Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6503 ggr
FamusLastWords
2

Lag mot att binda en katt

Jag brukar sätta fast min katt i ett långt koppel utomhus, men fick nyss reda på att man inte får göra så.

Vet nån vart det står så? Måste visa pappa .__.

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Vilket jag tycker är på sätt och vis en väldigt dum regel. En bekant till mig här i Strömstad har en löplina till sin kisse. Hon äskar att vara i trädgården. Hon är 19 år…..Allt är inte svart eller vitt. MEn du kan alltid ha kopplepromenader. OCh det gäller ju att du inte  får ha hund i löplina konstant heller numera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

spiritedaway
0

Det är en bra regel samtidigt som det kanske borde vara en annan formulering. För jag vet flera katter som tycker om att få vara ute och att det fungerar bra med löplina. Dock så är katterna under uppsikt hela tiden.

Man bör aldrig lämna en katt i en lina sådär. Det kan hinna hända mycket. Och då är det nästan lika bra att använda sig av ett koppel och vara ute och gå med kissen.

Hawknestgrove
0

Nä självklart är kissen aldrig där ensam utan uppsikt.

FamusLastWords
0

Japp, men det är så att jag är borta nästan hela sommrarna, och pappa kan inte gå med katten, han hatar henne.

oh-la
1

#5, men då kanske det är bättre att försöka hitta någon anna som kan passa katten medans du är borta. man ska aldrig ha en katt ute själv i löplina. tänk om den klättrar upp i ett träd och tappar balansen? eller snör sin sig i buskar, fastnar och får panik? om din pappa hatar katten kanske det är läge att hitta en kattvakt som inte gör det. och lyckas man inte med det, ja då får man stanna hemma. trist, men så är det att ha djur.

Alexej
0

Min fd granne bor direkt vid vägen och fick en katt efter den andra påkörd. Sedan hade han en katt i löplina som blev ihjälbiten av en hund. Nu har han nästa katt i löplinan och hunden finns kvar där….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

FamusLastWords
0

_när hon sitter i lina så sitter hon bara fast i en liten typ stål ögla som kopplet sitter i, så hon kan inte fastna i nånting speciellt.

Det där med hunden var otäckt, stackars katt_

oh-la
1

så hon sitter helt öppet på en gräsmatta utan någonting runt omkring. bara det tror jag är olagligt eftersom ett djur måste kunna söka skydd för både sol och regn och ha möjlighet att söka skugga om det behövs.

Silvestris
0

Jag skulle tro att tanken bakom författningen är att katter inte ska lämnas ute i band utan tillsyn, men så har de gjort en jäkligt klantig formulering för med rådande formulering blr ju inte heller koppelpromenader vara tillåtna.

Skulle jag ha katt ute i band skulle jag kolla upp med djurskyddsinspektören, hur det är tänkt att man ska tolka paragrafen.

FamusLastWords
0

Att sätta ut sin katt mitt i solen gör man bara om man har problem. Hon burkar sitta ute när det är mulet väder, men nu sitter hon inte ute nå mer för att nu vet jag ju att man inte får ha katt ute så.

MonicaLagerquist
1

Den tjejen som jag frågade på länsstyrelsen (hon som var här på besök när jag fick mitt katteritillstånd) sa att binda får man inte göra men ha katten i sela och koppel om man själv håller i den är helt okej.

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
1

Jag har mailat jbv för att höra deras tolkning..

essut50
0

#11 Vad bra, för nån kan anmäla dig för det och det är inte bra…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hyrrokkin
0

Jag tycker inte den paragrafen är svårtolkad. Alls. Bunden betyder att den sitter fast. En katt får inte sitta fast. En löplina sitter fast, håller du i katten sitter den inte fast. Förstår faktiskt inte vad det är som är sså svårtolkat? :S

Mainebusters
0

Om inte du tycker att det är svårtolkat, varför ironisera över dem som vill veta vad exakt som det innebär?

Hyrrokkin
0

#16 Jag har inte ironiserat någon eller något, det står för dig.

Hawknestgrove
0

Självklart, så ska man inte lämna katten utan tillsyn. Men att ha den i löplina medans du har översikt hela tiden, är ine fwel, anser jag. MEn att ha löplina som enda alternativ utan tillsyn, nej. HAr själv sett en av sambons hundar hänga sig i löplina(trasslade in sig i en grästuva)Fruktansvärt. Det var 10 år sedan. Vi var inte hemma och jag la inte märke till något förrän jag tyckte att hunden var för stilla för länge….Sen var detslut, aldrig mer en löplina här inte!