Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2396 ggr
Tane
0

Ren Lathet eller vad?

Har en kompis vars 7½månad gammal kattunge väntar ungar, det värsta av allt är att hon har blivit dräktig med sin bror som jag levererade till dem för snart ett år sedan och den honkatten levererade jag i somras. De sa helatiden att ja vi måste ta o kastrera hankatten men tiden gick och gick och nu fick jag reda på att honkatten är dräktig. Familjen påstår sig vara så fattiga att de inte har råd med en kastrering men då tycker jag att man inte ska ha djur överhuvudtaget. var tvungen att skriva av mig lite, för jag är så förbannad på dem, tror inte det kommer vara den sista dräktigheten för den katten… Hur ska de bland annat göra sig av med kattungarna? alla deras kattungar är huskatter. oj oj frågorna är många…

Silvestris
0

Det går att göra livmoderabort dvs. operera bort både livmoder och foster. Förutsatt att det inte är dags för förlossning då snart.

De lär inte få det lätt att sälja kattungarna. Det är tillräckligt svårt med huskatter som det är, det lär inte bli bättre av att det är en syskonparning.

Tane
0

familjen påstår sig att de inte har pengar och ungarna kommer inom 2 veckor

[Norrbysa]
0

Om de inte ha pengar.. hur ska de då kunna ta han om en kull kattungar? Mamman ska ju ha annat dyrare foder under dräktighet och amning och ungarna ska vaccineras osv osv…

Det kostar att ta hand om katter… Hoppas dom iaf. har försäkring på sina katter ifall något går fel…

Tane
0

det som gör mig ännu mer förbannad är att de är så glada över att det kommer mer katter och att de kan sälja vidare ungarna… så frågade jag dem att vad gör ni om köparen vill veta om mamman o pappan till ungarna kommer ni att vägra säga att mamman och pappan är syskon? då säger de att det går alltid att ljuga för folk alla behöver ju inte veta att det är syskon…??!!

spiritedaway
0

Har katten blivit dräktig nyss? För man kan ju göra som #1 skriver och det blir mycket billigare än att föda upp en kull.

Katten är för ung för att få kattungar tycker jag. Fråga dom vad som ska göra om något går fel vid födseln. Om kejsarsnitt krävs kommer det bli väldigt dyrt för dom.
Är dom arbetslösa? Om inte, kan dom vara lediga under den tiden katten ska föda? Om det krävs stödmatning, har dom tid och råd med det?

Får kattmamman ett bra foder nu när hon är dräktig? Kommer dom ha råd att vaccinera kattungarna ordentligt så att dom får en bra start i livet?

Så bäst i just deras fall är att se till att ha råd med kastrering. Det blir faktiskt det billigaste alternativet och på sätt och vis även säkraste alternativet.
För kastrerar dom ingen av katterna på en gång så kan honan bli dräktig väldigt snabbt efter att kattungarna föds.

Tane
0

#3 det har de inte de har inte ens vaccinerat sina katter. om jag hade vetat att det låg så illa till så skulle jag aldrig levererat katterna till dem. deras äldsta katt som är sju år han är ju kastrerad men när de bodde i hus så var han ute och bråkade med andra katter då fick han blödande sår o grejer o familjen tar inte katten till veterinären. utan först nu så har såren läkt på katten. tog 1½år

Silvestris
0

Då får de väl be till gudarna att förlossningen går bra. Det är billiigare med en livmoderabort på kanske 1000-2000 kr än med ett kejsarsnitt på 10000-15000 kr.

Tane
0

2 ungdomar som går i skolan och en av ungdomarna som har en son och mamman till ungdomarna är arbetslös eller har börjat jobba nu men med väldigt dålig lön så de har inte egentligen råd att ha djur över huvudtaget.

spiritedaway
0

#4 Förstår att du blir förbannad! Dom verkar vara väldigt oseriösa.
Hoppas dom håller lagen och inte säljer kattungarna för tidigt.

Tane
0

känns som att de inte kommer hålla ens det för de var väldigt ivriga med att ha deras kattunge i somras alltså honan som är dräktig nu. de ville ha den redan vid 8veckors ålder för de påstod att lagen säger att de är leveransklara vid 8veckors ålder

Tane
0

katten får vanlig billig kattmat med lågt näringsvärde. hoppas på att de bättrat sig med rent vatten att de ger det till katterna varje dag

spiritedaway
0

#10 Gör dom det så anmäl dom. Visa dom att lagen säger 12 veckor.

Tane
0

ja, det kommer jag att göra om de säljer ungarna tidigare eller om de fortsätter låta stackars honan bli dräktig gång på gång. jag sa till de när de ville ha honan tidigare att det står i lagen att de inte får flytta förräns vid 12 veckors ålder. så säger de emot mig att det är faktiskt 8 veckor. men jag bad dem visa var det stod så nånstans de gick in på jordbruksverkets hemsida och visade och blev själva förvånade över att det är 12 veckor och inte 8 som de sa från början.

Maria
0

Fast jag förstår inte riktigt…Du har ju själv levererat två katter till denna familj trots att de misskötte den äldre katten med hans sår osv. De tog honom inte till veterinär. Blev du inte misstänksam när de ville ha din katt redan vid 8 veckors ålder?

Jag förstår att du är arg men jag förstår ändå inte att du inte blev misstänksam.

/Maria

Tane
0

jo jag blev misstänksam, de lovade att sköta sig och så fort de fick pengar sa de att de skulle till veterinären men de har ljugit för mig hela tiden.

Tane
0

Vart mycket mystiskt där. påstår sig tagit den äldre till veterinären och att antibiotikan inte hjälpt och sen har de inte tagit han dit igen. men det jag tror nu är att de aldrig tagit den äldre katten till veterinären.

Lena
0

Fy och usch vad trisst det är med den här typen av kattägare! Tyvärr inte allt för ovanligt. (Det är därför det ser ut som det gör med 100.000 tals hemlösa huskatter).  

Om det bara är 2 veckor kvar tills kattungarna kommer är det inte möjligt med livmoderabort. Frågan är hur det har tänkt sig det hela? Har men inte råd med kastrering har man defintivt inte råd med en kull kattungar. Och att kattungarnas föräldrar är syskon är ju för bedrövligt.

Många, allt för många går fortfarande omkring och tror att katter är som hundar. 8 veckors ålder är en förväxling från den tid när man trodde att katter hade samma behov som hundar. Sedan den 1/5 2008 står det i inskrivet i Jordbruksverkets föreskrifter att kattungar ska vara minst 12 veckor innan de skiljs från mamman.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

IceJossan
0

Har du själv möjlighet att hjälpa dem med kastrering, så snälla gör det!

För det är säkert som du säger - det är troligt att detta kommer hända igen!

Dessutom, i och med att de är syskon, så kan väl ungarna bli missbildade/få störningar pga inavel???

Tane
0

själv har jag inte möjlighet till det men jag har möjlighet till att ta honkatten hem till mig tills de får pengar till att kastrera hanen och honan

IceJossan
0

Då tycker jag absolut att du ska göra det, för som det riskerar att bli får de ju inte hålla på Förvånad

Det är helt sjukt hur vissa bara skiter i vad som händer i sitt hem, med vad som borde vara väl omhändertagna och ordentligt skötta familjemedlemmar! Det är helt absurt att låta en så ung hona (hon är ju bara kattunge!!!!) para sig med sin egen bror och dessutom se fram emot ungarna! Jag kulle vara döorolig för missbildningar och risker! Det är ju jättestora risker att mamman tar jättestor skada av dräktigheten iom att hon är så ung!

spiritedaway
0

#19 Skulle dom gå med på det då tror du? För det skulle underlätta för kissarna helt klart. Annars finns ju risken att katthonan kommer bli dräktig igen väldigt snabbt.

Tane
0

jag ska prata med dom o se vad de säger. jag tror inte de riktigt fattat att det är syskon. året innan frågade en utav ungdomarna att kan inte vi para din o våran katt men då sa jag nej, o sa att de är ju helsyskon det blir missbildningar och grejer. Om vi säger så människomamman hade kunnat fråga sina föräldrar om pengar till kastrering, kastrering kostar ju inte mer än 1200kr. vissa veterinärer har ju dessutom erbjudande på vaccinering och chipmärkning som ingår vid kastrering. så helt dumt att inte ha gjort det.
Men som sagt jag ska försöka prata med dem o fråga ut lite om de tänkt på allt som kan hända vid födseln och om de tänkt på missbildningar o så. och om de kan tänka sig att ge katten till mig så länge de kastrerat åt minstone hanen

Tane
0

jahha okej… fick ett sms att ungarna har kommit idag det blev två stycken :(

Tane
0

nä nu blir det bara värre och värre de tycker att det är bra att katten har fått kattungar :( o sen ska de flytta också så det kommer inte funka det med att jag tar deras katt :( sista saken är la att göra anmälan.

IceJossan
0

Men åååh…..!! Skrikandes Idioter!!

Kan du inte övertala dem att du tar hand om honan framöver?? Och sen letar nytt, seriöst hem åt henne?

Kan man skramla ihop till kastrering av hanen?? Jag bidrar! Detta är en idiotisk situation som verkligen behöver tillintetgöras!

Hyrrokkin
0

Usch, blir så ledsen av sånt här :( Men skönt att förlossningen verkar ha gått bra iaf. Men om det var ca två veckor kvar och de föddes idan är detta VÄLDIGT tidigt. Är de säkra på när de skulle födas eller är det möjligt att honan blivit parad tidigare än de trott?

Du kan ju påminna dom om att det är lag på att kattungarna inte får lämna kattmamman innan tolv veckors ålder. Tror det finns något om hur tidigt man får flytta kattungar, men minns inte säkert…

Tane
0

26 ja de är så att honan blivit parad tidigare än de trott, det finns klara o tydliga regler om det hos jordbruksverket.

25 jag ska försöka göra allt jag kan för att få bort honan ifrån dem.

eftersom att de är huskatter från ett stall så vet man inte hur inavlade de är redan och eftersom det blev syskonparning nu så kan den inavelsgraden vara högre.

Annaliz
0

Jag har aldrig svurit på detta forum förr, men FY FAN. Sånt här gör mig vansinnig och upprörd och här sitter man och läser om något man själv inte kan påverka fastän man vill. åhhh..

Dorkiis
0

jag blir så arg!! och det är tyvärr nästan samma sak med mina egna släktingar! De skaffade en honkatt som ska jaga möss på deras gård och de vill kastrera..men deras förbannade veterinär sa till dem att det är bättre för honan om hon får en kull först!! och de lyssnar såklart mer på veterinären än på mig. så nu är kattan 5 och en halv månad och dräktig. Jag fick dem i alla fall att byta till bra foder..

spiritedaway
0

#29 Vilken idiotveterinär :/

Dorkiis
0

#30 ja det är svårt att tro att det fortfarande finns sådana stenåldersveterinärer =(

spiritedaway
0

#31 Verkligen. Det är ju inte direkt bra att en veterinär ger ut såna råd, för dom flesta tror ju ändå på det som veterinären säger.

IceJossan
0

#29 Det är ju helt SJUKT! Det är ju FF bara en kattunge!!! :O :O

Riskerna är ju jättestora att det blir problem både under och efter dräktigheten!! Vad förbannad man blir på sånahär veterinärer!!!!!

Lena
0

#29 En veterinär som tror på gamla myter och för dem vidare borde ta mig sjutton inte få ha kvar sin licens. Gud vad upprörd jag blir! :(

#27 Oj, oj bara att hoppas det inte blir några större fel på kattungarna. Men att låta en ungkatt para sig med sin bror på det här viset och dessutom ha noll koll på ursprunget bakåt i tiden är verkligen inte att ge katterna några bra förutsättningar. Vad tänker folk med? Tur i oturen att det inte blev fler än två får man väl säga.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Dorkiis
0

#33 jo jag vet! jag sa till dem att om de verkligen skulle ha en kull kunde de väl hålla henne inne några månader så hon fick växa till sig, men det ville de inte, för de låter sin andra katt (helvit och döv) gå ut och in som han vill =(

MonicaLagerquist
0

Till TS jag förstår inte hur du kunde sälja inte en utan flera katter till de där människorna.

Stolt ägare till tre La permer

Lena
0

#36 Nej det är viktigt att vara mycket nogrann i urvalet av köpare när man säljer/omplacerar sina katter. Känner man den minsta tvivel bör man avstå. Att kattägarna i det här exemplet låter sin vita döva katt gå fritt ute hade jag t.ex tagit som en alarmsignal.

#0 Jag antar att du genom den här tråkiga händelsen har lärt dig av dina erfarenheter. Det som är gjort går ju dessvärre inte att göra ogjort. Försök dock att ha kontakt med familjen och se om du kan ingripa och styra vad gäller omplaceringen av kattungarna när det blir aktuellt.

Följande punkter är viktiga när man säljer/omplacerar huskatter:

• Ta ordenligt betalt för katten.
  • Vaccinera, kastrera (om åldern tillåter), id-märk, försäkra och veterinärbesiktiga katterna inför att de säljs.
  • Sälj aldrig till någon som tänker avla på huskatt.
  • Ha ordenligt kontakt med köparen innan köpet är klart. Intervjua dem om deras erfarenheter och syn på katter. Om möjligt besök det nya hemmet inför leverans.
  • Skriv ett köpekontrakt med villkor som att katten ska kastreras om den inte redan är det, inte får avlivas/omplaceras utan din vetskap + andra viktiga saker som du vill att de ska leva upp till.
  • Ha uppföljande kontakt med köparen efter leverans. Om något inte känns rätt var beredd att återta katten.

Gunlog
0

Ta gärna bort denna kommentaren om så krävs, men jag tycker att du ska erbjuda dem följande:

DU kör honan till veterinären, betalar kastration, id-märkning samt vacc. Om de nappar, så tar du i själva verket hem katten och ger inte tillbaka den, utan fixar ett annat hem…

Samtidigt ska du anmäla… Du har ju honan som ett bevis, att hon har fött ungar i så ung ålder. Bara det…

Hårt tycker kanske vissa, men det tycker inte jag…

Dessa människor vet absolut inte vad ansvar innebär överhuvudtaget…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

spiritedaway
0

#38 Finns väl dock ingen lag emot det? Så det inte finns så mycket att anmäla.

Även jag tycker det är fel, speciellt när dom visste att katterna är syskon och lät det ske ändå. Men tror inte det finns nåt att anmäla än, eller?

Hyrrokkin
0

#38 Men att en hona får ungar tidigt är inte olagligt. I det vilda hade hon ju fött då också om hon blev könsmogen vid samma tid. Om TS följer ditt råd så är det nog snarare h*n som åker dit för anmälning, det är inte lagligt att ta någon annans katt utan lov. Sedan att du och jag inte tycker det är okej med så unga kattmammor är en annan sak, men det är inte anmälningsbart.

Gunlog
0

Försöka duger…

…väl…?

Om inget annat så kanske de blir varse om vad de sysslar med?

Att hålla på med inavel är väl inte lagligt i alla fall?

(Grrr, jag är bara så arg över det som har hänt. Jag vet, jag är inte ensam om det… Grrr…)

Förresten, av ren nyfikenhet: Hur ser ungarna ut? Vet du det, TS?

Signe-Jonna
0

Varför leverera en hona till ett hem med okastrerad hane som dessutom är släkt med hanen? Om köpare promt ska ha en av varje kön skulle i alla fall jag dra öronen åt mig.

MonicaLagerquist
0

Det finns inget förbud mot inavel heller.

Stolt ägare till tre La permer

spiritedaway
0

#41 Du är inte ensam om att vara arg på det som har hänt. Men det hjälper inte att TS begår ett brott. Och tyvärr finns det inget att anmäla än. En annan sak vore det om honan blir dräktig igen på en gång, då borde man kunna anmäla. Eller om dom säljer ungarna för tidigt.

Gunlog
0

Tack för era svar. Glad

Jag är inte så insatt i sådant, jag handlar själv bara efter rent förnuft och att 1+1 = 2. Så frustrerad man kan bli över att det inte finns lagar för sådant.

Vad hette det nu igen? "Sverige har en av världens bästa djurskydd"… ? Ja, hmmm, tål att tänkas på… Obestämd

Då kanske någon kan hjälpa mig att ta bort min kommentar? Skäms

Tane
0

Allt har lugnat ner sig nu, de har kastrerat hanen, deras morföräldrar hjälpte till med det , kommer inte sälja vidare ungarna då de vill behålla dem själv, med tanke på att de inavlat och de hade inte tänkt på att de var syskon fast jag sagt det till de, senaste kommentaren från dem var att vi tror inte dem är syskon, då fick jag bli riktigt arg och övertyga dem om det. De kommer även att kastrera honan men de tar hanen först.

spiritedaway
0

Hoppas dom kastrerar dom små sen också.

Tane
0

Det får vi hoppas på nu när de flyttar till sina morföräldrar för att få ekonomin att gå runt.

Filuribur
0

Jag blir så irriterad på folk som ser katter som något slit o släng. Mina katter är som mina bebisar, fler folk borde tänka så! Varför skaffa katt om man ändå inte bryr sig om deras bästa? Nä, jag blir bara så irriterad på vissa folk.

Sen samtidigt kan jag tycka att Tane skulle kollat upp lite noggrannare vilket hem som katterna placerades i.

Men fy för korkade folk, Fy fy fy.

Tane
0

kände familjen men de lovade att göra allt för att inte det skulle hända så vad gör man, fanns inte mycket att göra. Kompisar man litade på, var tydligen inte pålitliga. Allt har ordnat sig nu allafall båda katterna är kastrerade och ungarna mår bra

IceJossan
0

Skönt att höra att det nu ordnat upp sig mitt i eländet :)