Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3035 ggr
Mainebusters
1

Bebis kvävdes av katt..

Josefa
0

Så tragiskt, men hur kan man ställa ut en bebis i barnvagn och kolla den efter någon timme?

Mainebusters
0

Det är inte så svårt. Man kan ha sitt barn sovande i vagnen på sin altan ex.vis.. Hur många föräldrar har inte gjort så?

Josefa
0

Men tittar man inte till den lite då och då isf?

MyTwiggs
0

Enligt barnmorskan i artikeln tar det bara några minuter för ett så litet barn att dö av syrebrist. Fruktansvärd historia!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Gisele]
0

Jag tycker att det låter märkligt, jag tycker ju att barnet borde ha gnällt, sprattlat och skrikit. Och vilken katt skulle ligga kvar då? Nej, jag känner att det är något som inte stämmer här.

Jag känner med föräldrarna dock som förlorat sitt barn, det är min hemstad också..

Imasy
0

Hur det än är så är det trgiskt det som hänt. men jag har aldrig hittat nån av katterna i varken sonens säng eller vagn. Han ansågs väl vara en skrikig äckelpotta man håller sig borta ifrån. De var snarare rädd för honom när han var bebis.

[Stampelina]
0

Detta är inte första gången jag hör om katter som kväver barn. Hörde om såna fall för flera år sen, så jäkla tragiskt.

Cessy
0

Tror mer att det handlar om plötslig spädbarnsdöd eftersom barnet ändå var 3 månader, men oavsett om det är det eller katten så är det oerhört tragiskt.

[Gisele]
0

Nu säger mamman själv på ett annat forum att de inte vet om katten har med sonens dödsorsak att göra, och hon är förtvivlad över att massmedia skriver om det, de har inte själva gått ut med det.

Så jag hoppas att familjen kan få svar så att de kan gå vidare i sitt sorgearbete. Jag hoppas också att utredningen kan visa att det inte är någon katts fel, för annars tror jag att många katter kommer att råka illa ut pga av rädslan hos andra föräldrar. Redan idag gör folk sig av med sin katt när de blir gravida pga av felaktiga föreställningar om katter och spädbarn.

Mainebusters
0

Vad är de felaktiga företällningarna? Jag kan mycket väl tänka mig att en väldigt gosig katt lägger sig hos en bebis,

Det finns alltid undantag.

Cessy
0

Katter som ligger ihjäl bebisar har ungefär samma status som kattmat i pizzan, d.v.s. ryktena är betydligt större än verkliga inträffade incidenter o oftast sprids de med att någon har hört eller någon har läst, men ingen vet alltså säkert. Det betecknas som typ vandringssägner, där verkligheten bara ytterst få ggr motsvarat själva sägnen.

ingann
0

Spädbarn gnäller/skriker/sprattlar oftast inte av att något ligger över ansiktet på dem, så det är fullt möjligt för en gosig katt att kväva ett spädbarn. Spädbarn kan tom kvävas av att ligga på mage och det blir för tätt mot madrassen…

Jag vet en bebis som höll på att kvävas av sin katt men där upptäckte mamman katten i tid. Bebisen var då helt blå och hade inte klarat sig många sekunder till…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Cessy
0

Jodå o det händer att det faktiskt finns kattmat i pizzan också, men ryktet är betydligt större än faktiskt inträffade fall i verkligheten.

Nja om någon håller på o kvävas så sprattlar de - även spädbarn eftersom den rörelsen sker per auto. När jag fick barn i mitten på 90-talet så skulle alla barn sova på magen just för att man trodde att då skulle man förhindra plötsligt spädbarnsdöd. Tyvärr är det så att bebisar dör oavsett i vilken ställning de ligger i pg.a. plötslig spädbarnsdöd, men genom åren växlar ställningarna som bebisar rek. att ligga i för att undvika att de "glömmer" o andas. Det blir alltså sällan för tätt om de ligger på mage, men olyckliga omständigheter gör att föräldrar/syskon kanske puffar ner något i vagnen/sängen som gör att det blir för tätt. Om det hade varit så att det inträffade frekvent så hade man inte vidhållit maglägesrekommendationen i så pass många år som man gjorde det.

ingann
0

#13 oavsett hur ofta det händer, så händer det faktiskt…  Att förringa det är för mig ganska ignorant och korkat… en händelse är en för många!

Och jag måste även rätta dig i påståendet att alla som håller på att kvävas sprattlar automatiskt… Det stämmer inte… Min äldsta son hade krupp när han var liten och höll på att kvävas, och han rörde inte en fena… utan blev bara blåare och blåare innan jag fick upp fönstret och han fick luft… Då först sprattlade han till…

/Ingalill

Cessy
0

OK min son hade också krupp o så var det inte för oss i o för sig spelar det ju ingen roll, för alla har vi olika upplevelser. Jag säger inte att det inte kan inträffa, men min svärmor var helt hysterisk när jag fick Joakim för 15 år sedan. Vi måste göra oss av med katterna för katter kan ligga ihjäl bebisar. Jag vägrade o försökte ju se till o hålla noggran uppsikt istället, men då grävde jag i det här med att katter kan ligga ihjäl bebisar. Väldigt ofta var det faktiskt så att ingen faktiskt visste att det hade skett, men alla hade "hört" eller trodde sig ha "läst" eller hade någon vän som hade hört/läst någonstans att det hade skett. Det är alltså så att när det gäller det här med att katter ligger ihjäl bebisar så är själva myten väsentligt större än faktiskt inträffade fall.

Däremot skall man självklart hålla koll på sina katt/er om man har spädbarn/småbarn i huset, men det skall man ju alltid göra oavsett om man har katter eller inte, för spädbarnet kanske råkar dra till sig något eller något trillar ner i sängen som gör  att det plötsligt sluter tätt.

Cessy
0

#14 Dessutom vill jag säga att jag är verkligen varken ignorant eller korkad vilket jag faktiskt tycker är väldigt otrevligt sagt, men jag tycker inte heller man skall blåsa upp det här till orimliga propotioner. Man ska hålla god uppsikt, men det ska man ALLTID göra, för tragiska olycker kan alltid ske, men man ska inte ropa varg bara för att man är rädd för att den skall komma.

ingann
0

#15,16 Jag blev också uppmanad att göra mig av med djuren när jag fick barn men tyckte och tycker att det är mitt ansvar att se till att inget händer. Man gör sig ju inte av med en familjemedlem bara för att familjen utökas…

Jag skrev inte att du var korkad eller ignorant…. Jag skrev att det är korkat och ignorant att förringa att det faktiskt kan hända… En väldigt stor skillnad faktiskt…  Det är idiotiskt att låsa in nycklarna i bilen tex… Men för det är inte personen ifråga en idiot.. Eller hur?

/Ingalill

Cessy
0

hm……tja det var inte så jag uppfattade det, men strunt samma vilket. Vi är ju överrens om att man istället för att göra sig av med sina pälsklingar istället får vara extra uppmärksam helt enkelt

Nej nu skall jag strax iväg - ha en bra dag alla catloversGlad

sahar08
0

Om ni alla läser artikeln så står det att det troligen handlar om plötslig spädbarnsdöd. Barn rör på sig om de känner sig kvävda och katten hade då förmodligen också rört på sig.

Läs artikeln en gång till allihopa

Josefa
0

Så typiskt av människor. Det är lättare att skylla på katten, än att faktiskt erkänna att man inte höll tillräcklig uppsikt.

Mainebusters
0

Man ska heller inte tro på allt man läser.. det bästa är att inte spekulera, utan låta utredningen visa vad barnet dog av, för det tar de säkert reda på.

Kan inte ens tänka mig vad de utsatta föräldrarna går igenom, och om de skulle läsa alla spekulationer.. stackarna.

#17  Kan bara hålla med dig.

oh-la
0

om man nu ska vara så krass så, ja, det är sånt som händer. det är fruktansvärt, men det blir lixom en risk man tar när man har husdjur, oavsett om det är en katt, en hund eller en papegoja eler vad sjutton som helst. tror dock att det är vanligare med dödsfall bland barn orsakade av hund än katt. detta är ju en fruktansvärt tragisk olycka och man kan ju inte skylla på någon.

det som är trist är just det att folk garanterat kommer läsa artikeln och göra sig av med sina katter. det är lite olyckligt med katter just det att folk inte verkar tänka till en extra gång. med hundar är det helt annorlunda även om, som jag sa innan, de säkerligen orsakar fler dödsfall än katter. man önskar att folk läser den här artikeln och tänker till själva.

när vi skaffade våra två var "svärmors" första reaktion "jamen, då måste ni ju göra er av med katterna när ni skaffar barn. katter attackerar ju pulsen i halsen".