Kattens första mus
Hon trodde hon skulle komma in med den men det får hon inte. Jag la mig en stund och öppnade fönstret i sovrummet. Efter en stund hoppar hon ut och strax därpå in igen.
Och min man ropar: hon har ju råttan med sig in…det såg inte jag där jag låg i sängen och vilade.
Då fick min man gå ut och kasta bort den lilla musen!

Hihi, det är ju något speciellt när katterna tar sitt första byte :)
Mycket tjusig katt måste jag tillägga!
#3 Tack och hon är som en nallebjörn. Kryper upp i famnen och lägger sig som ett barn och gosar…………..
Duktig misse.. 
Ser ut som en åkersork :)
Duktiga lilla kissen 
Måste vara väldigt spännande för henne med första bytet! 
Hoppas att hon är kastrerad nu när du släpper henne ute lös?

@ Gisele - … Det var väl inte riktigt det som tråden handlade om?
Får lite poliskänsla…
#9 Poliskänsla eller ej, det är viktigt att hjälpas åt att informera om kastrering på utekatter så vi kan få en högre status på våra katter.
#9 Men tänk om Jeremina inte tänkt på att kastrera och katthonan skulle bli dräktig och få ungar? Det är inte alla som har råd eller tid att ta hand om en hoppsankull. Då tycker jag att min fråga i all välmening är rimlig. Nu pratar jag inte om Jeremina längre - men det är alldeles för många som bara släpper ut sina katter, honor och hanar, och dessa ger upphov till ett stort antal oönskade kattungar som många av dem växer upp och blir en del av de över 100 000 hemlösa katter vi har i Sverige. Det är ett stort djurskyddsproblem.
#6 Det kanske är en åkersork?!
#8 Gisele katta blev kastrerad direkt när vi köpte henne för ett år sedan och alla våra katter har blivit kastrerade så fort de varit gamla nog för det.
Och vi skaffade vår första katt 1993 så du kan sova lugnt när det gäller våra katter. Dessutom är ingen av dem ute på natten och ställer till saker och ting.
Vi är rädda om våra djur både katter och hund! Kram Jeremina! 
#9 Jag håller med dig lite.. varför kan inte någon skriva om sin utekatt utan att det ska frågas om denne är kastrerad?
Jag tycker att det är bra om alla katter är det, men det är väl inte det första man säger..? Det finns inget tvång, men det är väldigt bra om man gör det.
Nu var ju matte glad över att missen fångat sin första mus! 
#13 Jag var glad för hon har varit så försiktig av sig och inte visat samma intresse som de andra katterna så det var kul. Hon satt utanför på fönsterblecket som katterna våra gör när de vill komma in. Hon var så stolt vår lilla Mojjan! 
#12 Jättebra Jeremina att hon är kastrerad! 
#15 Det är ju inte billigt men ett måste enligt oss då vi inte ska ha kattungar. Det finns nämligen en liten katthane som bor nere i byn och han är inte kastrerad. Han brukar komma och sjunga för tjejerna men han inget för det då.
Det känns lite jobbigt när han kommer och skvätter uppe på altanen och vi brukar jaga hem honom när han kommer. 
#16 Svårt att säga men jag tror det är en åkesork iaf :)
Precis som Gisele säger, så är det vänligt menat när man frågar om katten är kastrerad. Vi måste hjälpas åt för kattens högre status och ju fler som värdesätter och ifrågasätter på ett bra sätt, dessto bättre.
Har inte sett så många ifrågasättande på denna sajt som gjorts på ett bra sätt! *ler* ja, ja.. lite OT..
Mainebusters,
Vill som Medarbetare be dig att hålla sådana spekulationer för dig själv då det går utanför trådämnet och bäddar lite för en tråkig ton och fortsättning på diskussionen.
Nu sr man in eom gnagisen har svans eller inte. HAr den bara en liten stbbsvans, så är det en sork. Ett litet tips…. De är tyvärr perfekta källor till bandmask…..MEn annars så ska du tacka din kisse för maten. Hon är snäll och tycker du är en mes som inte kan jaga. Du är i detta fallet en liten unge och behöver mat. Så beröm och låssas att du är tacksam för gåvan och släng den i kaminen eller pannan, för du vill grilla maten
. Visa inte missnöje. Kissen kan bli sårad och lessen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#20 Vi avmaskar våra katter och vi talar om att kissarna är duktiga men de får ändå inte ta in möss, sorkar eller råttor eller andra smådjur.
Jag gillar inte sorken för jag har haft sorkfeber och var jättesjuk för 2 år sedan…..
Ont i hela kroppen och 41,4 graders feber!
Så hemskt Jeremina, jag har aldrig träffat någon som fått sorkfeber.
Det är roligt att se jägaren titta fram hos katten. Min Alice tog en fågel när vi var ute på promenad och sele. Hon var otroligt snabb, jag hann faktiskt inte med. Hon tog en fågel från sovrumsfönstret också en gång, när det stod på vädring. Då blev jag inte lika glad när hon kom springande inomhus med den i munnen! Men den smet tack och lov…
Katter ska väl vara naturens bästa jägare?
#21 Är nog klokt att hålla råttdjuren stången! Trots allt kan de sprida diverse infektioner. Katterna verkar dock klara sig bra.
Det finns fler sorters råttor och möss än man kan tänka sig. Minns när vi bodde på landet en gång när våran katt Sabina kom hem med en sork som såg ut som en liten bäver. Den var naken på bakkroppen och var defintivt ingen trevlig syn. Vete katten vad det kunde ha varit?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#19 Jag har då blivit ifrågasatt många gånger, ofta ganska ohövligt. Så det är inga spekulationer. Och sedan var det OT.. alltså utanför diskussionen. 
huvva….sorkfeber… Ja det är ju märkligt, att just sorkar har mer mask än vanliga möss.MEn så är det. Bandmask i alla fall.
#24 Jag har skrivit tråden och jag tycker att det var bra det du skrev. Det var det tråden handlade om att katten fångat sin första mus…..
För ska jag vara ärlig så blev jag förvånad över denna fråga om ev kastrerad katt. Det kändes lite som om vissa var säker på att jag inte skulle ha kastrerat katten. De känner inte mig och min man…..vi är så rädda om våra katter och har försäkring på alla 3 katterna t ex.
Ha det gott…….
#25 Och bandmasken är verkligen äcklig….fy och blä…..
Hur som helst, duktig kisse! OCh de jagar lika glatt när de är kastrerade. HAr bilder som jag inte vågar visa här på min duktige jägare……OCh han är kastrerad i tidig ålder. På den tiden han gick ute fritt, så tog han tom hackspettar….MEn jag älskar honm ändå. Duktig kille och på vintrarna nu så tar han och flickorna möss som kommer in utifrån. toppen!
#27 Vår hankatt som blev sjuk för 2 år sedan och fick avlivas….
var en enorm jägare. Han kom hem med ekorrar, hermeliner och ödlor.
Jag kan säga att gubben blev inte glad när Puff hade lagt dessa just i hans säng…..
Bra att de håller mössfritt inne dina kissar….
Våran Mojjan är så lik honom både i utseende och i sättet så man kan tro att det är samma katt men annat kön! Visst ser hon busig ut på köksbänken där hon vet att hon inte får vara?
#28 Kan tänka mig att din make inte riktigt gillade att få sådana sängkamrater. :) De har sina ideer våra kära katter.
#27 Fick du måhända hackspettar i sängen?
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#29 Nej han gillade inte det och jag bytte sängkläder. Hermelinen luktade så illa……
ja på Arnes meny stod även vessla och orm och ekorre och ödlor.
Nä Hackspetten drog han iväg med upp på magasinet. Den fick jag inte röra….. 
Sör liten kisse. Ser så förvånad ut.
#28 Det där är lite märkligt tycker jag.. de vet mycket väl att de inte får vara på diskbänken, men de struntar de fullkomligt i! Mina iaf.. Men det är en del av deras charm, de gör precis som de vill! Mycket fin katt! 

Kan säga att min storkatt Baffe lyckades med konststycket att ta en skata under vår promenad i sele och löplina… Blixtsnabbt var han framme och högg en skatunge som inte var riktigt flink i vingarna ännu…
Tyckte inte om det även om jag vet att det hör till kattens instinkter..
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#33 Nej, jag vill inte se själva jagandet, men det är klart att det hör till deras natur.. Om de sedan levererar en död fågel, det är en sak, men jag vill inte se dödandet.. *blödig*
#34 Håller med!
Med risk för att bli strypt av resterande uppfödarkåren: Mina katter fångar också möss. Jag är uppfödare och "låter" mina katter fånga möss när de är ute i sin rastgård. Jag tror att de mår bra av att jaga och få utlopp för sina naturliga betéenden och jag är glad att de roar sig med sådant trots att de är fisförnäma inomhus. 
Jag gör parasit-test ("kolla masken" från apoteket) två gånger om året och har hittills inte behövt avmaska mina katter 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Vilken duktig kisse.
/Maria
#36 Jag avmaskar också bara när det behövs och inte i onödan! 
#36 Kolla masken är en bra uppfinning!
#39 Vad är det och hur fungerar det?
#40 Det är ett test där man testar avföringen emot vilka exakta maskar som finns så man inte använder t.ex. fel avmaskningsmedel.
Alldeles för dyrt bara
# 42 Det är värt det om alternativet är att avmaska regelbundet oavsett behov, men jag håller verkligen med om att det vore finnemang om priset var lägre!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#42 Det är ju inte så kul om maskarna blir resistenta om man gissar vilken mask det är.
jo, men då kan ju de som har råd köpa detta test. Jag köper maskmedel som täcker det behov jag har. För det finns faktiskt än så länge, bara två sorters maskar här , som mina katter eventuellt får.