Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 22443 ggr
Syssila
2

Normalvikt för 4 månader gammal katt?

Vår lilla Ebba väger 1,3 kg. Vi tror att hon snart är 4 månader (eller 16 veckor), men vi vet inte säkert. Någon som har ett hum om ifall det verkar rimligt?!

[Stampelina]
0

Ras? Kan vara bra att veta.

tuska
1

Mina siameser väger mer innan leverans vid 12 veckor. Det låter som din kisse är väldigt liten.

Syssila
2

Hon är vanlig huskatt/bondkatt, med litegrann inslag av norsk skogskatt. Har varit med mamma och syskon i stall tills hon kom till oss. Bonden var osäker på när ungarna fötts, men uppgav 12 veckor..

tuska
0

avmaska kissen, ge näringsrik bra kattunge mat

MonicaLagerquist
0

Mina 16 veckors La Permer väger

Arcona hane 2040

Bavaria hane 2060

Colina hona 1790

Min cornish grabb på 5½ månad väger 1960

Stolt ägare till tre La permer

Syssila
2

Hon är avmaskad två gånger och äter Olivers torrfoder för kattungar. Hon är visserligen ganska vild i sina leker, men sover ju mycket med -som kattungar gör! Verkar trygg och tillfreds, känns som om hon trivs bra hos oss. Börjar bara undra om hon verkligen var 12 veckor när vi hämtade henne..

tuska
0

Säljaren visste inte ålder på ungen så den kan ju vara en katt som är yngre.  Väg katten så ser du snart om den går upp i vikt.

Hyrrokkin
0

Ja jag tycker också du ska väga den och kontrollera att den går upp i vikt. Väg den med några dagars mellanrum. Det finns små katter även om jag tycker det låter som en lite väl låg vikt, men en hona av liten typ kan vara väldigt små.

Du kan även testa att ge lite fetare mat (mat med högre energiinnehåll) än det du ger nu.

Att katten är fertil kan också göra att den äter mindre än den behöver för att tillgodose all energi, så kastrering är att rekomendera.

Silvestris
1

Det låter litet oavsett härstamning. Är hon veterinärbesiktigad?

Blomma1
0

Här finns länk till en tillväxtkurva, #7 http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=87b070b8-579e-46f2-a814-ba0edfddcc3c

Mina honbondkatter vägde ca 1800 vid 16 veckor, ca 1500 vid 13.

Syssila
1

Hon sägs vara född 11 sept -09, alltså är hon  ca 4 mån nu (eller 17 veckor, hur man nu ska räkna) Nu väger hon 1500 gr.

Jag gjorde misstaget (?) att ge henne lite gott runt nyåret. Hon fick litegrann "mjukmat" ur en såndär liten burk Pussi. Hon fick även lite makrill i tomatsås en gång. Jag hade tänkt att hon ska få något mer än torrfodret nån gång ibland och det var ju så lite! (jag skulle inte själv vilja äta samma mat varje dag hela livet Obestämd ) Hon älskade det!

Är rädd att hon blev kräsen efter det, för sen ville hon inte äta sitt Oliver´s som hon ju ätit innan. Jag var benhård och väntade ut henne. Till slut åt hon igen, men bara pyttelite varje gång. Det märktes på hela henne att hon var hungrig, hon sprang kring benen i köket och skrek och verkade allmänt otillfredställd. Ändå åt hon inte. Hon har inte fått nåt annat än torrfoder sen dess, men blir inte klok på vad det var med Oliver´s. Jag hade nämligen inte hjärta längre, utan köpte ett nytt foder (Arion) och nu äter hon igen. Hon får hälften på morgonen och hälften på em/kvällen när vi själva äter. Ska man aldrig våga ge henne nåt annat än torrfoder nu?! Hur gör ni andra?

Såhär liten har hon dock varit sen hon kom, varken gått upp eller ner något drastiskt, utan följt en jämn kurva tycker jag. Veterinären tycker hon verkar frisk, om än liten.

Dorkiis
2

båda mina flickor vägde 1.4 vid 16 veckors ålder och dem är det inget fel på i alla fall =) Hon kanske bara är en liten modell =)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tycker det låter som bra råd du fått att väga henne regelbundet för att se att hon har en stigande viktkurva. Hon kan varit yngre än vad bonden sa, hon kan vara liten för sin ålder. Bara hon mår bra, växer och ökar i vikt så ska det nog gå bra. Dessutom har du ju kontakt med en veterinär, sunt.

Man får hålla ett extra öga. Min ena hona (huskatt) vägde 2 kg när hon var ett år, tanig som bara den men det vände uppåt i och med tiden som gick efter kasteringen. Dessutom är hon jordens kinkigaste på mat, äter bara en sort och smak av torrfoder . De får lite blötmat på morgon och kväll och därmellan knaprar de torrisar. Alla katter kan inte hantera fri tillgång på mat, det där får du känna dig fram till.

Lycka till med lill-kisse

Fridaybrew
0

Här är en länk till vikttabell för våran förra kull för ett år sen. Det är bara för att du ska få en uppfattning inget mer =)

http://nikeno.webs.com/kullar.htm

Kan även nämna att våran första katt en bondkatt vägde typ 2 kg vid tre år, hennes mamma var en tokbamsing så vi köpte en liten hundbur istället för kattbur ooopsie =)

/Fridaybrew

Syssila
0

Hej igen och tack för era svar!

Ebba väger nu 1800 gr. Om uppgifterna som jag fick stämmer så ska hon vara fem mån nu (född 11 sept). Hon är ju fortfarande liten! Följer en hyfsad kurva på vågen tycker jag, men det är klart, hon borde ju väga lite mer.

Hon får Arions kattungemat men äter så gott som aldrig hela den rekommenderade dagsdosen. Hon får något extra ibland, tex en äggula, tonfisk, etc. Vågar inte ge henne mjukmat på burk igen, eftersom hon slukade den så glatt förra gångerna och sen vägrade äta torrfodret mer! Var tvungen att byta sort till slut ju. Både veterinärer och djuraffärerna promsar ju på att torrfoder är fullgod näring.

Jag misstänker i alla fall att hon inte var tolv veckor när vi fick hem henne. Hon är VÄLDIGT kelig. Inget fel i det förstås, hon är jättego och vill alltid kela, men hon "trampar" så mycket, särskilt mot mig. Hon väcker mig ofta på natten/morgonen och står och trampar, och dreglar tom ibland. Tror att hon helt enkelt är "mammig", har hört att de kan "trampa" mycket när de tagits från mamman för tidigt.

[Malin]
1

Våra katter är 17 veckor imorgon och vanliga huskatter/bondkatter. Vi vägde de idag och de väger 2,4 kg båda två!

tuska
0

#15  Bra att din kisse går upp i vikt. B-vitamin får katter extra matlust av.

Att mjölktrampa behöver inte vara att man tagit en unge förtidigt, alla mina katter gör så och de är uppfödda här och haft tillgång till sin kattmamma och de är mellan 2-13 år gammla.Glad