Han avlivade katten!
En vän till min sambo som jag träffat två gånger skaffade kisse för ett litet tag sen. (Då snackar vi 1-2 månader sen)
Jag hade tänkt vara dit och titta på katten, men det blev som aldrig av.
Igår var min sambo dit och när han kom hem fick jag veta att han inte hade kvar katten längre. Den hade kissat utanför lådan några gånger och hade därför avlivats.
Jag känner att om jag bara hade hälsat på lite tidigare så hade jag kanske kunnat hjälpa. Jag trodde bara inte att det skulle vara så bråttom, hade ingen aning om att han ens hade problem med katten. Jag har lärt mig så mycket av att vara medlem här så jag hade haft en hel del tips att komma med.
Blir så ledsen och arg när folk ger upp så snabbt. Stackars kissen.
Men det svarade väl på mina frågor om killen där var som jag trodde. Efter en kommentar i stil med "Jag vill bara ha en katt. Och att den inte får kosta så mycket, då gör det inget om man tappar bort den".
Visste inte om det var ett skämt, men nåt säger mig att det inte var det.
Var tvungen att skriva av mig där jag vet att det finns folk som kan förstå mig.

Hoppas han inte skaffar en ny!
Hoppas jag med
Usch vad trisst! Förstår att du är både ledsen och besviken. Synd att människor med den här attityden skaffar sig katt över huvud taget. Så hade nog inte varit fallet om kattens status hade varit högre och den hade kostat ordentligt i inköp. Hade kattägaren dessutom bott i Nederländerna eller Tyskland hade det inte varit tillåtet enligt lag att avliva en frisk katt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja jag förstår inte varför han skaffade katt. Han är ju ändå borta mestadels av tiden pga ett tidskrävande arbete.
Ibland känns det verkligen hopplöst att få upp kattens status här i Sverige. Jag har så många runt mig som tycker att katter inte är värt något. Dom flesta som har dom åsikterna är väl 35 +.
Förstår att du reagerade starkt. Fattar inte varför man skaffar katt överhuvutaget om man inte tänker bry sig om den. Man kollar väl dessutom upp fakta om djuret man skaffar och försöker söka råd om det uppstår problem. En hund kan kissa inne i början, men då är alla överens om att man måste uppfostra och lära den att inte göra så. har stött på många som inte förstår att man måste lägga väldigt mycket tid på att uppfostra en katt också.
Avlivning är ingen lösning på problem med sina djur. Vill man inte ta hand om dem längre så får man väl omplacera dem då, men man har ju trotts allt tagit på sig ett ansvar.
Hörde om en avlägsen bekant som skaffat en ny kattunge, men denna gick inte ihop med den gammla katten. Min kompis sa att hon tänkte avliva och jag gav då information om katthemmet som fanns i närheten. Ändå avlivades den stackars kattungen. Blev skitförbannad. Förstår verkligen inte hur vissa tänker.
#4 Det här med att höjja kattens status är ett arbete som går långsamt och är tålamodsprövande. Har själv varit med i några år (är 50+). Kan endå konstatera att det har blivit bättre med åren, men det går så långsamt framåt att man knappt märker det. Och det finns lång, lång väg kvar att gå.
Efter att ha bott 4 år i Nederländerna blev det endå påtagligare för mig att vi ligger en bra bit på efterkälken här i Sverige. I Nederländerna har katterna en betydligt högre status än vad som är fallet här. I Norra Italien har det hänt mycket sedan 70-talet. De har gått om Sverige vad gäller katters status och situation.
Jag rekomenderar dig att gå in på Kattstatus sidan. Där finns en hel del läsvärt samt mycket material att använda i arbetet för att höjja kattens status.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#5 Precis. Så fort en katt kissar utanför så är det nåt fel med den och den måste avlivas.
Önskar bara att han hade frågat min sambo eller åtminstone berätta för min sambo att katten kissade utanför. För då hade jag kanske kunnat göra nåt.
Usch va hemskt !
#6 Jo jag vet och jag kommer inte att ge upp heller även fast det ibland känns hopplöst. Brukar besöka den sidan och har även skickat den till en släkting som tillsammans med sin kille har två kattkullar. Ena kullen är nog redan såld, den andra kullen är under 12 veckor än.Katterna får alltså springa ute fertila. Samt att dom har en fertil hankatt i hemmet också som kissar och bajsar utanför lådan.
Vet dock inte om jag lyckats få henne att kastrera katterna än.
#8 Det får mig att undra. Om han nu har avlivat katten, på vilket sätt då? Om jag förstått det hela rätt, så var det ingen fullvuxen katt. Om han har gått till vet och fått den avlivad, så var det väl ingen bra vet. Brukar inte vettar i så fall ordna nytt hem, eller jour/akuthem? Det verkar ju konstigt…
Jag har ingen aning om hur veterinärer arbetar i den frågan, det är därför jag undrar…
Men, jag hoppas också att han inte skaffar djur överhuvudtaget igen… Man kan ju bli arg för mindre…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

#9 Det är väldigt olika mellan olika kliniker, och även väldigt olika mellan olika veterinärer på samma klinik. Tror inte någon tycker det är "kul" att avliva unga, friska katter men det är inte överallt det finns både resurser och någon som engagerar sig…tyvärr!
#9 Jag vet inte hur katten blev avlivad så det kan jag tyvärr inte säga nåt om.
Katten var vuxen.
Alla veterinärer fixar nog inte nytt hem. Tror inte dom direkt kan neka om någon kommer in med en katt som ska till avlivning. Hur mycket kan veterinärer lägga sig i egentligen?
Ja jag hoppas också verkligen han låter bli att skaffa fler djur.
Egentligen skulle veterinärer försöka engagera sig mer i detta, tycker jag.
Nåja, Synd att inte du fick infot innan, jag förstår att du känner frustration eller kanske dåligt samvete? Ja, du förstår mig nog.
Kram på dig!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Det är nog inte så vanligt att veterinärer ordnar med nya hem. Vet att vissa kliniker har avtal med katthem att höra av sig dit när det kommer in friska katter för avlivning. Men det är ingen regel i Sverige att det går till på det sättet. Dessutom måste de ha ägarens samtycke för att få göra det.
Hade det varit i Nederländera eller Tyskland däremot hade inte katten blivit avlivad om den var fullt frisk.
#12 Jovisst men kan tänka mig att det kan vara svårt för dom att göra så också.
Ja verkligen :/ Känner mig mest frustrerad eftersom jag vet att problemet när en katt kissar och bajsar utanför lådan oftast kan gå att fixa.
Stackars kisse.
Om det hade varit min vän skulle jag inte vilja ha med honom att göra efter det.

Konsumtionssamhället… En del tycks tro att levande varelser är det samma som en soffa som kan kastas ut när man tröttnat på den. 
#15 Mm. Jag tror inte det finns så stora chanser att jag skulle komma bra överens med honom.
#16 Mm tyvärr :/

#(15) 17 Övertyga honom om att inte skaffa djur igen först…och "säg upp bekantskapen" sen.
#18 Jag känner honom inte tillräckligt bra för att ens snacka med honom. Han är bekant med min sambo.
va fan äre med folk, jag blir så himla arg och ledsen. Det borde vara straff på att avliva friska djur
Ja verkligen.

# 19 Synd, då kan du ju nästan inte säga upp bekantskapen heller…
#22 Nä inte direkt. Men jag behöver i alla fall inte ha så mycket att göra med honom.

#23 Alltid något som är positivt i alla fall, mitt i eländet.

usch vad jobbigt när folk inte tänker längre än vad näsan räcker. man blir så frustrerad när man känner sig maktlös. vissa människor borde inte skaffa djur.
Angående vetrinärer som avlivar friska djur. i senaste nummret av djurens rätts medlemstidning berättade en vetrinär om att problemet med att lägga sig i för mycket ang om en katt ska avlivas eller ej, är att vissa tar hem katten igen och avlivar den själv. vilket kan leda till ännu mer lidande för djuret. :(
Har hört om veternärer som lämnar in katten på katthem istället.
#25 Kan tänka mig att den risken finns.