Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1446 ggr
EddaM
0

SW nu smäller det snart!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja äntligen, efter ett år av väntan är det nu dags för SW igen. Lycka till allihopa som skall dit. Själv kommer jag med min LH husis SW´07 Feztiz DSM och på lördagen kommer jag även gå assistent.

Sååå ännu en gång Lycka till o hoppas att ni får en toppen helg =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Imasy
0

Lycka till på SW alla utställare som ska dit :)

Jina
0

Jag måste bara fråga, har länge undrat, varför inte bara skriva Feztiz?

Imasy
0

En katt som får titel får ett "nytt" namn som inkluderar dess titlar ;)

Jina
0

#3 Måste vara jobbigt ropa in katten till maten.

Mainebusters
0

Jag orkar inte skriva ut hela katternas namn.. det blir för tjatigt..

Det blir oftast deras tilltalsnamn. Nu blev det OT, förlåt! Skäms

Imasy
0

Haha, ja det är väl inte så direkt kanske ;)

Men om jag ska skriva något om min skogis, så kan jag ju tex skriva att "jag ska på utställning med Danillo". Skriver jag bara hans tilltals namn är det kanske ingen som vet vem jag pratar om.

Men om jag däremot skriver ut CH S*Do Encosta´s Danillo så vet man ju vad man pratar om för katt ;)

Jina
0

Jag har aldrig förstått vitsen skriva ut titlar.

Imasy
0

Nä, man måste väl kanske vara utställnings-skadad för att förstå Skrattande

En vän till mig tycker utställning är mega-löjligt, och tror fortfarande att "burskynke" är detsamma som "gardiner" Skrattande

Jina
0

#8 Jag antar jag borde ställa ut mer för att förstå då.

Hyrrokkin
0

För oss som är insatta i utställningsvärlden kan man avläsa ganska mycket genom titlarna, tex. kan man se vilken klass katten kommer starta i när den ställs ut (En IC (International Champion) tävlar tex i klassen om att bli GIC (Grand International Champion). Det är även ett enkelt sätt att visa bedrifterna på, självklart är det kul att skryta om sin vackra katt :)

Att man skriver ut hela kattens namn när det gäller utställningar tycker jag är självklart. Om jag berättar att jag ska ställa ut Aghamin så säger det ingenting för dem som inte känner honom. Om jag däremot skriver ut hela hans namn, S*Vrethagens Mr Moonlight kan betydligt fler ta åt sig informationen. Folk känner igen stamnamnet, kanske har träffat honom som kattunge, kanske har sett honom tidigare och känner igen honom, kanske har egna katter som är släkt med honom osv. Och eftersom han ännu inte har någon titel vet dem också att han tävlar om sin första, dvs Champion, eller Premier i detta fallet och det blir lättare att hålla koll på katterna på plats. För utställningsfolk har ofta koll på varandra både på plats och hemma framför datorn! :) Åtminstone folk inom samma ras.

Och vad gäller TS katt så är det ju kul att visa att katten har vunnit den hedervärda titeln och nu har chans att plocka hem den igen. Det vore något att skryta över! :) Lycka till EddaM! Önskar jag själv kunde vara på plats och titta! :)

Jina
0

Vad trevligt för er som är insatta.

Jag som är insatt men ändå inte förstår vitsen då?

Jina
0

Tillägg: givetvis förstår jag det är "skryt om sin vackra katt", men att alltid kalla katten vid titlar förstår jag inte. Tror mitt ego är för litet. Eller kanske stort nog ändå.

Hyrrokkin
0

#12 Men det är få som gör det jämt och ständigt? När jag pratar om mina katter som "vilka katter som helst" eller med dem som känner till dem anvädner jag deras vardagsnamn, men när jag av någon anledning vill ge hela namnet blir det som det har nämnts förut - eventuella titlar adderas till namnet. Så är det bara, tar du en titel adderas den till namnet (eller om den tar en högre titel byts den gamla tieln ut). Och som sagt, är det någon insatt som läser så finns det en del att hämta genom ett helt namn, inklusive titlar :)

Jina
0

Ja, det är "få" som jämt skriver ut titlar. Men jag undrar ju just över TS.

Jag skräver inte direkt att "I helgen ska jag och GIP S*Oblivion's Sweet Sweet Luna göra whatever".

Hyrrokkin
0

Nä men precis. Men tråden handlar ju om utställning, så det är väl inte så konstigt att man skriver ut hela namnet då?! :)

Gipzy
0

Jag tycker nog också de räcker med att bara skriva ett namn! Nu har ju visserligen varken Damian eller Steffie fått några titlar (än så länge…) men när jag omnämner Jaffa eller Olle så tycker jag de räcker att skriva just "Jaffa" och "Olle" åtminstone i såna här sammanhang!Flört Tycker nog det kan verka lite "skrytigt" att dra med alla titlar varje gång man omnämner katterna!

Men i morron smäller det för Stephanie och Damian! WW´03´SW´01´00 Jaffa, DSM samt SW´02´WW´02 Olle kommer att stanna hemma…Glad

Hyrrokkin
0

#16 Där tycker vi tvärt om ;) Dem som stannar hemma påverkar ändå inte mig, så där är titlar skit samma, där räcker smeknamnen. Det är dem ska ställas som jag vill ha koll på, veta fullständigt namn osv.

Hyrrokkin
0

Men Gipzy, det är huskattre du har va? Där har ju inte namnet samma betydelse som det har på raskatter. Hos raskatter kan då få ut så mycket av ett helt namn, hos en huskatt är namnet sällan mer än just ett namn.Så vad gäller huskatter kan jag förstå att man tycker helt namn (=titlar) är överflödiga. Hos raskatter när man vill nämna deras söndagsnamn adderas ju titlarna automatiskt.

Lena
0

Lycka till på utställningen alla som ställer ut sina katter! :)

Nu vet jag dessvärre inte så mycket om utställningar och bör väl kanske inte kommentera så mycket heller. Men det är väl bara trevligt att veta vilkan titel de tävlande katterna har. Eller?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gipzy
0

#18, men Feztiz är ju också en huskatt!Skrattande Om EN huskatt ska nämnas vid sitt hela namn (inkl. titlar) så varför ska inte jag kunna nämna mina huskatters titlar? Även om de nu råkar vara så att de huskatter jag har med titlar kommer att stanna hemma denna gången (ångrar nu iofs att jag inte anmälde WW´03´SW´01´00 Jaffa, DSM, för hon hade ju kvalat)Skrattande

Hyrrokkin
0

#20 Men det har jag väl aldrig sagt? Jag tror du missuppfattade mig. Jag vill gärna veta fullt namn inklusive titlar i utsammanhang, som den här tråden, men däremot har jag förståelse för att folk med huskatter inte tycker dem är lika viktiga. Anledningen till det är ju att Huskatten inte har ett långt krångligt stamtavlenamn och ett annat smeknamn på det sättet som en raskatt har. Hos en raskatt ligger väldigt mycket bakom stamtavlenamnet, hos husisar är det oftast "bara ett namn".

Förstår du hur jag menar? :) Hos en huskatt är "söndagsnamnet" bara en massa siffror och bokstäver (=titlarna), men hos raskatten är det mer än så, en bakgrund och massa släktingar osv, och för att nämna raskattens söndagsnamn inkluderas ju även titlarna i det namnet. Men som sagt, i utställningssammanhang vill jag alltid veta det fullständiga namnet, oavsett ras/ickeras, i "vanliga" sammanhang har husisens söndagsnamn inte samma funktion som raskattens :)

Gud vad jag babblar runt om samma sak, men hoppas det kom fram nu XD

Gipzy
0

#21 Jo jag förstår, och det där med att jag skrev ut Jaffas och Olles "hela" namn inkl. titlar var ju bara för att skoja till det lite…FlörtGlad

EddaM
0

Och nu heter Feztiz, SW´07´09 Feztiz DSM *smile* Jag är jätte glad o lycklig över min vackra katt =)

Och GRATTIS till Malin igen då Steffie även hon vann!!! Skrattande

Och varför jag ibland skriver ut Feztiz fulla namn är för att jag e såååå himla stolt över henne. Naturligtvis kallar jag inte henne för titlarna till vardags. Och eftersom huskatter inte kan ta cert i sverak så är det kul några titlar till sin katt. =)

*kramar* Madeleine o Feztiz o alla de andra =)

S*Luddhuvet´z

Cessy
0

Grattis till er som vann. Vad som vanns har jag däremot inte den blekaste susning om eftersom jag bara ser en massa mysko bokstavskombinationer, men givetvis är det kul att ni vann vad än det nu var. Feztiz är i alla fall en underbart vacker kisseGlad

JessicaN
0

Grattis Feztiz och Steffie Glad

Själv är jag jättestolt över att min Findus fick en fjärdeplacering. Är verkligen nöjd med helgen. Jätteglad över att vi ens tog oss dit så en fjärdeplacering är jag jättestolt och nöjd med. Och Findus är lite mallig här hemma nu Flört Hihih..

Gipzy
0

#23, tackar, och grattis på er med!Skrattande Snygga tjejer vi har va! Det var en härlig helg!

Kram från Malin, SW´09 Stephanie o resten av kattgänget, (som blev väldigt glada när Steffie kom hem med så mkt mat och leksaker) Skrattande

Imasy
0

Grattis till framgångarna på SW :)

Yoda
0

Grattis till framgångarna!!

Jag är jättenöjd med katt i panel (fastän det bara var min till låns över helgen) och cert på min avkomma. Det är ju grymt hårt motstånd på sånna här stora utställningar och hos oss var det 11 stycken katter som tävlade bara i samma grupp.

Angående att skriva titlar får man väl verkligen göra som man känner för. Jag skriver inte alltid ut titlar, men det beror på sammanhanget. Om jag skriver ut hela stamnamnet så skriver jag även titlarna, skriver jag bara tilltalsnamnet gör jag det inte.

Grattis än en gång!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

EddaM
0

Tack tack alla =)

Och Malin det har vi verkligen *ler*

Findus e väldigt söt han med =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

#29 Tack så mycket! :)

Gipzy
0

Jag o Steffie tackar alla :))Glad