad och det pga livmodersinflamation, som genomfördes när hon hade fyllt 1 år.

Sedan dess har hon aldrig haft några problem med varken beteendet eller hälsan.

Förrän nu ungefär 2 veckor sedan, då hon helt plötsligt börjat mjaua för jämnan, oavbrutet ibland.

Många ggr trott hon velat ha speciell mat, men nejdå, hon har både blöt och torrfodermat och som hon haft nu i många år och mått så bra utav.

Hon har dock börjat äta mer utav blötmaten senaste tiden.

Försökt klura ut vad som kan ha "hänt" eller pågått för ca 2 veckor sedan och jag har funderat lite på;

- gett henne kattgodispinnar = hon vill ha fler och fått in det helt plötsligt som en vana? MEN över 2 veckor sedan vi slutade ge henne dem, så hon borde glömt?

- var hundvakt 1 Mars åt en bekant för att känna på hundlivet och rasen.

- för 2 veckor sedan blev det mer aktuellt inför valpskaffande - bestämdes nästan helt att köpa valp.

- har hon ont? - känt överallt men eftersom hon inte är alls en kelkatt eller famnkatt så mjauar hon för lilla minsta när hon inte vill man ska röra henne.

Någon annan som känner igen beteendet eller kanske kan klura ut något vad hennes fruktansvärda mjauande beror på?

Tänkte söka veterinärshjälp ifall detta inte går över.

tuska
0

Kan hon känna av våren ?   Hankatter kanske smyger omkring där och markerar så hon känner denna doft och blir orolig.

Kanske har hon  långsamt.

Kolla tänderna eftersom hon föredrar mjukmaten.

Bara gissningar

IceJossan
0

Tyckte hon om hunden du var hundvakt åt? Det är ju 2v sedan idag. Kanske tyckte hon om sällskapet och blev missnöjd när den åkte hem igen?

awkward
0

Har kollat tänderna och inga problem med dem, ser fina ut och hon äter även av torrfodret, bara mer mängd av blötmaten.

Hon är en väldigt skygg katt emot andra människor än mig och sambon, men när hunden var här blev hon mer nyfiken trots att hon gömde sig undan, men hon verkade tycka om hunden en hel del.

Jag får hem en valp i slutet av April, så hoppas hon kan sluta mjaua tills dess eller när hunden kommer hit :P

awkward
0

Glömde även nämna att hon är en innekatt, så är aldrig utomhus och känner av hankatter eller liknande.

Maria
0

Jag har två hanar som är innekatter och Moritz blir alltid väldigt orolig denna tiden på våren. Rastlös och går omkring och jamar mer än vanligt.

Så är det inget annat fel på katten tror jag att det har med vårkänslorna att göraFlört

/Maria

awkward
0

#5 På såååå vis ja då kanske det är därför :P

awkward
0

Jaha… nu står katten inne i sovrummet och mjauar nästan konstant igen. Blir tokig på detta mjauandet! :(

IceJossan
0

Jag tycker att det (förutom det med vårkänslorna) låter som om hon tyckte det var intressant med hunden och sedan saknar sällskapet. En människa kan ju aldrig ersätta en fyrbent kamrat.

Ni kan ju kanske höra med ett katthem ifall ni kan vara akuthem åt en kisse tills valpen kommer? Så hon får lite sällskap? Ibland kommer det upp situationer då en katt har ett jourhem som väntar men som inte kan ta henne förrän om en månad, och i ett sådant läge skulle ni kunna vara just akuthem tills det långvariga jourhemmet kan ta emot katten. Ni kan ju höra er för, för ibland tas sådana jourhem tacksamt emot.

awkward
0

#8 Klarar tyvärr inteatt lämna ifrån henne… isf hos familjen som skulle kunna, men får se hur pass mycket mer hon kommer mjaua nu.

Kommer få hem valpen i slutet av nästa månad. Jag som vat så orolig om att hon skulle bli svartsjuk eller något när en hund kom hem hit, men hon verkar snarare sakna individen som hon var så nyfiken på.

Hon är så fruktansvärt skygg emot andra människor än mig och sambon i vanliga fall, men andra djur verkar gå bra.

IceJossan
0

Jag menar att ni kan bli akuthem och ta emot en katt, inte att ni ska lämna bort eran.

Som jag skrev så behövs det ibland akuthem som kan ha en katt någon månad tills det varaktiga jourhemmet kan ta emot katten, och under den månaden kan ju ni ha hand om den kissen? Om det finns nån sån som behöver en tillfällig placering.

awkward
0

#10 Min honkatt gillar dock inte andra katter, har försökt få henne sams med andra katter men hon fräser och är vansinnig :( men kanin och hund gick tydligen bra… skum katt har man.

awkward
0

Nu har hon skrikit något fruktansvärt till och från sedan 18-tiden.

Varför mest om kvällarna?

Och det är riktiga djupa mjauningar hon ger ifrån sig, från magen och mer än så!

Jag blir tokig på detta skrikande… vill ju veta vad som inte står rätt till :( hon har aldrig förr varit sådanhär och hon blir 4 år till sommaren.

awkward
0

Märkligt… gav henne mat få vid 23.30.. sedan har hon varit tyst sedan dess, ren tillfällighet isf :S

För även om hon haft mat helt ny och allt annat fräscht så icke, massa skrikande ändå.

London999
0

jag tror som några har sagt att det är vårkänslor, våran honkatt här hemma jamade något otroligt ett tag sen så tog hon sig en promenad på några dagar kom hem och var helt som vanligt (och nu så hoppas vi på kattungar ;P)

Gunlog
0

Även om hon är kastrerad så har hon ändå beteendet kvar… Hoppas att det lugnar sig… Måste vara jobbigt för henne också…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

siddelina
0

Jag har en tjej på 13 år som jamar hela tiden. Hon kan sitta i köket och jamar konstant, högt och klagande. När jag går ut i köket, sitter hon och tittar upp på skåpet för hon vill komma dit upp och sova. Har svårt att hoppa nu för tiden, då hon är stel i lederna, så då lyfter snälla matte upp henne. Kissen blir nöjd och sover som en stock på skåpet i flera timmar.

Jag tror att hon har sett att min kattgrabb på 6 år gillar att ligga på skåpet han också. Så honom lyfter jag upp i famnen sen hoppar han upp själv om han vill dit.

Hoppas du kommer på vad det är med kissen!

awkward
0

Det som är lite konstigt är att jag nu noterat att hon endast jamar mellan 18-01 tiden, alltså enbart om kvällarna.

Undrar vad det kan vara tecken på?

Om ca 3 veckor får vi hem en liten valptik, så jag hoppas hon kanske kan lugna ner sig då ;)