Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2445 ggr
dorkey
0

Hjälp med mattförstörare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! nu är det så att alla mina tre katter totalförstör alla mina mattor. De leker under mattorna, vecklar mattorna, river i mattorna, springer och klöser… Mattorna börjar se rent utav förjävliga ut. Tungan ute

Har någon här inne samma problem? Och finns det lösningar på detta? Antingen om man kan sätt fast mattorna på något magiskt sätt så de inte kan leka med dem längre eller om det finns andra sätt?

Hjälp mig och mina mattor!

/Madelene och katterna Tippex, Li & Samson.

MonicaLagerquist
0

Så där ser våra mattor också ut.Man får lite extra gymnastik när man böjer sig ner och rättar till mattorna.Har man innekatter så får man nog plocka undan de mattor man är rädd om och ta fram dem när katterna har tagit slut.

Stolt ägare till tre La permer

dorkey
0

Haha jo, blir lite svårt med rumsmattan under tvbordet. :P

Tänkte om man kunde typ… tejpa fast med dubbelhäftande silvertejp eller något? ;) Något borde det gå att göra med lite fantasi! Så mattorna får ligga kvar och bli oförstörda.

Imasy
0

Just den typen av matta som är i #0, så ser mina mattor också ut ;)

Av nån anledning är dessa väldigt klösvänliga. Trasmattor blir "bara" dragspel men hålls klösfria för övrigt.

dorkey
0

Spika fast, kanske? Cool

Halvdansken
0

Våra mattor ligger i hopknölade högar nu på vintern när våra två inte kan komma ut och springa av sig. Ullmattorna är tydligen speciellt klösvänliga.

Man kan lägga ett sånt där anti-glid underlag under dem. Finns på IKEA. Så far de inte omkring i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaraC
0

Mina ser ut så på båda sidor. Enda lösningen jag hittills kommit på är att inte köpa dyra mattor så att man kan byta ut dem med jämna mellanrum Tungan ute Anti-glid har jag testat men det fungerade inte. Den här typen av mattor (som du har på bilden) är i alla fall de som fungerar bäst för oss.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SidenMoare
0

Jag använder dubbelvävda trasmattor. De är tunga i sig och "dras inte ihop" så lätt när de springer. De är även bra att vässa klorna på.

Vet att det kan vara svårt att få tag i. Men enkelvävda och lätta mattor är helt hopplösa. De ligger i högar som dragspel och inget antiglid hjälper där inte.

Gillar mina dubbelvävda mattor bäst.Skrattande

Tror nog att man får ta detta med mattor och katter  så länge man har katter som vill "springa av sig".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Destany
0

Så ser mina mattor oxå ut sen Zigge flyttade in här.. Hur gamla e dina katter #0 ? de kanske växer ifrån det? Zigge är 9 månader o e ju busig som en kattunge ska vara.. Zorro o Puma här hemma e lugnare för de e ju äldre..

tror oxå att man ska satsa på billigare mattor så man kan byta ut dem lite då o då.. nu när mina katter fått medicin så har de turats om att spy ner mina mattor o vissa fläckar har inte gått bort o då har jag varit glad att jag satsat på billigare mattor..

dorkey
0

Jo, jag har rusta-mattor. ;)

Men kom igen folket! någon cool uppfinning borde vi kunna brainstorma fram. Cool

SidenMoare
0

Spänna upp mattan på en metallram och sätta fast den i hörnen så man kan ta bort den när man vill städaFlörtCool FAst amn riskerar att snubbla skulle jag tro så det är bara att lyfta på benen. Kanske bra motion för lårenFlört

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

dorkey
0

Hahah! det blir ju.. En vacker syn Cool Motion är alltid bra!

Jag ska prova gå och köpa silvertejp! rulla den så den blir häftande på båda sidor och sen gå lös med tejpen. Skrattande Jag återkommer om det funkar!

Fler ideér?

MonicaLagerquist
0

Vet inte om jag skulle vilja limma/tejpa fast mina matter.Rädd att gplven inte skulle må så bra.Dessutom så skulle katterna i ren protest spy på mattan.

Stolt ägare till tre La permer

Halvdansken
0

Ardig i livet att jag skulle tejap på våra dyra och nya parkettgolv. Var försiktig Dorkey.  Så får jag hellre gå och flytta på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Golgadoth]
0

Hahaha, vilken rolig matta Skrattande

Limma fast dom eller strunta helt enkelt i mattorna? :)

Eller så köper du en matta med typ "fransar" över hela matten, då klöser dom mindre.

Gunki
0

Vi har köpt stora mattor (160x230) på Jysk - Hacienda square. Katterna använder mattorna som klösbräda, men det syns fortfarande inte på mattorna efter åtminstone tre års flitigt klösande. Mattorna är stela och ligger still. Kräksfläckar och liknande går alldeles utmärkt att få bort med fuktig trasa.

I sovrummet har vi trasmattor (på parkettgolv), men med ungkatter i huset så ligger de inte längre still. Prövade med glidskydd, men då lyfte katterna upp ändarna på mattan med tassen och knycklade ihop den iallafall.

stina63
0

Här hemma far mattorna åt vars ett håll när mina katter får för sig att springa. Sen har dom fått för sig att man kan använda mattorna som klösmatta också. Men det syns inte på dom alls att dom har klöst på mattorna

Gunlog
0

Hej dorkey!

Jag har bara 2 lösningar:

Ha inga mattor

eller

Köp nya efterhand…

Mina såg likadana ut när jag hade katter… Skrattande

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Hyrrokkin
0

Dubbelhäftande tejp? Tungan ute

spiritedaway
0

Jag skulle nog i alla fall inte använda mig av tejp. Hur brukar det inte se ut efter ett tag om man har haft tejp? Speciellt silvertejp.

Tror många katter bara skulle se det som nåt kul att klösa på och försöka få bort dessutom Tungan ute

Tror helt enkelt man får leva med att mattor inte ligger kvar där dom ska och att dom kan bli fula efter ett tag eller så har man inte mattor.

stina63
0

Nä någt tejp hade inte hjälpt hemma hos mejSkrattande Dom hade nog gjort allt för att få bort de.

Lite gymnastig Böja sig ner rätta till mattorna. Efter en stund böja sig ner rätta till mattorna igen.Skrattande

oh-la
0

vi har bara tunga mattor här hemma… en helt enorm från mio, rya som är så tung att jag inte orkar lyfta den. sedan en rya från ikea som de inte heller rör och som är kanon :)

Maria
0

Vi har nästan inga mattor alls så det blir inte så stora problemFlört

/Maria

Tizzla
0

Tungan ute Så där ska det se ut i ett riktigt hemKyss…och vad skulle det vara för hem om mattorna låg som de skulle? Inte mitt hem i alla fall!Skrattande

Skulle mattorna här någon gång ligga där de ska så kan man ge sig attans på att någon har kräkts på dem! Så här blir det billiga mattor som kan bytas vid behov. Och som några har skrivit så är det ju bra gymnastik/yoga/stretching att lägga dem tillrättaFlört

Nu har jag inte så väldigt många mattor, för jobbigt att dammsugaSkäms men under soffbordet måste jag ha en, och i hallen. Har just kommit på idén att köpa en stor, stadig, vetbed att använda i vardagsrummet! Både katterna och hundarna skulle älska att ligga där, mjuk och mysig. Tvättbar om man har en stor tvättmaskin, annars lätt att skölja av vid behov, torkar snabbt. Inte så klösvänlig. Kanske inte så billig men när den är slut som matta skär man den i bitar och använder till något annatCool