Att bli kallad djurplågare
Ja då har man blivit kallad djurplågare, av en tjej via internet som jag inte ens träffat. Och aldrig ens pratat med förutom i en tråd jag skapade om varför så många tycker att katter måste få springa fritt.
På helgon finns det ett djurforum jag brukar vara inne i ibland, och i många trådar där folk har funderingar över nåt beteende på sin katt, eller vad som helst egentligen så finns det många som måste slänga in en kommentar om hur det är att plåga sin katt att ha den inne.
Därför skapade jag en tråd för att dom skulle kunna ge fakta varför katten måste springa ute för att må bra. Ni kan säkert förstå att det gick inte särskilt bra.
Speciellt inte från 2 tjejer. Varav en inte ens ska kastrera nästa katt eftersom hon inte vill ta bort den rättigheten för sin katt. Den ska få välja sin partner själv så att det blir friska avkommor osv. Och försvinner katten har den ju valt själv att försvinna och då finns det inget hon kan göra åt saken.
Sen den andra tjejen som tyckte att jag var omöjlig att banka vett i och bara gav sarkastiska kommentarer och vägrade diskutera det tråden handlade om.
Hon var bara tvungen att berätta vilken djurplågare jag var.
Dock svarade hon aldrig på mina frågor om hon kan garantera att en katt mår dåligt av att vara inne, eller garantera att en utekatt mår bättre.
Jag blir så arg på såna människor :/ Jag anklagade aldrig deras sätt att hålla sina katter. Jag kanske ifrågasatte hela tiden med varför man inte kan ge katten det den behöver på kontrollerade sätt, men det var ju bara för att det var det diskussionen handlade om.
Tycker det är så tråkigt att få möta den attityden konstant.
Det lustigaste argumenten som kom från samma människa var ju dock att kaniner är okej att ha i bur för dom är inte lika intelligenta som katter. Samtidigt gick det fint att jämföra katter och människor och där gällde exakt samma villkor.
Jag är säkert inte ensam om att ha fått försvara mitt sätt att hålla katter. Men dom här två är seriöst dom värsta hittills. Dom dömer mig utan att ha träffat mig eller mina katter. Och klarar inte ens av att diskutera saken för att dom har det enda rätta svaret och alla andra plågar sina djur.
Nu blev det lite långt inlägg. Men jag är så irriterad och behövde skriva av mig.
usch fyy! Sådan människor är inte ens värt att disskuter med! Kan du länka till forumet? skulle vilja gå in där :)
Det finns många människor med "lite" annorlunda syn på djuruppfostran och hållning. Dom där två som inte ens ville lyssna på dig och föra en riktigt disskution tycker jag inte du ska ta åt dig av.
Du vet ju vad dina katter mår bra av. Dom verkade ganska omogna och kan man inte disskutera i en diskution ska man nog inte skriva nåt alls.
Förstår din irritation, människor som inte lyssnar och absolut tror att de dom gör är bäst är nog bland de värsta jag vet!

finns en anledning till varför jag låter bli alla forum utom kattforum. man blir bara ledsen när man läser. tyvärr kan du inte göra så mycket åt en sån här persons inställning, så det är faktiskt bättre att låta bli att läsa dessa trådar över huvud taget. de flesta på helgon är vad jag förstått yngre och har inte så himla mycket koll. en hel del av dem är säkert troll eller personer som gillar att göra andra upprörda. de håller isg på denna typ av forum eftersom det inte ger några seriösa konsekvenser. vill de veta något om katter söker de sig antagligen till ett kattforum.
du ver själv att du inte är en djurplågare, annars kan jag försäkra dig om att du inte är det ;-) läs inte forum som tenderar att spåra ut på det viset för det gör en bara förbannad och ledsen, riktiga energitjuvar helt enkelt. man kan inte göra nått åt sånna personer ändå…

såg att det ser ut som att yngre inte har koll i mitt inlägg "de flesta på helgon är vad jag förstått yngre och har inte så himla mycket koll". så menar jag självklart inte! vill bara förtydliga det.

Dumma människor finns det tyvär överallt, det värsta är att deras idioti går ut över de stackars djuren.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Idiotiskt.
#1 Du måste bli medlem på helgon.se för att kunna läsa
#2 Jag tar inte åt mig, blir bara så irriterad på dom. Jag vet att jag inte plågar mina katter, jag vet att dom mår bra.
#3. Nej jag lär inte göra om det misstaget igen ;P Dom här 2 tjejerna var dock kring 20 och borde kunna föra en vettigare diskussion än så.
Men jag har gett upp att skriva med dom. Dock verkar den ena ha svårt att fortsätta kommentera saker jag skriver till andra.
Vet att jag inte är en djurplågare. :)
#5 mm tyvärr. Man gör ju inte katten en tjänst av att få springa fertil ute.
#6 Kunde inte sagt det bättre själv.
snacka om att vara djurplågare om man frivilligt släpper ut en okastrerad katt för att den ska få para sig ute… Nä, visst, hemlösa katter är ju en bristvara i dagens sverige…. *suck*
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Hon anser sig dock vara djurvän som inte tar bort nån rättighet för katterna. Hon ångrar sig djupt att katten hon har idag är kastrerad.
gaaah, jag blir så uppretad att jag blir sugen på att gå in där och diskutera själv haha
Sajtvärd på Iller.ifokus

mata inte trollen hörrni 
#11 Jag har på riktigt en gammal klasskompis som tänker precis så ang kastrering av katter så de finns… Men det ÄR onödigt att ödsla energi på såna, men kan inte låta bli! :O
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tro mig, det är ingen idé. Det är som att prata med en vägg
En väldigt elak och omogen vägg ;P

dumma, korkade och outbildbara människor är mer regel än undantag. men man kan skratta åt dem ;)
#14 hahahaha ;P
hahahaha, ja det där är ju bara läskigt :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

gud vilka korkskallaaaaaaaaaaar… !! Visst är det kanske skönt för katter att vara ute, men min katt som bor ute vill bara in hela tiden! Och alla katter jag träffat som bor inne mår jätttebra ju! Kooonstigt… Bry dig inte om dom, du vet ju att de har fel och att det är DU som har rätt!
Det kan inte vara kul att bli kallad djurpl?gare. Jag h?ller absolut inte med tjejerna, men jag tycker en del inl?gg h?r ?r v?ldigt omogna.
#7 Jo jag såg det, ähh jag struntar i att bli medlem, det verkar ändå inte vara några vettiga typer där. Som någon här inne sa så verkar det vara lite unga på det forumet.
Håller med resten, om det är någon som är djurplågare så är det dom, abolut inte du!

#18 man får vara omogen om det rör sig om troll, och jag tror (hoppas, hoppas, hoppas!!!) att det är just troll ;)
#17 Mm. Visst kan det vara skönt för katter att vara ute. Och det ger jag mina katter men under kontrollerade sätt.
#18 nej det är inte kul. Men jag vet att jag inte är det, jag vet att jag gör allt för att mina katter ska må bra.
Omogna inlägg i just den här tråden eller?
#19 Det är lika bra :P Finns massvis med människor där som bara söker efter fel i det man skriver.
#20 Tror tyvärr inte det rör sig om troll i det här fallet. Tragiskt nog.
Det är väl ändå att kasta sten i glashus, att kalla andra för omogna, men att själv bete sig omoget, det är tydligen helt ok.
#20 Man får vara omogen? Det låter otroligt omoget! 

#22, jag är rätt omogen ;)
#23 Jaså.
#22 Tycker jag ingen gjort, inte här i tråden. Eller menar du när länken till filmen blev upplagd och att vi skrattade åt det?
#13 Som att prata med en elak och omogen vägg..
#17 Korkskallar.. om det var menat till filmen, det framgår inte av fortsättningen på inlägget ialla fall.

# 25, du måste väl ändå medge att det både är elakt och omoget att sitta och skrika djurplågare i ansiktet på en främmande människa på grund av att personen har innekatt.
#26 Ska jag kopiera lite text vad dom har skrivit till mig? Det var elakt, dom betedde sig omoget. Därför sa jag att det är ingen idé att gå in och skriva till dom, för det är som att prata med en vägg. En väldigt elak och omogen en.
Kan slänga in vissa kommentarer från en av tjejerna
" Låsa in djur i någon fjuttenlägenhet = djurplågeri!
Ni tar ifrån djuret all sin rätt från att vara katt."
Kan slänga in ett svar hon skrev till en annan med innekatt som sa att hon inte bor lämpligt till för att ha utekatt. "om du bor så jävla dåligt, så kanske du inte ens skulle ha skaffat dig en jävla katt."
Efter att jag hade förklarat hur mina katters miljö såg ut "hade inte behövts sånt joller om katten kunde vara ute :>
Men ha det på ditt samvete du, jag tycker synd om katterna."
"yeye du köper prylar till katterna ska du ha en medalj?
Tycker fortfarande att det är Onormalt för djur att sitta instängda. "
Sen frågade jag henne varför hon inte kan respektera att andra har en annan åsikt och har gjort ett annat val än henne. Att hon borde respektera folk som har innekatter.
"snark.
Jag tycker att det är fel att sätta en stämpel på djur som "innedjur", rakt åt helvete säger jag bara. Jag kan inte respeketera en människa som inte har respekt för djuren."
"Jag respekterar din åsikt, men jag respekterar ändå inte ditt val.
Jag lider med katterna."
och så frågade jag hon om hon kunde garantera att mina katter inte trivs inomhus "Nej, för du har inte gett dom något annat val än att andas instängd luft hela dagarna. Självklart har dom accepterat sitt öde, att sitta inne hela sitt liv. Du har ju ändå fixat lite små mysiga hörnor till dom. Säkert sliptat och haft dig också."
Sen tyckte jag att hon gick för långt både när hon snackade med mig och andra och sa att hon borde tänka sig för vad hon skriver åt folk. Att hon inte ens har träffat mig eller mina katter och inte sett hur jag hanterar mina djur. Och att hon verkligen borde tänka efter innan hon skriver till folk sådär, och att det bara är elakt.
Det enda jag fick till svar " jag tycker kanske att du är lite av en djurplågare?"
"du låser in dina katter. det säger allt om din repsekt för levande varelser."
varav den andra tjejen hängde på "Då är vi två."
Sen orkade jag inte diskutera mer med dom där tjejerna. Och tycker du nu #26 att min kommentar är omogen efter det får du väl tycka det. Men det var inte alls menat på det sättet. Men det är verkligen inte någon mening med att ens försöka diskutera med dom.
och såhär trevlig var hon mot en som sökte råd som funderade på att skaffa katt. Lägenheten var liten, 24 kvm och hon undrade om en katt kan må bra på den ytan.
"Skulle DU vilja sitta inlåst i en jävla lägenhet hela ditt liv?
I don't think so.
Jag säger: Djurplågeri.
Kan du låsa in en katt, så kan du bannemig låsa in dig själv också om du tycker att det är acceptabelt."