Katter iFokus

Katter

Etiketttävlingar
Läst 3891 ggr
NaimaG
0

Ställa ut en blandras?

Min ena katt är snart 4 år gammal och jag har under en längre tid haft planer på att ställa ut honom. Problemet är att han är blandras mellan Perser, Main Coon och Bondkatt men ser ut som en Main Coon i miniatyrformat.

Jag undrar ifall man kan ställa ut en blandras katt? Om så, hur går en sådan utställning till dvs vad är det dem kollar osv? Måste man vara med i någon klubb?

Yoda
0

Ja, huskatter kan också tävla på utställning.  Det finns flera förbund, men enklast är nog att välja Sverak eftersom de anordnar flerst utställningar. Kolla in deras sida så kan du läsa mer om vad som gäller för utställningar och just bedömning av huskatt.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

NaimaG
0

Ok.

Nu är det ju så att min katt är lite skygg mot nya människor till en början. hur ska jag då bära mig ut på en utställning? Bör jag överhuvudtaget ställa ut honom då?

NaimaG
0

Attans, står i deras text att man måste inneha huskattsbevis. Hur skaffar man huskattsbevis till en katt som föddes i vildmarken och vars föräldrar fortfarande är vildkatter? Enda vi vet om honom är hans raser och vilken månad han är född. Rynkar på näsan

Imasy
0

För att få huskattsbevis så måste du vara medlem i en Sverak-ansluten klubb.

Sedan så är det bara att printa ut blanketten från Sveraks sida och skicka in. Ett huskattsbevis är just för de katter med okänd bakgrund ;)

Fridaybrew
0

Du har  så bråttom, läs på siten deras så ser du ju hur tydligt som helst.

"Huskatt kan tävla på utställning i huskattklass under förutsättning att den är lägst uppskattningsvis sex månader. Är den över tio månader ska den vara kastrerad och ID-märk"

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/huskattbevis.htm

/Fridaybrew

NaimaG
0

#5 "Huskatt måste vara lägst uppskattningsvis sex månader och är den över tio månader måste den vara kastrerad. Från den 1 januari 2009 ska huskatt ha huskattbevis."

http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

Fridaybrew
0
NaimaG
0

#7 Står även på den sidan att katten MÅSTE ha huskattsbevis från och med 1 Januari 2009 samt att den även ska vara kastrerad och ID märkt om den är över 10 månader.

Vet inte om du menade på att en katt inte behöver ha ett bevis när den är över 10 månader, så tolkade jag ditt tidigare inlägg i alla fall. =D

Yoda
0

Ang temperamentet måste man tänka att det faktiskt är en helt onaturlig situation för katten. Först ska katten tas dit och många katter blir rädda av bildfärden, sedan är det folk som ska klämma och vända och titta på katten, samt massor med lukter av andra katter.

Klarar den ett veterinärbesök bra är förutsättningarna bättre tror jag. Men prova en gång tycker jag helt klart man kan göra!

#7 Precis, du behöver ett huskattsbevis för att ställa ut och du måste vara med i en kattklubb för att få ett bevis. Om du inte har något födelsedatum på katten får du helt enkelt hitta på ett Flört

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Fridaybrew
0

#8 jag förutsatte att du läste igenom allt som var på den första länken o blev förvånad när du igen frågade om en grej som var enkel att hitta under  första länken i inlägg #1. Sen gav jag dig en direktlänk till just huskattbeviset, med ett litet citat från den sidan, förutsatte att du denna ggn skulle läsa igenom vad som stod på direktlänken, men jag antog fel.

/Fridaybrew

NaimaG
0

#10 eh Va? låtsas som att jag förstod vad du just skrev Tungan ute (sorry men har svårt att förstå texter och tal ibland

Jag frågade hur man skaffade ett huskattsbevis i #3 och fick svar. Ditt inlägg i #5 tolkade jag som att du mande att man inte behövde huskattsbevis när den är över 10 månader vilket förbryllade mig eftersom jag läste på Sverak att sen 1 Januari 2009 måste alla katter inneha huskattsbevis därav mitt inlägg i #6. Efter det vet jag inte vad du irade om. Flört

Fridaybrew
0

ok

/Fridaybrew

Hyrrokkin
0

Ja, alltså, ledsen om jag upprepar något du redan förstått, men tar det för säkerhets skull.. :)

Men om du vill ställa katten i en Sverak-utställning så måste du vara med i en kattklubb. Kattklubbar finns det massor och du får välja en du tycker verkar bra. Många väljer någon i närheten av där man bor för att lätt kunna vara med på eventuella möten, föreläsningar och annat som ordnas inom klubben (men som är frivilligt att gå på).

En huskatt måste alltså även ha huskattbevis som du skriver ut från sveraks hemsida och skickar in till din kattklubb. Namnet som du registrerar katten i får bara vara ETT ord och får inte överstiga 15 bokstäver. (alltså inte två ord som tex. "Black Moon")

En huskatt måste även vara ID-märkt och är den över tio månader ska den vara kastrerad. För alla katter gäller också att man ska ha en giltig vaccinering (som inte är för gammal) när det är dags att ställa ut.

Sedan håller jag med Yoda att man får fundera lite på om katten har temperament för att klara av den stressade och onaturliga situation som det faktiskt är för en katt. Många katter klarar det jättebra, och det är också de man ser på en utställning, men så finns det också katter som inte trivs alls och då tycker jag man gör bäst i att stanna hemma. Uppvisar katten aggressivt betende så kan den få varning och sedan bli avstängd (är den fertil är den dock välkommen tillbaka som kastrat).

Självklart kan man omöjligt veta hur en katt reagerar på utställning förrän man varit på en, men det finns ju positiva och negativa tecken. Katten måste tex. vara helt hanterbar och inte vara rädd för tuffa tag. Man vrider och vänder på katten åt alla håll och kanter, och den ska även klara av att det är främmande människor som gör detta.

Det går att träna sin katt lite genom att ta hem folk som får klämma och känna på katten, och även kanske åka iväg med katten till andra människor för "undersökning" där. Ställ katten på ett bord (som man gör på utställning) och säg åt någon att lyfta katten och "göra lite vad den vill" med den :)

Lycka till, vi vill se fler huskatter på utställning! :D

Jina
0

Du har fått bra svar, men jag undrar verkligen… hur vet du vilka raser som finns i honom när hans föräldrar är vildkatter?

NaimaG
0

#14 pga att min släkt på fars sida har hand om flertalet vildkatter, ger dem mat, följer deras födsel osv. Ända de inte kan göra är att kela med dem eller klappa dem för då springer de antingen iväg eller attackerar.

Hans far är blandras mellan norsk skogkatt och perser, hans mor är bondkatt. Hans far har varit i släkten i många år och han föddes utav två katter som blev utkasstade från en familj som flytta.

Kan man grannskapet och följer katterna så har man koll på raserna. Glad

Jina
0

Jag är fascinerad att man vaktar löphonan 24 timmar om dygnet för att se vilka hon parar sig med

NaimaG
0

#16 Var inte så svårt att missa när de parade sig på gården samt att pappan var där när han föddes och hjälpte till att rengöra honom. Han föddes inomhus. Han var den enda kattungen.

JessicaN
0

Jag ställer ut flera huskatter, relativt regelbundet så om TS har några ytterliggare frågor så kan jag nog besvara dom men jag tror inte jag kan tillägga så mycket nu efter Hyrrokkins beskrivning som var väldigt utförlig och bra Glad

NaimaG
0

#13 Det underliga med honom är att en del personer kan han hälsa på som kommer hem till oss och det är ofta de som sänder lugna signaler medan personer som är lite med bångstyriga och är "överallt och ingenstanns" håller han sig borta från, försöker de klappa honom så springer han iväg för att sedan komma sagta fram och titta.

Hyrrokkin
0

#19 Jag är inte helt säker på vad du vill ha sagt med det, om det var ett svar till att man kan träna katten hemma.. Är det det så "fråga" inte han vill bli hanterad - hantera honom bara! Ta tag i honom och lyft upp honom på bordet. Klarar han inte av det i hemmamiljö är det liten sannolikhet att han klarar det i en hall full med hundratals andra katter och människor och liv och rörelse. Utställning är på våra villkor, inte kattens. Vi kan inte stå och fråga katten "Vill du bli lyft och vriden på nu eller senare, eller av honom eller henne?" Vi måste veta att katten klarar av det när det är dags! :)