Katt som River på möbler
Hejsan min katt river på alla våra möbler och det är väldigt irriterande Busan (som katten heter) har en klösbräda men den använder hon bara ibland nu river hon mycket vår skinnsoffa och på en korgstol som vi har. Vi har prövat med olika medel från djuraffärer men det funkar inte det var nån som tipsade oss att ta ätika på ihoprullade papper och sedan sätta fast dom på korgstolen men det funkade inte heller så nu undrar jag om ni har några tips? hur gör ni med era katter som river på era möbler.
På bilden min lilla bus katt som sover ^^<3
Tacksam för många svar :)
Prova att spruta kattmynta (finns i sprayflaska) på klösträdet. Visa henne också vart klösträdet är och ta tassarna och visa henne hur man gör. Beröm henne när hon går till klösträdet. Busa och lek vid klösträdet för att hon ska förknippa det med något positivt.
Jag tror mest på att man med vänlighet och tålamod kan komma långt med uppfostran av en katt.
Lycka till!

#1 okej tack för tipset
ska genast prove den sprayen :)

Det kan vara så att katten inte är nöjd med placeringen av klösbrädan. Förutom underhåll av muskler och klor så klöser katten öven för att markera revir. Det faller sig ju naturligt att man vill markera någonstans där många individer rör sig. Ofta innebär detta mitt i rummet, eller utstickande hörn osv. Som sagt någonstans "centralt". Antagligen står möblerna så bra placerade att det är utmä'rkta ställen att doftmarkera på. Testa ställa klösbrädan precis brevid möbeln och se vad han gör. Lär dig titta på rummet ur kattperspektiv - om du var katt och ville markera revir, vart i rummet hade du gjort det? Vart i rummet kommer flest känna av din doft? :)
Det kan också vara så att klösbrädan är fel utformad. Dem flesta katter vill kunna sträcka ut ordentligt, vilket innebär att klösbrädan/pelaren bör vara minst en meter hög, gärna ännu längre. Små låga pelare på halvmetern som dessutom lätt välts omkull av en "attackklösande" katt (har en sån hemma som springer mot klöspelaren och slänger upp tassarna i farten ;) ) går inte hem hos alla katter, medans andra lika gärna kan klösa direkt i markhöjd.
Men som sagt, jag tycker du ska testa flytta, alternativt köpa fler, och placera ut precis brevid dem möbler han klöser på. Kanske visa honom genom att klösa själv och om han ändå klöser fel bara lugnt flytta över honom till den rätta. Gör han rätt så beröm kraftigt med gos elelr lek, det du tror han svarar bäst på. =)
Har lite som #3 säger fler klösbrädor, mina vill gärna klösa lite extra när matte kommer hem så då har jag en liten golvklösbräda i samband med hallen så de ser mig och kan klösa samtidigt, innan gick de på den närmsta fåtöljen då den stora klösställningen står längre bort.
Hoppas du finner en lösning

Min rev på tyget på framsidan av högtalaren, men jag drog med clementinskal och en delad klyfta över, och det gillade hon inte! 

#3 okej tack så jätte mycket för tipsen jag ska pröva dem :D
#4 okej :) tack
#5 okej ;)