Funderingar om katter
Hej. Jag och min sambo blev lyckliga ägare till 2 små pälsbollar tidigare idag.
Och eftersom jag inte har haft katt innan har jag lite frågor. :)
Schäfer, den orange, är orädd och verkar nöjd med sin nya tillvaro. Han verkar dock inte vara riktigt hemma med låda, eftersom han kissade i soffan och bajsade under badrumsskåpen. Vi bar honom till lådan, när det hade hänt.
Hur fort brukar det gå att få katter rumsrena? Vilken sand/pellets/strö föredrar era katter? Just nu har vi Toa-lätt, och vi byter självklart om han vägrar gå på lådan. Han rycker lite i hela kroppen också, är det vanligt? Oftast när vi klappar honom, rycker han.
Artemis, den svarta, är väldigt skygg och ryggar undan när man närmar sig. Har inte ätit vad vi har sett, men han vet var maten finns. Dock verkar Artemis vara rumsren, eftersom han snällt kissade i lådan.
Svar skulle vara uppskattat:)

När jag hade kull behövde jag aldrig vänja mina katter vid lådan. Jag hade en liten och en stor låda utspritt i lägenheten och då de började gå och stå på benen så hoppade de in i lådan och gjorde sina behov. Jag blev glatt överraskad. De började redan vid 4 veckors ålder.
Jag tror annars inte att det skulle vara så svårt om man börjar vänja dem tidigt och regelbundet. Men vissa har väl svårare än andra… det kanske beror på sanden eller på lådan. Katter brukar gilla stora öppna lådor.
Jag använder EverClean, den är finkornig, dryg och luktfri. Den skulle jag rekommendera.
Jag skulle vilja påstå att kattungar ska vara rumsrena innan de flyttar till sitt nya hem, men olyckor kan ju hända. Det kan ju vara så att lådan står lite för långt bort så katten inte hinner fram när det är dags?
Vad använde de som ni köpte katterna ifrån i lådan? Toa-lätt är ju inget som merparten använder utan det vanligaste är sand, kan vara det som är okänt för kisse. En del kissar gillar inte Toa-lätt, mina har haft valet i olika lådor med Toa-lätt och sand och Toa-lätten förblir orörd och ren. Om han är van med sand, prova med sand och vill du hellre ha toa-lätt blanda och övergå succesivt så kisse vänjer sig.
Eftersom kissarna precis kommit till er skulle jag inte oroa mig för den lite skygge, h*n kommer garanterat äta och utforska inatt. En del kissar är tuffa direkt och vandrar runt, andra behöver vänja sig under några dagar. Du ska se det går bra 
Hur gamla är katterna?
Är de vaccinerade och avmaskade? Annars är det viktigt att få gjort hos veterinär som också kan kontrollera att de inte har skabb eller andra problem.
Väldigt små kattungar kan behöva begränsat utrymme, eller flera lådor för att ha nära när de blir nödiga.
#1, Ja, jag har också hört att Everclean ska funka bra.
#2, Nej, det skulle jag väl inte tro, eftersom han bajsade utanför 2 gånger nu inatt. Båda gångerna inom 20 cm från lådan. Han ser den men jag tror inte han vet vad han ska göra med den. Vi ska ringa till honom som hade katterna och se om katten var rumsren, om inte får vi göra vad vi kan.
#3 Det har jag inte en aning om, tänkte fråga om det när vi hämtade dom, men det föll helt ur minnet. Ja, den skygge är lite feg, gömmer sig gärna, men äter och har gått på lådan utan problem nu. :)
#4 Dom är födda första veckan i oktober, avmaskade men ej vaccinerade. Vi ska självklart vaccinera dom så snart som möjligt.
Använd samma sand som uppfödaren hadde.
Ha katterna i ett mindre utrymme ex. köket
ha många kisslådor.
Lägg lite av hans eget bajs i toalådan, det kan bli lite som en aha upplevelse.

Hur har det gått där hemma? Man blir nyfiken efter att ha läst om prolemet 
Jo, nu funkar det finfint. :) Blandade grövre sand med toa-lätt, och då gjorde Schäfer vad han skulle i lådan.
Artemis är mycket tuffare nu, och han är en liten hoppetosse har vi upptäckt. ;)
Båda busar på med varandra och leker med sina leksaker. Schäfer gillar dock att följa med överallt. Gärna in på dass också, haha. :D
#8 Ja, det känner man igen.
Jag har nog inte varit ensam på toa hemma på över 20 år
/Maria
#8 Vilka goda nyheter
Ja du, kissa ensam….de får man göra borta annars har jag en "jamis"-kör utanför ha ha
Haha, det gör inget att dom är med på dass, dom ser bara så förundrade ut, och tittar på mig som om jag inte vore riktigt klok. :D
Ja, väldigt skönt att båda verkar vara hemma och nöjda nu. :)
Haha, charmigt. :) Mina är lite rädda för ljudet som blir när man duschar i badkaret, så då får man minsann vara ifred. :) Men inte annars.