Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4965 ggr
Lattjo
0

Jobbig katt :/

Visst är katter bland det sötaste som finns men när man växks klockan 6 på morgonen av en dreglande motorbåt är det inte så mysigtObestämdGlad

Destany
0

hehe det där känner man igen.. jag e inne på min 3 e natt som jag knappt sovot pga att Zigge har damp här hemma på natten..

Maria
0

Moritz är igång som vanligt och jag tror banne mig att han har börjat få lite vårkänslor för han är något värre än vad han brukar.

/Maria

elyse
0

Mina katter kommer när jag håller på med mobilen i mörkret. De vet att displayen lyser när väckarklockan går igång, så de blir jätteglada om jag vaknar mitt i natten och kollar vad klockan är. Det tycker jag är riktigt väluppfostrat, faktiskt. De drar ju associationer och vet att det inte är de själva som bestämmer när vi människor ska vakna.

Maria
1

#3 haha så väluppfostrade katter har jag aldrig haft.

Moritz t.om tänder taklampan i sovrummet för att vi ska vakna. Han hoppar upp och slår till knappen i perioder.Skrikandes

Varje gång har vi pratat om att byta kontakt men så har han lugnat ner sig och det har inte blivit av men nu SKA det bli av.

/Maria

elyse
0

#4 Ni får ha en dimmer. Vi har bara sådana här hemma och sådana måste man ju vrida på för att tända och släcka.

Maria
0

#4 Jo jag vet, det har bara inte blivit av för långa perioder så tänder han inte lampan alls men nu har han börjat igen så det får bli ett av projekten till helgenFlört

/Maria

Dorkiis
0

mina kommer farande när klockan ringer. det finns ingen möjlighet att snooza hos oss för de är framme på en gång och spinner så det dånar och puffar på en för att man ska gå upp =)

JessicaN
0

En av mina ska alltid börja puffa på en när mobilen larmar på morgonen. Jag är sån att jag vill snooza ca 4-5 gånger innan jag går upp och varje gång mobilen larmar så kommer Trisse och börjar puffa. Då tar jag honom under armen och vi somnar om, nästa gång mobilen larmar så puffar han igen, tar honom då igen under amnen och vi somnar om… Så fortsätter det varje gång tills jag går upp :)

Tofei
0

Våra små busar alltid i badkaret när vi ska sova. Det dånar, bongkar och klingar. Visst, vi kanske kan ignorera det, men eftersom vi bor i lägenhet så låter det ju in till andra!

Vi har nu planer på att kanske ställa ut kattoan i hallen så vi kan stänga in på dass..

Annars försöker vi även busajärnet med katterna så de somnar lagom tills vi ska somna. Vad tror ni om det?

Kan man vända katternas dygn, även om de är natt djur? Deras galopperande är ju också sånt som stör om natten, även om de är underbara..  :)

IceJossan
0

#9 Självklart kan man vända på dygnet även för en katt!

Busa järnet med dem innan ni går och lägger er - de ska vara slutkörda! Bygg en enkel koja åt dem nånstans där de inte stör, så kan de hållas där på natten om de måste. Och ja, stäng dörren till badrummet på natten, det kan vara bra ;)

Mina gossar sover som grisar varje natt. Ibland får ena katten tråkigt om natten och börjar krafsa på en dörr, men då ropar jag på honom så kommer han upp i sängen. Ofta beror detta troligen på att han är kissnödig och vill ut (det är ju pinsamt för en stor grabb att använda "pottan"!), men är det natt ska man sova.

Sen på morgonen kommer de en och en och ska kramas! Upp i famnen och riktigt kramas om och knådas! Sen är de nöjda och vill istället ha frukost, och sen ut på en morgonkiss (utom nu när det är snö!).

Mainebusters
0

#10  Självklart? Jag har då försökt busa med dem innan sängdags, men nejdå, de ska väcka mig mitt i natten, eller väldigt tidigt på morgonen.

Så självklart tycker jag då inte att det är.

IceJossan
0

#11 Det går, men sen beror det ju på ålder och aktiveringsbehov hur lätt det är att göra :P Det brukar komma med åldern, och man måste hitta rutinerna som passar alla.

Mainebusters
0

Nja, för mig är det inte självklart ialla fall.. mina är 14 resp. 18 månader gamla och de lugnar sig inte. Inatt har det faktiskt varit värre än nånsin! Och de fick leka av sig ordentligt på kvällen. Men grattis till dem som lyckas! Glad   (jag tillämpar inga stängda dörrar, här ska de kunna gå som de vill)

[Thiah]
0

Pröva tat ge dom mat innan dom ska sova. Så är dom mätta OCH trötta. :D

Våra katter rejsar runt i sängen ibland men oftast kommer dom inte förrän alarmet ringer. :D

Mainebusters
0

Har testat både mat och lek..

Tofei
0

Vi har också provat en massa! Mat tänkte vi att de kunde bli trötta och somna: Nej, tvärt om! De fick mer energi! Därför ger vi inte mat senare än 18 på kvällen. Så klart har de tillgång till torrfoder hela tiden.

Vi vill egentligen inte heller ha stängda dörrar, men eftersom ena katten gärna kissar i vår säng får det vara stängt till sovrummet. Annars brukade de får komma in på morgonen för morgon gos.

Vi har också provat att busa med dom innan läggdags, men det verkar funka åt andra hållet. Kanske busar  vi inte tillräckligt länge.. :P

Igår köpte jag kattmynta för att se om man kunde begränsa "busområdet" för dom och för att "aktivera" vissa leksaker, men myntan verkade ha motsatt effekt! De verkat tycka att det luktade illa??

IceJossan
0

#16 Dränk täcket/madrassen i alsolsprit och låt det självtorka - det ska ta bort alla spår av kattkiss även för kattens nos, så att den inte vill sätta sig där igen.

Bygg en koja i rummet längst bort, lägg alla leksaker där? Lägg dit en papperspåse (med klippta handtag), matta och filt, för att de verkligen ska ha en riktig lekplats där. Lägg även dit något helt nytt, typ en björkkvist eller nåt - nåt som är konstigt och spännande. Mina kan roa sig länge i en tvättbalja, där de sitter och skrapar/springer med framtassarna på den lena kanten och anfaller påhittade skuggor bakom baljväggen :P

VeronicaS
0

Tur att man går upp tidigt, det hör jag det!Flört Hemma hos oss är det vi som väcker kattorna för det mesta!

Underbart att höra om kissarna som tänder lampan! Ja, jag förstår att det inte är så underbart att vakna i tid och otid av det… Hade en kollega vars katt när han var ute om natten och ville in ringde på dörrklockan!

Tofei
0

Vi brukar göra en koja i soffan(samt en i gästrummet) innan vi lägger oss, där gillar dom att krypa in i en stund. Leksaker känns det som om de har i överflöd; bollar, tussar, paketsnören, klösmöbel med leksaker på etc.

Köpte en laserpenna som de älskar att jaga, men inte blir de trötta för det!

Just idag är en sån dag där varken jag eller min sambo knappt står ut! :) Förhoppningsvis är det trötta tills vi ska sova(annars brukar buset börja då)

Fast hur jobbiga de än är, tycker vi såklart om dom mycket!! Snart är det dock dags för kastrering för de små liven, så då kommer de väl lugna sig^^ (fast då saknar man väl buset i dom, hehe)

Nej, det känns som om de är understimmulerade, men jag vet inte hur vi ska få dem tillräckligt stimmulerade. Har dock tittat på riktigt maffiga klösträd. Hoppas det hjälper..

Filuribur
0

Jag brukar hålla mina katter vakna efter klockan 18. Då är de lagom trötta nära vi går och lägger oss och sover gott hela natten.

Gipzy
0

Här får man tio kilo Birger på magen i svinottan.Skrattande Han trampar, spinner och dreglar. Försöker man då gömma sej under täcket rycker gamlingen Olle in, kör in huvet under täcket och brölar mej rakt i örat!Skrikandes

Lattjo
0

alla verkar ha jobbiga katter<3Skrattandetoulouss väckte mig härommorgonen kl halv sex genom att sitta och skrika vilket hon inte gjort förutObestämdmatte vaknade och det var jättebra då kan man snuttas och pussas men det vill inte jag halvsex på morgonenObestämd

Tofei
0

Vi har gjort stora framsteg!Glad

Dels fick katterna ett från golv till tak-träd som de verkligen älskade från första stund.

Sedan har vi provat att ha dörren öppen till sovrummet på natten. Lillan har INTE kissat i sängen! De har varit lugna och sovit där med oss i 2 nätter utan problem!

Känns jätteskönt, men samtidigt hemskt att vi har haft dom utestängda innan.. Skäms

stina63
0

Mina har börjat sova hela natten, Men när dom var kattungar då fick man inte mycket sömn, la sig sent Och upp väldigt tidigt.

Men visst händer det även idag att Hugo Och Anton vaknar lite tidigare. Annars så tittar dom på mig som om jag inte var klok som går upp så tidigt när man ska till jobb.

Ibland så vaknar jag av att Hugo har sin nos i min kind och mjölktrampar. Gör lite ont med klorna ute på min hals. Tyst

Busarna
0

#20  Ha haha det gjorde jag också ett tag här hemma, oj oj oj vilka blickar jag fick när höll han vaken. Efter två dagar förstod han piken och lät mig sova Skrattande Nu har han samma dygnsrytm som mig!