pirrar i magen..
Hej! I helgen kommer det en liten skelögd dam på 13 veckor i klädd päls i färgen grå-röd-vit vid namn Iriz att flytta in hos mig. Nu börjar det bli lite pirrigt…jag är lite nervös för hur det kommer gå. Jag har även fyra små illrar men har hört mig noga för och bara Iriz har ett ställe som bara hon kan komma åt så ska det inte bli några problem för illrar och katter brukar gå bra ihop. Men nu har jag lite frågor… Vad ska jag tänka på? Kattlådor och leksaker finns redan i huset pga illrarna. När ska kattungar vaccineras? ID-märkas? Försäkras? Jag kommer nog försäkra henne i Agria för där har jag illrarna. Min granne klipper klorna på sin katt är det bra? Vi bor på en gård på landet-när vågar jag släppa ut Iriz? Hur gammal ska hon vara när det är dags för kastrering? mycket tacksam för råd och tips!

VAd roligt att du får hem en lite kissemiss. Sitter själv med 4:a små ungrar på 2 veckor nu. De växer så bra och är riktiga ullbollar
Toalåda och leksaker skall du nog se till att dina Illrar har sina och kissen sina. Speciellt kattlådan. Om de sedan ändå väljer att använda varandras så är det OK. Men så här i början är det nog bra att de har sina egna så att de inte behöver konkurrera om dem. Ett klösträd behöver kissen. Gärna 2 stycken på olika ställen.
OM katten inte är vaccineradän så kan du beställa tid hos Vetrinären genast för vaccination och märkning. Ring Agria i morgon, vanlig vardag och teckna en försäkring på kissen.
Speciellt innekatter behöver sina klor klippta då de inte sliter ner dem på samma sätt som en utekatt. Att släppa ut henne tycker jag du skall vänta med. Dels tills hon fått sina spruta och blivit märkt. Sen är dte viktigt att hon känner sig hemma. Vet att ditt hem är hennes hem. Så håll henne inne de första veckorna i allafall.
Kastrering är det mycket disskusioner om på detta Forum. En del förespråkar tidig kastrering vid 3 månaders ålder. Men Vetrinärer brukar oftast förespråka kastrering vid 6 månader. Men jag tycker att du pratar med din Veterinär när du ändå skall vaccinera och märka din kisse. Hör vad den Veterinären säger och gå på det som känns bäst för dig och din kisse.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Tack så mycket för tipsen! Det finns så mycket tips och åsikter så man blir alldeles förvirrad! Iriz ska få ett klösträd med ett eget krypin från min granna eftersom hennes katt inte använder det. Jag tänkte att jag ska ha bara Kattsand i några toalådor (illrarna har både Kattsand och träpellets i sina). En kompis till mig som har katt och iller gjorde upptäckten att hennes små hade bytt toalådor med varandra- vi får väl se hur de väljer här!=) Vad bra att jag kan vaccinera och märka henne direkt, här ute på landet kan de ju få sjukdommar även om de är inomhus…Tänkte fråga min granne om hon kan hjälpa mig att klippa klorna iallafall tills Iriz kan få gå ut. Just nu har vi mycket kallt och snö här så hon får vara inne tills i vår någon gång. Jag tror att jag ska vända mig till samma veterinär som jag går med illrarna hos det känns tryggast..och en liten fundering till.. hur högt klarar en liten kattunge av att hoppa? Iriz kan få ha en hel köksbänk och några hyllor för sig själv men jag vet inte om hon kommer upp. jag tänker ställa en stol vid bänken så att hon kommer upp fast jag måste pröva först så att inte min lilla klättermaja Alice också kan komma upp där för då blir det ingen frizon..Sen kom jag på- hur ska jag göra när hon får träffa mina illrar för första gången? Ska jag bara vara med och låta dem hälsa på varandra på golvet eller ska hon sitta i mitt knä? Jag tror att det bara är två av illrarna som kommer vara framfusiga mot henne. Iriz själv är mycket tuff och satte alla sina syskon på plats därför tror jag att det inte kommer bli några större problem. Och lite nyfiket… Iriz mamma är en vanlig huskatt biegetigrerad med vita tecken, Iriz pappa är troligtvis en röd katt, men någon av föräldrarna verkar vara blandras för Iriz är ljusgrå med röda och vita fläckar, en bror är röd och två systrar är sköldpaddsfärgade. Är det inte lite konstiga färgkombinationer för en huskatt? Funderar bara lite på vilken ras som kan vara inblandad och hur stor min lilla kan tänkas bli- både mamma och pappa är stora..

OM både mamma och pappa-katt är stora så blir nog din kisse stor med. Vad det blir för färg på kattungarna har med att göra vad föräldrarna har för färger och vad dera släktingar har för färger. Det är Genetiken som styr där inte om de är raskatter eller ej.
Sen kan du ju se hur högt hon kan hoppa. Börja med en pall/stol och se sedan. När de vuxit till sig så klarar de av att hoppa upp på en vanlig köksbänk utan någon stol emellan.
När de skall träffas så får du gå lite på känn. Men det du kan göra är att tex. sätta ett kompostgaller i en dörr öppning och låta dem hälsa på varandra genom det någon/några dagar. Då vänjer de sig med varandras lukter och utseende. Ta det försiktigt men dte kan gå jättebra på en gång med. Jag har ingen kännedom om hur Illrar är så det är svårt att veta för mig hur de är mot andra typer av djur.
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går. Fråga så mycket du vill.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Om hon ska vara utekatt tycker jag ni ska vänta med att släppa ut henne tills hon är kastrerad. Du får höra med veterinärer när dom vill kastrera. Många vill ju inte kastrera innan katten är 6 månader, men kan finnas dom som gör det tidigare också.
på vissa ställen brukar dom ha paketpris på kastering och idmärkning.
Du måste ju bara lägga in ett kort på denna skelögda kisse.
Lycka till.
/Maria

Låter som om din tjej är blåsköldpadd men en bild visar ju hennes rätta färg för oss=))
Mamma katt är ju blå o pappa katt antagligen röd, måste till en röd förälder eller mamma sklöldpadda för att det skall bli sköldpadds bebbar =)
Tycker du skall ha henne inne tills du har kastrerat och hon läkt innan du släpper ut henne. Och bra att du skall vacc o id märka henne samt försäkra henne. =)
Ta hand om henne som den skatt hon är o lycka till.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Många bra tips! Jag har bestämt mig för att Iriz får vänta med kastrering tills hon är ca 6 månader. Hon kommer om hon vill att vara både inne och utekatt. Idag ska jag städa ordentligt i ett rum och spärra av det med illrarnas valphage så Iriz har någonstans att vara om de inte kommer överrens i början, men de som jag har pratat med om illrarna säger att det oftast inte tar så lång tid innan de är vänner eftersom de har så lika kropps och ljudspråk.
#5 Självklart kommer jag lägga in bilder på denna underbara dam! jag ska fråga om jag kan få visa bilder på henne som de tagit på henne när hon bara är några veckor gammal- de är underbart söta bilder! ögonen står åt två håll och hon har ingen koll på någonting!=)
tack för att jag får skriva och fråga er en massa! jag är lite spänd på hur det kommer gå här hemma!
#7 Låt henne inte komma ut förrän hon är kastrerad bara. Och glöm som sagt inte att id-märka också, superviktigt! Hoppas allt går bra!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vänta tills hon är åtminstone lika gammal som dina illrar är när du släpper dem lösa ute, då är hon mogen att gå ut själv 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Får jag presentera Iriz! på bilden inte så gammal. Nu har vi kommit hem! En bestämd liten dam bebor just nu köket som är avspärrat med en valphage, men hon har fått träffa min ena iller, Love som bestämde sig för att det var bäst att helt enkelt strunta i lilla Iriz. Iriz själv sköt rygg, morrade och väste åt Love, men lugnade sig när han sprang åt andra hållet. Jag tror att det blir hon som regerar här! nu funderar jag på om hon ska få träffa alla illrarna en och en först, hon är på sin vakt men när Love sprang iväg gick hon efter jag tror hon är lite nyfiken oxå. Nu har jag fått korrekta uppgifter med, Iriz är född 1 November, ca 10 veckor gammal. Pappa är röd och mamma Freja är biege.
En liten fråga om ID-märkning Chippas katter eller får de ett nr i örat? Kan jag vaccinera henne nu eller ska jag vänta?
#9 Illrar går inte att ha lösa utomhus, bara sådana som är extremt lugna och snälla..fast jag går ut med mina i sele. Iriz får vänta tills hon är kastrerad!

Oohh himmel, borde vara straffbart att lägga ut såna där kort!!!
Jisses vilken godbit
Hon ser helt bedårande ut!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

#12 ja, du förstår väl att det var svårt att säga nej till en sån blick! Jag ska få mer söta bilder på henne när hon var liten med! Nu går hon runt och jamar och spinner här hemma!
#10 Gud så söt! Men är hon bara 10 veckor gammal och har redan flyttat från mamman?
Man kan välja mellan att chippa eller tatuera i örat, eller göra båda. Finns fördelar och nackdelar med både och. En kattunge bör redan vara vaccinerad när den flyttar vid 12 veckors ålder.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Men vilken sötnos du fått hem. Helt underbar.
Verkligen skelögd är hon
Men så otroligt söt

#10 En fundering bara.. Om pappan är röd och mamman beige (vilket jag tolkar som creme) så är det fel någonstans. Dessa två katter kan inte tillsammans få en blåsköldpadda (som din lilla kisse är). Är det så att även mamman är padda, eller finns det möjlighet att någon annan katt kan vara fadern?

Ja se jag hade rätt =) En blåsköldpadds fröken, jätte söt är hon med =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
vaccinera katten så fort du kan, sen ska hon ha spruta nr 2 efter 3-4 veckor. spruta nr 3 om ett år.
Chippa katten när du ändå gör veterinär besöket. Annars bör du vänta med örontatueringen tills hon ska kastreras för de bör sova då. lycka till med din blåpadda

Tack för alla tips! Jag tycker också att det verkar konstigt att pappa skulle vara röd, men de misstänker honom, det kan ju vara en annan katt också..Och nu har jag räknat ordentligt på Iriz ålder. Hon är född 1 november, alltså 12 veckor nu, 11 när jag hämtade henne i helgen. Nu ska jag beställa en tid hos veterinären så att hon kan bli vaccinerad.
#15 0ch 17 tack! Ja hon är underbar, en riktigt tuff liten tjej! Hon vill bara busa, prata och har redan satt illrarna på plats härhemma!
idag gjorde vi första omgången på avmaskning, Iriz tyckte inte om det men nu är det gjort!

#19 Fin bild! Söta kattungar..! Och ja, med den mamman så är det inte en röd hane som är pappan. Två röda katter kan inte få svarta barn, så de misstankarna att det är den röda hanan som är pappan kan ni lägga åt sidan.