Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1179 ggr
Rafflan
0

Allergi vänliga raser?

Vilka katt raser är allergi vänliga?

[Hilo]
0

Inga och alla Glad

Har en kompis som tål mina norska, och huskatter men inte några andra.
Har en annan kompis som reagerar på norsk, men klarar birma jättebra.

Så det är väldigt indivuduellt skulle jag vilja säga.
Beror ju på vad man är allgerisk mot hos katter.

Rafflan
0

Jo men hört att vissa raser är mer allergi vänliga än andra ;)

[Hilo]
0

#2 Mjo visst. Fast det är ju fortfarande inte någon säker vetenskap.
Samma med hundar. Min mamma är t.ex. jätteallergisk mot "allergivänliga" raser Glad

Rafflan
0

#4 jo, är man allergisk ska man  ju först åka till uppfödaren och prova och sen köpa katt och ha tex ett avtal med uppfödaren att blir man akut allergisk ska man kunna lämna tillbaka katten inom ett år eller nåt ;P

Rafflan
0

#3 tack :D

Mainebusters
0

#5  Ingen bra idé om uppfödaren har många katter. Då kanske man reagerar annorlunda än om man träffar och umgås med EN katt. Det är mycket som spelar in. Dofter, damm m.m… Det är nog bra om man katt träffa en katt, kanske uppfödaren kan ta med den hem till dig? Eller om man har ett vattentätt avtal.

Bara för att jag tål mina två MCO, så kanske jag reagerar på fem hemma hos någon annan.

SaraC
0

#7 Flera katter en och en i så fall, annars kan det ju bli fel åt andra hållet Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rafflan
0

#7 jo men risken är att regerar man inte på 1 första kanske man utvecklar allergi, regerar man dock inte om det finns 5 stycken ökar ju chansen att man tål den katt rasen :)

Mainebusters
0

Jag kan reagera på flera katter hos en annan person. Hemma kan det gå bra med två. Det är olika miljöer.

#8  Nu är jag inte med riktigt.. 

#9 Jag vet inte om jag förstår dig heller nu..

Klockan är halv tre, man kanske inte ska sitta och diskutera mitt i natten? Glad

SaraC
0

#10 Jo, om hon enbart träffar en katt av en ras och inte reagerar så vet hon ju inte hur hon skulle reagera på en annan individ inom rasen. Men träffar hon fler olika katter, en och en, så har hon ju lite större hum. Det kan skilja stort mellan kattungar och vuxna, kastrater och icke och så vidare.

Mainebusters
0

#11  Då är jag med..=)  Men fortfarande är det svårt om man träffar alla hemma hos någon annan. Men uppfödaren kan ju ta hem katt efter katt till den som är allergisk..

SaraC
0

#12 Ja, om uppfödaren orkar Tungan ute Annars kanske man kan, utöver att träffa katt hemma, besöka uppfödare, ägare som erbjuder det i sina hem och utställningar. Gör man först ett besök hos uppfödaren och inte reagerar tror jag man ganska stor förutsättning att klara en katt av rasen, gör man ett besök där och reagerar kanske man kan testa att katt hälsar på hemma.

Rafflan
0

#10 att man kanske inte reagerar på 1 katt, men att sen leva med den katten varje dag hela året gör att man utsätts för en störe dos av det man är allergisk emot. Så om man träffar 5 katter i kattens hem utsätts man för en sån stor dos att man borde klara av att ha  1 katt ;)

Lena
0

Som ni skriver är det högt individuellt hur en allergisk person reagerar på olika katter och kattraser. En ras som många klarar är dock Sibirisk katt. Har en vänninna vars son är mycket svårt allergisk mot katt. För dem fungerar det bra med Sibirisk katt. Fast det gick inte med en kattunge som de först försökte med, däremot med en vuxen katt. De har haft kissen i flera år nu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"