Lortgris, hur får jag rent?
När han var kattunge kunde han allt hålla sig ren men nu som vuxen katt tycks det vara omöjligt. Han är noga med att puttsa sin päls men om ni bara visste hur skitig han är runt munnen och nosen. Meningen är att han ska vara vit där och inte brun som han är.
Jag har försökt få honom ren med vatten, tagit ytterst försiktigt med kattschampoo men inte tusan får jag bort det. Han förblir brun oavsett hur mycket jag försöker tvätta kring munnen på honom. Det har hänt en gång under hans vuxna ålder att han varit vit där men det upphörde lika fort.
Ingen aning om hur han lyckas men jag vill få bort lorten på honom men min fråga är hur? Hur får jag honom ren när inget jag testat fungerar?
Han ser skitigare ut runt nosen i verkligheten än på bilden.

Det där ser ut att vara rufism, kan det inte vara det?
Dvs. när silverfärgen blir varm (röd/brun) kallas det rufism. Detta sker oftast först runt nos, på bröst och tassar.
#1 Möjligen. Han har något liknande på sidorna av pälsen men det roligaste är ju att han lyckats få bort det runt nosen en gång och sen har det kommit åter.
Jag kan inte sätta klämm på vad det är men jag vet att han började få det runt 2,5 - 3 års åldern (han är 4 snart). innan dess var han helt vit där.

Ja det låter helt klart som rufism, det är något som brukar komma med tiden och är väldigt vanligt på raser som inte färgavlas.
#4 Läste lite på nätet om det och hittade bilder på katter med samma sak. Kanske är det de han har. Är det alltså en sorts färg eller går det att få bort?

Det är inget som går att få bort. (ibland går det att bleka lite med silverschampo om man vill ställa ut tex. men det tycker jag inte man ska göra normalt).
Rufism orsakas av en grupp polygener (poly=många, dvs de blir svåra att styra). Polygenerna hos en silverkatt styr hur varm silverfärgen är. När silverfärgen blir varm så som den har blivit på t.ex. din katts nos så kallar man det rufism. Hos vissa raser försöker man selektivt avla på kalla silverkatter för att få bort den här varma silverfärgen, men få raser lägger stor vikt vid färgen, därför kan man hos många raser se mycket rufism. Ocicat och brittiskt korthår är två raser som kommit mycket längre i silveraveln än tex. norsk skogkatt och sibirisk katt.
Håller med Hyrrokin här, sådär såg min blåsilver kille också ut.
Såg ut som den där grårandiga Whiskaskatten om någon minns den som kattunge, men när han ble äldre fick han "smutsfläckar" lite här och var.
Ok. Tack för svaren och förklaringen. har alltid trott att han är lortig men nu vet jag att han ska vara så.
Han är ju inte renrasig för fem öre (tre vägs korsning) så rufism kan jag därmed tänka mig existerar i honom eftersom han varken är noggrannt avlad eller planerad.

#8 Hehe, ja ras eller inte så är han väldigt söt!
Är väldigt svag för silverkatter, planerar själv att inrikta min avel på silver i framtiden och försöka få fram riktigt kalla silverskogisar 
Men jag håller med om att det ser lite "smutsigt" ut.
#9 Han har dock inte skogis i sig utan Perser, Bondkatt och Maine Coon. Här hemma kommer han föralltid bli kallad skitgris pga det runt nosen. 

Ja silverhanen jag hade var ju huskatt, men även min nyinförskaffade renrasiga perserhane ser ut att ha en tendens till rufism.
#11 På tal om perser. Har alltid velat ha en renrasig sådan men förskjuter det alltid med tanken på ryktet jag fått höra om att de har nasala problem. Hur ligger det till hos perserkatter? Har hört att många katter fått operera pga nasala problem även hört att deras ögon rinner något fruktansvärt.
Jag skulle väl vilja säga att perserns problem inte är värre än vad någon annan ras problem är.
Tyvärr lever ju en del kvar på 1985, då var det väl kanske värre med trånga nosar, men seriösa uppfödare har ju lagt ner ett otroligt arbete att avla bort detta.
Men ja visst, det finns väl perser som har trånga andningsvägar, men en sådan katt får man väl då kanske selektera bort ifrån aveln och enbart ha som sällis.