Skålbekymmer.
Ja, här kommer ett
"Dagens i-landsproblem - tråd"
Jag har en stor skål med vatten på golvet till både katter och hundar (och dammråttor).
Förut hade jag en metalskål - den kalkade igen väldigt ofta
= tröttande
Nu har jag en plastskål, men den är en riktig katthårsmagnet.
Nu råkar jag dessutom ha ulliga skogisar som hårar till mattes stora lycka.. Det blir en pälsbeklädd skål..
Jag har alltid vart emot keramikskålar … (av någon anledning)
- men ska jag kanske ta och satsa på en sådan?
-Kanske är bra mot katter som envist ska rasa in i skålen och bygga en egen liten insjö på vardagsrumsgolvet.. 

Varför är inte keramikskålar bra?
Plastskålar ska väl vara ett sämre val, eftersom plasten avger kemikalier (eller nåt?) som fastnar på kattens haka när den vidrör skålen, vilket många gånger leder till att kattens porer på hakan täpps till och nån form av acne bildas.
Jag är inte insatt i vad som händer och hur det funkar jag vet bara att det i många fall leder till kattacne (har sett det många gånger på katter i alla åldrar).
har inte med saken att göra men… FAN så fin katt!!! 
Har du funderat på en fontän? :)
#1 För att de spriker lätt…
Ja, plast kan få repor och sånt i med som det kan växa saker i.. Fast problem med acnen har jag aldrig haft..
#2 Hehe man tacka 
#3 Jo, men jag vet inte vad min tik kommer tycka om det.. Har inte riktigt vågat testa än 
Jag har en stor keramikskål, en sån här, och ett underlägg i silikon som ligger still! Det är det enda som går här eftersom mina katter älskar att flytta på skålarna och att försöka välta ur dem. Eller, funderade på alternativet att sätta upp en upphängningsbar på väggen också, men hittade bara rostfritt och det gillar jag inte till skålar. Min skål fastnar det inget hår på, inget jag ser i alla fall, och jag har två pälsbombare jag med 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag spanade in en snygg skål på indiska idag som jag funderar att ha som vattenskål. :)
Jag har en fontän oxå men jag tycker att katterna dricker bättre om man har fler vattenkällor.
Jag har en stor keramikskål som mina katter inte kan välta. Hugo gillar att leka med vattnet innan han ska dricka. Oftast så fanns halva innehållet i skålen utanför.
Men dom har även en stor skål plus mat på balkongen också.
Men jag har funderat på fontän till dom eftersom Hugo vill gärna rensa eller vad det nu är han gör innan han börjar dricka
Här använder vi glasskålar till vatten. Tycker att det fungerar bäst. Har flera skålar utplacerade i huset då det stimulerar katterna att dricka mera.
Plast kan som ni nämner ha vissa nackdelar så olika kemiska ämnen kan frigöras. Tror dock det beror på vilken sorts plast det är.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jo, kanske ska försöka en stor keramikskål, ála hund att ha på golvet. Eller ja två blir det ju..
Verkar ju vara bra i många hem ser jag 
Sen när pengar finns får jag väl skaffa en fontän, och se hur tiken gillar det.
Katterna dricker gärna ur kranen så de skulle nog gilla fontänen..
Mina kissar får vatten ur glasskålar :) stora som de ibland lägger sina leksaker i och ibland verkar det som om någon av dem fiskar däri också :)
Mkt vatten blir det över golvet :) men stora glasskålar blir tyngre än små i alla fall :) och blir då svårare att välta
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Plastskålar har jag med när jag reser eller går ut i parken till min katt. Hemma kör jag glas och keramikskålar + en nyinköpt rostfri skål (får se vad jag tycker om den).
Min kille dricker i och för sig bara ur mitt vattenglas, aldrig ur sin egen vattenskål 

Keramikskålar går äl inte sönder så lätt? Jag har aldrig varit med om det. Däremot är porslin mycket skörare och något jag inte gärna använder, även om de är fina.
#13 Haft tre keramikskålar som spruckit.
Man står och häller i vatten och så "klirr" - Men ska testa att köpa en stor en, får se om de håller bättre.
försök med stegodsskålar lovar att dom inte spricker! och helt giftfritt!
#15 Tack, det ska jag testa. Går de att få tag på någon billig sida på nätet?

Köp stengods på IKEA, de har mycket att välja bland och är billiga. Jag har för tillfället svarta fyrkantiga skålar. Jättesnygga. Sådanahär.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#17 Åh wow! SNYGGA!
De skulle passa perfekt i mitt vardagsrum, hehe.
Tack tack!