Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2257 ggr
MangoMelon
0

Allmänna frågor och funderingar

Hej alla ni här inne!

Först och främst vill jag börja med att presentera mig själv, eftersom jag är helt ny här :)
Jag heter Cecilia och har älskat djur så länge jag kan minnas. Vi har alltid haft djur hemma, och det har fortsatt efter att jag flyttat hemifrån. När jag var liten så hade vi två innekatter, och när vi flyttade ut på landet hade vi en utekatt. 3 hundar, hamstrar, en kanin, ett marsvin, en chinchilla, fem hästar och diverse andra djur har delat vårt hem med oss. Nu bor jag själv tsm med min sambo i ett stort egnahemshus (över 120 kvadrat för att inte prata om gården i runt), med närmaste granne på 1 kms avstånd. För tillfället har jag två hästar, en chihuahua, ett 30-tal tamråttor som jag även föder upp, två gerbiler och ett akvarium.

Nu till frågorna :)
Fick ett samtal av en bekant igår kväll, som undrade om jag kunde hjälpa en katt som var under avlivningshot. Sonen i familjen hade blivit akut allergisk. Jag är inte den som kan stå och se på när ett fullt friskt och framför allt ungt djur avlivas, så jag gick med på att ta hand om katten. Åkte och hämtade den idag och märkte då genast att det som jag hade fått höra om katten inte riktigt stämde till 100%.. Mina frågor är

1. Hur ska jag gå till väga för att få katten att gå upp i vikt? Det är en bondkatt på 1½ år, som fick ungar i oktober. Hon är riktigt smal (enligt mig då), höfterna sticker ut och hon är allmänt tunn. Jag tycker det är konstigt att hon är så smal fortfarande eftersom det är fyra månader sen hon fick sina ungar..

2. Katten är även kräsen. Jag fick höra att den äter vad som serveras men det stämmer tydligen inte. Den äter ingen burkmat förutom en smak som inte finns att köpa i närheten. Torrfoder äter den, men det är antagligen det enda den ätit, förutom lite husmanskost. Whiskas Indoor står det på påsen jag fick med. Har ni några tips på smakfull kattmat ? Om Whiskas inte är bra vill jag gärna veta det också.

3. Hon hade inte lyckats avmaska katten då hon försökte. Den hade kräkts upp tabletterna och när hon provade med pasta så låg pastan runt om i lägenheten istället för i munnen på katten. Det lär ska finnas nåt preparat som man droppar i nacken på dem, stämmer det och hur får jag tag på det?

4. Katten har tidigare varit inne/utekatt, alltså både och. Men då familjen flyttade till höghus har den varit innekatt sen dess. Nu bor vi ju mitt ute på landet, och jag funderade om katten skulle vänja sig vid att få gå ut (att den sedan också kommer tillbaks)? En vän till mig tipsade om att gå med katten i koppel för att visa den var dens revir är så tappar den inte bort sig.

5. Katten är inte kastrerad. Finns det några större skillnader i om katten är det eller inte? Borde jag låta henne kastreras?

6. Jag fick höra att katten var van med hundar, vilket den helt klart inte är. Hur ska jag gå till väga för att katten inte ska vara livrädd för/hata hunden? Tilläggas bör att min hund är hälften mindre än katten så katten har övertaget i denna situationen. Hon visar klart och tydligt att hon inte gillar hunden genom att fräsa och slå med tassen om hunden går för nära. Hunden är inte rädd av sig heller, hon undrar bara varför den nya kompisen inte vill leka med henne..

7. Jag kom hem med katten för snart 3 timmar sedan. Det sitter fortfarande under sängen. Hur länge ska jag låta den vara? Hur länge brukar det ta innan de vågar ta sig ut på upptäcktsfärd runt huset?

Oj, så många frågor, och fler kommer det säkert! Men som ni säkert förstår så fanns det inte tid till att läsa på internet och ta reda på dessa saker innan katten flyttade in. Prio nummer ett var att rädda den från att avlivas. Jag visste ju inte heller i hurudant skick katten skulle vara. Det känns bra att jag räddade katten , och jag ska ta reda på så mycket som bara är möjligt för att få katten att må bra! Så jag är tacksam för alla tips ang Kattsand, mat osvosv :)

Mvh. Cecilia

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten bild på katten (som förövrigt inte har nåt namn) :) kan man döpa en katt till Polly?

spiritedaway
0

För det första ska du byta foder :) Läs gärna artiklarna som finns här på sidan om mat. Men man ska väl som gå efter att kattmat ska köpas på djuraffär. Royal canin är väldigt smaksatt har jag hört. Eukenuba har jag hört ska vara ett av de bättre foder som finns. Själv har jag orijen som man kan beställa från foderbilen. (dock är det mycket fiskprotein så det kan innebära en risk också)
Såg även att avmaskning hade misslyckats och kan mycket väl vara därför hon är tunn också.
Sen kan det även ha att göra med att hon är fertil, eller en blandning av allt.
Min ena honkatt gick nämligen ner snabbt i vikt när hon började löpa. Det ordnade sig efter kastrering.

Eftersom ni har funderingar på att släppa ut henne ska hon definitivt kastreras så det inte blir fler bebisar. Hon får det även mycket lugnare och du tar bort vissa risker för sjukdomar. Som livmoderinflammation osv. Låt henne vara innekatt i början i alla fall tills hon verkligen vant sig vid er.

Men det där med att katten är kräsen med maten kan säkert vara för att det är en ny miljö. Det kan säkert bli bättre efter hon vant sig lite mer.
Samma med hunden. Hon kanske bara träffat nån hund och är då lite tveksam med den nya hunden i början. Även det lär säkert lugna ner sig.

spiritedaway
0

#1 man kan döpa en katt till vad man vill. Och polly låter sött :)

MangoMelon
0

Tack för ditt svar!

Jag läser runt här så mycket jag hinner hela tiden , och iom det så dyker följdfrågor upp :p

Jag läste att man nästan "ska" kastrera sin katt, oberoende om den är inne eller ute katt. Stämmer det? Och är det isåfall bara för att eliminera riskerna för inflammationer och cancer i livmodern?

Så undrar jag hur ofta en katt löper. En hund löper ju 2 gånger per år, är det samma med katten? Hur vet man när det är passande att kastrera henne då?

Katten har alltid varit kräsen. Det var ägaren som berättade det för mig idag, att katten vägrar äta nåt annat än just den där ena smaken och den finns inte att köpa någonstans i närheten.. Så det att hon är kräsen sitter i från tidigare och jag oroar mig mest för att det kommer bli problem att få upp henne i vikt om hon inte vill äta det jag bjuder åt henne..

Så läste jag också någonting om att det kanske inte alls är så positivt att låta katten vara utekatt som det låter? Vad beror det på?

Tacksam för svar igen :p

spiritedaway
0

#4 Ja det stämmer. Det är väldigt stressande för katter att vara fertila. Båda mina katter fick problem av att få löpa (innekatter). Och ska dom inte gå i avel så finns det ingen anledning att inte kastrera :)
Man tar bort så många risker, speciellt för honkatter. Dom får det lugnare och slipper gå runt och vilja hitta en partner hela tiden. Och man behöver aldrig riskera att katten lyckas smita och det blir en kull ändå.

Katter kan löpa en aning oftare en så. Har man otur så kan det vara varannan vecka. Kastrera så fort du kan. Du kan ju rådfråga veterinär i just det här fallet eftersom hon är så pass mager och kan behöva avmaskas osv.

Läste i en tråd väldigt nyligt att whiskas är väldigt smaksatt. Så har dom då haft det under en längre tid så kan säkert annan mat verka tråkig.
Det finns ju mindre påsar att köpa på djuraffärer så att man kan pröva och se. Du kan ju även se om du kan få tak i smakprover på olika matsorter.

Utekatter kommer alltid vara utsatta för en viss risk. Bor man nära en väg så finns det ju den risken. Även om man bor på landet så finns ju rovdjur osv. Trivs katten inomhus skulle jag personligen ha den som innekatt.
Klätterträd kan ju vara en bra sak att skaffa t.ex.

Förresten. Är katten vaccinerad då?

oh-la
0

alltså, katter är byggda på ett väldigt speciellt sätt rörande fertiliteten :P inte alls som människor eller hundar. en honkatts livmoder är i stort sett byggd för att alltid vara dräktig. toma löp för en katt innebär ökad risk för livmoderinflammation och livmoderförändringar. varför då? jo, katten släpper vid löp inte ägg som t.ex. hundar och människor gör. det som krävs för att en katt ska släppa ägg är att den blir parad. en hankatts penis är, liksom kattens tunga, försedd med hullingar, som skrapar på honkattens slidvägg. först då släpps ägg. eftersom katten bara löper tom om den inte paras, utan att släppa ägg, är risken stor att det tillslut blir en inflamation av alltihop, eller att livmodern blir förstorad.

en katthona kan löpa allt irån 2 ggr om året, till varannan vecka året om. det säger sig självt att det inte är något vidare bra. eftersm det i längden inte är särskillt bra att låta katten löpa tom, och inte heller att låta den få kattungekull på kattungekull är kastrering det alldra mest skonsamma för katten. att låta en katt gå fertil ökar även risken för livmodertumörer och ljuvertumörer, cancer, stressrelaterade problem, livmoderinflammationer, samt (tro det eller ej) sexuella överförbra sjukdomar som klamydia och FIV (katt-HIV).

en katt kan kastreras när som helst. vissa vill inte kastrera under tiden som katten löper, men det är inga problem med det heller. ju snarare det är gjort desto bättre. kanske blir hon även mindre kräsen, eftersom man tar bort den otroliga stress som hormoneran i den lilla kroppen utsätter henne för. många kastrater blir mer intresserade av mat, och i det här fallet verkar det vara ett otroligt stort plus.

appropå mat! kolla www.foderbilen.se där man kan beställa dem mesta maten och få den hemkörd :) kanon tycker jag!

MangoMelon
0

#5 Tack för ditt svar! Jag ska definitivt byta mat, vill inte mata henne med sk*t.. Ett klätter/klösträd låter som en bra idé.. synd bara att de ska vara så dyra..

jag tycker också det låter vettigare att hålla katten som innekatt, särskilt eftersom den inte verkar ha några problem med det. Som du skrev så finns det rovdjur på landet, och vi har problem med en lo-familj här. Jag vet inte om lokatter gör något åt vanliga katter men varför ta risken lixom. Och tanken på att behöva vara rädd för ormbett och fästingar är ju inte så lockande.
Ska hålla henne inne till en början iaf så att hon får vänja sig vid oss ordentligt först. Sen kanske jag tar ut henne i koppel (hon är van vid det), och låter henne kolla runt.. Undrar bara hur man löser det med sommaren då man vill ha ytterdörren öppen..

#6 Åh tack för ditt svar! Mycket intressant att veta grunden till varför det är bättre att kastrera! Då vet man ju orsaken till varför man gör som man gör istället för att bara göra för att "det är så man gör". Jag visste verkligen inte att katter inte löper tomt, man antar ju att de skulle ha ägglossning som vi människor o hundar! Det säger ju sig självt att det inte är hälsosamt för katten och antagligen en enorm påfrestning. Jag ska ta kontakt med veterinären genast på måndag. Så kan han kanske kolla igenom hela katten på samma gång.

Men när ska jag kastrera henne då? Ska jag låta henne bli hemmastadd först och sen göra det? Tänkte om det blir för stor påfrestning med först ett nytt hem med nya människor och djur och sedan en operation rakt på?

Jag vet faktiskt inte med vaccinationer. Ska ta reda på saken. Vilka vaccinationer är det en katt ska ha?

Tror du foderbilen kör hem maten till Finland? ;)

mvh. cecilia

oh-la
0

du kan alltid kolla med foderbilen ;) gör de det kan jag lova att det är värt det!

om du håller henne inne i ett par veckor skulle jag i alla fall vänta med kastrerng tills hon känner sig mer hemmastadd. precis som du säger kan det bli himla mycket för henne om hon till på köpet ska kastreras. men då får ni hålla koll så hon inte smiter ut :P men boka tid redan nu så är det klart!

blir så varm i hjärtat när jag läser hur mycket du verkar bry dig och hur nyfiken du är :) skulle hälften av kattägarna vara det skulle livet för katterna vara så mycket lättare! lyckliga lilla kissen som får komma till en person som du!

träd behöver inte vara så himla dyra. ellos har vad jag vet ganska billiga, sedan är det många som köper på tyska e-bay och liknande för ett kanonpris!

MangoMelon
0

#8 Om foderbilen kör hem maten till Finland kan jag lova att det är den bästa servicen jag stött på, någonsin! :D

Tack för dina ord, jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att hjälpa mig!

Jag försöker mitt yttersta att hon ska ha det bra, lillen har först blivit sliten från sitt hem där hon levt hela sitt liv, för att flytta till ett nytt hem med massa konstiga lukter, med en katt som inte ser ut och luktar som en katt (chihuahuan), så hon ska inte behöva straffas för att hon fick en matte som inte har så mycket erfarenhet av just katter! Jag ska läsa om allt jag kommer över och fråga så fort jag undrar över något!

Planerna för den närmaste framtiden är:

Köpa bättre mat på djuraffären (ska jag köpa nåt foder speciellt för kräsna / smala katter, eller ska det vara nåt annat för henne?)

Kastrera henne så fort hon har blivit hemmastadd för att minska stressen av alla hormoner och toma löp.

Köpa ett klös/klätterträd så hon har nåt att göra

Ta reda på när och om hon blivit vaccinerad (mot vad ska katter vaccineras?). Man tycker ju att hon borde vara det eftersom förra ägaren tagit en kull kattungar på henne…

Avmaska henne.

Få henne hemmastadd här.

En fråga som dök upp också var att är det normalt att katten gömmer sig när de kommer till ett nytt hem? Lillen har suttit under sängen på samma plats ända sen vi kom hem, snart i fyra timmar. Jag har gått dit två gånger med en bit kyckling för att hon ska koppla ihop mig med något bra, men då fräser hon bara åt mig. Är detta normalt? Hon var jättego när vi var hemma i hennes förra hem, hon strök huvudet mot min hand och purrade, så jag vet ju att hon inte e elak.
Hur länge tar det innan hon vågar sig ut därifrån och börjar utforska läget?

Tack på förhand! :)

mvh. cecilia

spiritedaway
0

#7#9 Ni skulle ju kunna undersöka möjligheterna att fixa en nätdörr :)

Katter vaccineras främst mot kattpest och kattsnuva.

Tycker det är jättehärligt att höra en som verkligen vill undersöka allt så att katten får det bra :)

Jag tycker inte det är konstigt att dom gömmer sig i början :) Allt blir ju nytt.

SidenMoare
0

Tror nog lilla kissen är rädd. Den har ju kommit till en främmande ny miljö. Så låt den ta tid på sig. Sen kan du låta katten "inta" ett rum i taget så det inte blir hela huset på en gång. Det kan kännas tryggare. Sitt gärna i rummet själv. Kanske och läs. Prata och svara kissen när den säger något. Annars låter du den vara så kommer den säkert fr4am från sängen skall du se.

Är katten märkt? Om du ändå skall kastrera och vaccinera katten så kan det vara ide att märka den med. Ifall den skulle smita eller komma bort någon gång.

Eftersom ni verkar ha tomtmark så skulle jag föreslå en uteplats för kissen. Bygg ett innätat område med klätterträd, leksaker, vattenbad tex. för kissen att var i. Då kan de få vara ute med.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

SidenMoare
0

Förresten. JAG kom på. Försäkra din kisse med. IFALL det skulle hända den något så kan det bli dyrt utan försäkring

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

MangoMelon
0

#10 en nätdörr var ingen dålig idé! Då slipper man ju få in en massa insekter och annat obehagligt när man vädrar.. Jag är ganska haj på att snickra så det borde inte vara ett större problem att fixa en sån :)

#11 vårat vardagsrum är jättestort så vi sover här för att dra ner på elförbrukningen lite, vi har en stor bokhylla som skiljevägg. Jag har stängt dörrarna till köket o hallen, och sitter nu på soffan där jag har suttit hela tiden. Sängen är ungefär fem meter åt vänster med hyllan emellan så kanske det är en passligt stor yta för kissen att utforska först? Hon verkade vara en pratglad kisse också , iaf där som vi hämtade henne ifrån. Dock har hon inte sagt ett knyst mer än fräst och morrat sen vi kom hem.

Jag ska ringa försäkringsbolaget på måndag och kolla, men vad jag vet så är det mycket ovanligt att man försäkrar katter i Finland :/

Gunlog
0

Nr1: Jag har funderingarna på varför hon är så mager…

Nr2: Även frågetecknet om varför hon inte var önskvärd längre…

Jag tycker nog att du ska prata med veterinär och göra en liten kontroll av henne, bara för att utesluta att hon inte är sjuk… Be om en hälsokontroll i samband med vaccinering och id-märkning…

Jag håller med föregående talare: Lyckliga kisse som fått komma till er!

Lycka till med henne, och det kommer säkert att gå bra, eftersom ni verkar ha den harmonin i kroppen som behövs för ett nervöst och osäkert djur. Ni har ju vanan att handskas med djur så pass att det sitter i benmärgen på er…

Håll oss gärna uppdaterade…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MangoMelon
0

#14 hej där!

Jag fick ett panikartat samtal från en bekant sent igår kväll. Hon undrade om jag kunde ställa upp och ta emot en katthona som annars skulle avlivas idag kl 10.00. Orsaken till varför familjen inte kunde ha kvar katten var för att deras relativt nyfödda son hade fått andnöd och andra otrevliga problem och det visade sig senare att han är kraftigt allergisk mot speciellt katt. Mamman i familjen hade försökt i en veckas tid omplacera katten utan framgång.
Jag är inte en sån person som kan stå på sidan och bara se på när ett friskt djur avlivas. Försöker hjälpa i den mån jag klarar av.

Jag vet ärligt sagt varför hon är så smal.. Det fick jag inte veta nåt om igår på telefon. Förra ägaren berättade att hon fått en kull i oktober och varit smal sen dess. Vad jag dock inte förstår är att om man tar en kull på en frisk hona i rätt vikt så borde den inte gå ner drastiska mängder i vikt. Inte om den får rätt föda under tiden den diar sina ungar. Katten ska också vara jättekräsen, det duger endast med en sorts blötmat och den får man inte köpa i närheten.. Torrfodret hon har fått har inte heller varit det bästa, Whiskas Indoor, eller nåt sånt.
Men jag ska jobba på att få upp henne i gott hull igen! Jag ger mig inte, jag är säker på att med rätt sorts kost och massor med kärlek så ska hon bli precis som alla andra katter! :)

Hade jag inte skrivit dessa förklaringar i första inläggen? :)

Tack för dina fina ord, det värmer verkligen! Jag försöker mitt yttersta att hjälpa de djur jag kan hjälpa, jag har hållit på med det en tid nu redan och det känns lika obeskrivligt fint varje gång man ser att man lyckats, att de får tillbaks livsglädjen, hullet och humöret! Vilken lycka! :)

Gunlog
0

Jodå, du skrev jättebra i ditt inlägg… Det var jag som snurrade till det. Vi kan ju definitivt stryka min första fråga…

Det jag fortfarande undrar över är varför hon inte gått upp i vikt igen? Det är det som oroar mig… Hon borde ha lagt på sig lite nu, även om hon är kräsen… Försök att skämma bort henne lite, kanske med lite god leverpastej (som är fet i sig), lite smaskig keso kanske?

Om hon nu bor under sängen, så servera maten under sängen… En liten sak som kan hjälpa är att du sitter på golvet och tittar på tv, äter något som hon också kan äta… Kanske hon då blir nyfiken på vad du smaskar på. Om hon äter leverpastejen, eller vad du serverat under sängen, så kan du ha det på ett fat bredvid dig när du sitter på golvet. Gör inget om hon kommer fram, prata bara lugnt och sansat så märker hon att du inte är farlig… Detta är bara en idé som kanske får dig att komma på något annat…

Något som brukar vara smaskigt är en rå äggula…

Det kommer säkert att gå bra… Låt allt ha sin lilla gång. Som sagt, du verkar vara den som klarar av "känsliga" personligheter i djurvärlden… Ni kommer nog att bli bästa vänner…

När hon har fått förtroende, så vänj henne vid koppel. Då kan hon gå med er till de andra djuren… Det kommer säkert att bli omtyckt…

Lycka till nu, och skriv gärna om framsteg så fort du har tid.

spiritedaway
0

#16 Verkar ju som att förra ägarna misslyckades med avmaskningen. Kan säkert bero på det. Sen dåligt foder och det faktum att katten är fertil.

Känns som att alla dom sakerna kan spela in. Eller vad tror du?

MangoMelon
0

#16 Ja jag är också orolig över varför hon inte har gått upp i vikt igen. Eller varför hon över huvud taget har gått ner såpass mycket efter sin kull. Nu vet jag ju inte vikter o sånt på katthonor, men jag tänker mig råtthonorna. De ska väga minst 300 gram innan parning för att hon ska orka med bebisar. Under tiden hon diar ska man sträva till att ge extra näringsrik mat såpass mycket att hon endast går ner i vikt det som bebisarna vägde..
Men ja, jag undrar varför hon är smal. Men som #17 säger så är det säkert många olika saker som inverkar på det..

Ni är jättegulliga som säger så snälla saker, jag ler bakom skärmen så ni vet! :)

Kissen sitter fortfarande under sängen på samma plats som de senaste många timmarna. Jag har lagt fram en skål med vatten åt henne men inget mat intresserar henne. Tyvärr finns det inte så mycket hemma för tillfället men jag provade med kyckling och korv men det ville hon inte ha. Hon fräser också när jag kommer nära. Varför gör hon det? känner hon sig hotad?

spiritedaway
0

#18 När vi hämtade hem Greta satt hon fastklistrad på fönsterbrädan i typ 8 timmar, det var i alla fall ett flertal timmar. Kom vi nära henne så fräste hon. Hon förväntade sig nog att den andra kissen skulle dyka upp.

Men sen såg vi att hon började vara väldigt trött. Hon höll på att somna på fönsterbrädan. Tungan uteOch då tillslut fick jag ta henne och så gick jag runt och visade att den andra katten inte var där (vi hade satt henne i ett annat rum). Då lugnade hon ner sig lite grann och började undersöka lite, men väldigt små ytor.
Dom fick vara i olika rum första natten. Och sen efter det gick det snabbt att Greta började trivas och hon gömde sig inte för Sheri.

När det dock hälsar på nån hund kan Greta gömma sig nästan hur länge som helst.

Tror bara lillkissen behöver lite tid. Går det att låta katten vara i ett rum där hunden inte är?

MangoMelon
0

#19 Okej, så Greta bet eller rev dig inte då även om hon visade att hon inte ville bli rörd där hon satt? Jag har ju inte en aning om hur katter reagerar, känner mig så hjälplös, hade det handlat om råttor eller hundar så inga problem, men nu har jag inte en susning om vad som rör sig i kissens huvud.

Hur länge ska jag låta den sitta under sängen? Ska jag ta ut henne därifrån (bits dom då eller?) eller bara låta henne vara?

Hunden ligger brevid mig i soffan och gör inte ett ljud ifrån sig, kan låsa in hunden i typ köket men jag tror det stressar katten mer eftersom min hund är väldigt social av sig så hon börjar yla om man stänger in henne och hon hör att man är på andra sidan..

Men jag är öppen för förslag! :)

Ingen ändring i beteendet fortfarande. Jag har inte kollat till kissen nu på en timme, men antar att hon fräser åt mig om jag böjer mig ner för att kolla..

spiritedaway
0

#20 nej men jag lät henne vara i början. I slutet var hon nog för trött för att göra nåt alls. Då fräste hon inte.

Låt henne var ifred ett tag till. Försök locka ut henne lite senare. :)

MangoMelon
0

#21 okej jag ska göra så :) Tack för ert tålamod, jag hoppas det här kommer sluta bra! :)

spiritedaway
0

Det gör det säkert :) Uppdatera oss gärna med hur det går!

Gunlog
0

Jo, det kan faktiskt vara att avmaskningen inte gått så bra, men då tycker jag att även om hon nu är kräsen, så borde hon ju ha varit hungrig, hungrig, hungrig…

Tror kanske att det är någon sorts näringsbrist, som inte kan stabiliseras, eftersom hon inte äter riktigt/är kräsen…

Jag hade nog kollat hos en vet. för att utesluta annat. Kanske hon har fått en infektion eller något efter ungarna, som hon inte riktigt är fri från? Eller att utesluta att det inte sitter något på äggstockarna eller i livmodern…

Att ändå avmaska är ju ingen dum idé som ett första steg, och sedan även kolla upp henne.

Jag gjorde en hälsokoll på min Pinnen ca 3-4 månader efter hon fick sina bebisar…

MangoMelon
0

Hej allihopa!

Jag lever och hunden lever efter en helvetesnatt. Gud vad trött jag är! :S

Katten satt kvar under sängen hela dagen, och hela kvällen. Jag försökte bjuda god mat åt den men den bara fräste och visade tecken på att vilja flyga på. Tog inga risker och tänkte att hon kommer bort därifrån sen då hon är tillräckligt hungrig. Jag gick och lade mig och somnade som en stock. Vaknade en halvtimme senare av att katten sitter i fotänden på sängen och morrar och stirrar mordiskt på hunden. Jag vill tillägga att hunden nu har förstått att katten inte vill leka med henne, så hon gör absolut inget väsen av sig, hon bara låg där på sin kudde medan katten morrade.

Eftersom katten inte slutade morra efter en halvtimmes konstant morras försökte jag lugna henne med att smeka henne och klia bakom örat. Det gillade hon i ungefär 2 minuter, sen flög hon fast i min hand och höll i den med framtassarna och sparkade med baktassarna. Min hand ser ut som ett slagfält för tillfället :p

Jag gav upp och katten hoppade ner. Då hade hon bestämt sig för att hon inte vill vara i vardags/sovrummet längre utan hon började krafsa på dörrarna hysteriskt. Jag lyssnade på det i ca en halvtimme innan jag var tvungen att öppna ena dörren. Då gick katten på upptäcktsfärd i köket, hallen, badrummet och även upp på övrevåningen som fungerar som förråd för tillfället. Jag sov kanske en timme förräns det small på övervåningen. Katten hade ner någonting. Min sambo kom hem från sitt nattjobb runt femtiden och då hade katten vart på nedre våningen. Han hade fått kela med henne när han var på toan och han försökte även ge lite mat åt henne men det intresserade hon sig inte av. Sedan dess har hon varit på övrevåningen. Igår var det sängen, idag förrådet..

Hon har gått på lådan och både kissat o bajsat så det tar jag som ett bra tecken? Och hon kom ju upp i sängen o ville bli kelad med, det var när hon såg hunden som hon började morra.. Varför hon blev arg på min hand medans jag kelade med henne vet jag inte? kanske jag luktade hund eller nåt?

Nej nu ska jag leta rätt på misse och sen sova en stund. Är helt avtrubbad av sömnbrist (är en person som behöver 10 timmars sömn per natt…) .

mvh. cecilia

spiritedaway
0

Låter som en jobbig natt.

Tror katten kan ha gjort så för att hon fortfarande var osäker.  Men det låter som att katten gör framsteg i alla fall.

Hoppas dagen och nästa natt blir bättre!

SidenMoare
0

Det låter som dte går åt rätt håll i allafall. Många katter gillar förråd. De är ju spännade saker i det, många ställen att krypa in i. KAnsk edte ger katten en trygghetskänsla.

Mina katter älskar att rumstera runt i mitt förråd. De brukar få gå in där när de vill. Det blir ju lite mera "äventyrligt" än den vanliga miljön. Men just nu tror jag mera på att din kisse känner sig säkrare där

MangoMelon
0

Katten gör helt klart framsteg, och att hon gör det på natten när lamporna är släckta och vi försöker sova beror säkert på att det är mer skrämmande på dagen..

Jag förstår bara inte alla tecken hon ger ut. Hon vill kela, det märkte jag ju inatt när hon hoppade upp i sängen. Men hon hatar helt klart hunden, för hon började fräsa och morra så fort hon såg att hunden låg brevid mig på kudden.

Det jag heller inte förstår är varför hon blev så arg på min hand medans jag kelade med henne. Det var inte bus, för hon morrade djupt ner i halsen och rev med baktassarna. Jag blev inte rädd men vill inte att hon ska göra mig illa heller.. Hmm, svårt det här.

Sen så är jag lite orolig för att hon gör illa hunden? Hunden har ju insett nu att katten inte vill vara kompis med henne och håller sig lågt så fort hon ser katten. Men jag vet att nyfikenheten kommer ta över hand och hon kommer vilja gå närmre och snusa. Då är jag orolig för att katten ska klösa henne i ögonen, man har ju hört folk vars hundar blivit illa rivna i ögonen. En chihuahua har ju också jätte utåtstående ögon..

Jag tänker ta det lugnt, många bekanta har velat komma o hälsa på kissen men jag låter inte några andra personer komma hit förräns hon känner sig mer hemma här. Folk tycker jag e barnslig o överbeskyddande, är jag det? :/

Hoppas på att kissen kommer ner från förrådet ikväll/natt. Vill inte gå dit och skrämma henne, dessutom når jag inte henne där hon sitter brevid min gamla dator och en hylla..

mvh. cecilia

spiritedaway
0

Svårt att säga varför hon betedde sig så. Men kanske var just att du luktade hund om handen eller något.

Hon är nog som sagt fortfarande lite osäker.

Jag tycker det är en bra idé att vänta med besök. Katten är nog tillräckligt osäker som hon är. En massa nytt folk innan hon har lugnat ner sig lite mer är nog ingen bra idé.

Försök hålla koll så mycket du kan så inte katten får en chans att göra illa hunden. Om det nu skulle gå så illa. Vet inte vad annat man kan göra :/

SidenMoare
0

Det som kan vara bra att veta är ju att katter och hundar har olika "signalsystem" Tex hunden viftar på svansen när den är glad, katten viftar på svansen när den är arg. Så det kan vara "Signalfel" med. Det tar ett tag innan de lär sig. Men låt det ta tid.

MangoMelon
0

En liten update :

Katten är helt klart nyfiken på saker och ting. Jag var tvungen att åka in till stan en sväng och gjorde som så att jag stängde in hunden i badrummet och begränsade kattens område till hallen, köket o övervåningen. När jag kom hem utforskade missen hallen, stannade upp och tittade på mig för att i nästa sekund springa upp med racerfart.
Förstår att hon är skygg, det skulle nog vem soom helst vara med en sån omställning.

Känns bra att veta att hon vågar gå omkring iaf och kolla på saker i huset.

Och jag hoppas att det ska gå någorlunda bra med hunden också, de behöver inte bli vänner, bara de klarar av att leva i samma hus.

spiritedaway
0

Det blir nog bättre och bättre :)

MangoMelon
0

Små framsteg igen!

Jag tröttnade på att katten gömde sig på övrevåningen så nu har jag gjort som så att hon får vara över natten i vårat enorma badrum. Jag har lagt in mat o vatten, toalådan samt hundens sovkorg. Jag resonerar som så att om hon kanske i lugn o ro får känna lukten av hunden utan att den är där så kanske det inte är lika skrämmande sen. Jag har också suttit inne där med henne och läst och hon kommer genast man lockar på henne. Jättekelig är hon! :)

Stryker huvudet mot handen och purrar och vill bli skrapad.. Hon är lugnare också inne i badrummet än vad hon varit hittills.

Kanske det blir bra endå dethär :)

spiritedaway
0

Låter ju jättebra det :)

Gunlog
0

Det där med handen i #25. Min ena katt gjorde så när han ville leka. Det gjorde duktigt ont, men han låtsades noga att min hand var ett byte eller något… Det brukar väl vara typiskt för kattungar också…?

Du gör helt rätt i mina ögon. Det kommer att bli jättebra… Låt tiden ha sin lilla gång, och även lilla missen…

dagdrivarn
0

Har själv tagit hand om en kisse från en uppfödare som dock var totalt osocialiserad och fullkomligt förvildad. Din kisse låter som rena barnleken i jämförelse och jag kan glädja dig med att vår hona idag väntar sin andra kull. Hon är idag som vilken katt som helst, nästan i alla fall Skrattande

Att i en början begränsa hennes yta till en rätt liten yta är helt rätt och vettigt, att hon är lugnare är inte konstigt, det är en mer ombonad och tryggare miljö för henne. Låt henne sen precis som du gjort långsamt få vänja sig. Om det tar extremt lång tid för henne, alltså om hon fortfarande sitter och trycker om en månad eller två, då tycker jag du ska sätta henne i en stoor hundbur, låta henne sitta i den med mat och vatten centralt placerat några timmar om dagen och se till att ALLA fullkomligt ignorerar henne, så hon får vara med hindras att fly men ändå kan  känna sig trygg och se att ingen tar någon notis om henne.

Om du är ensam med henne i samma rum och vänder henne ryggen, och kanske sitter med något gott i handen. Då ska du se att hon snart är framme och nosar på din rygg. Du visar henne på så sätt att du är ofarlig.

När du tittar på henne, möt blicken, blinka långsamt, slut gärna ögonen och titta bort då visar du henne på kattspråk att du litar på henne och talar om för henne att du vill henne väl.

Det mest hotfulla man kan göra en katt är att stirra dem i ögonen.

Den attack hon gjorde på din hand låter som en överslagshandling.

Något som är vanligt hos osäkra individer, hon tycker det är mysigt att bli kelad men inser rätt vad det är att hon satt sig i en sårbar situation. Hon vet inte hur hon ska ta sig ur den och reagerar med att "lek-attackera" föremålet för hennes osäkerhet, dvs din hand.

Hade hon velat attackera på allvar så hade hon fräst, slagit och bitit hårt. Även om oklippta klor river rätt bra så låter det inte som en aggresiv handling.

Att hon inte gillar hunden är inte alls konstigt, hund och katt har helt motsatta signaler som någon skrev ovan. Att vifta på svansen är något en glad hund gör, medan hos en katt är det ett tecken på aggression/irritation.

En hund går gärna på och går fram och hälsar medan katter ser det som en aggressiv handling att bara springa fram rätt på.

Om du kunde få hjälp kanske hos veterinären med att få hennes klor klippta riktigt kort snarast möjligt, hade nog varit en mycket god idé. Då minimerar du risken att hon skadar hunden.

Sen har jag lärt av mina många vänner som har både hund och katt att det är ALLTID hunden som ska backa. Orsaken? Jo en hund lyder flockledaren på ett annat sätt än en katt, en hund kan du rent praktiskt lära att backa undan. En hund löper större risk att skadas av katten än tvärtom oavsett storlek på hunden. Med andra ord, du ska vara flockledare och högst i rang men hunden skall stå under katten i rang. Hunden skall backa och skall oavsett hur nyfiken den är låta bli katten, då riskerar den inte bli skadad Skrattande

Det brukar ofta inte ta så lång tid innan de är vänner, bara katten får tid på sig.

Du är absolut varken barnslig eller överbeskyddande utan tänker helt rätt, en katt som denna som uppenbarligen är stressad och har hamnat i en ny miljö. Den är uppenbarligen inte i form och känner sig redan hotad. Att vägra folk att komma och titta är den största tjänst du kan göra din katt. Du har ett extremt sund förnuft skulle jag vilja säga!

Om hon redan är ute och sitter någonstans så ignorera henne bara, ju mer du ignorerar henne desto fortare blir hon nyfiken på dig.Flört

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Busarna
0

Hej, jag har bara skummat igenom tråden och håller med alla råd du fått här. Det här med attacken på din hand - är inget att oroa dig över! Som nån skrev är det typiskt för kattungar, eftersom det är så de leker och brottas med sina syskon, vissa katter har mer behov och tycker det är roligare än andra att brottas och sparka på viset som du beskrev. Tror helt säkert att det var skräckblandad förtjusning från din katts sida Skrattande Min vuxna katt älskar fortfarande att leka på det sättet, först lite gos sen grabbar han ett bestämt tag om min hand och sparkar något vansinnigt och smånafsar. Det jag gör är att jag säger med mjuk och bestämd röst: Försiktig, inte så hårt, aj aj aj. Och då brukar han lugna ner sig. Om han fortfarande är exalterad tar jag bort handen och upprepar vad jag sagt, och låter det gå en stund innan jag fortsätter klappa honom. Ibland har jag märkt att det funkar bättre om jag liksom piper till, istället för att prata med honom om det börjar göra ont, för då slutar han och tittar på mig med stora ögon!

Ett råd är att inte leka med händerna, utan ta fram ett sugrör eller leksak när katten börjar visa de här tendenserna. Lek är lek och händer är gos.

Jag själv skaffar nu en till katt eftersom min älskar att brottas och har behov att leka på katters vis, utöver allt lek och bus han får av mig. Det kan vara en liten tanke för dig.

Och bara det att hon kom upp och satt på din säng trots att i hennes syn den vidriga hunden låg där - visar att hon trivs och vill vara nära dig!

Ett tips på smaklig mat: nötfärs eller lammfärs! Aldrig träffat nån katt som sagt nej Glad

MangoMelon
0

#37 tack för ditt svar! Hur länge räknas katten som kattunge? Denhär är ju 1½ år enligt de uppgifter jag har fått, även om jag tvivlar på det, då hon är så liten..

Uppdatering till er alla:

Det går bättre med katten nu! Hon har vart i badrummet och trivs bra där inne. Jag har suttit mycket med henne på dagarna, läst böcker, surfat på internet, och såklart duschat, o fixat mig i ordning på dagarna :) hon verkar inte alls stressad över att vara där, tvärtom, hon har blivit jättelugn av sig och är verkligen supergosig. Och pratsam! Jisses vad hon snackar, önskar jag förstod vad hon menar :p

Vi har gjort som så att vi har haft hunden med oss där inne och katten morrar inte längre! Inte så länge hunden inte kommer allt för nära, då morrar hon och slår med tassen. Men det förstår jag, katter brukar väl vilja ha sin egen "space" runt sig, att ingen får komma för nära den "bubblan".. Så det går verkligen bättre med katten!

Ang. maten så köpte jag Royal Canin Fit 30 eller nåt, med extra mycket fett i. Jag trodde inte hon skulle äta det men det blev en favorit direkt! Jag låter henne ha fri tillgång på det så hon får äta så mycket hon vill nu då hon är såpass smal. Godis gillar hon inte, köpte en liten påse mjölkknappar för katter som belöning när hon är duktig och inte hatar hunden (:p) , men det intresserade inte henne det minsta. Mycket vatten dricker hon, är det vanligt att katter gör det? Jag är tvungen att fylla på skålen på morgonen o kvällen.

Så ja, det går bättre och bättre! Ikväll ska hon få komma ut från badrummet och möta den "stora" världen här i vardagsrummet :p Vill inte att hon springer upp på övrevåningen igen dock..

Japp, det var väl det mesta!

Busarna
0

Vad bra det går! Är katten under 1 år räknas den som kattunge, och som ungkatt upp till 2-3 år. Men som sagt min vuxna katt leker fortfarande och brottas och har sig, så det beror nog på vilken personlighet katten har.

Katter är ju väldigt revirstyrda, så det låter ju jättebra att du gett henne badrummet till och börja med. Sen kommer nog hennes trygghetszon att utvidgas :) Och det är ju jättebra att hon är tydlig och markerar med din hund, då slipper du oroa dig över konflikter. Dom kommer nog bli kompisar i framtiden men det har ju varit så mycket för din lilla katt att vänja sig med, ett steg i taget.

Jag ger min katt Royal också och han älskar det och äter inget annat märke. Han får rå färs och liknande några gånger i veckan. Han ratar också såna mjölkdroppsgodisar, men älskar Cat Sticks som också är godis och finns i mataffären.

Att hon dricker mycket är bra, då det ofta är tvärtom att katter riskerar att få i sig för lite, särskilt de som lever på torrfoder. Jag fyller själv på 2-3 gånger om dagen. Skulle det vara abnorm törst kan man misstänka diabetes och låta veterinären utreda.

Lycka till med allt!

MangoMelon
0

#39 jag måste bara säga att jag är glad för alla har varit så trevliga mot mig här!

Jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet av katter, bara från barndomen men då var det ju familjens katt och föräldrarna som skötte om den. Trots det kunde jag inte säga nej till kvinnan som ringde mig, och lämna katten för att dö. Vi har ett stort hus på landet och jag är hemma dagarna i ända så jag såg inget problem i det hela.

Jag var orolig först eftersom katten tydligt visade att hon hatade hunden. Och iom att min hund är en liten chihuahua var jag rädd för att katten skulle klösa henne i ögonen. Hunden är också jättesocial o vill vara kompis med allt och alla, så hon trodde först att katten var hennes nya kompis. Hon förstod heller inte varför katten inte ville leka med henne. Nu går det bättre med katten och hunden, så länge hunden inte hoppar fram rakt framför henne, då blir hon arg och slår med tassen.

De behöver inte bli bästa vänner, bara de klarar av att leva tillsammans så är jag nöjd. Jag är också glad att min "allmänbildning" (hittade inget passande ord) har räckt till för att få katten lite mer hemmastadd. Just med att låta henne få en trygghetszon i badrummet så hon inte behövde se hela huset på en gång.

Vad bra att veta att det är normalt att katter dricker såpass mycket vatten. Oroade mig först för diabetes men så mycket dricker hon inte.

sandra1977
0

jag tycker att du verkar vara en jättebra människa med sunt förnuft..härligt att polly fick komma till just dejGlad lycka till i framtiden!!

MVH sandra

TheMe
0

Hej, skummat igenom tråden men tänkte lägga till lite råd angående hund och katt tillsammans…

Vi har utökat familjen med en omplaceringskatt för 2 veckor sedan ungefär och har en väldigt kattvan liten hund sedan tidigare. Katten är snart 5 år och har aldrig tidigare träffat hund.

Det som är jätteviktigt är att du ska bestämma över hunden och inte låta den gå fram och hälsa på katten alls, utan håll undan hunden och låt katten själv komma fram till hunden när den känner sig trygg. Hundar kan man ju leda på ett helt annat sätt än katter, framförallt nu när katten är ny hos dig. (Man kan lära katter mycket också).

Fixa ställen där katten kan vara för sig och känna sig trygg, tex med en hög klösmöbel och/eller att du stänger av ett rum med kompostgaller så hunden inte kommer in dit.

Klipp klorna precis intill pulpan på katten så att hon inte kan göra illa hunden om hon går fram och klöser mot den. Men bara hunden hålls undan så kommer katten förmodligen inte känna något behov av att klösa mot den. Det gör hon förmodligen i rent självförsvar och av rädsla just nu.

Det var lite stelt de första dagarna hos oss, men efter 3 dagar hade katten accepterat hunden och nu två veckor senare pussas de och leker jättefint tillsammans. Men alltid på kattens villkor.

Annars gäller det att kastrera, id-märka samt vaccinera och försäkra din nya familjemedlem och köpa ett näringsriktigt foder till henne. Be gärna veterinären om en allmän hälsokoll vid besöket.

Lycka till!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"