Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2236 ggr
lisette
0

okastrerad hankatts urin

jag undrar om en okastrerad hankatts urin luktar mer än en kastrerad hankatts?

har nämligen stallkatter och någon av dem har börjat kissa i höet. tre av hanarna är kastrater, men det finns en fjolårskatt som inte är kastrerad än. det har varit för kallt för att kastrera, så det ska tas om hand snart. jag misstänker att det är okastrerade hanen som pissar överallt.

när är det ok att kastrera egentligen? nästan all snö är borta och vi har 5-10 plusgrader… katterna är utekatter.

TheMe
0

Japp, okastrerade hankatters urin luktar urk!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Lena
0

I Sverige har de flesta veterinärer 6 månader som gräns för kastrering. Det går dock att kastrera redan från 3 månaders ålder.

Som #1 skriver luktar urin från okastrerade hankatter betydligt värre än från en kastrat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lisette
0

han dök upp hos mig i augusti förra året, så han är ju långt över halvåret nu.

är det ok att kastrera nu med tanke på att han är utomhus, sitter i lera osv?

SaraC
0

#3 På en hankatt är ju ingreppet så litet, så jag tror inte att det spelar någon roll.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Gisele]
0

Det bästa är om du bokar tid för kastrering med en gång. Kissen skulle nog må bra av att få vara inne med dig några dagar. Kolla med veterinären hur länge såret måste läka, det är ju så pyttelitet på en hane. Det är ju bara snitt man gör, jag tror inte ens att de sätter stygn.

lisette
0

kan tyvärr inte ha katten inne, gubben är allergisk!

lisette
0

tack för svaren förresten. =) får min transportbur på onsdag, så jag ska se om jag kan få en tid därefter för kastration.

SaraC
0

#6 Kan du begränsa något annat område till honom inne i stallet då? De brukar ju vara mer eller mindre groggy när man kommer hem med dem så att få återhämta sig på ett lugnt ställe är bra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lena
0

Hankatter kan gå ut igen så snart de vaknar upp och är stadiga igen på benen efter narkosen. Om du räknar med ett dygn så är du på säkra sidan. Såret läker snabbt och de behöver inte använda tratt eller något sådant.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lisette
0

#8 nej tyvärr inte det heller. men jag får väl försöka ha lite koll på honom. stänga dörrarna i stallet är ju bra kanske…

#9 kanon! tack för svaret!

på torsdag klipps det ivf. ;)

[Gisele]
0

Så bra att du har bokat tid. Du har inget varmt rum i stallet då till katterna?

lisette
0

nej tyvärr inte än. ska bygga sadelkammare i sommar, sen har de så de kan gå in. de brukar dock ligga som i en ormgrop alla fyra… ibland undrar man vilken kroppsdel som tillhör vilken katt. ;)

EddaM
0

Håll koll på såret i några dagar efteråt för han kan ju få en infektion o då behöver han in till vetten igen. Lycka till.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mona22
0

vad glad man blir av att höra att ni bryr er om era katter tillräckligt för att kastrera dem. dessutom bidrar ni inte till fler oönskade kattungar.Skrattande

Om alla kastrerade sina utekatter så skulle kattproblemet minska tror jag.

lisette
0

#14 det är ju självklart tycker jag. som du säger, hade folk kastrerat så hade det blivit bättre för alla. draco som han här heter kommer från grannen och dök upp i somras. tycker det är illa att man inte kan ta kostnaden för kastration faktiskt.

sedan är väl min veterinär ovanligt billig när det gäller kastreringar osv. 375 för hanar.