En eller två katter?
Hej!
Nu har jag länge varit sugen på att skaffa mig en egen misse, men har en liten fråga som jag skulle vara tacksam om ni hjälper mig med.
Jag bor i en 62kvm lägenhet och katten kommer därför att vara en innekatt. Eftersom jag studerar kommer jag inte att vara borta hela dagarna som en som arbetar är. Dessutom har jag en sambo som är hemma nästan hela tiden.
Är det bra att ha EN katt? Jag(vi) kommer självklart att ge katten så mycket uppmärksamhet som möjligt och ta hand om den på bästa sätt.
Jag har växt upp med både ensamkatter och flera samtidigt, utekatter och innekatter.. och har inte direkt märkt någon större skilland på kattens välmående så länge man ger tillräckligt med uppmärksamhet.
Vad säger ni?
Jag har alltid två katter tillsammans, minst.
Katterna har så bra sällskap av varandra och kan leka sin katt-lekar, som de inte får om de lever som ensamkatter.
Dock, vill man har bara en så funkar ju det.
Säger varken bu eller bä, utan det handlar nog om individen om den saknar en till katt eller ej 

Vi tog två systrar, och det är jag så glad för! jag skulle aldrig kunna leka och springa och klättra med dem som de gör tillsammans, och de trivs så bra ihop! fast vi kanske hade tur, vissa trivs nog bättre som ensamkatt. Men det är kul för de har totalt olika personligheter, så man får uppleva mer
Köp två syskon av samma kön. de kommer att ha så mycket glädje av varandra.
Tack för svaren jag har fått!
Men kräver det mer av mig om jag har två katter?
När jag var liten hade jag två katter, men minns inte riktigt. Har för mig att de lekte ganska mycket med varandra.
Blir det inte dubbelt så dyrt att ha två katter?
Jag är ju ändå student, vilket såklart har en till viss del betydelse eftersom jag måste tänka på ekonomin..
Sen fick jag en tanke också om storleken på lägenheten, ryms det två katter?(Klart de ryms! men ni förstår kanske vad jag menar..)
Tack för svar 

jag är också student och jag har två katter på 45 kvadrat, så visst ryms det =)
Det blir ju såklart dyrare med en till mun att mätta, vaccinationer och allt sånt
#5 lagen säger att varje katt ska ha 6kvm,så i en lägenhet på 25kvm får man ha 4katter!!
#6 Inte klokt egentligen tycker jag… 6 kvm per katt? 
#7 Kanske för att katter lever på höjden?
Men de ska ju ha utrymme att aktivera sig på också.. Då kan jag ha 17 katter hemma på mina ca 100 kvm.. det låter sanslöst.
#9 Jag vet inte hur dina är, men mina klättrar och hoppar och har sig mycket mer än de kutar runt på golvet, men det är individuellt iofs 
Mina racar järnet.. det som står i vägen ryker, jag har en klösmöbel men det använder de i racingen.. När de sätter fart, då är det bara att hålla sig undan. En gång så råkade jag komma i vägen och fick en 7,5 kilos katt mitt på näsan. Trodde att jag brutit näsbenet..
Men ändå, tänk på lukt från kattlådor, maten, allt hår m.m… 
#11 Haha jo, jag vet hur det är.. Mina rejsar ju också på golvet, dock inte liika ofta som de flamsar i klösmöbeln.
De har ingen respekt om man ligger i sängen, de springer rakt över en, och tar gärna sats från magen *phuu*
Ja, jag förstår vad du menar. Inte skulle jag vilja tränga in x antal katter på mina 61 kvm.. (orkade inte räkna antalet, haha)
Man skulle få vädra för jämnan..
Efter att ha sett hur mycket 2 katter kan få ut av varann tycker jag man ska skaffa 2. Det blir inte mycket mer jobb, snarare mindre eftersom dom leker mycket med varandra.
Vi människor kan aldrig leka med katten på samma sätt som två katter kan leka med varandra.
Men sen måste man ju självklart ha ekonomin för det. Försäkra katten/katterna.
Du får helt enkelt tänka efter vad du har råd med. Kolla upp alla kostnader inför kattköpet och ha i tankarna ifall katten/katterna blir sjuka. + kostnader för mat, sand, vaccinering osv.
Jag tror säkert att man kan ha en ensam lycklig katt också. Men jag personligen tror att katter kan ha roligare med en kompis också. Men det är ju olika från katt till katt.
Om ni inte måste ha en kattunge kan ni ju göra en god gärning och ta en katt från katthem. Det finns ju kattungar där ibland också.
Tror nog inte man ska ha 17 katter på 100 kvm ;) Trots lagar måste man nog använda sitt eget sunda förnuft!
Jag är nog inte orolig för att ha två katter i vår lägenhet, tror de kommer att trivas utmärkt om det dessutom finns lite höjder de kan klättra upp på!
Men jag tror dock att vi ska börja med en katt, min sambo har aldrig haft katt, så kanske för att vänja honom också! Men om det visar sig att katten inte trvis och känner sig ensam(vilket jag hoppas inte händer) så finns det säkert möjlighet att i framtiden skaffa en till.
Men du som var student med två katter, går det ihop med ekonomin? Blir det mycket dyrare?
Vi bor på 65 kvm och har två katter och en hund, inga problem alls vad det gäller utrymme. Vi skaffade först en katt men insåg ganska snabbt att han behövde en kompis och skaffade en till. Det är mycket mindre som krävs av oss nu sedan vi skaffade en till, de aktiverar varandra och umgås. Efter att ha sett hur mycket glädje katter har av varandra, om de passar ihop, så kan jag inte tänka mig att bara ha en katt. Skulle vara om man hade en som absolut inte ville ha någon kompis i så fall. Vill man bara ha en katt varför inte köpa en äldre katt än en unge som inte trivs med andra katter.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#14 Jag är arbetslös (eller ja, jobbar timmar, väldigt få timmar).
Min normala lön ligger på kanske 2200 i månaden ibland för att jag jobbar så lite. Jag försörjer mina två norska (+en hund) själv.
Jag behöver ju inte köpa maten varje månad, sen köper jag sanden varannan. Försäkringen tar jag årsvis och vaccineringen kostar inte många kronor på ett år. Så visst går det, och jag upplever ingen större skillnad vad gäller mat och sand extra när man skaffar en till.
Den största kostanden som blir dubbel är ju försäkringen..
(betalar 1200 ca/år för båda min katter)
Tror också att det är olika med olika katter.. får se helt enkelt och ta en sak i taget. Vill ju såklart att katten ska må så bra som möjligt och vill därför tänka noga innan jag väl köper katten(katterna). Men jag ska ha råd med försäkring osv, allt som är viktigt för att katten ska ha det bra. Med en katt kan jag uppskatta kostnaderna först innan jag tar mig an en till, och min sambo kommer säkert att bli förälskad i missen och då går det lättare att köpa en till vän! Men jag tror nog att jag ska avvakta se först hur det går med första missen :)
Skulle jättegärna ta en kattunge från ett katthem, men alla hem jag har kollat upp vill att man ska ta två ungar.
Hmm.. får fundera vidare på detta!
Lycka till med alla funderingar i alla fall.
Men väljer ni att skaffa en kattunge så var beredd på att just den katten kan behöva sällskap. :)
jag skaffade bara först 1 katt. Men märktes ju direkt att hon behövde mer sällskap. Så det blev att leta en till kisse direkt och det tog ju ca 1-2 månader innan jag hittade "rätt".
Jag och min sambo köpte två bröder och det ångrar jag verkligen inte. När inte vi är hemma så har dem varandra
plus att dem har jätteroligt tillsammans.
Jag är arbetslös och har råd med 2 katter. Katter är inte dyra igentligen. Det är bara vaccinationerna som kostar mkt =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 själv är jag förtidspensionär och är inte heller så tät…men betalar bägge katternas försäkring 1g/år= 2.100kr
kattmat= hill`s natures best just nu 4kg 449kr räcker cirka 2,5månad…
Kattsand jag använder katty som är mycket dryg.140kr för 20kg=billigt.
vaccineringen fick de idag 520kr för de två (100kr rabatt om bägge kommer samtidigt)
#14 Självklart inte, det vara bara ett räkneexempel, jag tycker att reglerna är bedrövliga..
#19 Jag tycker att det är dyrare med försäkringarna..
Nej, fy 17..
Tack för svaren(igen) 
Förstår att det är försäkringarna och vaccinationerna som kostar mest.. hua, blir ju som sagt dubbelt så mycket med två katter. Men det gäller ju att ha en buffert och ett sparkonto för katterna antar jag. Jag råkar dock studera ett program som kräver otroligt mycket kurslitteratur och man vet inte hur mycket det blir förrän några veckor innan terminens start. Man vet bara att det säkert blir dyrt ;)
Det här med två katter, min sambo är som sagt helt oerfaren vad gäller katter. Förutom den gången han skulle passa en katt.. då spydde den på hans matbord. Kanske inte det finaste minnet vad gäller katter! Så för honom känns det lite väl mycket att börja med två katter samtidigt, han måste vigas in i kattlivet :)
Helt rätt zakko :)
#25 ett litet tips inför studierna är att kolla upp vilka böcker som går att låna på bibliotek :)

jag köpte Ellie först, och hela den terminen pluggade jag hemma och min sambo jobbade nätter såvi var verkligen hemma hela dagarna, men jag märkte att Ellie ville ha sällskap av en katt.
Det gjorde inte min sambo så två månaders övertalning blev det innan han gav med sig =P Men nu är hon mycket mere harmonisk när hon har en kompis =)
#25 Hehe att ha katt är inte så komplicerat
Maten fylls på när det är slut, och rensar kattlådan en gång om dagen.
Kanske mer, beror på låda, sand och antalet katter.
Sen lek, och kel.
Päls och klovård ibland.
#30 precis vad jag skrev i inlägg #26 
#31 Njae, nästan, du skrev mat morgon och kväll, och lådan morgon och kväll :p
Mina katter har fri tillgång till maten, och har den alltid framme 
(Sen läste jag aldrig ditt inlägg, förräns nu) 
#32 jag håller inte med dig,katter ska inte ha tillgång till foder hela tiden,det har de inte i naturen.. missar de en jakt får de gå hungriga tills nästa byte fångas…
#33 Det har funkat för mig i 20 år, och aldrig haft problem
Sen är jag knappast ensam men men, nog om det.
Tråden handlar inte om det alls 
#34 ja katter är som sagt olika,här hade jag kunnat ha foder framme 24tim/dygn till den ENA,men inte till den andra han hade ätit ihjäl sig!
därför ger jag 10g per måltid per katt och katterna äter cirka 40-50g/dygn var…
funkar här…
dessutom anser jag att katterna inte blir lika sociala om de har foder frame hela tiden..jag vill ha mycket kontakt med mina katter.
men nog pratat om det i denna tråden som sagt
#35 Din sajt är inte aktiverad, så ledsen, men svarar bara lite snabbt här.
Ang sociala katter så behöver jag knappast oroa mig.
Mina är sociala så det räcker, haha!
Hanen är en av de mest sociala jag haft under mina 20 år, och de lever som sagt med mat framme. - Alla är vi olika 
#36 ja det är u tur det,tråkigt annars,om vi alla skulle vara lika menar jag

Jag har själv bara en katt (innekatt) och det har funkat bra. Har lagt ner MYCKET kärlek och lek för att få honom stimulerad och det har funkat bra. Ibland har jag ångrat att jag inte köpte en av hans syskon också, men jag hade inte möjlighet då jag och min pojkvän bodde i en liten lägenhet på 23kvm. Nu har jag dock flyttat för att plugga på annan ort så jag och Ansgar (min katt) bor i en större lägenhet på 32kvm, och jag har funderingar på att köpa en kattkompis till honom så han kan få leka kattlekar med någon :)
Men som sagt, det går att ha en katt, bara man är villig att engagera sig mycket!
#25 Det finns katter som har behov att vara ensamma för att de är så ranghöga och inte klarar av att vara tillsammans med andra katter.
Så egentligen tycker jag att du ska söka efter rätt katt för din situation istället för att fundera på hur många katter du ska ha.
Två katter är oftast lättare eftersom de då har varandra, men klart så kostar det lite mer - inte mycket men försäkring & vaccinering är det som drar iväg.
Jag skulle rekeommendera dig att kolla med katthem/förenignar där du bor - de kan hjälpa dig att hitta rätt katt för dig!
Du kommer inte att ångra dig! =)
Mina katter kan inte ha mat framme hela tiden för då hade dem ätit ihjäl sig =) Så jag ger dem mat 2-3 ggr/dag och det fungerar kanon 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack igen för alla svaren!
Blir så glad att det finns engagerade djurvänner där ute 
#29 Det var ju bra att ni skaffade en till katt, med lite övertalning, om det nu var så att din kissekatt ville ha en vän :) Men då provade du i alla fall innan för att sen komma fram till att två katter var bäst i din situation, och det tror jag att jag också måste göra :)
#38 #39 Ja, det finns uppenbarligen katter som klarar att vara ensamma. Kan tänka mig att katter som växer upp tillsammans eller har bott länge med andra katter kommer att få ett större behov av att fortsätta ha kattvänner i hemmet, medan andra som är vana att vara själva, men som ändå får mycket kärlek av matte och husse klarar sig själva bättre. Men det är väl vad jag kommer att upptäcka på vägen, hur min katt vill ha det!
Jag kommer göra allt som står i min makt för att den ska trivas :)
Och som jag nämnde innan vill jag GÄRNA ta från ett katthem, men ingen ger bort ensamma kattungar, måste ta minst två. Och jag vill gärna ha just en kattunge då jag tycker att det vore så rolig att få vara med från början och se hur katten utvecklas! :)
#41 Det kommer säkert bli kanon, oavsett hur du gör
Våra katter är katthemskatter och vi fick köpa den första även fast han skulle bli ensamkatt, så visst finns det katthem som ändå säljer ensamma katter. Ett annat litet tips om man är intresserad av att hjälpa en misse med ett nytt hem är att kika in på Hittekatter iFokus 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har två katter, ett syskonpar och jag måste nog säga att jag faktiskt inte vet om de har så stor glädje av varandra. De leker inte ihop direkt och om den ena ligger i sängen när den andra kommer så går den ena därifrån. Men samtidigt så har de varandra och de är aldrig ensamma fast de är utan människosällskap så på det sättet är det skönt med två. Själv tycker jag det blir minimalt med extra jobb, lite mer låda att tömma bara, och lite mer hår överallt förstås, det kan vara jobbigt, men det är ju jobbigt med en katt oxå. Det blir ju så klart dubbekt så dyrt men det är ju inga jättesummor att ha en katt (så länge inget händer.) så jag skulle nog kanske ändå skaffa två, just eftersom de ska vara innekatter.