Nytagna bengal-bilder
Åh vilka härliga bilder.
Sista bilden var för söt med Texas min, hihi.
Wow vilka snygga katter du har och så fina bilder du har tagit på dem. Kan du inte berätta lite om hur Bengalerna är till sin karaktär. Är så nyfiken på den rasen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vilka vackra katter och härligt smile hos vovven! 
Superfina! Gillade särskilt den i kartongen 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack!
#6 Han har precis fått sig en nosbränna av båda katt-tassarna, tyvärr var kameran (eller jag) för seg men hans min avslöjar lite av vad som hänt
#8 Det är nog inte ett smile, snarare förvånad förskräckelse
#9 Min favorit också
#7 Att leva med bengaler, på gott och ont
Morgan och Måns är halvböder men är helt olika både till sätt och utseende. Morgan är den snygge ordningsmannen som tycker att Morgan-världen är den enda rätta medan Måns är den söte oskyldige busen som accepterar det mesta.
De är väldigt pratiga, talar om när de ska göra nåt, t ex gå i lådan, dricka vatten osv. Pratet består av en massa olika läten och ljudnivåer som nästan låter som ord i meningar. Sen pratar de med varandra också. Värdesätter man tystheten ska man nog inte ha en bengal. Med bengaler är det sällan tyst eller tråkigt. De är otroligt hjälpsamma, vad du än håller på med så är de där och hjälper till. Vistas gärna högt upp, ju högre desto bättre är det som gäller. Dörrar ska inte vara stängda såvida det inte är någon av dem själva som stängt dem så det gäller att ha lås/barnsäkert där kattförbud råder. För Morgan är stängda dörrar något som ska forceras.
Morgan är som sagt rätt bestämd av sig och den katten måste man hela tiden läsa av. Han hälsar genom a pussas, när man kommer och när man går. Gillar att mysa, gör sig oemotståndlig genom att åma sig och då vill han bli kliad men man får vara observant på hans svans som talar om när han är nöjd. Lyssnar man inte då markerar han med ett bett och då är det säkrast att sluta för han har humör den killen. Han är otroligt social och när man är ute med honom går han fram till helt främmande människor, hälsar och vill bli beundrad. En helt orädd kisse som fungerar i alla typer av miljöer förutom hos veterinären. Knä-katt; ja när han känner för det. Tycker inte om hundar och andra katter, jagar gärna, favoritbytet är nog duvorna uppe i centrum till pensionärernas förtret. Apporterar, favoritapporten är postens gummiband eller hårsnoddar som han sen förvarar i matskålen.
Måns älskar att busa, springa, hoppa och klättra, nyfiken men rädd för allt som kan vara farligt eller är främmande. En gosig kille när man lyckas få honom att slappna av men först måste han protestera genom små ynkliga utdragna neeeeej. Han älskar att bära saker i munnen och favoriten är nog AA-batterier som han på nåt underligt sätt alltid lyckas hitta. Måns är en öppen harmlös go liten varelse som alltid har ett förvånat, frågande uttryck förutom när han stulit något som han försöker smita undan med.
Båda är riktiga kurr-maskiner

haha, har också bengal och kan bara instämma. Patch är numera efter kastrering iaf. tyst på nätterna…vilket uppskattas av alla inblandade. Ibland jämför jag honom med en hund, han har sin klara favorit i min sambo Johan, han skriker som en tok när han kommer hem, tills han lyfter upp honom och kelar. Kommer inte Johan hem på kvällen blir han mycket orolig, ligger vid dörren och väntar, letar efter honom i lägeheten (allt med ljudliga skrik såklart) Ska Johan inte sova hemma är enda lösningen att lägga en stor hög med hans kläder i sängen så att patch kan sova på dem. Här är han helt övertygad om att han ska få följa med till Cannes exempelvis!

Måste också fråga, har du dina okastrerade? Och hur du i så fall står ut med det…förstår inte de som orkar avla på bengaler… Haha PAtch var galen, och han var på väg ut genom fönstret många nätter när jag inte fick sova… men bra träning inför småbarn tänker jag :P
Underbara "prickiga katter" och en underbar tillika leende prickig hund
/Maria
Fantastiska foton! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#13 De är kastrerade båda, Morgan vid ett års ålder för meningen var att han skulle paras en gång först och Måns var sex månader. Jag tror det är pga likheten med hundar som jag gillar bengaler, är ju egentligen inbiten hundmänniska. Många säger att det är lättare att ha två än en och det kan jag nog hålla med om, de aktiverar varandra. Kan tänka mig att ni har fullt upp hela tiden om Patch är ensamkatt.
#14, 15 Tack!
#11 Tack för en utförlig och bra beskrivning av Bengalen!
Jättekul att läsa om andra raser än sin egen. 
Zabelle
Älskar också bengaler ;), Dina pojkar är jätte fina :). Ska själv skafa bengal när jag hittar den rätte. Jag undrar bara tror du Bengaler funkar med Ragdolls tänkte att dom är väldigt sega (har själv en Ragdoll)? .
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#18 Ragdoll är en mycket lugnare och fogligare katt så den kan få svårt att hävda sig mot en så pass aktiv och tuff katt som Bengalen.
Min granne hade Bengal och där hade mina 2 ragdoll inte en chans att hävda sig. Du kan ju fråga på Ragdollsajten de kan säkert svara dig bättre på det. 
Zabelle
Okej ;), Jo jag vet ju att inte min ragdoll har någon chans mott min bondkatt i aktivitet fast min ragdoll är väldigt tuff kan man säga. Brottar ner både hundar och katter. Men kan ju se om någon äger både ragdoll och bengal.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#13 Haha jahan var ensamkatt ett tag, men vi insåg att det inte gick. Nu har han en bondkattskompis, Ninja som det funkar hur bra som helst med…
#20 Vi har en bengal som vi haft tillsammans med två olika bondkatter, det har fungerat jättebra. Jag tycker att katterna anpassar sig lite till varandra. Nu lever Patch( vär bengal) med en kattunge och det blir mycket lek och stoj. Men Smilla som vi hade innan var ganska lugn, och hon var också en liten och lite försiktig katt men de fungerade bra ihop iaf. Men klart att det beror mycket på individen…inte bara på rasen…
På bilden: Ninja och Patch, som verkligen funnit varandra :)
#18 Jag vet inte så mycket om katter men kan föreställa mig att det kan bli lite jobbigt med allt för avvikande karaktärer men det handlar nog mera om individer än raser precis som någon skrev tidigare.
#21 Åh så söta dem är, syns att de trivs tillsammans.
Spännande att få lära sig om Bengaler. Tack för utförliga beskrivningar. Låter som en ras som skulle passa mig. :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hejsan
Dina kissar paminner lite om min ena Bengal - har de Zawadi eller Starwinds i stamtavla?
Har numera en brown spotted och en ljuvlig snow spotted kattunge med bla ogon och vit pals med lite beige prickar har och var. Han utveckliar mer monster for varje vecka som gar .
Har inte varit här på ett tag ser jag
#24 Har inte riktigt koll på stamtavlorna men de kommer från Tamleopardens. Pappan är USA import, Måns mamma Canada import och Morgans mamma är från den egna uppfödningen.
#22 Jag tror också det handlar mycket om individer när det gäller lynne.
Jag har två huskatter som är varandras motsatser och det fungerar hur bra som helst.
#21 Underbar bild förresten…
/Maria