Imorgon hämtar vi kattkompisen!!
Vi har en kisse på 1 år och 2 månader, och i morgon ska vi hämta en kattkompis till henne. En liten kattunge. Men hur presenterar vi den nya katten för våran som vi redan har?
Vem av katterna ska vi mysa mest med?
Vi vill ju inte favoriserna någon, men vi vill ändå inte att den andra katten ska känna sig utanför.
Vi vill att det blir så bra som möjligt.
Och kan dom gå på samma låda i början eller behöver dom en varsin?
Hur har Ni gjort?
Ser så mycket fram emot det.
*Puffar*
Själv har jag varit ganska oförsiktig när jag tagit in nya katter, även kattungar. Jag har bara släppt dem tillsammans. Det blir en massa fräsande i början och stora katten måste visa vem som bestämmer. De brukar klara detta alldeles utmärkt själva. Det kan bli skrik från den lille men oftast så låter det värre än vad det är.
Som sagt det är viktigt att visa stora katten mycket uppmärksamhet. Även den lille också förstås men han har säkert nog med allt nytt runtomkring.
/Maria
Är din äldsta katt kastrerad? I så fall bör det gå bra med att presentera en kattunge för henne. Fertila katter bevakar sitt revir hårdare.
Det kan vara bra att stänga in den vuxna katten i ett rum och låta kattungen få gå omkring och nosa och lära sig hitta kattlådan och matskålarna i lugn och ro under tiden. Sedan kan man låta dem träffas. En del brukar ta det ännu lugnare och sätter upp kompostgaller som nätdörr så att katterna kan få titta på varandra.
På natten kan det vara bra att ha katterna åtskilda tills ni ser att den vuxna katten inte gör den lilla illa.
Det är också bra om ni skaffar fler kattlådor. Dels för att det är bra när man har flera katter att också ha flera lådor. Dels för att kattungen bör alltid ha nära till kattlådan, och för att den vuxna katten inte ska tex hindra kattungen från att gå när den behöver.
Båda katterna behöver mycket kärlek, men det tror jag du klarar!
Lycka till!
#2 Jag gjorde likadant. Men här var den lillan som tog över direkt.. Fräste och morrade och tog storebrors leksaker!
Det låter som attan när de håller på och lär känna den andre, men så länge det inte är slagsmål på G, så är det bara att låta dem hållas.
En låda för varje katt tycker jag är lagom.
De brydde sig inte om oss i början, de hade fullt upp med att hålla koll på varandra. Efter en vecka när de hade blivit kompisar, då kom de på att de ville umgås med oss tvåbeningar igen!
#4 Ja, det låter som hemma hos oss
fast här har de fått hålla till godo med samma låda och det har alltid fungerat.
/Maria
#5 Låter bra, men här måste jag ha två.. fast jag rensar lådan 2-3 ggr per dag.
Tack så mycket för tipsen!!
Ser fram emot morgondagen nu :-)