Tips på försäkring? help
Hej jag är ny här och hoppas ni kattvänner kan hjälpa mig.
Misstänker att min honkatt är dräktig, (hon ska kastreras efter detta), nu skäms jag över det här - jag har inte hunnit försäkrat henne. Men nu tänker jag göra det, har ni tips? agria? vi bor i sthlm.
Nu till min nästa fråga, hur kan jag hjälpa min katt med detta? hur går det till när en katt ska föda egentligen? min mor har skrämt mig och sagt att det värsta som kan hända är att hon dödar bebisarna? skumt, men kan det stämma? nog om det.
Hur länge kan det här pågå? jag vill ju vara där när hon ploppar ut sina ungar.
Måste man mata henne med kitten-mat eller BABY-mat? läst att dräktiga katter ska äta babycatmat, blötfoder lr torrfoder? finns det ens torrfoder för nyfödda katter? eller det kanske var kittenmat?
jag vill vara redo och ge henne allt hon behöver. Vart brukar katter föda? har vänner som har berättat att de alltid går under sängen, jag sover i soffan.. har ingen säng just nu..
aahh!! så mycket frågor, hoppas ni kan hjälpa mig (lär komma med fler frågor)
mvh
Lego
någon????

jag tycker att du ska köpa en bok av Ylva stockelberg som heter Kattuppfödning: avel och genetik och finns att köpa på adlibris.
det kan hända mycket vid en kattförlossning, och mycket kan gå fel. kattungar kan fastna och behöva tas ut med snitt, hon kan överge dem, mjölken rinner inte till. men biter hon ihjäl dem är det något fel och då ska katten verkligen inte ha fler ungar. inför en kull kattungar måste man vara beredd på att något kan hända. Annliz här inne är en av många som fick åka in akut med sin katt och ta dem med snitt. är hon inte försäkrad än är ju frågan om bolagen ens täcker möjliga förlossningskomplikationer. det måste du ringa dem och kolla, och tar dem de inte kan det bli bra dyrt om något händer. har du tid att handmata kattungarna omnågot går fel? det ska i så fall ske var tredje timme i 4-5 veckor. kattungarna bör också dubbelvaccineras, märkas och besiktigas innan de säljs vid 12 veckors ålder. kolla med din veterinär hur mycket det kostar. men först och främst, du måste läsa på! vad jag kan se kan du ingenting om kattuppfödning och helt ärligt, mycket kan gå fel och det måste man kunna vara beredd på. om katten är utekatt får du t.ex. från och med nu hålla henne inne. en honkatt kan bli dräktig igen ett par dagar efter kullen är född, och då har du problem. till på köpet kan hon mycket väl lägga ungarna utomhus någonstans. men köp ovan bok och börja läs. det är alltid en början.
Ring runt till olika försäkringsbolag och kolla upp vilka försäkringar som passar dig bäst.
Dock tror jag att om det bli komplikationer vid födseln så kommer det inte att täckas av försäkringen.
Agria har jag för mig har en karensperiod eller vad det nu kallas. Tror den har varit ca 1 månad eller något sånt.
Så du bör kolla upp med olika veterinärer vad kejsarsnitt skull kosta ifall det blir ett sådant fall. Så är du beredd på kostnaden lite bättre.
Och som #1 säger. Läs på om kattuppfödning.
Du kommer måsta vara hemma när födseln är på g. Och då är det ju bra om du vet ungefär när hon blev dräktig så du vet när du bör vara hemma.

Jag har just fått en Kull på 4:a underbara Maine Coonungar. Så jag har dina undringar i färskt minne.
För det första vet du när din hona parades?? Vet du det så blir det hela mycket enklare. En hona är dräktig i 60-69 dygn. Det vanligaste är 63-67 dygn och man räknar oftast på att de går 65 dygn, som min hona gjorde.
När de gått 19 dygn in i dräktigheten brukar man se att spenarna är Rosa/röda. ett ofta säkert tecken på att de är dräktiga.
Då kan du börja ge honan kitten och babymat både blöt och torrfoder. Det innehåller en massa näring som både mamman och fostren behöver.
Det jag skulle vilja föreslå dig är att kolla bland dina bekanta om det är någon som varit med om eller skall ha kattungar. Fråga om du kan få vara med eller fråga om någon kan komma hem till dig när det är så dax. I annat fall kan du höra med en kattklubb om de vet någon vars hona snart skall ha ungar. Fråga om du kan få vara med. Det är det absolut bästa sättet att lära sig.
Att en hona skulle döda sina ungar är nog bara en skröna. Har aldrig hört tals om det tidigare så det kan du nog utesluta.
När det närmar sig födsel så brukar honan söka en plats att föda på. Gör i ordning några kartonger OBS ! INTE banankartonger som är sprutade, lägg i papper, en filt eller annat mjukt. Honan väljer det ställe hon känner sig säkrast på. Sen kan de även välja andra ställen men när själva förlossningen med värkar startar så brukar de acceptera att man flyttar dem lite. Min hona ville föda i korgen ovanpå garderoben men jag lyfte ner korgen och satte den i sängen och det accepterade hon. Många honor hämtar sin Husse/Matte när det är dax. De vill ha sällskap och någon som "håller tass".
Honan brukar instinktivt veta precis hur hon skall göra. När krystvärkarna kommer så ligger de inte alltid ner utan kan även sitta och föda. En kattunge kommer antingen med baken eller huvudet först. Det spelar ingen roll. Alla mina kom med baken först. Honan slickar ren ungen från fosterhinnan, biter av navelsträngen och äter ofta upp moderkakan. Det man måste hålla koll på är att det blir lika många moderkakor som ungar. En moderkaka kanske inte kommer ut samtidigt som ungen utan kan dröja en stund. Det kan även komma en ungen till emellan innan det då kommer 2 moderkakor. Men håll koll. Honan behöver inte äta alla moderkakor. Jag lät min äta den första. Sen tog jag bort de andra.
Man kan hjälpa mamma katt med att torka av ungen, hålla den varm medans andra ungar föds, lägg den på en värmedyna bredvid så mamma katt ser ungen. Väg ungen. En unge skall väga runt 100 gram. Det är viktigt att ungarna får börja dia så fort som möjligt efter födseln så att de får i sig den viktiga råmjölken.
Sen finns det en massa på nätet att läsa och även bra böcker i ämnet.
Kolla med Biblioteket vilka böcker de har om Kattuppfödning.
På http://katter.nu/ under fliken Uppfödning finns en hel del att läsa
Här finns en massa fakta att läsa om just dräktigheten och födseln. http://stud.epsilon.slu.se/193/
OM du Googlar på nätet så finns det mycket att läsa.
Hoppas att du blivit lite klokare nu. Men fråga på om du undrar över något. JAG har frågat massor och läst massor. Det harhjälpt mig att kunna vara ett stöd för mina hona när hon fick sina ungar.
Se till att du har telefonnr. till Vetrinären framme så att du inte behöver leta efter det OM det skulle hända något.
Beroende på Var i dräktigheten din hona befinner sig så kan nog en Veterinär ta ultraljud och bestämma ungefär när kulle kommer. Men ring din Veterinär och fråga.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#4 Du kanske också ska börja skriva artiklar snart? Det är intressant att läsa dina inlägg, du skriver vettigt! 

#4 TACK har aldrig tänkt på det.
Jag är ju ganska så nybörjare inom detta med kattuppfödning så jag känner mig inte så kunnig på detta område. Men hur jag tänkte och har gjort när det gäller min gumma kan jag ju förmedla.
Sen finns det massor till att läsa och lära. Har nog läst det mesta under sommaren, både låneböcker, RC:s bok och en massa på nätet.
Men textil kan jag skriva artiklar om
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#6 Så bra, då kan du skriva lite om hur man enkelt virkar kattleksaker.. Mina älskar sådana med kattmynta i! Har virkat jättemycket tidigare, gardiner och dukar, men händerna är inte vad de varit så jag kanske kan få ihop någon boll av något slag.. =)

#7 HAr sytt kattleksaker.
Skall fundera på hur man gör något enkelt. Fast nu blev det OT
Återkommer till dig sedan per pm
#8 Ja´, gör gärna det, absolut ingen brådska, det var bara en spontan tanke.. kanske finns fler som är intresserade, så du kan göra en tråd? 

OK! Skall fundera på det
#2, tack! men nervös är man nu och hoppas på det bästa, ringde idag till baggarmossen djursjukhus men dom tog bara emot akutsamtal så jag får ringa imorgon, hon är inomhuskatt, blev gravid med en kompis katt som jag passade för att hon är på semester och han är inte kastrerad. jag har 2systrar som är hemma och kan hjälpa till om bebisarna behöver matas. händer det här ofta? att man ska behöva mata kattungarna? '
(fråga till alla)
Kan garantera att hon kommer kastreras efter det här men hur länge ska jag vänta med det? pappan/hanen är ju kvar här, och redan nu verkar hon störa sig på honom, hon rivs och låter ingen hålla upp henne. Pappan kommer bo hos oss fram till slutet av feb då min vän kommer hem från thailand.
#3, om jag har gissat rätt så kommer bebisarna i slutet av jan, början av feb. Jag kommer ha mina systrar här så att de kan hjälpa mig med det, dom får helt enkelt bo här för jag kan inte sjukanmäla mig. Och ja, jag ska läsa på.. har redan kollat om boken finns att låna, ska till bibblan imrn och låna massa böcker om just avel/kattuppfödning.
Jag hade tänkt på agria faktiskt, men det du menar är att dom inte täcker ifall hon skulle behöva kejsarsnitt? och hur mycket kostar det i månaden/år/mån? förlåt men jag känner mig dom en idiot som inte förstår det här med försäkring, jag vill såklart ha det men hur mycket kostar det i månaden? 35kr ? hörde det på radio.. du fpr görna berätta för mig, om du vill såklart.

du måste hålla hanen och honan separerade om ett par veckor och inte låta dem träffas. som sagt, en hona kan börja löpa igen bara ett par dagar efter att ungarna fötts, och då kommer hon både strunta i sin gamla kull, få en ny kull efter ca 10 veckor, slita ut sig själv och vare sig de nya ungarna eller de gamla kommer få det det behöver. kan du inte separera dem får du lämna bort hanen till en kompis så länge. antagligen täcker inte agria för kejsarsnitt om det skulle bli nödvändigt eftersom hon redan är dräktig. ett kejsarsnitt utan försäkring går väl på en hel del, tror inte att runt 8000-10 000 är en överdrift, men någon annan får gärna flika in där. du får ringa agria imorgon och fråga.
det är väl inte jättevanligt att honan inte kan ta hand om ungarna, men det händer, och är i alla fall vanligare än man kan tro. så länge du har någon som kan mata den i 5 veckor var tredje timme dygnet runt ska det väl gå. sedan är det viktigt att du är hemma när ungarna föds så att du kan ta henne till veterinären och hjälpa til om det behövs.
försäkring kostar väl ca 50 kr i månaden, men man betalar inte månadsvis, utan en gång i halvåret eller en gång om året. inga stora pengar med tanke på att det kostnaderna hos veterinären om något händer inte sällan stannar på vettiga summor, och skulle något hända och man behöver operera kan det lätt bli över 10 000.
#4, jag vet inte exakt.. men jag minns att den 14nov(syrrans födelsedag) så märkte jag att katterna föröskte para sig, jag stoppade dom såklart men men jag är ju inte alltid med kissarna. Men spenarna är rosa nu, jag upptäckte det för 1vecka sen, kan vet. sen om hon är dräktig nu? ska nämlingen dit snart då hon fyller 1år och ska vaccineras. Så jag kan alltså börja ge henne baby/kitten mat? :)
Tyvärr så har jag inga vänner som avlar på katter, så jag kan inte vända mig till någon..
Kartongen har jag hemma och i källaren, får ta upp det snart och köpa lite filter. Hur länge kan ta för henne att föda? läste här nånstans att bondkatter har lättare att föda men raskatter har det lite svårt?! va?! hon är iaf en blanding av två raskatter.. om det spelar roll kanske? hmm..
Kan ta jag ta bort moderkakorna då?
När kattungarna kommer ut - börjar dom snutta på henne direkt eller ligger dom bara där och väntar till mamman blir klar? och vad kan jag göra ifall en kattunge inte rör på sig och verkar död? kan han vara död? hur vet jag det?
TACK TACK TACK för att du delar med dig, är tacksam.
#13 Var bara tvungen att tillägga att man även kan betala månadsvis, åtminstone gör jag det hos Agria :-)
#12 Jag betalar 1040 kr/år och per katt för mina katters försäkring. Då har jag lägsta självrisken (1100 kr + 15% rörlig), 50 000 kr veterinärvård och även rehabilitering, medicin och tänder.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Betalar månadsvis hos IF med..
#13, jag kan inte lämna honom hos någon annan, mina nära vänner gillar inte katter och dom andra är allergiska, min enda "kattkompis" är hon som är på semester, omöjligt att lämna hanen hos någon.. men hon ska väl inte bli störd av honom när hon föder? kan det påverka? eller om jag märker att hon håller på att föda, räcker det då med att ha honom i ett annat rum tills hon blir klar? kan hon ogilla att han kommer nära deras barn? just hon är hon lite agressiv men annars är hon ganska lugn av sig. Man kan säga att han är lite rivmärken :(
Men du menar alltså att det äör för sent för att försäkra henne pga hon är dräktig? om jag vill ha en försäkring som täcker kejsarsnitt , hur mycket kostar det då? tips?
utsäkta om jag kommer med massa frågor..
Tror det kommer bli svårt att hitta något ställe som täcker kejsarsnitt eftersom hon redan är dräktig, men det får du kolla hos dom olika försäkringsbolagen. Det kan ju hända att det går.

Ring och kolla med försäkringsbolagen hur dte är med försäkringen. Vet att på Agria så täcker den vanligaste försäkringen ett kjejsarsnitt. Sen finns det ju If, och andra försäkringsbolag.
HAn katten skall vara i ett annat rum absolut. För om hon stör sig redan nu på honom så kan det störa henne vid förlossningen med. Försök att ha dem åtskillda så mycket som möjligt. KNa du inte ha honom instängd i köket/vardagsrum/sovrum så mycket som möjligt för din honas bästa.
Nu kollade jag i en uträkningsplan som finns här http://www.hedren.nu/infosidor/Draktighet.php om du klickar in dagen då du tror att din hona blev parad, jag tog den 15/11, så kan du följa hela dräktigheten vad som händer där. Så då skall din hona få den 18/1 När skall du till din Vet.? Om din hona skall vaccineras så måste du tala om att hon är dräktig. För jag är inte 100 på att de kna bli vaccinerade så sent in på dräktigheten. Men fråga. För då är din hona i v.7 och då är det bara 2 veckor kvar till förlossningen. Så nu borde du så smått börja känna fosterrörelserna när du lägger handen på magen på henne. Dessa sista 2 veckor växer fostren till och din hona kommer att bli mycket hungrig. Så ge henne mat när hon vill ha. Spelar ingen roll hur ofta för nu måste hon ha så hon kan ge fostren det de behöver och att hennes kropp kan börja producera mjölk.
Du kan ta nötta lakan eller örngott och lägga lite tidningar i. Sen när det närmar sig och du ser var hon vill föfda så lägg några tidningar där och ta bort dem allt eftersom när hon fött. Mamma katt vill ha det så luktfritt som möjligt, eftersom det drar till sig "fienden" i naturen.
Det räcker gott med att hon äter upp den första moderkakan. Skulle hon propsa på att äta nästa så låt henne göra det. Men sen räcker det nog. Honorna kna lätt bli lösa i magen av för många.
Fortsätter att skriva om en stund

okej, då tar vi det en gång till…
du får ABSOLUT inte ha hanen med honan förrän hon är kastrerad. han kan para henne en gång till precis efter att hon fött och då kan det gå åt h*lvete med både din hona, de nya ungarna och de gamla ungarna. han SKA vara i ett annat rum tills din hona är kastrerad.

Håller med #20
Hade skrivit ett långt inlägg med forstättningen och så bröts min internetkontakt. Återkommer när jag har sett på Eva Rydberg

#21, teknikens under 

Tillbaka då
Enligt den tabell jag använder så skall din kisse bli mamma den 18/1. JAg räknade att hon blev parad den 15/11. Ett bra hjälp medel finns på denna länk http://www.hedren.nu/infosidor/Draktighet.php
Så din hona har bara 2 veckor kvar innan födsel. Nu kommer ungarna att växa till ordentligt och din hona kommer att bli mer och mer hungrig. Ge henne gärna fläskfärs eller köttfärs, äggula, inte v itan, kattungemat både färsk och torrfoder. Hon behöver få i sig ordentligt med mat nu både för ungarna och för att bygga reserver inför diandet.'Du borde även kunna känna fosterörelserna nu. Speciellt när hon ligger och vilar.
MAn knappar dit datum för parningen och kan sedan följa vecka för vecka vad som händer och även så dag för förmodad förlossning.
Det jag skrev om var hur det gick till när min Flicka Star, en Maine Coon, fick sin kull för 2 veckor sedan.
Detta var hennes andra kull. Den första var endast en unge och den klarade sig endast 18 timmar innan hon dog
Hon var liten vägde endast 71 gram vid födseln. Då hade jag en vän, uppfödare, här till hjälp. Så en kattungefödsel är vad jag sett innan min flicka fick sin nuvarande kull.
En kattunge väger runt 100 gram när den föds. Det är bra att väga den nyfödd och sedan morgon och kväll de första 2 veckorna. Sen kan det räcka med 1 gång om dagen i 1-2 veckor till, beroende på hur man vill och hur de ligger till i vikt.
Genom att väga ungen så ser man att den får i sig maten och tillgodogör sig den. OM en unge tappar i vikt så kan det vara för att mammakatt inte har tillräckligt i spenarna eller för att ungen är sjuk.
Men så här gick det till hos mig.
På dag 65 vid 15-tiden märkte jag att Star började slicka sig mycket mera i stjärten, honorna slickar sig mycket i stjärten under den senare delen av dräktigheten och genom hela förlossningen.
JAg försökte titta och se om slemproppen gått, det är det första tecknet på att förlossningen har börjat. Det är en liten slemmig massa som honan oftast hinner slicka bort innan man får se den.
Det jag hade tagit fram var : en värmedyna att lägga ungarna på under andra ungars födelse för att hålla dem lugna och varma.Skrikande och pipande ungar kan stressa honan. Värmedynan la jag en frottehandduk på och sedan ett örngott ovanpå det. Till det hade jag en mjuk gammal handduk att lägga över ungarna så de inte skulle bli kalla.
: mjuka trasor, inte frotte då ungarnas klor kan fastna i dem.
: platspåse för moderkakor och trasor.
:hushållspapper
:peang ifall jag måste klämma åte en blödande navelsträng
: en trubbig sax
:Desivon
:slemsug
: våg, papper och penna för att anteckna vikten, färgerna på ungarna
: nagellack, ifall några ungar var väldigt lika och svåra att skillja åt. Man märker på en eller flera klor
:glidsalva, om jag skulle vara tvungen att hjälpa fram en unge
: plasthandskar
: har säkert glömt något
:
Star klättrade upp på garderoben till sin favoritkorg. Sen ner igen, åt, slickade sig, upp igen , skrek lite nu och då. Till slut såg jag att det började gå "krusningar" över hennes rygg. Värkarbetet hade börjat. Så jag plockade ner korgen från garderoben och ställde den på min säng. Star kom genast och la sig i korgen. Hon trampade runt, slickade sig om och om igen. Sen kom ett ordentligt skrik och en ordentlig krystvärk. Jag lyfte på svansen och fick se……en liten svans…som rörde på sig…2 krystvärkar senare var Christmas Blessing född. Star började genast att slicka honom och tuggade av navelsträngen. JAg lät henne slicka och när navelsträngen var av så torkade jag av ungen med en tygtrasa och vägde honom. Eftersom moderkakan kom ganska så snabbt, och Star åt upp den, så la jag ungen på värmedynan och la handduken över ungen. Christmas Night kom bara 15 minuter senare, på samma sätt med svansen först. Star skrek väldigt och så var han född. Star skötte avnavlingen och slickandet. När sedan moderkakan kom efter ungefär 10 minuter så slängde jag den och Star verkade inte bry sig. Jag vägde honom och la båda ungarna till spenarna. Att ungarna diar kan hjälpa igång ett trögt förlossningsarbete. Diandet förlöser även Oxytocin, som är smärtstillande i honan så att hon lättare kan slappna av.
Nu följde en pause på 40 minuter ungefär och Star tog det med ro och vilade sig. En hona kan pausa längre eller kortare tid mellan ungarna. Blir hon stressad så kan hon tom. försöka byta plats för födandet och ta ungarna med sig. så det är viktigt att hon får det lugnt och rofyllt omkring sig.
När värkarbetet startade på nytt så skrek Star en hel del. Jag la de första båda ungarna på värmedynan igen så de inte skulle vara ivägen för nästa unge. Jag förstod att ungen kunde vara stor, vilket han var. Efter en riktigt långdragen sammandragning föddes Christmas Night. Han vägde 131 gram, den största i kullen. Star slickade av honom och avnavlade honom och jag torkade av honom och vägde honom. Nu fick vi vänta ungefär 10 minuter innan moderkakan kom ut. Jag slängde den med. Star verkade inte bry sig om den. Åter la jag ungarna hos Star. När nästa sammandragning kom så la jag dem åter på värmedynan. Nästa lilla unge Christmas Song var en flicka, vilket jag är så glad över. Star slickade men fick inte av navelsträngen så jag "sågade" av den med mina naglar och tryckte ihop änden så den skulle hålla ihop. Även denna moderkaka fick vi vänta på i ungefär 10-15 minuter.
När alla ungar var vägda, avtorkade och Star blivit avtvättad och jag bytt korg. Så la jag dem i den nya korgen och Star lade genast upp magen så att ungarna skulle komma åt att dia. Jag såg till att alla hade en spene i munnen innan jag började "städa upp" göra i ordning Andersons Välling till henne, Receptet finns på Katter.nu i deras recepttråd. Den är extra energirik. Jag ordnade så att Star kunde äta och dricka i korgen. Hela förlossningen från de första värkarna tog 3 timmar 45 minuter. Första kullen, den enda ungen tog 12 timmar innan den ungen kom ut.
Det är viktigt att hålla koll på moderkakorna så att det är en för var unge. det kan hända att det kommer ut 1 unge och att nästa unge kommer innan den första ungens moderkaka hinner komma ut. Men sedan kommer 2 moderkakor ut efter det. Men håll koll på dem. Tar det lång tid innan en moderkak kommit ut och det verkar som om det inte finns någon fler unge i magen så ring Veterinären. För då kan du behöva komma dit för att ge din hona en spruta så hon får ut moderkakan. Annars så kan det bli infektion med svåra följder.
Under natten vaknade jag och tittade till dem ofta = dåligt med sömn. Men vad gör det när man har så underbara ungar att titta på.
OM en unge är svår att få att röra på sig och andas så måste man "slunga den. Det innebär att du kupar dina händer lägger ungen i kupan och håller fast den med tummar och pekfingrar. Höj raka armar från huvudte ungefär och för ner armarna snabbt ner till knäna. Massera ungen med en varm tygtrasa om den inte andas så gör om proceduren. Man kan även använda en slemsug att suga ut slemmet som kan finnas i munnen och svaljet. Många gånger räcker det med slugning och att massera ungen med en trasa. Detta kan hända men i de allra flesta fall så klarar honan av det alldeles själv.
Många honor säger även till att de vill ha sin Matte/Husse hos sig att "hålla tass" under förlossningen.
Se till att ha telefonnr. till närmaste Veterinär framme, så du inte behöver leta efter det, ifall du skulle behöva ringa och fråga. Se även till att ha en bur färdig framme ifall du skulle behöva åka iväg med mammakatt och ungarna.
Vissa raskatter har ett större huvud tex. Perser. De kan få det svårare vid en förlossning. Sen även en hona som får sin första kull när hon är ganska så gammal. På samma sätt som för människor.
Hankatten bör inte vara med, eftersom det ändå är en "främmande katt" som kan göra henne osäker och stressad vid födseln.
JAg har säkert glömt något viktigt i sammanhaget men då får andra fylla på.
#23 Du har inte glömt ett endasta dugg
Ha någon vän med vid förlossningen, det kan kännas väldigt värdefullt, ibland kan man behöva vara två.
#24 Det tror jag är ett viktigt råd.. Man kan lätt få panik/stressa upp sig om det händer något som man tror är ovanligt.

#24 Tack! Jag är ju nybörjare på detta men har försökt att läsa på så mycket jag kunnat.
Tycker att Ylva Stockelbergs bok om Kattuppfödning tillsammans med ovanstående uppsats från SLU och Royal Canina bok har varit väldigt bra litteratur. Sedan katter.nu:a sida med en massa information.
Min vän erbjöd sig att vara med och jag var jätteglad över det stödet eftersom jag aldrig varit med på en kattförlossning, enbart på olika typer av människoförlossningar genom jobbet. Sen fanns hon ju per telefon om jag behövde och även en annan uppfödare hade lovat att finnas till per telefon om jag behövde hjälp. Det är tryggt när man är ny. För det är ju en massa som kan hända.
#24 Fast man har varit med på några kattförlossningar så pickar hjärtat hårt, när det är så dax att katta ska ha sina ungar. Man vill att alla ska vara överlevare, men ibland kan en liten unge inte visa livstecken och då blir det lite jobbigare för mammakatt och "barnmorska" de ungarna har en tendens att komma med nacken först och blir lite svårare att krysta ut.
jag kollar alltid ungar vid invägningen om de har hela gommar, så en ficklampa är jättebra att ha till hands, för det är svart som natten i deras munnar och en ficklampa blir nödvändigt.
Alla förlossningar är ju inte den andra lik och man behöver ibland lite is i magen då är det skönt att ha någon bredvid sej.
Har en hona nu som förhoppningsvis är dräktig och jag väntar med spänning tills allt är överstökat.
SidenMoare, jag vet inte hur jag ska tacka dig!
Bokade tid till på måndag på Baggarmossen djursjukhus, jag sa aldrig att hon var dräktig.. jag tror hon är det men vill få det bekräftat först! då säger vett. väl till om det är okey att hon vaccineras? jag ska ha allt du tipsa om på min lista. Tror jag ska skriva ut det du skrev…
Jag kanske kan lämna hankatten hos min far som i närheten, men då kommer han vara ensam… jag hinner inte springa runt och mata honom det är det, han vet dessutom inte när han ska sluta äta. Så han har tider för matdags..
jag återkommer! måste ta ut kyckligen ur ugnen..

Dräktiga honor ska inte vaccineras.
Stolt ägare till tre La permer

Jag har sett det nämnas att man kan vaccinera tidigt och sent i dräktigheten. MEN hör med vetrinären. För det kan ha ändrats och det kanske endast är ett speciellt vaccin de tål då. För säkerhets skull måste du tala om att honan är dräktig. MEN jag tror att veterinären märker det
. Du kan fråga veterinären om hon/han kan känna hur många ungar det kan vara. Sen även om han(hon kan säga hur långt gången hon är. Då har du en liten förberedelse inför förlossningen i allafall. Vad du kan vänta dig.
Såg nu att du skrivit att du sover på en bäddsoffa. Jag tycker att du skall sätta för så att din katt inte kommer under den. För de har en tendes att vilja föda i skrymslen. Jag har satt för hyllor från mina bokhyllor så att honan inte kommer under min säng. Men det går ju med kartong eller något annat. Bara det är så tätt att hon inte kan komma in. Sen tycker jag att du bestämmer ett rum där födseln skall äga rum och förbered i det. Ha honan instängd där när du märker att det börjar närma sig. Har du en garderob hon kan få föda i så är det bra. ställ in en kartong där tex.Det kan vara omtyckt av en del katter. Det skall kännas tryggt och ombonat för din hona.
OM din hona ändå hamnat på "fel ställe" så kan du säkert lyfta in henne i en kartong/korg när krystvärkarna börjar. Det brukar visst gå bra enligt min kompis att flytta dem då. De är så inne i sitt födsloarbete att de inte reagerar på att man flyttar dem. Men bäst är om du får henne acceptera en plats ganska så tidigt. Då vet både du och hon var hon vill föda.
Jag hoppas att du hittat en massa litteratur nu som du kan läsa in dig på. Men eftersom du även skall ha dina systrar där så låt dem läsa med. De måste ju också veta vad som kommer att hända när det är så dax.
Är det något annat så fråga oss här. Det är bättre att du frågar för mycket än för lite.
När det gäller kattfödslar så kan man nog aldrig bli fullärd. Här finns flera erfarna uppfödare som varit med om detta många gånger som kan svara på sådant som jag bara läst om. Så återkom gärna och berätta för oss vad Veterinären sa.

Nobivac® Tricat Novum vet
Dräktighet och laktation
Skall inte användas under dräktighet eller laktation, eftersom läkemedlet ej har undersökts hos dräktiga eller lakterande katter. Levande FPL-virus kan ge upphov till dräktighetsstörningar hos den dräktiga katten eller medfödda defekter hos avkomman.

Mina fick senast Felocell CVR. Såg nu att den inte heller skall ges till dräktiga honor.
Men jag har sett att vaccination kan ges, i den litteratur som jag läst.
Men det är kanske avdödat vaccin då. Men som jag skrev. "Kolla med Veterinären vad han/hon anser."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Imorgon har jag tid os vett, ska bli spännande att se vad h*n har att säga. Har kollat på videos på youtube, såg den här
http://www.youtube.com/watch?v=HPjgpUhzj_c
[
fråga:
kan vett. veta ungefär när hon ska föda? vad vet/tror ni? jag vill gärna veta så att jag kan ta ledigt, hoppas det nu går. Brukar de föda på natten? dagen hon föder ska jag skicka iväg hanen(pappan) till pappa så får min bror ta hand om honom där.. men hur länge ska pappan hålla sig borta från mamman o bebisarna?
Tack för alla tips!
måste kommentera videon: ska jag torka bebisarna med handduk? det ser ut att vara det… på videon iaf.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
antar att det här var FEL? han borde inte a gjort sådär? läste kommentarerna på youtube…

pappan ska hållas borta tills du har kastrerat honan.
#37, hur länge måste jag vänta med det? (efter hon har fått bebisar) eller kan man göra det direkt?
Jag tycker det är helt onödigt att vara där och peta. Däremot brukar jag hålla emot bakbenen eller liknande om mamman behöver stöd. Men låt henne prova avnavla, tvätta och allt det. Märker du däremot att det inte går eller något annat går galet måste du givetvis hjälpa till.

Det svåraste med en kattförlossning är att sitta på händerna och låta mamman sköta jobbet.

JAg tycker att du skall försöka ha hanen borta från honan så mycket det bara går. För skulle hon inte gilla att han är i närheten så kan det stressa henne så att hon vill flytta ungarna.
Så OM du måste ha båda i din lägenhet så STÄNG IN hanen i ett rum. Honan måste få lugn och ro med sina ungar. Det är viktigt.
Lika viktigt som att man själv inte skall hålla på med ungarna mer än nödvändigt när de är födda. Låt honan fixa allt med ungarna, utom när du tex. väger dem. men skulle ungarna behöva få extra mat så är det ju annorlunda.
Tror nog att Veterinären kan säga på ett ungefär men inte på dagen när förlossningen skall ske. Tro att det kanske kan redas ut om man tar ett ultraljud. Men jag är inte 100 på det.
Berätta sen vad din Veterinär sa. Vi följer detta med spänning.
Jag och mammakatt hjälps åt vid kattförlossningar. Jag avnavlar dem och ser till att luftvägarna är fria, sen får hon "dola" med dem själv tvätta dom torra. 2-3 moderkakor brukar de villa ta rätt på sen tycker dom barnmorskan ska ta bort eländet.
#42, ursäkta men vad menas med "dola" ?
#41, hanen kommer inte vara är när hon ska föda, antingen ska han vara hos min far den dagen eller så får jag stänga in honom i ett rum.
Vet du förresten hur man ska göra när man lär kattungarna att gå på låda? ur gamla ska dom vara?
när kan man ge dom blöt och torrfoder? när han bebisarna "träffa pappa" ? ska jag vänta några dagar? kan jag ha sandlådan i rummet där min hona o bebisarna ska vara?
hur mycket kostar det att chippa och avmaska o vaccinera bebisarna? det ska jag iag fråga imrn.. vad men vad ligger det på? för det tänker jag göra, jag har sparat en del pengar så ingen det är inga problem med det.. tänkte bara om det var billigare när dom är små?
allt ni skriver och tipsar om uppskattas!! tack!!
Sitter här och funderar på varför ni inte bara kan prata med ägaren till hankatten på något sätt och kastrera hankatten. Är det omöjligt?
#43 Chippa, avmaska och vaccinera ska du absolut göra - kanonbra! Gärna kastrera också om det är möjligt. Jag tror man brukar ge första vaccinationen vid 9 v och andra vid 12 v. Vaccination kostar i runda slängar 200-300 kr, chipmärkning ungefär detsamma. Så olika på olika ställen. Sedan brukar det finnas olika "paketpriser".
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
# 42 "Dola" är säkert min dialekt 
Jag menade att mamma katt ska tvätta dem torra, att inte ta ifrån henne den uppgiften hon kommer att småbita lite på dem isamband med den rengöringen säkert vill hon ha livstecken från dem.
Jämför veterinärer vad dom har för paketpris på att göra allt detta innan leverans av ungarna.
Kattsand till ungarna ska du använda klumpfri sand först i början, de har en tendens att vilja äta sand i början. vid 3,5-4 veckors ålder vill de börja smaka på fast föda jag ger dem då rå nötkött, man får mata dem först i början, sen blötlägger jag torrfoder RC kittens åt dem. KMR kattungevälling bjuder jag dem på som tillägg för att mamma katt kanske inte har så mycket mat när ungarna kommit upp i 4 veckors ålder.
Det är mycket som händer med ungarna vid fyra veckors ålder då brukar de även hitta till sin toalåda, men de brukar oxå leta sej till andra hörn av rummet och uträtta sina behov, ofta städar mamma katt bort olyckorna som blir.
Jag har fått med lite av dina funderingar och frågor.

pappan ska inte träffa vare sig mamman eller ungarna förrän mamman är kastrerad. risken finns att han parar honan igen. du måste hålla dem separerade tills hon är kastrerad och de ska inte träffas alls. hanen kan träffa ungarna när de är större. risken finns att mamman blir jättestressad av att ha hanen i rummet med ungarna under den första tiden, framför allt om hon redan tycker att han är jobbig. risken är att hon börjar flytta runt ungarna och tycker att situationen är jobbig.
men som sagt, hanen ska INTE träffa honan förrän hon är kastrerad. då måste hålla isär dem.
#47 Jag tror TS vill låta "katt-pappan" träffa sin familj av sentimentala själ då man lätt förmänskligar katter och deras beteenden och behov.
Det är visserligen godhjärtat men onödigt då honan uppfostrar kattungarna helt själv såvitt jag förstått. Det finns ingen "katt-pappa" i kattfamiljen. Det är bara "katt-mamma" och hennes bäbisar. Eller?

#48, så är det. pappan har ingen egentlig funktion när det gäller ungarna. hanen är till och med potentiellt farlig för ungarna eftersom han kan skada dem. om honan redan visar att hon inte vill ha hanen hos sina ungar ska bör man vl inte stressa henne mer med det, framför allt med tanke på att det inte är "naturligt" att hanen är med den lilla kattfamiljen. i det här fallet, när vi pratar om en fertil hane finns det flera skäl, bland annat att man inte ska låta honom komma nära ungar och mamma eftersom han kan stressa och hetsa honan för att få para sig igen, han kan para henne och göra henne dräktig precis efter att hon fött sina ungar och han skulle kunna skada ungarna om det vill sig illa.
honkatter kan leva tillsammans i grupp, och de kan även sköta om varandras ungar, men hankatter är inte ett dugg intresserade och kan ställa till mer skada än nytta.
#49, Vet du NÄR man kan kastrera honan då? frågade tidigare men du svarar inte på det. Hur länge ska man vänta med det (efter hon har fött)
#43, tack det ska ja kolla upp! :)
#44, ja det är omöjligt.
Har precis lånat böcker, Kattuppfödning, Din innekatt, Kattens sjukdomar, Förstå katten. Så nu ska jag sitta och plugga på =)
Jag hade bokat tid hos vett. idag men kunde inte pga min pojkvän inte kunde köra dit mig :( vägrar åka tbanan med henne i buren.. jag är rädd att jag ska halka *onödig info* men iaf, har bokat ny tid och då får jag veta mer, tack igen till alla som tipsar och hjälper till!
En fråga, ok jag har förstått att hanen/kattpappan inte behövs här men hur gör då dom som avlar på katter och äger hanen o honan? pappan är ganska ung, han är 1år.. spelar det någon roll? fått för mig att äldre katter brkar vfara "farliga" mot kattungar.. den här hanen är världens snällaste.. men det kanske inte spelar någon roll.
Förresten läste att det gick att kastrera honan när hon ÄR dräktig? någon som vet?? (minns inte vilken bok det var jag läste det i, men det var en utav de jag lånade iaf) isånafall tänker jag göra det, vill inte avla på henne då hon inte är 100% renrasig.

Hankatter som är fertila kan vara lite "vresiga" men det behöver de inte vara. Det är såå olika. Honan bestämmer VEM som får komma i närheten. Själv har jag en kastrerad husis som "sover kattungevakt" med min 3v. kattungar ibland. Min Maine Coonhona accepterar det. Men han har aldrig forcerat sig fram eller försökt att göra ungarna något illa. Han är sååå go och kommer att bli den perfekta "lekfarbrorn" längre fram.
När man är uppfödare så har man ofta det ordnat så att man kan ha den dräktiga honan i ett särskillt rum under dräktighet och de tidigaste veckorna i allafall när ungarna är minst och innan de börjar "undersöka Världen" det beror ju lite på hur man bor. En del har speciella kattrum med stora uterum etc. Men beroende på hur man bor.
Själv har jag en 3:a och har sovrummet som Kattrum. Skulle tex min husiskatt inte gått ihop med min hona eller att hon inte accepterat honom så skulle jag stänga dörren till sovrummet. Nu kommer jag att ha kattungarna instängda i sovrummet tills de är tillräckligt stora för att ta nästa rum i besittning. men just nu är de bara i kartongen. Men de skall få det lite större till helgen då jag skall utöka med konpoststängsel så de får en "lekhage".
OM förlossningen går bra hemma så låter du ungarna dia färdig honan innan du låter kastrera henne. Annars kan hon förlora mjölken och då sitter du med att ge dem mjölk dygnet runt. Men vänta tills de slutat dia. Eller egentligen tills ungarna är utflugna, det skulle jag göra. MEN det är viktigt att eftersom du har både en fertil hane och en fertil hona så MÅSTE du hålla dem åtskillda. Annars så riskerar du en ny kull. Så om du har möjlighet så låt kullen vara i ditt sovrum och stäng in mamma och ungar där och håll hanen utanför.
Om jag förstod det hela rätt så kommer din kompis, som äger hanen, hem i slutet av februari. Så då skall han GENAST hem till sin matte. Då blir det enklare för dig.
OM det blir så att det blir ett kjejsarsnitt så kan honan kastreras på samma gång. Då kan det ta några dagar innan mjölken rinner till för honan eftersom hon varit sövd. Då får du handmata dem tills dess. men det är VIKTIGT att de få den första råmjölken från honan när den rinner till. OM det kommer till kejsarsnitt så be vetten att inte använda allt för mycket olika illaluktande vätskor på huden. Det för att ungarna lättare skall känna mjölklukten från spenarna.
JAgj skickar med en bild på "Kattungevakten" Gizmo

#50 Om du kastrerar en dräktig katt betyder det att du gör abort. Du tar bort livmodern där ungarna ligger.
Jag vet inte exakt när man kan kastrera en ammande hona, men ungarna måste vara tillräckligt gamla för att klara sig själva (dels är mamman borta länge, och dels kommer hon hem med ett sår som inte får pillas på av varken helle eller diande ungar). Jag skulle gissa på tidigast runt 8-10 veckor, men kanske att man måste vänta längre. Är osäker faktiskt.

Lego!
Hur har det gått? HAR det blivit några kattungar än?
eller kastrera hanen medan honan är gravid, okej nu har ju katten redan fött men ändå! 
Wow, vilken underbar läsning :-)