Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 5912 ggr
JessicaN
0

Här snackar vi utställningar :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som sagt, här snackar vi utställningar, framförallt kommande men även resultaten av utställningar som har varit.

Spelar ingen roll om det är raskatt eller huskatt, alla som ställer ut sina pälsklingar är välkomna här Glad

Bilden: Min huskatt Findus var på sin första utställning 31 januari i Örebro och tog hem den här fina pokalen Skrattande

zoolatri
0

Grattis, det var verkligen många fina katter i Örebro:)

Nästa år ska jag nog ställa ut både huskatt och cornish, om allt går som det ska.

ElinH
0

Vi ska ställa ut vår huskatt Yatzy i Hallsta i April i år : ))

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mona22
0

Trådskaparen. vilken söt kisse du har. förstår att den blev nomineradSkrattande.

tycker det är roligt att kolla på huskatterna som ställs ut. har själv ställt huskatt och det är kul.

vi var i örebro den 1 feb och ställde våran cornish rex.Blev Ex1 men blev sen slagen av en supersnygg cornish,som sedan blev Bis.

vi ska även till uppsala den 15e feb och hallstahammar 4 april och surahammar 18+19 april. blir många utställningar nu och hoppas det går bra.Oskyldig

2#lycka till med kissen.har du någon bild på den ?Skrattande

tuska
1

Jag måste få skryta lite.

Min fina brunmaskade Siames Kosmha började sin utställningskarriär Maj-08

Hon har nu erhållit 16 BIS

12 BIV

Titeln CH  IC  JW

Även blev hon Årets katt -08 junior kategori 4

Nu väntar bara den rätte tilltänkte för parning

så det blir nu ett uppehåll med utställning.

EddaM
0

Ställer ut mina katter regelbundet. Både mina skogisar och min långhåriga huskatt SW´07 Feztiz. Feztiz blev BIS långhår på nerks utställning på lördagen och min unge skogis kille blev ex1 och NOM. Så för oss var det en kanon helg=)

Grattis till alla andra =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Singo-Torpet
0

ja ångrar att ja inte åkte till örebro men men.. grattis till alla fina resultat, nästa utställning blir med min ena ragdoll på ragdoll speciallen som östkatten anordnar :) kommer blir supper kul, han kan ta sitt 3 cert där med och de vore ju extra kul att ta de på just ragdoll speciallen =)

helgen efter far ja med 3 katter 2 ragdolls och en maine coon på utställning..

JessicaN
0

#1 Tack :)

#3 Tack så mycket :)

Ska ställa ut honom i Hallstahammar 4 april om inte anmälan kommer in för sent, skickade den igår. Sen ska jag ställa ut honom i Örebro igen 6 juni.

#2 Är din kisse långhår eller korthår? Hane eller hona? Måste veta vilka Findus tävlar mot :P Heheh..

Bilden: Findus i sin utställningsbur i Örebro i lördags

Mona22
0

4# du måste ha ställt din katt på varenda utställning som finnsFlört.

JW är ju 5 bis, ch 3 cert, IC 3 cert till. men om du har 16 bis så måste du minst gått på 16 stycken.hehe

när är hon får ungar så får du gärna skicka en till mig Kyss

AakresRagpride
0

Vi stiller også ihvertfall 5 ganger i året, kattene elsker det Tungan ute

MEN, om det er noen som skal på utstillingen i østersund i april og ikke har plass og bo må de rope ut;)

Har et dobbeltrom + et singel som ikke kan brukes da de rommene som er tilgjengelige for katt ble reservert før coop sendte bookingen til hotellet…SÅ, det er desverre ikke lov å ha katt der, men mange drar faktisk bare for å se på/treffe kjente også!

Det er 1300 sve (rundt 1000NOK) for to dager, relaxavdeling og inkl frokost.
Enkeltrommet er rundt 800 NOK tror jeg. Måtte betale bookingsavgift for rommene, som jeg ikke får igjen for..

Clarion hotell heter det. men…OM det er noen andre her inne som skal ligge på det hotellet , på de rommene det er LOV med katt..og dere ikke skal bruke badet..vil jeg gjerne låne det til en kattunge + ei snill kommende sterelisert jentepus:P

Dumme,dumme coop hotell-tilbud:)

krasivis
1

Jag har flera raskatter och ställer ut ganska ofta. Nu på Nerks utställning i Örebro ställde jag ut min egenuppfödda katt S* Krasivis Andante Alise som blev Ex 1 och No Comment Divine Idylle "Didi" min julklapp, som blev Ex 1 och NOM. De är båda perser.

Så här ser de ut:

Didi som är vit och Alise som är blåtabby perser.

tuska
0

# 8    Det är inte jag som åkt med henne, det är faktiskt min duktiga fodervärd.   Hon är enormt tävlingsinriktad och åkt en hel del ja.  Det har ju varit givande oxå när hon så gott tagit hem allt.

Ungarna som ev. blir här framöver är det redan förfrågan på.Flört

JessicaN
0

Vilka utställningar hade ni tänkt åka på i år? Har ni valt ut några speciella eller finns det någon som ska åka på alla?

Själv ska jag ställa ut min huskatt Findus i Hallstahammar 4:e april och i Örebro 6:e juni.

Sen tror jag att jag ska ställa ut i Karlstad 4:e eller 5:e juli, Eskilstuna 5:e eller 6:e september och Skövde 10:e eller 11:e oktober.

Ninja
0

Jag ska ställa ut min siames för första gången i maj är det tänkt. Jätteläskigt samtidigt som förväntansfullt! Hon är ju min perfekta tjej hur det än går, men jag oroar mig över att fixa burskynken, förberedelser i allmänhet osv.. men men, det ordnar sig säkert. Brukar det göra, på ett eller annat sätt. :D

JessicaN
0

#13 Ställde som sagt ut min husis för första gången i lördags och jag hade ingen som helst aning om vad man skulle tänka på.

Jag sydde mitt burskynke och det blev ganska fint. Hade gjort en toa-skärm som blev lite för lång så den hängde som i en båge eftersom det var skumgummi i den men det var en kvinna som kom fram till mig och frågade vart jag hade fått den ifrån, "har sytt den själv" sa jag då, "hur har du gjort den?" frågade hon. Jag börjar med att säga "Ja, den blev ju för lång så den ska egentligen inte se ut sådär men jag sydde och la i skumgummi……." "Jag tyckte den var sååå fiiiin när den var i en båge" säger hon. Hahah! :D

ElinH
0

#7  Han är korthåring och ganska lik din i färgen :)
Vad heter den nu igen? Tabby? inte så bra på färger än.. :P

/ ElinH

JessicaN
0

Må bästa katt vinna :)

Då tävlar dom mot varandra :) Ska försöka banta min katt lite innan dess, han har gått upp i vikt senaste tiden :P

Då får vi se om vi ses där :)

Ja, Findus är bruntabby (HCS n22)

JessicaN
0

#15 Har du någon bild på honom förresten?

Har du ställt ut honom tidigare eller är det första gången?

tuska
0

# 13  Jag har sett Ysings Ässy som du ställa ut, Hon är en fin siameskatt. är det Atos som är pappan så är din och min katt släkt.

Athos är farafar till min Kosmha och far till din Ässy ????

Mia hadde ju två kullar så jag kan ha fel där.

EddaM
0

Måste säga att det är super kul att så många skall ställa ut sina huskatter =) Det behövs =) Själv ställer jag ut min husis ca 15 gånger per år och det e jätte kul=)

S*Luddhuvet´z

tuska
0

Att ställa ut sin katt är jättekul oavsett ras, man träffar kattmänniskor som är samlade på ett ställe, man får massor av vänner. Höra människors glädje rop över en katt som vinner, tårar som trillar av glädje över sin vackra goa katt. Jag gillar de tillställningarna.

Att gå där och beundra alla katter som finns, se vilket enormt arbete som läggs ner speciellt på de långhåriga raserna.

ElinH
0

#16 Här är han :))
Vi har aldrig varit på utställning förr så det blri lite läskigt :P
Men vi har problem med an,mälningen.. kanske du kan hjälpa oss nybörjare med ett par frågor? :P

/ ElinH

tuska
0

# 21  Va har du för problem med anmälningen ??

En utställning  ska inte vara läskig men pirrigt är detSkrattande

ElinH
0

#22 PM:ar dig! :)

/ ElinH

Ninja
0

#18 Japp, det är Athos som är pappa till min lilla Äzzy!

EddaM
0

#21: Har du en biid på din katt från sidan? Han ser nämligen ut att vara brun-tigre med vitt och inte tabby. Här kommer en bild på en tabby kille, skogis.

S*Luddhuvet´z

spiritedaway
0

Jag hade funderat på att ställa ut mina katter, men det har aldrig blivit av. Och snart är de 2 år och jag funderar på om det är för sent med att testa? Känns som att det blir för stort stressmoment.

JessicaN
0

#26 Det tror jag inte. Min huskatt är ca 2½ och har varit hemlös tills i oktober då vi tog in honom. 31 januari åkte vi på utställning för första gången och det gick jättebra, han blev nominerad och fick pokal Skrattande Fast alla individer är ju i och för sig olika, men om man inte provar så vet man inte hur det går. Jag var jätteorolig över vad Findus skulle göra men det gick jättebra! Glad

Visst, han var lite orolig och åt inte så mycket den dagen men det var absolut inget som var någon panik, åker vi några gånger så vänjer han sig nog Glad

tuska
0

Bäst är att börja när katten är liten så dom vänjer sej med miljön, dofterna, högtalare, applåder å mycket surr.

Det är inte alla katter som klarar det, en lättstressad katt ska man inte ställa ut för de kan bli ohanterliga. Katten måste ha ett bra psyke.

Man känner själv om katten skulle klara den situationen att även bli hanterad av andra människor.

spiritedaway
0

#27 okej. Men jag vet inte om jag kommer utsätta mina katter för det. De kan t.ex bli rädda om de är utomhus och de hör barn skrika. Eller om de hör några andra ljud som de inte känner igen.

Men annars är ju katterna lugna av sig och är ofta nyfikna och så.

Skulle bara vara kul att få veta hur mycket poäng dom skulle få. Jag har inte tänkt avla eller så, båda är ju dessutom kastrerade nu :P

Men vi får se, tänkte på kattklubbsmöte snart och då kan man ju prata med lite fler kattmänniskor och få höra om deras erfarenheter :)

JessicaN
0

#29 Absolut, prata mycket med folk innan. Men Findus tog det jättebra fast han är livrädd för till exempel dammsugaren, han var bara nyfiken på utställningen.

Prata och fundera men om du känner att det kanske kan gå så tycker jag att du ska prova. Provar du och inser att 'Nää, det här var verkligen inget för oss' då behöver man aldrig göra det igen, men som med mig och Findus gick det över förväntan så jag ska ställa ut flera gånger det här året Glad

Gipzy
0

Ja det var en lyckad helg, på lördagen tog min lilla husistjej Stephanie BIS KH, på söndagen tog Jaffa BIS KH samt BIS huskatt veteran. Nästa utställning för våran del är Surahammar, sen blir det fullt ös resten av året! Ska också debutera med min nya långhårshane Damian, nu åtta månader gammal. Förmodligen kommer jag att ställa honom första ggn  här i Örebro på juniutsällningen!

JessicaN
0

#31 Det var din Stephanie som snodde BIS från min Findus, hahah Flört

Du ska inte till Hallstahammar 4 april? Ska dit med Findus, sen ska jag till Örebro 6 juni och ställa ut honom där också, vilken av dagarna ska du dit?

Gipzy
0

Ja det var Steffie som snöt BIS:et, *ler*! Jag ska inte till Hallsta, utan tar Sura den 18:e april istället. I Örebro kör jag båda dagarna! Flört

JessicaN
0

#33 Kan du inte ställa ut bara långhåriga katter på lördagen i Örebro? Oskyldig         Flört

Då kanske Findus vinner i Hallstahammar då eftersom du inte ska dit, dina vinner ju hela tiden Tungan ute Fast nu ska ju ElinH ställa ut sin korthåriga hane där Tyst Får se hur det går, dessutom så är ju alla huskatter på lördagen där *hoppas*

Tur att Findus inte tävlar mot Feztiz iallafall med alla sina förstaplatser, hahah Glad

Gipzy
0

Njaäää… Steffie får nog åka båda dagarna, men sen vete sjutton vilka dagar jag ska anmäla Damian och Colleen till. Antingen båda dagarna, eller också tar jag med Jaffa ena dagen…. Flört Där kan vi tala om förstaplatser, hon har vunnit mer än sextio BIS, blivit Årets Huskatt nr 1 i Sverak fem år i rad, en WorldWinner-titel, två Scandinavian Winner -titlar! Egentligen är hon lite "halvpensionerad" nu eftersom jag har fått så många nya att tävla med.

tuska
0

Gipzy  Du måste visa foton på din Vinnande Jaffa.

Gipzy
0

Gå in på min hemsida http://www.malinskatter.dinstudio.se och spana in både Jaffa och dom andra godingarna!

EddaM
0

Jag kommer ställa ut min Feztiz i hallstahammar. Men hon e ju långhårig! Och även hon kommer ställas båda dagarna i Örebro så då blir det att konnkurrera med Gipzy igen. =) Skall ställa ut några gånger till nu i vår med. Feztiz har ännu inte vunnit lika mycket som Jaffa men hon är på G med mer än 30 BIS/BOX i rad och en SW titel och hon blev Årets Katt 2008. Jag är väldigt stolt över min lilla tjej.

*kramar* från oss

PS: Gipzy, Feztiz hälsar att din Damian är en riktig snygging =)

S*Luddhuvet´z

concretecats
0

Det var ju typiskt att jag missade att det var utställning i Örebro..Skäms Det hade ju varit ett ypperligt tillfälle för mig att se hur det överhuvudtaget går till på en utställning.

Gipzy
0

Damian hälsar till Feztiz och tackar för komplimangen!Tungan ute

Han hälsar: "Å vet du vad det värsta är, Feztiz… snart är JAG OCKSÅ kastrat…Gråter

JessicaN
0

#35 Då kan du väl iallafall ta med dig Jaffa på söndagen, så det inte blir mer konkurrens än vad det redan är för min Findus Tungan ute

Han vill också ha en chans att vinna lite Glad

EddaM
0

#41: Jag har märkt att i stockholm så är det färre huskatter med på utställningar. Du kan ju ta en tur dit o ställa =)

S*Luddhuvet´z

Gipzy
0

Man kan ju aldrig veta vem som vinner, även om det är en vinstrik katt  med och tävlar så kanske inte den vinner ändå!Glad Särskilt när det gäller huskatterna går det ju mycket på domarens smak.

EddaM
0

#43: Väntar på dagen då Feztiz inte vinner, vet att den kommer. Men ja det e bara att ställa ut igen.=) Och sedan är det ju så kul vem som än vinner. =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#43 Jo, det förstås. Findus fick ju faktiskt en röst i Örebro så det har, som du sa, mycket och göra med domarens personliga tycke. Fast eftersom Jaffa, Stephanie och Feztiz vinner så ofta så är det många som tycker om dom Glad Men det spelar ju ingen roll egentligen, alla tycker ju bäst om sina egna katter iallafall. Findus tycker jag är världens finaste kisse Skrattande och även om domaren någon gång skulle säga rakt ut att han är fet och ful eller liknande (han är lite överviktig Tungan ute) så spelar det ingen som helst roll. Allas kissar är fina och lika mycket värda Glad

Älskar min Findus och han är världens bästa kisse enligt mig Skrattande

Gipzy
0

Han ockuperar datorn på samma sätt som mina katter, ser jag!Glad Han är ju för söt! Tungan ute

JessicaN
0

#46 Ja, han lägger sig gärna där när jag sitter framför den, aldrig annars. När jag tog det här kortet så låg han i mitt knä men han ville antagligen ha lite mer uppmärksamhet Tungan ute

Tackar! Skrattande Dina är också väldigt söta Glad

JessicaN
0

Putt.

Vilka ska ställa ut sina katter i Hallstahammar, huskatt som raskatt..?

EddaM
0

Jag kommer som sagt med Feztiz på lördagen och en skogis på söndagen. =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

Undrar hur det kommer gå den här gången för Findus Glad

Mona22
0

Vi kommer med flera kissar. syrran med 2 burmor, jag med en cornishrex och en skogis som sällskap. måste kolla om skogisen kan klara utställning då han inte ställts förut så sällskap är en bra början Skrattande

Singo-Torpet
0

tyvärr inte… nästa utställning blir ragdoll speciallen.. längtar som en galning 7mars 198 ragdolls anmälda europas största ragdoll utställning tydligen ska verkligen bli hur kul och spännade som helst!!

sen blir de att fara in till stockholm den 15mars med 2 ragdolls och en maine coon.

Mona22
0

#52, den som vinner den utställningen har verkligen en fin katt. förstår bara inte hur dommaren kan se skillnad på så många katter som ser närstan likadana utFörvånad.

men jag är ju inte så insatt i rasen, så vad vet jagGlad

lycka till Skrattande

Gipzy
0

Jag har efteranmält lille Damian till Sura! Flört

JessicaN
0

Fick min bekräftelse idag på att Findus är anmäld till Hallstahammar 4 april Glad

Domaren i Örebro 31 januari påpekade att Findus hade mage och det har han ordentligt så jag satte honom på diet inför den här utställningen, det har inte hänt något, hahah!! Tungan ute

Singo-Torpet
0

#53 det är stoooor skillnad ;) ja den som vann var inte en otippad vinnare utan  diva best of the best :) sedan hennes kull syskon dante och disa 2a och 3a verkligen en kanon kull…

Mille min bruna pojk (se bild #52) fick sitt 3e raka cert så nu är han CH verkligen kul att han fick de just på speciallen =)

----------------------

om någon vill ha 2 platser i kat 2 så PM mig ja kommer inte att åka, platserna är på söndagen den 5 alltså (underlättar om de är maine coon eller ragdoll, men går nog att lösa iaf)

Leorag
0

Hejsan!

Jag har en liten fråga till er. Hur har ni gjort med intyget om att katten är kastrerad som man måste ha för att få ställa ut ? Är det något speciellt intyg som användes ? Eller är det något som fylls i på huskattsbeviset ? Ska intyget skrivas av veterinären som kastrerade eller räcker det med att vilken veterinär som helst konstaterar att den är kastrerad och skriver ett intyg ? Ska intyget visas upp för någon på utställningen och vem i så fall ? 

Jag skrev till Sverak och frågade men jag blev inte klokare på svaret direkt Tungan ute Jag får hem en liten huskattkille imorrn och han är 10 månader och redan kastrerad så det är därför jag undrar lite. Glad

Mona22
0

du ber att veterinären skriver det på ditt huskattbevisGlad

tror att det inte spelar någon roll vilken veterinär som skriver det.

du visar upp det vid veterinärincheckningen.

JessicaN
0

#57 Jag åkte till veterinären och bad honom skriva på det i efterhand eftersom jag inte hade skaffat ett huskattsbevis när jag kastrerade honom.

Nostie
0

Vad är det för krav för att ställa ut en katt? Tänkte om den måste ha några speciella mått eller så.. Eller kan man komma med vilken katt som helst?

Jag har en huskatt (75% maine coon) och en arbetskamrat tyckte jag skulle ta med hon på utställning när hon blir större. Bara en kul grej tyckte jag!

JessicaN
0

#60 Det enda som gäller för huskatt är att om den är äldre än 10 månader så måste den vara kastrerad och om den är född efter 1996 (tror jag det är) så måste den vara id-märkt. Den måste även ha ett huskattsbevis, det skaffar man genom sverak.

Måtten och så tror jag inte har så stor betydelse. Har ställt ut min huskattskille en gång hittills bara, det enda domaren påpekade var att han hade lite platt panna och att han hade mage så det som har någon viktig betydelse tror jag bara är ett gott allmäntillstånd. Huskatter har ju inte samma kriterier som raskatter.

Har en till huskattskille som jag inte ställer ut, han har ett väldigt speciellt utseende. Han är, vad jag vet, 100% huskatt men han ser ut som ett brittiskt korthår så honom ställer jag inte ut just för att jag inte tycker han har det typiska "huskatts-utseendet".

Mona22
0

¤60. precis som jessica skriver så måste du ha ett huskattbevis.

en huskatt få se ut hur som helst, men vara propotionerlig. katten ska inte se ut som en raskatt. vänj din kisse vid utställning redan som liten då det kan vara en lite läskig upplevelse för vissa. temperamentet är jätteviktigt, katten måste fixa alla lukter, sen är det ju en bonus om den charmar dommaren med Skrattande

Nostie
0

#61 och #62

Tack så mycket för svaren! Glad Risken är väl då att min misse inte ser ut som en huskatt

Leorag
0

# 58 + 59

Tack så mycket för svaren! I så fall får det bli en tripp till vetten som kastrerade honom sen när jag har huskattsbeviset. Utställningen är inte än på många månader så det borde jag hinna fixa innan dess Glad

JessicaN
0

#64 Jag tog med mig vaccinationsintyget för säkerhets skull så att han inte skulle ha glömt och vägrat skriva på. Där skrev han samma dag eftersom han blev vaccinerad då så då kunde han se att det var han som hade gjort det och när.

JessicaN
0

Nu var det ett tag sedan någon skrev här. Någon som ska till Örebro i helgen..? Jag ska dit på lördag med min huskatt Findus och min syster (Johanna161) har två DRX kattungar med sig, Ozzy och Sixten Glad Dom också på lördag.

Gipzy
0

Jag kommer båda dagarna med Stephanie och Damian!

JessicaN
0

Någon som vet hur många katter av de olika raserna som kommer finnas..? Fanns det inte någon info för januari utställningen i Örebro om hur många det var, tex hur många HCL, HCS osv…

EddaM
0

Jag kommer med Feztiz båda dagarna o två skogisar varsin dag=)

S*Luddhuvet´z

Singo-Torpet
0

ja skulle ha åkt men det vart inte så.. åker till uppsala den 28 i stället men tar bara med min coonisen..

blondifire
0

älskar Feztiz!! hon är underbart vacker.vistt gick det bra på spinneriets 16-17 maj oxå om jag inte minss fel?Flört

S*Winsnes Wilda

JessicaN
0

Tänkte att jag skulle höra med er i denna tråd, ville inte starta en ny.

Findus blev NOM i lördags och fick både en liten statyett och en kokard, har ni något bra tips hur man sätter upp kokarder?

Tänkte ta en vanlig hylla till pokalerna men jag vet inte hur jag ska sätta upp kokarderna. Det är en stålpinne på baksidan men den är inte vass så den går inte att kroka fast i någon slags nåldyna.

Någon som har något tips?

LeS-
0

Hej alla!

Jag har en fråga som någon av er kanske vet?

Jag kommer att ställa ut i Budapest och håller på att leta burskynke till utställningen. Är det någon av er som vet vad de har för mått på brurarna där? Någon som kanske varit där ock ställt ut innan?

Jag har letat överallt men finner inget svar..

Tack på förhand// Lesley

EddaM
0

#71: TACK =) Ja hon är så underbar min lilla tös =) Hon blev dubbel BIS på Spinneriet och även nu på nerk blev hon dubbel BIS =) Det är otroligt roligt att ha en sådan underbar katt som visar upp sig o är så otroligt mysig hemma =)

S*Luddhuvet´z

Annkis54
0

det finns platser kvar i Båstad 27 + 28 juni (IDP)
vi kommer att ha fotograf där
o Cafe där vi serverar mycket goda mackor o hembakt till bra pris
efteranmälningar tas till 17/6

Välkomna gamla som nya:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

EddaM
0

#72: Grattis till Findus NOM =)

Och jag har ett snöre fäst i två spikar o hänger kokarder i =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#76 Tack! Skrattande

Hade funderat på något liknande, har du det sitter direkt på väggen? Hade funderingar på att sätta något i framkant på hyllan..

Finns det annars något speciellt som man kan köpa som man sätter kokarder i eller gör alla hemmagjorda kokardhållare..? Tungan ute

JessicaN
0

Nu var det ett tag sedan det skrevs här. Är det någon som ska till Eskilstuna 5-6 september och ställa ut? Ska ställa ut min huskattskille Findus där 6 september.

[Linsenhejhej]
0

Jag funderar på att ställa ut min huskatt Tindra i någon utställning senare … Glad

(PS: Ursäkta för lite konstig bild, haha!)

[Hilo]
0

#79 För det krävs att hon är kastrerad, innehar huskattbevis bl.a. Glad

[Linsenhejhej]
0

#80: Okej! :) Hon är kastrerad, men hur fixar man huskattsbevis?

[Hilo]
0

-Samt vara medlem i en kattklubb.

6 månader är minsta åldern för att ställa ut en huskatt.

[Hilo]
0

Läs om det här

Glad

[Linsenhejhej]
0

Okej, tack Hilo! Skrattande

[Hilo]
0

#84 Varsågod Glad

Jina
0

Jag ställer på MSK på söndagen, men är med och jobbar även lördag.

Amoz
0

Ska antagligen på utställning den femte september och 31 och 1 oktober/november.

Min katt har varit på utställning 5 gånger tidigare, 4 med uppfödare då jag varit med på 2 och 1 där jag ställt ut henne själv. Första gick väldigt bra hon blev nominerad båda dagarna och tror hon blev BIS i allafall en av dagarna. De senaste 3 har dommarna varit väldigt förtjusta i henne men, är man 3-4 månader och möter katter på 6 månader så är chansen inte så stor.

JessicaN
0

#86 Vad har du för katt med dig? :)

Jina
0

Tre devon rexar.

S*Besito's Origin of Love, S*WitchElf Devons Liessa Dragonlady samt S*Oblivion's Sweet Sweet Luna.

JessicaN
0

#89 Åhh, Sweet Sweet Luna tycker jag är så fin Glad

Jina
0

Vad kul, du får se om du hittar mig så kan du få hälsa :)

JessicaN
0

#91 Får kika efter henne då :) Min syster har två DRX killar men hon ska inte ställa ut då.

Jina
0

Åh är syrran någon man "känner"? Vad är det för kissar?

Imasy
0

Någon som ska till Eskilstuna på lördagen (6/9?) ?

Jag kommer med en exot :)

Funderar på att ruska liv i min huskatt, få se om han kan göra karriär. Han har varit på en utställning, och hade vunnit sin klass om han inte vore så förbaskat nyfiken att han inte hade tid att vara kvar på domar-bordet :/

Min Kenneth som jag ställde ut, gick det faktiskt helt hyfsat med, men han dog i höstas. Men huskatter är helt klart det roligaste att ställa ut, just för att det är så outförsägbart, bjuder på många överraskningar :)

Men en av de roligaste sakerna på utställning, är att se de som kommer med sin huskatt för första gången, och får katten nominerad, och i bästa fall BIS.

Att se deras lycka över katten/vinsten och höra "skrytet" när de ringer alla i telefonboken att deras katt vann (!!!!!! Flört) får mig att le :)

Kul också att fler och fler ställer sina huskatter. Många besökare brukade fråga mig vad Kenneth var för vacker raskatt, tappade hakan en bit när jag sa att han var "bara" en huskatt. Många visste inte ens att deras katter de har hemma får vara med på utställning, för de trodde inte att deras katt var "fin" nog, och många har frågat mer och blivit intresserade av utställning.

JessicaN
0

#93 Johanna161 heter hon. Hon har två grabbar vid namn Ozzy och Sixten :)

Jina
0

#94 Är du säker på du ställer på lördagen?Obestämd

JessicaN
0

#94 Har ställt ut min Findus tre gånger, första och sista gången blev han NOM men han har inte blivit BIS än, men senaste gången han blev NOM började jag grina :P

Har också fått frågan om vad för ras jag har och så blir dom helt förbryllade när jag säger att det är en huskatt :) Andra har gått fram till mig och sagt "sådär ska en riktig katt se ut" :P Han är bruntabby så han har ganska vanlig teckning.

Jina
0

Ah, Lunas mamma kommer ju också från Krasivajas :) Har sett din syrra på RexRingen, tyckte väl kattnamnen lät bekanta!

Imasy
0

ja, det ska jag väl vara ;D

Var det nåt speciellt du tänkte på?

Jina
0

#99 Jag hade för mig det var kat II på lördagen, men jag kanske missminner mig och blandar ihop.

Imasy
0

Nej, ni har så rätt så, det är söndagen jag ska dit på ;)

Var så säker på att den 6:e var en lördag ;)

Jina
0

#101 Vad bra, så du inte blev helt ensam ;)

Imasy
0

Hehe, näe, man vill ju inte bli lämnad ensam åt skogis-rövarna direkt ;)

Fast det vore ju kanske ett enkelt sätt att knipa hem ett BIS? Oskyldig

JessicaN
0

#98 Lille nakne Ozzy (Dewinas Mystery Man) och Sixten (S*Krasivajas Sprinty) Glad

Helgoa grabbar!

EddaM
0

Jag skall till SW med min husis Feztiz o sedan skall vi till Billingebygdens kattklubb med ett helt gäng av skogisar, skall ställa min kull. Och Feztiz skall med då med såklart. Sedan skall jag till Västsvenska kattklubben med Feztiz båda dagarna o en skogis kattunge kl 12 gr5 på söndagen. =)

S*Luddhuvet´z

BaraLisa
0

http://www.alltomkatter.se/pg/groups/1308/utstllning-show-gruppen/

Välkommen och kolla in. Ska inte vara en konkurrerande verksamhet, då forumen är väldigt olika uppbyggda. Många grupper behöver moderator! Medlemmarna styr. :)

MVH Lisa

Med vänliga hälsningar Lisa

MonicaLagerquist
0

Måste visa den fina Kokarden som min La Perm S*Kodokus Cissela fick av Nordiska Rexringen på posten häromdagen.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Lite ändringar…kommer inte med hela kullen till Tibro. Skall köpa en ny liten bebis sååååå lite måste jag spara. Dock blir det två bebbar o Feztiz med till tibro samt en vän till mig har med sig två av mina avkommor=)

S*Luddhuvet´z

Gipzy
0

Vi kommer också till Tibro!Skrattande

JessicaN
0

Tänkte åka till Tibro men det krockade med Ladies Night i Örebro Tungan ute Hahah!!

Gipzy - Ska du till Eskilstuna 6 september?

EddaM
0

Kommer bara på söndagen till Tibro. =) Lycka till allihopa!

S*Luddhuvet´z

Gipzy
0

#110, nej jag hoppade Eskilstuna därför att den är uppdelad!Rynkar på näsan

Det skulle betyda att jag skulle fått åka själv på söndagen, medans mina kompisar som ställer kat. II åker på lördagen.

#111 Å vi kommer på lördagen. Då slipper ju Damian o Feztiz tampas med varann! Flört

JessicaN
0

#112 Okej. Tycker det är lite tråkigt när det är uppdelat, vill gå och kika på alla raser, sen tycker jag bäst om att själv ställa ut på lördagarna.

Är det Stephanie du ska ställa ut i Tibro? Tar du med dig någon mer? Hoppas det går bra för er :)

EddaM
0

Toppen Gypzy =) Fast synd ändå för då kan vi inte ses =) Men vi ses på SW=)

S*Luddhuvet´z

Ninja
0

Jag ska på första utställningen i september, i Gävle. Ska bli spännande. Glad

birma
0

Var i Kristianstad i söndags 16 augusti på MIN kattklubb utställning. Min Amazing fick sitt cert CAGPIB, blev BIV och NOM.

Glad

Leorag
0

Puttar upp tråden med lite frågor Flört

Jo det är så att jag ev. funderar på att anmäla mitt nytillskott till en utställning i februari. Jag har inte haft honom så länge och har således inte hunnit fixat något huskattsbevis än men jag ska göra det nästa vecka. Problemet är att första anmälningsdagen är den 25/11 och det är knappast troligt att jag kommer hinna få något huskattsbevis innan dess, är det något man behöver när man bara ska göra anmälan ?

Andra frågan =P Han är som sagt en huskatt och de går i klass 14 om jag har förstått det rätt ? men på raskattssidan så är dom uppdelade i olika klasser beroende på ålder osv. Finns det något sådant för huskatter också eller är det bara klass 14 som gäller oavsett hur gammal katten är ?

Och så sista frågan för den här gången ;-) Vilka sorters kokarder brukar man få gratis, om man över huvudtaget får några gratis ? och vilka får man köpa ? Vad brukar dom kosta på ett ungefär ? Måste ju planera hur mkt pengar jag kan behöva ha med mig Oskyldig

Gipzy
0

Du kan lugnt anmäla trots att inte huskattbeviset hunnit komma, huvudsaken det kommit till utställningen…Skrattande

För huskatter gäller endast en klass, dvs klass 14, såvida katten inte även ska tävla som senior (7-10 år) eller veteran (10 år o uppåt) då gäller även klass 15.

Vad kokarderna beträffar så är det helt upp till vilken klubb du ställer på!Glad

Leorag
0

Vad bra! då har jag fått lite mer klarhet Skrattande Tack för svaret!

Leorag
0

Slänger in en till fråga om det går bra Flört Ni med långhåriga huskatter/raskatter, vilket schampo rekommenderar ni till badningen inför utställning ? och har ni något tips på några bra inpackning ? Det finns ju så många olika sorter att välja mellan och när man inte har någon erfarenhet av dom sen tidigare så är det inte lätt att välja Oskyldig

EddaM
0

Jag använder inte inpackning själv. Använder Espree´s schampon och balsam samt summerwind. Beroende på vilken katt jag badar använder jag olika schampon. Min LH husis har ju mjuk fluffig päls o använder då schampon som skall vara till sådana pälsar. Henne badar jag även på dagen innan utsällning. Mina skogisar skall ha strävare päls och använder då andra schampon på dem. Sedan använder jag kallare vatten i sista sköljningen, det strävar till pälsen med. Samma sak när jag fönar, avslutar med kall luft.

Sedan använder jag inte bara ett schampo en gång heller utan kanske 4-5 olika schampon 4-5 gånger plus ev goop (avfettning) innan i torr päls och balsam skall man alltid använda.

Men ett bra allround schampo som jag använder till alla katterna är Esprees Energi, som ger energi tillbaka till pälsen. Sedan har Espree några andra som doftar hur gott som helst o som man kan använda till nästan alla pälsar.

Sedan finns det färg förstärkande schampon och Bright white till de katter med mycket vitt.

Såååå summan av det hela så finns det en massa olika schampon och man får testa sig fram en del o hitta kombinationen som passar just den katten.

Och när man fönar så skall man föna läääänge annars skivar sig pälsen.

S*Luddhuvet´z

Leorag
0

Ah! Ja det finns ju så många olika märken så man vet inte riktigt vad som är bra och vad som är dåligt. Hugo har ju fortfarande bebispälsen kvar och kommer ha det ett bra tag till men den är väldigt mjuk, lite åt det torra hållet tror jag, lite ullig men jag vet inte om han kommer ha någon liknande pälstyp som vuxen också. Man skulle nästan behöva köpa provflaskor av olika märken så att man kan testa sig fram, det känns ju lite si så där att köpa "normalstora" flaskor och sedan kanske det inte funkar på hans typ av päls Oskyldig Men det får kosta vad det vill, huvudsaken att man hittar något som fungerar Glad

EddaM
0

De flesta märken finns även i provflaskor, på det viset har jag med testat mig fram. På utställningar brukar det finnas och även stora flaskor till bra pris. =)

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

Och Raggisar skall ha mjuk silkig päls så där borde Esprees Silk Show schampo och balsam passa bra =)

S*Luddhuvet´z

Leorag
0

#123+124
Aha får kika efter provflaskor då annars kan det ju bli himla dyrt om man kanske måste testa 5 olika märken eller så *skratt*

Hugo är en långhårig husis, raggisen kan inte ställas (feltecknad) Glad

Leorag
0

Och nu när jag ändå är igång med alla frågor Flört Vilken/vilka färger på burskynke passar bäst till den här krabaten ? Glad (suddig bild men det är inte lätt att fota en kattunge som aldrig är stilla mer än 2 sek.) Oskyldig

JessicaN
0

#126 Ett ljusblått burskynke tycker jag skulle passa bra :)

Vad har han för färg på ögonen? Du kan ju ha samma färg på skynke som på ögonen, det är ibland väldigt fint.

Leorag
0

Jag har ett ljusblått/beigefärgat skynke liggandes här hemma som jag sydde för ett tag sedan när jag ev. skulle ha ställt en annan katt men det blev aldrig av, det kanske kan funka i alla fall de första gångerna tills man vet om han kommer gilla utställningar ? =) Han har gula ögon, ungefär samma färg som Lucas, i bakgrunden, har.

Ett skynke i varmt guldbeige/ljus nougat eller liknande ihop med en kontrastfärg (ex. grönt eller vad som nu kan passa) kanske kan fungera också ? Det kan ju vara kul att ha lite olika att välja mellan ;-)

Imasy
0

Jagh köpte BioGroom som mitt första schampo, men tstade sedan One All Systems. Funkar kanon på alla mina katter. Bra, drygt och man blir inte rånad på kuppen.

EddaM
0

Blåa katter har ju mjuk päls o när det är en husis så kan du välja själv vilken päls han skall ha, mjukare eller strävare. Men träna honom med fönen ialf för det gör att hela katten blir snyggare i pälsen. =) Och använd det skynket du har de första gångerna du kan alltid göra ett nytt senare =)

S*Luddhuvet´z

Leorag
0

Jo sant, de har ju inte standard att gå efter så att säga så jag får se helt enkelt se när han blir äldre vad han får för typ av päls =) Han har fått testat på att bli fönad en gång på bakdelen (smuts i baken = bad) ;-) Det var väl inte sådär jättepoppis men han fick i alla fall inte panik så det bådar gott men betydligt mer träning ska det bli =)

EddaM
0

Man kan ju föna lite då o då på katten även om han inte är blöt =) Han är kanon fin o jag tror att det kommer gå bra för din sötis på utställningar, och jag hoppas att vi ses på några =)

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

#120 Jag har skogisar och använder vanligt grönt YES diskmedel, ca 3-5 schamponeringar. Sedan har jag lite balsam i kragen och byxorna. Innan badet använder jag även Goop om dem är väldigt feta i pälsen, men det är långt ifrån alltid.Deta är ju dock en "specialare" för att få fram skogisens sträva vattenavstötande päls, på en huskatt vill man kanske inte ha den effekten :)

Till birman som inte ställs ut använder jag lite allt möjligt, det som finns närmast till hands i princip :P Han behöver badas för att han själv inte kan tvätta sig (bakbensproblem som gör att han har dålig koordination och balans). Oftast blir det nog Esprees Silky Show som han får väldigt fin päls av, och en annan sort jag köpte hos veterinären som ska vara väldigt snäll mot huden iomed att han badas ganska ofta.

Föning är för övrigt ett måste med långhåriga katter. Skillnaden blir verkligen ofattbar, och jag fattar inte att jag åkte på min första utställning utan att föna. Aldrig igen ;)

Leorag
0

Jo det har du rätt i =) Det får nog bli lite föningsträning i helgen tror jag ;-) Ja det skulle vara jättekul om man får hem någon rosett emellanåt, nu när jag har slutat med hundutställningar så kan det vara kul att testa på kattutställningar =) Ja det är nog inte omöjligt att vi ses någon gång, jag funderar på att anmäla till utställningen i Tierp i början av maj men det beror på om det är en bära själv-utställning eller inte. Eftersom jag inte kan ett dugg om kattuställningar så vill jag helst börja med en där assistenterna (?) bär katterna =P bara så att man får ett litet hum om hur det går till.

*Skratt* Ja jag känner igen det där med att man tar vad man har ;-) De andra två har fått badats med hundschampo emellanåt när jag har varit så illa tvungen och inte haft något annat hemma men det har funkat det med =P

EddaM
0

Använde Yes på Feztiz i början och sedan ett schampo men det blev inte så bra men mina skogis hanar brukar jag ta lite extra yes där de är som mest feta i pälsen o sedan goop o schampo o balsam o allt ja =)

Och assistent burna utställningar är inte så vanliga. Nerk är väl den klubb som alltid har det ialf. Sedan hade VK i GBG det nu senast. Och för kattens skull brukar det ialf inte spela så stor roll men jag kan hålla med om att det kan vara lättare i början med assistenter som hjälper en. =)

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

Även om det är en bära-själv-utställning så kan man be assistenten till domaren man ska ställa för om hjälp. Det gjorde vi på vår första utställning när vår hane skulle upp för nominering och vi kände oss väldigt osäkra. Då gick vi till assistenten, bad om hjälp, och när det var dags att ta fram katten sa vi till och visade honom till buren.

Sedan kan man ju åka med någon man känner som kan bära katten åt en om man är för nervös själv. Det behöver ju absolut inte vara ägaren till katten som bär fram katten, det är väldigt vanligt att ägarna själva står vid sidan om för dem är så nervösa ;) Min sambo nrukar tex. få visa upp våra katter, för jag är toknervös och skulle bara smitta av mig på katterna!

Leorag
0

Alfakatten nu i februari hade en liten "notis" om att man kunde få hjälp med att visa katten av en assistent så jag tänkte mest att det kanske är någon mer klubb lite längre fram som också erbjuder det men vi får se, jag kanske biter ihop och visar själv ;-) Min moster har haft uppfödning för många år sedan och visat sina katter på utställningarna men dels har vi inte så jättebra kontakt och sen bor hon ganska långt ifrån men man kanske har någon trevlig burgranne på utställningen som man kan fråga lite om hur det går till =) Nu är i alla fall ansökan om huskattsbeviset inskickat så nu är bollen i rullning =D Längtar…..!

line84
0

Jag ska snart ställa i Danmark för första gången. Vad bör jag tänka på då? Vart skicka jag min anmälan? Till deras kattklubb eller min utställningssekreterare? Mycket tacksam för tips!!

krasivis
0

#138 Du ska alltid anmäla till din utställningssekreterare i din egen klubb!!!

EddaM
0

Och nästa helg den på kattensdag så har Nerk sitt KM. Skall bli spännande =) Har med mig Feztiz och två skogis juniorer =)

S*Luddhuvet´z

SidenMoare
0

Ett litet tips till er som använder Yes till era katter.

VAR FÖRSIKTIG med det. Yes torkar ur något enormt och katten kan få en massa hudproblem. Från Mjäll till riktiga exem.

Använde hellre Goop eller smörj in det feta ställena med olivolja låt det sitta några dagar och tvätta ur det senare med kattschampoo.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Hyrrokkin
0

#141 Mer eller mindre alla fettlösande produkter är uttorkande, även Goop som man ska vara väldigt försiktig med. Använder man det bara nån gång ibland är det absolut ingen fara.

JessicaN
0

#140 Jag ska dit med Findus, Prinz och Bianca :)

Hyrrokkin
0

#141 (forts på mitt förra, glömde skriva.. :P) En annan sak med YES… Jag diskar med bara händer nästan dagligen, så så farligt tror jag inte att det är. Dessutom sköljer du ju ur alla rester ur pälsen. Jag vill påstå att skjöljningen är viktigaste processen i hela badet, om du inte skjöljer ordentligt kan vilket schampo som helst skapa problem =)

Leorag
0

#144 Vi använde alltid YES på hundtrimmet som jag praktiserade på för flera år sedan på hundar som var väldigt smutsiga i pälsen. Vi var dock alltid noga med att använda ett återfuktande balsam efteråt =) Det händer att jag använder det på min vovve om han är väldigt smutsig för annars går det åt så hiskeligt mycket schampo iom hans storlek och sedan använder jag det vanliga schampot + ett återfuktande balsam, inga problem alls =)

EddaM
0

Kanske snart dags att skapa en del2 av denna tråden *ler* Lång e den nu =) Jätte kul=)

I morgon skall det badas katter! Skogisarnas tur i morgon o Feztiz på Lördag då det ju är Nerks KM på söndag=) Så spännande =) Mitt första KM då klubben jag var med i förut inte hade detta =) Men fy att få möta Korthåret i frågan om titeln….eller ja jätte kul faktiskt =) Har mina aningar om vilka två katter som kommer stå där uppe då faktiskt klubben har just två SW´09 husisar, ett korthår o ett långhår.

Och klart att jag hoppas på min katt men inga sura miner blir det här om det inte händer! Tycker alla är så vackra =)

Lycka till ni andra som skall dit!

*kramar*

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#146 Var inte så säker ;) Jag kommer med två långhåriga som ställs ut för första gången så dom har inget SW i bagaget (än) ;)

Nej, men man förstår ju vilka som kommer slåss om titeln..

Tänkte höra med dig, jag har ingen erfarenhet av långhåriga husisar, Bianca har blivit ganska korthårig nu, med undantag för en lurvig svans. Tror du att hon kommer lurva till sig med tiden? Hon har varit lurvigare tidigare. Prinz blir bara lurvigare och lurvigare.

EddaM
0

#147: Åhh nej, din lilla blir en hård konkurrens när hon blir äldre =) Det tivlar jag inte på *ler* Och bara kul=)

Och detta med LH ungkatter o deras pälsar. Ja det finns alla möjliga varianter kan jag lova. Det är lite olika för dem att odla sin päls o när de är runt ett år brukar de för det mesta även fälla av sig nästan allt på en gång. Deras "slyngel åldrar" syns mycket mer på dem då de ser tunnare ut än ett korthår.

Kastrater brukar få mer och längre päls snabbare än fertila. Mina skogis honor har inte mycket till päls förrens de blir kastrater. Feztiz där emot var en liten luddboll sedan dagen jag såg henne första gången men även hon fällde av sig en del runt 1års ålder. Kastrerade henne då med så den hösten igen var pälsen som den skulle o hon kunde visa upp sig=)

Sedan kan regelbundna bad, 1-2 veckor mellan vara stimulerande för pälsen o kan få den att bli mer. Men det kommer sig nog naturligt på din lilla med tiden=)

Vi får prata mer på Söndag =) Måste ju bara gosa med de små=)

*kramar*

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#148 Dom är ungefär 6 månader nu så jag hoppas att Bianca pälsar på sig mer sen, hon hade mer för några veckor sedan. Man ser att hon är långhår eftersom hon har ganska lurvig svans men förövrigt, är faktiskt lite orolig att domarna ska säga att jag har reggat henne fel och att hon är korthår, men svansen säger ju emot det.

Prinz ska kastreras den 1 december men han har redan en del lurv, iallafall svansen och i och runt öronen men jag får hoppas på mer sen och Bianca ska kastreras i början på februari.

Men dom är ju bara kattungar fortfarande så det hoppas jag att domarna tänker på, att dom inte är färdigutvecklade än.

Det är en markant storleksskillnad på dom nu, Bianca ser fortfarande ut som en liten kattunge medan Prinz är hög i benen (högre än dom vuxna) och slank och riktigt elegant. Man kan inte tro att dom är kullsyskon.

Ja, vi får pratas vid mer på söndag :)

Den här utställningen är egentligen mest till för att dom ska vänja sig så tidigt som möjligt. Findus är ju lite rädd men han började ju som vuxen så jag får hopas att det går bättre med småttingarna. Vi var till fotografen i fredags, Bianca tyckte det var lite läskigt men Prinz tog det bra.

*Kram*

vickevire
0

#146, det är till att vara självsäker!! Du räknar alltså iskallt med att din katt kommer att vara en av finalisterna…?Obestämd

JessicaN
0

Förresten Madde - Om man bara har huskatter med sig på KM, stämmer det då att vi inte behöver vara där tidigare än kl 11?

Tror du man kan få dubbelbur om flera katter går vidare? Jag har ju tre katter med mig och ett enkelskynke och ett dubbelskynke, alla tre kan ju faktiskt gå vidare (inte helt omöjligt).

Likaså om två katter går vidare, eftersom jag bara har ett enkelt så tänkte jag sätta dom i dubbel båda två isåfall.

Eftersom alla burar är dubbel från början så borde man väl bara kunna ta bort väggen emellan..? Man kan ju inte bunkra upp med en massa enkelskynken..

Hyrrokkin
0

#149 Var inte orolig för att dem ska påstå att du reggat fel, domare vet hur en "korthårig långhår" ser ut. Min ras, skogis, är tex. kända för att "komma i två varianter i en katt", dvs den är periodvis väldigt ur päls och blir korthårig. :) Jag tror ingen skulle ta miste på en långhårig som är ur päls och en korthårig, så oroa dig inte ;)

Här är för övrigt en bild på vår skogis Aghamin. Inte riktigt den pälsen man förväntar sig att se, eller hur?! ;D

EddaM
0

#150: Faktiskt Ja, måste jag erkänna. Vet att hon en dag blir slagen absolut, konstigt vore det annars! Men seger nr 40 i rad har kommit redan. Är väldigt bortskämd med denna missen. Men den dag en annan vinner, inte blir jag sur för det. Hon har ju redan vunnit så mycket. =)

#151: Ja lite innan 11 måste du vara där. Det är vet o incheck innan som vanligt med. Och ja går flera av dina katter vidare får du ju en dubbelbur skulle jag tro. Och då får de plats allihopa i samma men ta med både ett enkelt o ett dubbelt för säkerhets skull. Det kommer jag göra. Nu har jag katter med på bedömningar tidigare på söndag med men vi skall inreda bilen med låda, mat o vatten om det inte är för kallt. Annars får vi åka mellan o hämta o lämna katter då vi inte har så himla långt dit. Och jag är säker på att burarna kommer att räcka =)

Och det är klart att de ser att hon är ett långhår fast kanske inte så långt hår just nu bara *ler* Ingen fara på taket där! Men senast i GBG kom det en korthårig katt med bland långhåren men det vara bara att byta grupp då. =) Så visst händer det men inte ofta. Och jag har sett bilder på din lilla o hon e ju ett semi långhår.

Och hanar o honor utvecklas ju olika. Mina hanar är betydligt större än mina honor. =)

*kramar* Madeleine

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#152 Vad bra. Nej, Aghamin var faktiskt ganska korthårig :P

#153 Vad bra, tar med mig så mycket som möjligt. Om bara en katt går vidare är det ju bra att ha ett enkelt också. Vi har det iallafall skönt eftersom vi bara har en tid att passa. Vi har inte jättelångt heller att åka så iallafall min man ska med, kanske min syster och kanske min mamma så dom katterna som inte går vidare får någon åka hem med på en gång. Räcker det med att vara där ca 10.30-10.45?

EddaM
0

Har ingen aning om hur lång kön kan tänkas vara in då. Kommer ialf vara där ca en halvtimma innan mina första bedömningar tror jag. =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#155 Okej, tack! :) Ska bli spännande att se hur det går för mina kissar :)

EddaM
0

Ja verkligen, alltid som mest spännande första gången man ställer ut dem =) Lycka till så ses vi där med =)

S*Luddhuvet´z

birma
0

Reflekterat över att Yes diskmedel fortfarande verkar användas flitigt. Det använde jag också under mina två till tre första år med utställningskatter. Hade just lärt mig detta då, men trodde först inte på det. Bada katter i diskmedel! Adrig i livet. Jag trodde absolut att jag hört fel. Eller att de drev med mig. Kom mig knappt för att ens fråga om igen, om jag hört rätt - sa ni Yes diskmedel? Svaret var ja. Det tog sin tid innan det sjönk in. Men sedan när man kom mer och mer in i utställningsvärlden förstod man att det var vanligt att katter badas i Yes - som avfettning. Därefter kattschampo (tack och lov för det i alla fall, tänkte jag - så man får bort allt otäckt diskmedel).

Under de senare åren har jag valt att inte använda Yes diskmedel. Man får ta sin egen ställning. Senaste åren har jag gått på den egna magkänslan, den som egentligen fanns där från början. Må det vara rätt eller fel tänkt, men man gör sina egna val. Då jag även hört att det är giftigt för katter, samt att Yes snabbt återskapar det fett man just badat bort, så har jag lagt till de kunskaperna (åsikterna) - till magkänslan. Det jag själv tyckt mig märka, eller inte "tyckt" för det ÄR verkligen så, är att badningens effekter håller i sig mycket längre numera. Katterna ser nybadade ut i flera veckor eller längre. Så var det inte tidigare. Så det är nog sant som jag hört, att fettet kommer tillbaka snabbt efter Yes-bad. Hm, vet inte men man väljer själv vad man ska tro mest på. Jag har gjort mitt val. Inget Yes för mina katter längre.

Hyrrokkin
0

birma - "schamponera bort diskmedlet?" Men du skjöljer ju bort allt. Absolut inga rester ska finnas kvar, varken av goop, yes, schampo eller balsam, allt detta förstör pälsen, gör den ful och kan skapa klåda. Jag skjöljer mina katter tills jag tror allt är borta, sedan skjöljer jag lika länge till. Bara rinnande vatten i ca 10-15 minuter (mycket längre än vad min egen dusch inklusive schampo och balsam är), och är supernoga med att komma ända in till skinnet hela tiden. Du lämnar inga som helst rester kvar, då ser jag det som ett misslyckande med badet.

Har aldrig hört mer än rykten om att det skulle vara skadligt att bada i Yes, men om någon sitter inne på fakta så tar jag gärna emot det. Av alla hundratals katter jag vet badas i Yes hhar jag inte hört en enda som fått problem av det. Problemet blir som sagt om du inte skjöljer ordentligt, men då har det inte spelat någon roll vilket preparat det handlat om, det är skjöljningen (eller bristen av den) som varit boven.

EddaM
0

Inte förrens nu har jag orkat sitta vid datorn efter igår. Jag har en kronisk sjukdom o just nu är jag väldigt sjuk.

Nåja =) Feztiz blev Bästa Långhårs Huskatt =) Korthåret blev Klubbmästare =)

Sedan gick min unge skogis hane Fengari vidare och blev en av Domarens Bästa =)

Hans syster gick inte vidare men fick en bra bedömning =)

*kramar* Madeleine

S*Luddhuvet´z

SidenMoare
0

Jag är också emot att använda Yes. Därför att det är extremt uttorkande, skapar klåda, om man inte sköljer ordentligt. Det räcker med en liten, liten fläck som inte blivit ordentligt sköljt så kan det börja klia. Huden avfettas också och aktterna kan få Mjäll och mycket torr hud, om det vill sig riktigt illa.

Så jag anser att det är på ens eget ansvar att verkligen se till att ALL Yes är bortsköljt.  Nu tar ajg inte ställning mot någon utan var och en får bada sina katter efter eget huvud. Men jag väljer bort Yes.

Bättre då att oljebehandla den feta pälsen, låta det sitta några dagar innan man badar av det. Mycket bättre för både päls och huden på katten.

Det är min erfarenhet.Skrattande

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

JessicaN
0

Någon som ska ställa ut på Nerikes kattklubbs utställning i Örebro 30-31 januari? Anmälningstiden har nyss börjat och sista dagen är 21 december men jag tänkte att det kanske finns några här som redan har planerat in det. Jag ska ta med mig 3 huskatter men jag vet inte vilken dag än.

Jina
0

#162 Ställer två DRX på söndagen

Gipzy
0

Jag ställer Steffie och Damian.

JessicaN
0

#163 Är Luna en av dom? Hon är så fin :)

#164 Ska du bara ta med dig Steffie och Damian..? Du ställer bara på lördagen va?

EddaM
0

Och du vet att jag kommer ställa Feztiz men jag tror jag skall ställa henne på söndagen o mina skogisar på lördagen istället för tvärtom =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#166 Jo, Feztiz förstår jag kommer vara där :) Ska du ställa henne på söndagen då?

Gipzy
0

Har inte riktigt bestämt det än, men oavsett hur jag gör så kommer jag med Jaffa, och förmodligen även Olle den andra dagen.

EddaM
0

Ja jag kommer ställa Feztiz på söndagen. =)

Åh Malin vad kul att få se vackra Olle igen =)

S*Luddhuvet´z

Gipzy
0

Ja jag funderar starkt på att damma av "gammelgubben" och ta med honom på en utställning! Han tycker ju att det är sååå roligt med uppmäksamheten, och han är fortfarande i superkondition trots sina dryga 15 år!Kyss

EddaM
0

Jätte kul Malin =) Han e ju så go o charmig….och vacker =)

S*Luddhuvet´z

Jina
0

Japp, Luna och Poppy :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.