Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4083 ggr
SaraC
0

Låda för storskvättare

Mina katter lyckas förvandla badrummet till en sandstrand dagligen. De drar väl med sig en del ut, men har även sett att lådan läcker ut sand på sidorna efter att de gräver. Vi har nu en låda med huv från Dogman.

Skulle vara kanon med tips på en annan bättre låda med huv, som inte läcker när det grävs ordentligt. Alternativt tips på andra typer av lådor som kan passa.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hyrrokkin
0

Vi har höga genomskinliga lådor från IKEA. Vår ena katt kissar alltid stående och behöver därför höga kanter för att inte kissa rakt ut. Det är inga problem att det är ca. 30 cm höga kanter, de hoppar i och ur med lätthet.

SaraC
0

#1 Ja, jag har tittat lite på det alternativet. Drar/krafsar de ur mycket sand ur dem?

Hyrrokkin
0

#2 Inget alls :) Visserligen har katterna så stora snöskor under tassarna att de drar med sig lite sand när de hoppar ur, men det hade de gjort oavsett höjd på kanten och sanden fångas lätt upp av en matta utanför lådan där de landar. Glad

ingann
0

Jag tröttnade på att mina krafsade ur sanden jämt så jag köpte en stor förvaringsbox med tätt lock i genomskinlig plast på öb som jag skar ut ett ingångshål i ena kortsidan på… jättesmidigt att bara lyfta bort locket på vid rengöring:)

eftersom jag dessutom har ett ganska litet badrum så står lådan i duschdelen (avlångt eftersom jag tagit bort badkaret) vilket ger vanliga toalettutrymmet  sin yta kvar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Imasy
0

Många som har hamster använder ju dessa sk Samla lådor från Ikea, de har höga kanter och borde funka som kattlåda också ;)

Själv har jag en stor badbalja (?) som en låda, och det enda som följer med ut ur den är lite när de hoppar ur den. Jag brukar fylla enbart den med ca 20 kg sand när jag fyller upp den helt.

IceJossan
0

På Örebro Katthem kör vi nästan enbart med IKEAs SLUGIS-förvaringslådor (39 liter) som kattlådor!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/66696910

Kanterna är för höga för att katterna ska kunna skvätta ur sand, samtidigt som det är bekvämt att ösa lådan eftersom man inte behöver ta av något lock för att komma åt. Att de bara kostar en 50-lapp styck gör ju inte saken sämre Flört

En klar rekomendation Glad

Annars finns ju vanliga "skithus" (kattlådor med tak) som sällan läcker ur sand? De jag träffat på har fungerat utmärkt även för de mest vilda sandskottarna Cool

Fridaybrew
0

vi har två kattlådor i en :
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811

det värsta utkastade sanden stannar i den stora ikea lådan men naturligtvis följer det lite sand utanför men det är inte mkt. Samt om katten kommer för nära en kattlådekant så hamnar det som missar i en annan låda så man spar in väldigt mkt jobb med sanering.

/Fridaybrew

IceJossan
0

Om man vill samla upp sanden som följer med tassarna ur lådan så är det kanon med såndär dörrmatta som liknar plastgräs! Alltså med korta hårda "grässtrån" som står upp. Där under samlas sanden och det är bara att tömma ur i lådan när mattan blivit full :) Går att formklippa om man kämpar lite Flört

SaraC
1

Tack så mycket för alla tips!!

#6 Våran läcker i alla fall Oskyldig

#7 Har ni två sådana lådor som på bilden i varandra? Hängde inte riktigt med Tungan ute

#8 Vi har redan en annan matta, men bra tips med en sådan!!

asvensso
0

Bra tips med grasmattan!

blondifire
0

har en stor stadig badbalja. ingen sand utanförGlad.

S*Winsnes Wilda

Fridaybrew
0

Vi har just nu en liten samt en stor kattlåda in den tredje ikea lådan. Så när dom skvätterur sina lådor om de gör det så hamnar det enkelt i ikealådan som man bara lyfter upp sen och öser ur när man vill.

/Fridaybrew

miillan
0

kan ni förklara vilka lådor ni andvänder när ni säger två i en, kanske länka till lådorna… lite trögfattad =)

Min äldsta är en riktig storskvättare, inget funkar. Hela vårt badrum är en katastrofzoon, vi har en låda, som en bur typ, med hus och lucka, men han skickar ju bara ut sanden ur luckan…..

vad göra??? trött på sanden nu.

Fridaybrew
0

ställ den lådan ni redan har i denna så blir det precis så som jag försöker förklara =)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811

Storlek Bredd: 77 cm
Djup: 70 cm
Höjd: 20 cm

99kr

Men heltsandfritt blir det inte trots denna variant, iom att lite korn fastnar ju kvar de första stegen ut de tar ur lådan. men man minimerar bort iaf det mesta av stänk/skvättsanden.

När jag skrev två i en då menade jag att vi har två st olika lådor i ikealådan. En stor låda samt en liten utställningslåda, ikea lådan har gott om plats för det.

Skulle det inte funka så har du efter att tvättat ikealådan en utmärkt förvaringslåda för under sängen. Rätt bra plan b helt enkelt.

/Fridaybrew

SaraC
0

#14 Tycker det lät som en utmärkt idé! Har tänkt skaffa en sådan och även lägga i "gräsmatta", men har inte hittat någon bra stor låda ännu (har drygt 12 mil till närmsta Ikea)

IceJossan
0

En vanlig högkantad förvaringslåda är ju toppen också, som jag tidigare skrev. Katterna kan inte skotta ur sand eftersom kanterna är så höga.

SaraC
0

#16 Ja, det är något sådant jag letar efter att ha min nuvarande låda i. Jag tror inte det räcker med enbart en sådan eftersom de drar med sig en massa sand ur lådan också, inte bara skottar ur. Vet inte riktigt hur de gör Tungan ute

IceJossan
0

#17 Du pratade om "gräsmatta" också, det funkar ju kanon!

Jag vet inte riktigt om jag tror på att ha kattlådan i en annan låda, eftersom mina egna förmodligen skulle hoppa över hela kalaset och i alla fall få med sig massor ut. Då tror jag mer på hög låda för skvättandet och gräsmatta för tassgruset, eftersom det funkar för mina och de 2 tidigare storskottarna jag hade.

Men det beror ju på ens katt vad som funkar :)

SaraC
0

#18 Ja, precis. Vanliga lådan, gräsmatta i en stor förvaringslåda. Jag ska ju i vilket fall köpa en låda och gräsmatta så om det inte funkar att ha vanliga lådan i så är det ju bara att testa på det sättet du beskriver.

Scilla
0

När jag hade sand i lådan så hade jag en grov sissalmatta eller annat dörrmatta utanför lådan. Viktigt är att den är ordentligt mönstrad så att sanden ligger kvar, men att det samtidigt är ett material som katternas tassar vill gå på så att de inte bara skuttar över den.

susdus
0

vilka bra tips i den här tråden, jag har en 10-år gammal Oscar som fått en liten kattkompisfröken o nu kissar han på lådan som aldrig förr-verkar som om han håller sig hela dagen o sen kommer allt på en gång….problemet e bara att han kissar högt upp på kanten o det lixom rinner mellan kanterna o ner på golvet…hmmmm funderar på en såndär Ikea lådaGlad bra tips med dörrmatta oxå (att man inte kommit på det själv) -har en såndär just för kattlådor men den funkar inte särskilt bra..

stina63
0

*21 De där att kissa vid kanten har varit ett problem här hemma. Men De fixades när jag köpte en låda med tak, Men de vill inte ha dörren så den fick jag plocka bort. Bara de att när dörren inte är där så far väldigt mycket sand ut på golvet

SaraC
0

#20 Tack för det tipset!

susdus
0

#22 ja detdär med dörren känner jag igen oxå, samma härObestämdmen tänker att med en såndär matta blir det nog bättre..

vi har redan en låda med tak, fast den köpte jag för tio år sedan, dom kanske är bättre nu? vilken sort har du?

stina63
0

*24 Vet inte vilken sort jag har till dom. Köpte den på en zooaffär

Men en matte var ett bra tips.

[Gisele]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju lådor på fler ställen än Ikea om man har långt dit (som jag), Ica Maxi har bra lådor tycker jag. Rusta, plantagen, ÖB mfl har också plastlådor. Här är en låda från Claes Ohlsson som jag använde ett tag (köpte sen en på Ica). Denna är på 55 liter med 20 kg sand i.