Dags att näta in balkong!?
Nu är våren här! Solen lyser, och jag vill så gärna att våra busungar ska få gå ut på balkongen!
Tyvärr är den inte innätad ännu och vi vet inte hur vi ska gå till väga. Har rotat längre bak i arkivet, men vill ändå ha mer tips.
Har sett att vissa endast nätar upp en bit, medan andra nätar från golv till tak. Fast en liten bit är kanske bättre än ingen alls? Finns det några regler?
I andra forum är det folk som rekommenderar att man ska kontakta vaktmästare/hyresvärd för hjälp, mendan andra säger att; frågar man, får man inte näta in alls.
Jag vill gärna ha katterna på balkongen nu, kanske går det bra om man övervakar katterna där ute? Men å andra sidan kanske man vänjer katterna, och sedan kanske innätningen inte blir av? Har man då "vant dem i onödan"?
Dessutom är det kanske dumt, för en olycka händer så lätt, tänk om någon av dem skulle hoppa över kanten?
Såg anonnsen för netty-skyddsnät. Är det bra? Någon som har erfarenhet?
Vi har ju en liten tös som älskar att bita sönder gummiband och trådar och snören mm. Det är inte så att hon då kanske biter sönder det nätet??

Det är lag på att ha balkongen innätad när man har katter där! Kolla med vaktmästaren och förklara, för annars kan du bli tvungen att ta bort nätet igen.
Det är nästan helt omöjligt att övervaka en katt lös på en balkong utan nät. Det räcker ju att en fågel flyger förbi så är risken att katten flyger efter, så ta inte den risken.
Det är ju allra säkrast att näta ett tak oxå när man är igång. Det går ju att klättra över kanten annars… Det är mycket att tänka på, jag vet.
Själv har jag nätat med kycklingnät med små rutor. Här ska inte tuggas igenom, eller lyckas ta sig ut genom rutorna.
Lycka till!!!
Pälsbollarna i Höganäs

Man kan spänna fast reglar i hörnen och sedan dra exempelvis minknät runt hela alltet.
Minkät är mycket starkt och stabilt, och katterna kan inte bita sönder det. Trådnät eller kycklingnär är inte lämpligt om man har katter som gillar att bita av snören - jag har sett katter tugga sig igenom kycklingnät trots att det är ståltråd!
Man bör näta ända upp till tak, eller nära högt och sedan ha kanten lite vikt innåt så att katterna inte kan klättra över. Men det ska vara såpass högt att katterna inte kan hoppa upp på kanten!

Sen ska man komma ihåg att se till att det vid brand finns möjlighet att enkelt komma ut genom nätet.Antingen genom att göra en öppning eller se till att det alltid finns verktyg ute på balkongen så att man kan klippa nätet.
Stolt ägare till tre La permer

netty har vi hemma på vår balkong. tycker det var kanon. bäst blir det nog om man gör som vi gjorde, en träram och spänner nätet på den. Netty-nätet är mer sladdrigt. nät i fiskelina typ. det är för löst för att en katt ska våga klättra i det, vilket våra annars gjorde mer än gärna på de stumma hönsnäten. gick inte att ha dem på balkongen pågrund av att de klättrade i hönsnätet så det fyllde inte sin funktion alls om man inte har det ända upp. och risken är väl då istället att de klättrar upp och fastnat och bryter en tass eller nått. netty-nätet har de inte ens funderat på att klättra i så jag är mycket nöjd. vid fara är det även, till skillnad fårn ett hönsnät, inte starkare än att man kan slita upp det utan mista problem. alltså inget meck med verktyg om det är fara på färde, vid brand elle rliknande. jag är supernöjd med netty :)

#0 Välj det nät som du tror passar dina katter bäst - tror du att de kommer tugga på snörena så välj ett stabilt ståltrådsnät och näta då ända upp. Annars är det ju lika bra som #5 skriver, om det "oklätterbara" nätet :)
Tack för alla svar!
Min sambo pratade med får hyresvärd idag, och de gav oss OK att sätta upp nät! :D
Hur gjorde ni er träram?
Vi har tegelväggar och vill inte behöva göra hål i dem för clipsen, så träram hade varit kanon. Vi har både väggar och tak på vår avlånga balkong, så egentligen hade det ju räckt med ett stort nät. Men hur ska man fästa det då?
Det är minimal besparing att inte näta rubbet/ända upp, både i tid samt kr. Vi har hönsnät och frågade inte har aldrig frågat för hönsnätet syns knappast från marken. Ta en promenad runt omkring du bör kunna se ett par olika innätningsvarianter i området du bor i (annars får du bara ta en längre promenad nästa ggn =)).
Andra ggn vi satte upp nätet (efter flytt) borrade vi två hål i vardera betongvägg satte upp en träpanel (ngt billigt för att fästa klämrarna i) sen hade vi redan två borrade hål i taket som vi använde till takpanelen sen var det enkelt att gå loss med en häftpistol.
Två längder med hönsnät täckte tak till räcke för vår del. Vi surrade ihop dom med ståltråd så det inte finns hål för att ramla ut eller liknande. Vi låter även nätet bukta ut och gå på utsidan av räcket, för då kan katterna sitta med utrymme på räcket och spana de kan till och med gå på själva nätet om de vill gå om varandra på räcket. Nätet håller dessutom för klätterkatter.
Blir alltid lite restdelar över och dom har jag häftat med häftpistolen på utsidan av några ventilationsfönster (de smalare typ 30-45 cm bred variantern) så då kan vi öppna korsdrag på sommrarna utan att oroa oss för katterna. Fönstrena går naturligtvis att stänga (de öppnas och stängs innåt), och påverkar inte utsikten det lilla minsta.
/Fridaybrew

nu ska vi se… har gjort en bild på hur vi gjort. vi har en helt öppen balkong utan väggar på sidorna. det oranga (om jag får in bilden) är fyrkantstav, typ 10x10 cm. det grå är balkongen. det röda jag har förstorat upp är lina som vi dragit mellan fyrkantsstavarna och tråcklat på nätet på. den är fäst vi den nedre staven med häftpistol :P
Ah, vad smart!! Fast vi har betong golv, typiskt nog! Annars hade man kunnat fästa dom där.
Men jag funderar på om man kan klämma fast en planka mellan balkongräcket och tegelväggen, för där finns ett mellanrum. Sedan förankra brädan med fästband kanske.
Har skissat upp vår balkong i pant ;)
Vi får se om ni fattar. Pilarna visar vart mellanrummet är.
Sedan är det mellanrum mellan golv och räcket också..
Varför inte borra två hål i vardera vägg och fästa reglarna så det är 100 ggr mer stadigare och säkrare? Du har den allra enklaste typen av balkong att näta in!
/Fridaybrew
För att det är tegelväggar som är svåra att åtgärda när vi ska flytta i den jättestora framtiden.
Ahh
Men taket? får du fast en regel där så kan den vara stadig fästpunkt för de vertikala reglarna som kan fästa med en så där L-bricka som #10 hade. Samt använda buntband nertel bör rimlign hålla bra.
/Fridaybrew

#12, oavsett om ts bor i bostadsrätt eller hyresrätt har man ingen rätt att borra eller liknande i fasaden eftersom den inte ägs av den inneboende. kan blir ordentligt liv i styrelser eller hos fastighetsägaren om man åsamkar skada på fasaden tyvärr. därför vi valde att göra som vi gjorde, och det är riktigt stadigt. bor ts till på köpet i hyresrätt är det ordentligt mycket smidigare att inte röra fasaden ens det minsta lilla. man vet inte hur ägaren ställer sig till nät, och de kan bli ordentligt sura om man borrat i väggen och kräva att nätet tas ner.
har inte ifrågasatt er teknik det lilla minsta #15
/Fridaybrew

Tofei, kanske nått sånt här? då gör du ingen skada på fasaden.

#16, det skrev jag inte heller. bara att man kan få riktigt mycket problem om man gör skada på fasaden eftersom man inte äger den själv. skrev bara att det var därför vi gjorde som vi gjorde, och att det är väldigt stadigt :)
=) chill =)
Enklaste lösningen är att prata med ansvariga innan. Förklara att det behövs typ 6 borrhål, visa bilder på fint innätade balkonger som är på samma höjd som ens egen fotade från gatunivå så man ser hur ytterst lite det påverkar. en parabolantenn är 100 ggr mer störande i jämförelse med ett snyggt innätad balkong. (obs har inget emot paraboler)
/Fridaybrew
Taket är ju också i betong. Men nu har jag beställt netty! Min sambo ska få äran att skaffa fram en träram.
I netty ingår en spänntråd som ska vara stadig och bra, som man sedan trär igenom nätet. Nätet fästes sedan från vägg till vägg. Sedan ska får vi pussla, pyssla och dona så det inte blir några hål någonstans.
Hoppas det att nätet kommer fort! Vill så gärna att våra busungar ska få komma ut i vårluften!
Tack för tipsen oh-la!
Ska visa min sambo, så får han knopa också!! :D

Oj, tack fridaybrew också såklart!!
Och ni andra! ;)
Och hålen som ska bort är klart utanför nätet^^
Haha, känner att det är dags för kvällsmat, är visst lite förvirrad!
IceJossan
Toppen! Alla förslag, och jag känner att vi kommer att lösa detta! :)
Hoppas min sambo kan få tag på lite trä och att nätet dimper ner i brevinkastet snart!
Sen blir det till att plantera växter och inreda balkongen! LÄNGTAR!

hahaha! den stora paint-tråden :D kul att se allas konstnärliga ådra också :)
Nu är det på gång! Började näta in balkongen idag, men fick avbryta för mat. Blev dessutom kall. Sen blev det mörkt^^ Men i morgon är jag ledig, så då blir det till att fortsätta.
Det var lite klurigt, för min sambo skaffade brädor att fästa på väggen, men de små "hyllsorna" som man fick till Netty hade för långa spikar. Eller ja, plankorna var för smala.
Hur som helst. Det slutade med att jag häftade upp nätet med häftpistol istället!
Hittills ser det lite konstigt ut, men förhoppningsvis blir det snyggt när jag är klar 
Fast huvudsaken är att katterna kan gå ut!