Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1944 ggr
spiritedaway
0

Nyårsafton snart här...

…och det har redan börjat smällas lite raketer. Tack och lov inte så mycket.
Förra året reagerade Sheri väldigt dåligt och var jätteorolig när det smällde som värst. Hon sprang och gömde sig men ibland kom hon fram för att titta, men sprang snabbt och gömde sig igen när det smällde.

Själv njuter jag ju inte heller direkt av smällare då jag har tinitus och det blir jobbigt när det smäller.

Jag hoppas det blir lugnare utanför lägenheten det här året så det inte smäller jättehögt.
Och det är ju inte bara djuren som får lida, tänk på människor som kommer från länder där dom är vana att det smäller pga krig?

Nån fler som har samma "problem" hemma under nyårsafton?

SidenMoare
0

Min underbara Zamar, blev 12 år, led varje Nyår av alla dessa smällare. Till slut var jag tvungen att be Vetrinären om medicin. Jag stod inte ut att se henne lida av allt smällande.

Hon mådde bättre av att vara medicinerad och sov stora delar av dygnet. Hon låg i mitt knä eller intill mig. Mycket bättre än att hon skulle ligga under badkaret under flera timmar.

Mina andra katter klarar av detta med smällande mycket bra. Nu har jag ju kattungar med. Men nu är de så små att deras öron inte hinner utvecklas så de hör, vilket är en lättnad. Sen får man se hur de utvecklas.

Även jag har Tinnitus så det är inte roligt med allt smällande. Även om jag tycker att det kan vara vackert så vore det bättre om det smälls på några få ställen där man har möjlighet att hålla djuren borta så mycket som möjligt.

För helt "smällfritt" tror jag inte det kommer att bli, tyvärr

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

spiritedaway
0

#1 Stackars Zamar. 

Mm. Det lär aldrig blir smällfritt men det borde finnas särskilda platser åtminstone. Så kan man se till att vara tillräckligt långt ifrån med djuren.

Jag hoppas det går bättre för Sheri i år. Att hon vänjer sig. Min andra katt är det inga problem för. Hon satt t.o.m i fönstret och tittade ett tag.

SidenMoare
0

Kan du inte be din Vet. om att få medicin för henne. För det blev så mycket bättre för Zamar när hon fick den. Även om jag inte gillar att medicinera i onödan så var detta absolut av nödvändighet för henne.

Tycker du skall höra efter.

Hoppas att din Sheri får det bättre i år.

Kan säga att Zamar aldrig kom över detta med smällandet på de 12 år hon levde. Men dte finns nog katter som enbart reagerar första gången de hör smällandet och sedan inte mera. Olika för olika katter. men det är så synd om dem.

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

spiritedaway
0

#3 Känns som att det är lite ont om tid. Första året vet jag inte hur dom hade det, jag skäms men jag var inte hemma då.

Men förra året var det extremt. Dom smällde just utanför fönstrena. Det skakade t.o.m i dom. Så jag ska se hur det funkar i år, annars får det bli medicin nästa år.

Annars kommer jag börja göra en tradition att jag åker hem till mina föräldrar varje år. Där blir det aldrig så extremt mycket fyrverkerier. Och oftast rätt långt ifrån huset.

SidenMoare
0

Om Sheri accepterar det kan du stopp lite bomull i öronen på henne så dte dämpar ljudet istället. Du akn ju även försöka hålla henne sysselsatt så hon kan ha koncentrationen på annat än smällandet.

siem
0

Min katt har också visat oro för det som hörts hittills härute. O för o inte tänka på alla stackars vilda djur i skogen till exempel, som inte ens har tillgång till hussar o mattar o ev lugnande medicin…

Jag är inte så bra på riktigt engagemang som gör skillnad men har gått med i en facebook grupp som heter "Vi som klarar oss utan nyårsraketer för husdjurens skull", inte för att fb-grupper förändrar världen men ändå, man kan ju visa sin åsikt o den har många medlemmar.

Jag tycker det är fruktansvärt onödigt med fyrverkerier. Ger mig ingenting, o känns bara som slöseri av stora mått.

spiritedaway
0

#5 jo jag ska göra mitt bästa. Tänkte testa dra för persiennerna och se om det underlättar något.

#6 Ja precis. Ska ta och leta upp den gruppen och gå med i alla fall.

Var just på ica maxi. Dom hade satt upp en skylt att dom inte sålde fyrverkerier i år pga respekt till djuren. Och något med människor också.
Det tycker jag är jättebra!

siem
0

Va fint av Ica Maxi på din ort, o göra en poäng av det. Eloge till dem då får man ju tycka. Just nu har grannen full avfyrning här, o katten mår inte så bra, är nervös o vill kolla i fönstret men sen vill han ner o upp i ett annat fönster o sen vill han till sin korg o kloa, får ingen ro alls stackes liten. Sonen leker med honom men katten kan inte koncentrera sig. Onödigt onödigt..Suck.

SidenMoare
0

HAde ett par killar springandes utanför, mellan husen här, och slänga smällare. Var ute och "bassade" på dem. Förretsen så är det lagstridigt att skjuta smällare om man är under 18 år. Men det tänker väl föräldrarna tyvärr inte påSkrikandes

spiritedaway
0

Ja här smäller det lite nu. Dock långt bort så det hörs inte så jättemycket. Så än har inte Sheri reagerat.

siem
0

#9 om dom inte tänker på olagligheten är ju en sak, men desto värre om dom inte tänker på skador som kan hända sina barn, hu ryser.

Gunlog
0

Ha radion på från det du går upp på morgonen. Börja med svag volym. Hög ljudet lite då och då. När ljudet är på (inte JÄTTEhögt nu, alltså) tillräckligt högt, så blandas raketerna ihop med radiomusiken. Ha alla taklampor tända, och rulla ner persiennerna där du kan.

Då är de vana vid ljudet och ser inte det blixtrande ljuset som kommer in genom fönsterna.

Det har alltid funkat för min katt (de andra 2 skulle alltid sitta och titta i fönsterna), min mors katter och hennes hund.

Det hjälper faktiskt, eftersom man "vänjer" dem vid "oljudet" från radion. Ha en kanal på där de spelar musik hela tiden, i alla fall under den värsta stunden.

Lycka till, jag tror inte du blir miss-nöjd…

Gott slut och gott nytt år!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Peachtrees
0

En av katterna brukar gå och gömma sig under nyår, men kommer snabbt fram när det slutar. Den minsta vet jag dock inte hur hon kommer reagera eftersom hon aldrig har upplevt något nyår ännu.

Hunden blev i alla fall skrämd idag när några idioter smällde av en stor raket mitt i ett bostadsområde. Att vissa inte kan visa respekt? Detta var i övrigt inga yngre, utan vuxna människor som borde förstå bättre.
På nyår är man lite beredd och vet när det kommer, men att vara ute med sin hund dagarna innan och inte veta när det smäller, om det smäller.

spiritedaway
0

#12 det är ju värt att testa i alla fall! Ska nog pröva det att spela musik.

[Thiah]
0

Jag ser med intresse fram emot hur våra ska reagera på raketer. Jag tror dom kommer tycka om det för dom är sällan rädda för oljud. *håller tummarna*

Vi har i alla fall sett till att vi är hemma hela nyår och har några få kompisar över så dom kommer kunna gömma sig hos matte/husse om det är läskigt ute.

spiritedaway
0

Gick rätt bra i år. Det var ingen som smällde raketer alltför nära lägenheten. Sen spelade jag musik också. Och Sheri var trött och låg redan inbäddad när det värsta började. Så det blev tack och lov ingen panik för henne i år.

Greta satt i fönstret och tittade även detta år!

[Thiah]
0

Här hemma har våran lillan varit stressad i 3 dagar. Tror det handlat om att jag städat och röjt en massa + idag. Hennes mage visar(luktar) att hon varit stressad men det har inte visat sig så mycket som jag trodde och fruktade. Vi ahde dock väldigt väldigt lite raketer hos oss. Få ville fira super mycket med tanke på skjutningarna i ett köpcentrum cirka 20 min gångväg från oss (jag bor i esbo, finland)

SidenMoare
0

Fruktansvärt det som hänt hos er i Esbo. Man tror inte att det kan hända på våra breddgrader. Men tyvärr så är inte Norden förskonad längre.GråterSkrikandes

Stackars er lilla kisse. Inte lätt med allt smällande.

Här var mina 2 vuxna klart påverkade av allt smällande. Så det blir ev. mediciner till nästa gång. Vågade inte ge Star medicin eftersom hon diar sina små fortfarande. Men vi har landat nu. PUST!!!!!

siddelina
0

Stackars kissekatter som inte tycker om när det smäller.

Mina tre reagerar inte särskilt mycket när det smäller, denna nyårsafton låg de i sängen och spetsade öronen lite när det smällde, annars inget.

Dorkiis
0

vi åkte faktiskt ut till mina föräldrars landställe över nyår och där var det bara några få raketer långt bort så katterna reagerade inte ens =)

zakko
0

är brukar de börja smäla veckor innan,men tack o lov smälldes det BARA under 1timme i år*mellan 00.00 och 01.00*

jag tror det beror på att vi gått med i smällarupproret jag och mina katter.

mina katter är inte rädda för fyrverkerier,men jag tänker på andras djur…