Sveriges första CFA-utställning!
Utställning är i Mölndal, Åbytravet den 7 November, med 6 domare.
Domare:
Micheal H Schleissner (DE) AB
George Cherrie (NL) AB
Arie Groenenwegen (NL) AB
Peter Vanwonterghem (NL) AB
Jan Rogers (USA) AB
TBA, AB
Man ställer alltså ut för alla 6 domare, man har alltså 6 chanser på att komma i finaler, alla domare tar ut 1-10 bästa katter i Finaler, i kattungar, vuxna, kastrater.
Och man kan få Champion/Premier titel på en utställning.
Vem som helst får ställa ut på en CFA utställning, FIFe, IDP, TICA medlemmar mm.
Vi tar ej emot Huskatter (House Hold Pets) eller Veteraner denna gången, och det finns inga Avelsklasser i CFA utställningar.
Burar kommer att finnas på utställningen till de som inte har egna burar, de kostar inget.
Man får betala för en dubbelbur om man har en katt i den.
Katalog är alltid obligatorisk på CFA utställning, om man inte har baka in den i priset.
Inga kattungar under 4 månader kan anmälas.
Sista dagen att anmäla katt är den 30 Oktober eller när det är fullt med 225 katter.
Ni som anmäler skriver i reg nr NOVIS, för de som inte har CFA reggade vuxna/kastrater katter, kattungar behöver man inte skriva något på.
Och vi tar emot anmälningar online helst:
http://www.cfa.org/exhibitors/entryforms/entry-form-Knueppel.html
First cat/Första katten 45 € /450 SEK
2:a & 3:e cat/katt 40 € /400 SEK
4:e + samma ägare till katterna 10 € /100 SEK
Catalog/Katalog (obligatorisk) 5 € /50 SEK
Doublecage/Dubbelbur för en katt 10 € /100 SEK
Groomingplace 10 € /100 SEK
Här finns CFA Show regler: http://www.cfa.org/forms/09-10showrules.pdf
Om ni har några funderingar och frågor eller behöver hjälp, så maila mig på
secretary@swedish-cat-paws.se
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Det är oerhört spännande och kul! I´ll be there! (men sen ska jag åka till Atlanta på International några veckor senare och det kommer att bli en upplevelse!) 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Det hade varit kul, men om vi nu förhoppningsvis har något som växer i magen på lilltösen så vill jag inte ställa någon katt. Men kanske får man tid att gå och titta åtminstone och se hur det går till! :)
Var ligger i Mölndal i landet? Med utgång från Stockholm kanske? Hör det inte till Södermanland?
Skulle gärna ställa ut om jag hade någon misse att ställa, men min flicka kommer vara för ung och jag har bestämt mig för att avvakta lite med det tills hon är lite äldre.
Kanske åker vi i alla fall och kikar på andras missar.
Lycka till alla ni som åker!

Mölndal är väl Göteborg?
Måste bara säga att jag tycker det är dyrt att ställa katt, men allt är ju relativt… Jag är van med kaninerna som kostar mellan 60-75:- men vet ju att hundarna kostar ungefär som katterna att ställa.
En undran bara, varför dessa höga priser? Ska domarna och bärarna ha betalt?
På kaninutställingarna gör domarna detta helt ideelt, utan något betalt alltså, och alla bärare och alla som fixar med buruppställning och undanplock och efterstädning gör ju också detta utan att få betalt.
Vad går pengarna till när man betalar 450:- för en katt?
Bara lite nyfiken.
#4 - Aha, fick för mig att det gränsade till Gnesta eller i närheten av det i alla fall, jag kanske blandar ihop det med Mölnbo…?

ha! Mölndal, där bor ju jag! jupp. det är Göteborg 

#5 Ja det är allt från lokalhyra till att det kostar att flyga in domare från andra länder och låta dem bo på hotell. Exakta utgifter har jag ingen koll på..
Hmm, Göteborg, nej då åker inte jag och kikar, skulle ta för lång tid att sitta och åka för att kika på andras missar, får hålla mig uppdaterad på nätet istället…
#8 - Ja visst, men lokalhyra betalar ju även vi "kaninmänniskor".
Men om man flyger in domare från andra länder så förstår jag ju givetvis att de kostar. Har vi i Sverige inte tillräckligt med domare blir ju då nästa fråga?
Inte meningen att verka spydig på något vis, utan jag är bara nyfiken…
Något annat som kostar?
Såg nu att ingen av domarna ser ut att ha svenskt ursprung, förstår att det blir dyrt då…
Hur kommer det sig att man väljer sig att använda sig av utländska domare, vi måste väl ha domare bosatta i Sverige med, eller?
Är helt ny på detta med kattutställningar, därav alla frågor.
domare måste bokas ibland år i förväg så det är stor konkurrens. denna utställning är lite dyrare än "normalt" sen att ställa för olika domare från olika länder tycker jag personligen är kul. att anordna/bygga en utställning kräver mera,större yta,mer folk veterinärer,domare assistenter,priser,annonser m.m. sen har man massor med frivilliga(förhoppningsvis) som hjälper till att bygga och sen riva(burar m.m) det är ett jättejobb
S*Winsnes Wilda
I detta fall anlitas utländska domare eftersom det (vad jag vet) inte finns några svenska CFA-domare. Således måste de flygas in från andra länder. Det ska alltså betalas både resor och boende till domarna.
Även när det anordnas utställningar inom andra förbund tex. FIFé och det finns tillgång på svenska domare behövs det tas in utländska domare. Att ställa ut för samma domare gång på gång är inte givande. Dessutom får man ett bredare perspektiv på hur katten står sig internationellt om katten ställs ut för andra domare än bara svenska.
#12 - Tack! Ja men gud så mycket det var jag inte hade tänkt på, bara det där med veterinär, det har vi ju ingen på kaninutställningarna…(!)
Priser köpes heller inte in utan är sådant som människor sponsrat med, både privat och företag.
Och visst har du rätt i att det måste vara roligare att ställa för utländska domare, hela utställningen måste ju få ett bredare perspektiv.
En liten undran då bara, på bedömningskortet, vilket språk skriver domarna på då? Blir det engelska rakt igenom?
Även på kattutställningar brukar priserna komma från sponsorer.
Vilket språk som skrivs på beror på förbund och land. Inom FIFé är väl grundregeln att det ska skrivas på något av de officiella språken (engelska, tyska, franska?) men i Sverige skriver svenska domare på svenska, norska på norska och danska på danska. Domare av andra nationaliteter brukar skriva på mer eller mindre bra engelska. ;)
Usch då, jag som inte fattar ett ord tyska… Aja, men det lär ju iof finnas andra på utställningarna som man kan fråga!
Det där löser sig nog, hur som helst så ser vi fram emot att få pröva på vår första kattuställning!
Vi fick nog lite blodad tand på SW i Nyköping!
Tala om för Assistenten vid ditt dommarbord att du är nybörjare, då hjälper hon dej till rätta =) Hon står och tittar på bedömnings sedeln som ofta är svår att läsa många gånger (slarvskrivet)
kan tilläggas att priser är både från sponsorer och inköpta,t ex prisrosetter..
S*Winsnes Wilda

På TICA/CFA får man inga bedömningssedlar, man får ribbons som talar om hur katten har placerat sig om den t ex vunnit sin klass osv.
Det är en väldigt skojig form av utställning, men också väldigt annorlunda mot en vanlig FIFE-utställning!
Jag kan varmt rekommendera att prova på det, jag har själv varit med på en CFA-utställning i Tyskland som åskådare och ställde själv på TICA. Väldigt skoj speciellt då det gick så bra för oss och vi vann finalen hos 3 av 4 domare och den fjärde kom vi 3:a i. Enormt skoj 
låter ju riktigt spännande detta då jag bara ställt hos Sverak. Synd att jag inte har möjlighet att komma bara :(

Va spännande!
Nu har jag visserligen ingen raskatt (men en liten korsningskille som kommer hem och några veckor) men det skulle vara kul att åka ändå. Är det öppet för allmänheten? inträdesavgift?
SKulle vilja hitta en ras som både jag och sambon kan tänka oss till nästa katt och då känns en utställning som ett bra ställe att kolla.

Det är öppet för allmänheten mellan 10-17, tyvärr vet jag inte ev. inträdesavgift. Alla utställningar brukar ju ta lite i inträde, men det brukar ju aldrig handla om stora summor.

#22 Verkar kul! Skall se om jag får en chans och titta dit. Har varit på Åby förut på utställning. Brukar vara trevligt.
Skall du vara där med några coonisar dagdrivarn?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag tror att gubben har anmält Piper och Triton 
Funderar ev. på att antingen anmäla lilla Apophis som är till salu eller ta med honom som sällskap. Men vi får se, två kissar blir det nog i alla fall och jag kommer att vara där oavsett