Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 835 ggr
JohannaKristiansson
0

Vänja kattunge vid tidigare djur?

Jag får hem en liten katt imorgon. För närvarande bor också en av mina kaniner i lägenheten (de andra bor hos sambons föräldrar, där Häxa vantrivdes) och jag undrar nu hur jag kan få katten att förstå att kaninen inte är något att leka med.

Jag vet att det går, men vet inte hur lätt det blir den här gången. Har tidigare haft kaniner som jagat katter (för att de vill leka med dem) och sagt ifån om de blivit för närgångna .Tyärr tror jag inte att Häxa är den typen av kanin. Häxa är van vid att få komma ut en stund på kvällarna något jag antar inte kommer att vara lika möjligt nu.

Till saken, ni som har andra djur (gärna större "bytesdjur" Häxa ligger på 2,5kg) hur har ni fått era katter att låta dem vara/förstå att de är del i familjen?

Jag hoppas på att slippa kommentarer om att jag inte borde skaffa katt om jag har kanin inne. Kaninen bor i vanliga fall utomhus men ja har blivit mer eller mindre tvungen att ta in henne pga. fasadrenovering(bor alltså i lägenhet).

[Hilo]
1

Vi hade katt och kanin ett tag.
Hade även hamster och katt ett tag.

Vi gjorde inget spciellt utan lät de träffas utan krångligheter och sen vande katten sig med just de djuren.

Samma med hund och katt.
Min hane jagar gärna katter, fast inte mina.

Det blev så med katterna + kanin/hamster också.
Vet inte om det var så mycket till hjälp, men eftersom din kanin är i samma viktklass som katten är de jämnstora, så i början vet jag inte ens om katten såg kaninen som bytesdjur… Sen flöt det bara på.

Vi hade dvärgvädurar..