Finns det någon kurs att gå?
Enligt lagen skall man ju ha dokumenterad(antar jag) kunskap om följande:
10 § En person som driver ett katthem eller kattpensionat ska ha kunskap om katter.8 Kunskapen ska omfatta: 1. Kattens beteendebehov och etologi 2. Problemkatter och problemkattägare 3. Stress hos katt 4. Smittspridning 5. Djurskyddslagstiftningen 6. Raskunskap 7. Enklare kattsjukvård 8. Praktik
Finns det en kurs med praktik jag kan gå för att få detta på papper? Kan ju redan väldigt mycket utav det där så jag skulle känna att jag skulle klara av att starta ett kattpensionat men står det i lagen så måste man ju följa det.
Har haft katt i ca 16 år och alltid varit intresserad av beteenden..Räknas det som praktik 
Praktiken kan jag inte svara på, men pawpeds har ju kurser som jag tror innefattar det mest av det där.

#2 Pawpeds tror jag mest är ur avelssynpunkt, men innehåller nog ganska mycket allmänkunskap om katter också. Ska faktiskt påbörja min kurs idag! Det har jag sett fram emot länge! 
Kattklubbar håller ju kurser och föreläsningar om allt möjligt och omöjligt, flera av sakerna kan säkert dyka upp där..

Det finns kurser på olika gymnasium som ger en specifik kurs som heter katter som oftast innehåller dessa punkter :)

#4 Oj, häftigt! Aldrig hört talas om gymnasiala kurser om katter. Vad kul att det finns, synd att man tagit studenten, det skulle jag vilja gå.. 

5# Du kan gå via Komvux med ;)

#6 oh, tack för tipset, måste kollas upp! =) Har du kanske koll på vart man kan läsa?

#6 Den enda jag vet just nu är rättviks gymnasium, men stockholm, säter, och några till borde ha samma kurs.
Det finns akademiska kurser i tex. hund- och kattetologi. Där får du in både etologi, stress och problembeteenden.
Finns vid tex. SLU och GU. Går ofta bra att läsa på distans. Iaf tidigare.
Dock kan jag tänka mig att det räcker med en utvärdering av länsveterinären för att man ska få det svart på vitt.
Tack för era svar 
Men är det någon som vet hur det ligger till? Vad är det för kurs jag skall ha gått eller räcker det att jag redovisar för en djurskyddsinspektör vad jag har för kunskaper. Har bra koll på katter i allmänhet men kanske skulle behöva läsa på lite mer om sjukvård.
Bäst är nog att ringa till djurskyddsinspektören eller länsveterinären och fråga.
# 11
Jag får göra det 
Tänkte bara om någon visste här så jag inte behövde ringa. Har lite svårt att komma ifrån på jobbet och ringa.
Det kanske är någon som vet inne på Hittekatter, har du frågat där? Bara en tanke 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
# 13
Kan ju kika där också