Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1385 ggr
Elise79
0

Efterdyninga av kastration (honkatt)

Min jourkatt har verkligen haft grym otur:

En fd stallkatt hotades med avlivning, stalltjejerna tyckte hon såg sjuk ut och tog in henne. Dagen efter nedkom hon med två ungar..
I första jourhemmet fräste hon bara (såklart) så de vågade inte hantera henne så när hon kom till mig var jag beredd på att få hem en riktigt rädd tjej.

Nåväl, så var det inte och eftersom hon löpte rätt så snart efter ankomst så gjordes en kastrering.
Tre dagar efter kastr upptäcker jag genomskinlig vätska/var kommer ut från såret - början till infektion enl vet och antibiotika i 5 dagar, och hon blev bättre. Fick då info om att troligen har detta uppkommit efter att hon tvättat såret vid ett tillfälle som jag missade att ha uppsikt.

När stygnen togs på fredagen uppdagades det att knutarna var för hårt knutna så att istället för att sårkanterna låg kant i kant så överlappade de varandra (fult ärr). Dagen efter (lördag) stygnen tagits var hon jättetrött och en hade fått en bula på magen brevid op-såret och hon åt dåligt. På söndagen hade hon 39,6 i feber och ville inte stå, äta eller dricka. Jag fick handmata henne och spruta in vatten i munnen på henne under hela dagen. (hade självklart kontakt med djursjukhuset ).

kl åtta på måndagen var vi hos vet och fick info om bölden var en infektion så antibiotika igen i 10dagar..

Tisdag: bölden större, men katten visserligen piggare men bokar in tid för kontroll onsdag morgon. Svälter henne under natten ifall op behövs på nytt.

Onsdag: Får först ett samtal från vet där de säger att hon inte hade något brock unta får smärtstillande och forts kur med antibiotika, och hon får åka hem. (jag hade ordnat skjuts iom arbete). Fem minuter senare ringer vet igen och säger att de kan inte utesluta brock utan de ska gå in och titta.

Diagnos: En väldig massa var i buken så nu dränage i 4-5 dagar och forts kur med antibiotika.

Nu 3 dagar senare kommer det fortf massa var men hon är pigg och äter som hon ska. Vet dock inte om dränaget kan tas bort på måndag som planerat.

Jag säger bara, Stackars Katt vad hon får stå ut.
Men hon är så otroligt tålmodig trots varning om "skyggis". Hon kurrar när jag tvättar såret och älskar uppmärksamhet!

Som tur är har vi endast betalat kastreringskostnad och inget mer. Men hua vilken otur hon haft!!

Elise79
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tango heter hon, glömde skriva det.
Här kommer en bild också på fina tjejen!

SidenMoare
0

Vilken kämpe. Skickar en massa gosekurr till henne från mina kissar

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Elise79
0

Tack SidenM - det krävs riktigt bra psyke av katten för att klara detta med gott humör =)

Jag kommer verkligen vara noggran vid sökande efter ett nytt hem till henne.

spiritedaway
0

Oj stackars liten. Vilken otur.

Nu borde hon få ha tur efter det här Glad

Gunlog
0

Detta är en riktigt vacker tjej! Hon har verkligen gått igenom mycket pga denna operation! Hon har ju definitivt ett starkt psyke och en mycket stor livsgnista.

Att hon tar det så lugnt som hon gör, är också delvis pga dig. Hon känner sig säker under dina vingar. När det är dags för ett nytt hem, så var noga med att leta efter någon som är som du. Då kommer hon att trivas direkt!

Håller tummarna och önskar fortsatt lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Elise79
0

Tack Gunlog, blir rörd av dina ord.
Hon är bara helt unerbar!! Har redan tre så det finns inte plats för henne i min flock annars hade hon fått stanna här =).