Katt i kläm vid skiljsmässa
Jag visste inte under vilken kategori mitt inlägg går, ni får flytta det om ni anser att det hör hemma någon annanstans. Jag vet inte var jag ska vända mig, har aldrig varit aktiv på katter.ifokus men däremot på kanin.ifokus, och jag vet att där fanns det alltid djurälskande människor som kunde hjälpa en.
Mina föräldrar skiljdes nydligen, och vår katt, Tussi, har kommit i kläm. Det har alltid varit mamma som har tagit hand om Tussi, men hon har inte kunnat ta med sig henne till lägenheten hon nu har flyttat till. Pappa är inte glad över att ta hand om henne, och min syster har upptäckt att han är mycket hårdhänt mot henne när han blir irriterad…
Jag har lagt ut annonser lite överallt, även kontaktat ett lokalt katthem. Om någon har någon har något tips på vad jag övrigt kan göra skulle det verkligen uppskattas!
Tack på förhand, Julia.
Första frågan är väl varför Tussi inte kan följa med sin matte till lägenheten?
/Maria
Undrar samma. Är det för att katten varit utekatt? I såna fall om det är pga det så testa göra kissen till innekatt.
Tråkig situation du och din katt har hamnat i. Jag tycker att ni ska pröva med att låta Tussi bli innekatt. Det är inte alls så omöjligt som många tror. Sysselsätt er lite extra mycket med henne och ordna miljön så att den blir så intressant som möjligt för kissen. Klätterträd, olika krypin, hyllor eller liknande i olika nivåer där hon kan sitta etc. Har din mamma balkong till lägenheten? I så fall kan ni hängna in den och låta kissen vara ute där vid behov. Vintern är rätta tiden att vänja utekatt att bli innekatt för då är katterna ändå inte ute så länge.
Här har du en artikel där du kan läsa om hur du gör innekattens liv riktigt bra: Ett gott liv som innekatt
Om ni ändå kommer fram till att omplacera katten är följande sajter bra ställan att annonsera på:
www.katter.nu (där finns ett särskilt annonsforum för omplaceringar)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag vet att det är ett känsligt ämne, men jag undrar var du bor? Kan inte Tussi bo hos dig? Tussi är ju ändå van vid dig, och kommer att ty sig till dig, om hon inte redan har gjort det…
Det är jättesvårt, och jag hoppas verkligen att allt löser sig.
Kanske du ska prata med din mamma om att Tussi saknar henne, vilket jag tror att hon gör. Ni kan kanske hjälpas åt att göra det kattvänligt hos din mamma, så att Tussi kan komma "hem"?
Lycka till, och håll oss gärna informerade… !
P.S. Krama Tussi från oss här inne! D.S.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.