Imorgon går vi hem katt nr 2
Imorgon får vi hem en kattunge ifrån ett katthem. Hemma har vi en 1 1/2årig katthona. Ska bli väldigt intressant att se hur hon reagerar. Hon är väldigt lugn av sig och brukar springa och gömma sig när nån kommer hit. Men efter ett tag kommer hon alltid fram och busar.
Någon som har erfarenhet av att föra ihop en kattunge med en katt strax över året? Kattungen vi ska ta hem verkar vara en liten tuffing. Kisen här hemma kan vara en tuffing hon med men jag kan bara inte föreställa mig hur hon kommer reagera. Åh, jag längtar så.
Dela gärna med er av egna erfarenheter och kom med tips. Och ha en jättemysig fredagkväll!
Det underlättar alltid om katterna är kastrerade. Sedan är det bästa att låta katterna sköta det själva, medan man håller ett vakande öga så klart!
Det är viktigt att du kommer ihåg att ägna dig åt din stora tjej och gosa mycket med henne så hon inte känner sig utanför. Det är så lätt att vilja ägna sig åt den nya kissen vilket är helt naturligt men just nu behöver den andra kissen också uppmärksamheten för den lille kommer ju in på hennes revir
En kattunge är alltid ranglägre än en vuxen vilket gör det enklare att sammanföra. Lite "stryk" och uppfostring kommer den lille få av den äldre men det är inget att oroa sig för. Vissa katter kommer överens omgående för andra kan det ta lite mer tid, men bli inte orolig där heller. Du märker ifall det går överstyr och risken är så minimal att det ens skulle hända. Sen när de lever tillsammans kommer de ha sina duster där de bråkar och gör upp om rangordningen men även om nån tuss far så går det över fort och sen kan de leka igen. Givetvis finns de katter som råkar i grymt rejält i luven men tillhör mer ovanligheterna än tvärtom
Lek med dem gemensamt, lek brukar alltid vara bra sätt med kissar. En del brukar klappa dem växelvis så de ska få lite av varandras lukt, detta har jag ej provat så jag vet inte hur pass bra det funkar.
Om du märker att din första katt skulle vaktar matplatsen eller toa-lådan ha två set på olika ställen så den lille också kommer åt.
Du ska se det kommer gå så bra så men förstår din oro, vi har ju många varit i din sits 
Lycka till